آموزش چگونگی دسترسی به Command History در لینوکس

چگونه می توانیم به Command History در لینوکس دسترسی داشته باشیم؟ با مجموعه ای از ویژگی های بزرگ و بالغ، به راحتی می توان فهمید که چرا Bash پوسته پیش فرض در بسیاری از توزیع های لینوکس است. با این حال، با رقابتی برای کاربران قدرتمند با جایگزین هایی مانند Zsh مواجه است.

یکی از ویژگی‌های مفید هر دو Bash و Zsh مکانیسم تاریخچه آن هاست که فراخوانی دستوراتی را که در گذشته تایپ کرده‌اید آسان می‌کند. با استفاده کامل از تاریخچه دستورات پوسته خود، نحوه صرفه جویی در زمان و اجتناب از جستجوهای دستی برای دستورات پیچیده را بیابید.

Command History چیست؟

Command History لیستی از دستوراتی است که در خط فرمان صادر کرده اید. Bash این تاریخچه را در فایلی به نام .bash_history در فهرست اصلی شما ذخیره می کند. در Zsh به آن .zsh_history می گویند. می توانید از دستور history برای نمایش محتوای فعلی تاریخچه خود استفاده کنید:

با تنظیم متغیر محیطی HISTFILE می توانید مکان این فایل را تغییر دهید.

می توانید حداکثر تعداد موارد تاریخچه را با متغیر محیطی HISTFILESIZE تنظیم کنید:

HISTFILESIZE=1000

این دستور اندازه فایل تاریخچه را روی 1000 تنظیم می کند.

Command History زمانی مفید است که می‌خواهید دستوری را که قبلاً تایپ کرده‌اید تکرار کنید یا آن را بدون نیاز به تایپ مجدد کامل یک خط تغییر دهید. !! دستور دستور قبلی را تکرار می کند. اگر می خواهید چیزی را در دستور نامگذاری شده قبلی تغییر دهید، ^old^new را وارد کنید. در اینجا “قدیمی” بخشی از خط فرمان است که می خواهید جایگزین کنید و “جدید” جایگزین آن است.

اگر می خواهید پس از لیست کردن / با ls / دایرکتوری bin / را فهرست کنید، این دستور را به این صورت تغییر می دهید:

^/^/bin

این دقیقا همان چیزی را نشان می دهد که اگر ls /bin را تایپ کرده باشید.

هم چنین بخوانید: کدام نسخه از لینوکس سبک ترین نسخه آن است؟

ویرایش خط فرمان

Bash و Zsh هر دو از ویرایش خط فرمان پشتیبانی می کنند. این یک روش انعطاف‌پذیرتر برای دسترسی به Command History شما نسبت به بسط تاریخ است. به‌طور پیش‌فرض، دستورات کلیدی مانند دستورهایی هستند که توسط ویرایشگر Emacs استفاده می‌شود. اگر بخواهید، می‌توانید آنها را تغییر دهید تا بیشتر شبیه Vim کار کنند. البته توجه داشته باشید که استفاده از میانبرهای vim برای ویرایش خط فرمان دشوارتر است، حتی اگر Vim به عنوان یک ویرایشگر متن عمومی عالی باشد.

هنگامی که می خواهید دستوری را فراخوانی کنید، فقط فلش ​​رو به بالا را روی صفحه کلید خود فشار دهید. می‌توانید برای حرکت در میان تمام دستورات قبلی خود، بالا را فشار دهید، در حالی که فلش رو به پایین به شما امکان می‌دهد به دستورات اخیر خود بروید. همچنین می توانید از Ctrl + P و Ctrl + N برای بالا و پایین رفتن در تاریخچه خود استفاده کنید.

برای جستجوی عقب، CTRL + R را فشار دهید، سپس شروع به تایپ کنید تا تاریخچه را جستجو کنید تا دستوری را که می خواهید ویرایش کنید مشاهده کنید. برای جستجوی جلو، کلیدهای Ctrl + S را فشار دهید.

برای تغییر خط فرمان، می‌توانید با استفاده از کلیدهای جهت‌نمای راست و چپ، در طول خط به جلو و عقب حرکت کنید. Alt + F با یک کلمه به جلو و Alt + B به عقب حرکت می کنند. برای رفتن به ابتدای یک خط، Ctrl + A را بزنید. برای رفتن به انتهای آن، Ctrl + E را بزنید. برای حذف کامل یک خط، Ctrl + K را فشار دهید.

اکنون می توانید به Command History دسترسی داشته باشید

با چند روش ساده، می توانید Command History خود را پیدا کنید و دستورات را بدون تایپ مجدد کل خط تغییر دهید. هر دو Bash و Zsh دارای قابلیت ویرایش خط فرمان هستند که این کار را بسیار آسان می کند. شما انتخابی از پوسته ها در لینوکس دارید. کدام یک برای شما بهتر است؟ برای یافتن پوسته لینوکس که با سبک کاری شما سازگار است، ادامه دهید.