بیت کوین چیست و چگونه باید آن را استخراج کرد

بیت کوین یک نوع ارز دیجیتالی است که به صورت مجازی ساخته و نگهداری می شود. اگر می خواهید بیت کوین و نرم افزار بیت کوین را بهتر بشناسید خواندن این مقاله را از دست ندهید.

حتما تاکنون در مورد استخراج بیت کوین، ارز رمزنگاری شده یا پول دیجیتالی چیزهایی شنیده اید و پس از شنیدن آن ها معدنی را در ذهن خود مجسم می کنید که از آن به طور واقعی می توان پول استخراج کرد. اما باید بگوییم تصور شما در مورد این فرآیند اقتصادی اشتباه است و آنطور که فکر می کنید نیست. در این مطلب قصد داریم به طور دقیق به این موضوع بپردازیم و منظور از استخراج بیت کوین را برایتان شفاف سازی کنیم.

 

استخراج بیت کوین چیست؟

همانطور که گفته شد استخراج بیت کوین به معنی بیرون کشیدن یک نوع ارزش پولی از یک معدن نیست. در واقع، بیت کوین از طریق پلتفرمی به نام Blockchain پدید آمده . بیت کوین نوعی ارز دیجیتالی است که تحت نظر قانونی نیست و با هدف تسهیل تراکنش های آنلاین روی کار آمده و عملیات پرداخت در هیچ یک از این تراکنش ها توسط شخص ثالث یا واسطه ای صورت نمی گیرد. از آنجایی که این تراکنش ها از طریق یک شبکه همتا به همتا و ناشناس انجام می گیرد فناوری جدیدی به نام بلاک چین دفتر کل این تراکنش ها را حفظ می کند. بلاک چین بیت کوین به زبان ساده تر یک دفتر کلی یا دیتابیس است که تمام تراکنش های بیت کوین در آن ثبت و نگهداری می شود. این دیتابیس به اشتراک گذاشته می شود و به نوعی در اختیار همه قرار می گیرد. در واقع پیش از ثبت تراکنش، همه افرادی که از آن استفاده می کنند لازم است آن را تایید کنند. این تایید همگانی یا اتفاق نظرها از طریق فرآیندی به نام ماینینگ «mining» محقق می شود. زمانی که از بیت کوین استفاده می شود ماینرها «miner» به محاسبات پیچیده و زمان بری می پردازند تا صحت تراکنش ها تایید شود. توسط ماینینگ داده هایی به نام اثبات کار «Proof of Work» به وجود می آید که طبق مجموعه الزامات خاصی صورت می گیرد. با وجود اینکه تایید این داده ها زمان بر و پرهزینه است اما به سادگی می شود آن ها را تایید کرد. با این طرح دیگر نمی توان به سابقه تراکنش ها دست برد یا آنها را پس از افزودن به بلاک چین تغییر داد.

به عبارت دیگر، بلاک چین یک بستر توزیع تراکنش است که در آن هر تراکنش به دیگر تراکنش های اطرافش از طریق رمزگذاری وصل می شود. بلاک چین در حقیقت نوعی شبکه های جهانی غیرمتمرکز کامپیوتری یا نود است که می توانید انواع کارها را با آن انجام دهید و دارایی های دیجیتالی شما را کنترل می کند تا کسی بدون مجوز نتواند از آنها کپی کند. و هر آنچه که از طریق بلاک چین صورت می گیرد غیر قابل تغییر و هک است. این فناوری برای توزیع، شناسایی و ثبت طیف وسیعی از خدمات مالی مورد استفاده قرار می گیرد.

 

پاداش بلاک چیست؟

شبکه بیت کوین تمام تراکنش های انجام شده را در یک دوره زمانی معین جمع آوری کرده و آنها را در یک لیست به نام بلاک ذخیره می کند سپس ماینرها به بلاک ها فرمول های ریاضی اعمال می کنند یا آن را تغییر می دهند مثلا از دنباله هایی از حروف واعداد استفاده می کنند که هش نامیده می شوند. هر یک از این هش ها دارای ویژگی های منحصر به فردی هستند که کسی قادر به دسترسی اطلاعات نیست. ماینرهایی که با موفقیت یک محسابات کلی داده بلاک را انجام داده اند پاداش بلاک به آنها تعلق می گیرد. از آنجایی که تایید داده موجب تولید کوین جدید می شود بخشی از آن به عنوان پاداش به ماینرها بر می گردد.

ارزش پاداش بلاک در حال حاضر 12.5 بیت کوین است که با هر 210 هزار بلاک یا تقریبا هر چهار سال ارزش پاداش نصف می شود. پاداش در سال 2009 برای ماینرها با 50 بیت کوین شروع شد و در سال 2012 این عدد به 25 بیت کوین رسید اما پایدار نبود و درسال 2016 این عدد نصف شد به 12.5 رسید و پیش بینی می شود تا سال 2020 رقم پاداش به 6.25 خواهد رسید.

در حال حاضر که رقم پاداش 12.5 بیت کوین است می توان گفت که پول زیادی است. گفته می شود استخراج یک فرآیند رقابتی است. اکثر ماینرها به طور مشترک یک بلاک را استخراج و سپس پاداش را بین خود تقسیم می کنند. به این فرآیند استخر استخراج «mining pool» می گویند.

 

 دستگاه استخراج بیت کوین

حتما تاکنون دیده اید تمام معدنچیات برای استخراج یک ماده باارزش تجهیزات و وسایل مجهزی را با خود به داخل معدن حمل می کنند. از آنجایی که استخراج بیت کوین به معدن تشبیه شده است، ماینرهای بیت کوین هم در رقابت بدست آوردن بیت کوین از دستگاه های مختلفی استفاده می کنند. یکی از جدیدترین دستگاه های استخراج بیت کوین که توسط شرکت Bitmain طراحی شده است «Antminer S9» نام دارد.

این دستگاه بسیار قدرتمندتر، کارآمدتر از یک ماینر عمل می کند و مناسب محاسبات دشوار بلاک چین بیت کوین است. هرچند قیمت این دستگاه چهار برابر قیمت مدل قبلی یعنی S7 است میزان کارآیی آن هم به همان مراتب چند برابر مدل های قدیمی است.

این دستگاه با قدرت 14 تراهش(TH) جز پیشرفته ترین دستگاه ها محسوب می شود. مصرف انرژی آن 1375 وات است و دارای یک فن خنک کننده است اما باز هم باید در یک محیط خنک از آن استفاده شود. شما می توانید با قیمت حدود 4 هزار دلار از فروشگاه های مختلف خریداری کنید.

 

بهترین نرم افزارهای استخراج بیت کوین

امروزه با رونق گرفتن روز به روز ارزش بیت کوین اکثر افراد به دنبال کسب سود و سرمایه گذاری در این تجارت هستند. در مطالب پیشین در مورد بیت کوین و استخراج آن توضیحاتی به طور مختصر دادیم. در همین رابطه اکنون می خواهیم نرم افزارهای استخراج بیت کوین را به شما معرفی کنیم که با نصب آنها بر روی سیستم های خانگی به راحتی می توانید به استخراج بیت کوین بپردازید.

 

نرم افزار بیت کوین CGminer

این نرم افزار در حال حاضر جز معروف ترین نرم افزارهای بیت کوین است که از سه روش GPU، FPGAو ASIC برای استخراج بیت کوین استفاده می کند. Cgminer یک نرم افزار متن باز است که با زبان C برای سیستم عامل هایی همچون ویندوز، لینوکس و OS X نوشته شده است.

این نرم افزار شامل اورکلاکینگ، کنترل سرعت فن و رابط کاربری و نظارت است. از دیگر ویژگی این نرم افزار می توان به شناسایی خودکار بلاک های توسط یک مینی دیتابیس، بارگذاری باینری هسته ها، پشتیبانی چند GPU و پشتیبانی از CPU برای استخراج اشاره کرد.

نرم افزار Cgminer را می توانید از اینجا دانلود کنید.

 

نرم افزار بیت کوین BFGminer

BFGminer تاحدودی همانند نرم افزار CGminer است که برای دستگاه های ASIC و FPGA طراحی شده است. این نرم افزار برخلاف CGminer از کارت های GPU پشتیبانی نمی کند. نسخه 3.1.1 این نرم افزار در آوریل 2012 راه اندازی شد. از ویژگی های برجسته این نرم افزار می توان کلاکینگ پویا، نظارت و رابط کاربری همچنین کنترل فن و پشتیبانی بردار را نام برد.

این دستگاه را از اینجا می توانید دانلود کنید.

 

نرم افزار بیت کوین BitMiner

این نرم افزار در مقایسه با دیگرر نرم افزارهای از محبوبیت زیادی برخوردار نیست. اما استخراج بیت کوین با این نرم افزار بسیار راحت است به طوری که می توان بیت کوین های زیادی را با آن بدست آورد. این نرم افزار از دیگر برنامه ها کمی متفاوت تر است زیرا متعلق به استخر استخراج است. بنابراین ابتدا باید ریجیستر کنید و فرم ثبت نام استخر را پر کرده و حساب کاربری برای خودتان درست کنید. اگر به دنبای یک نرم افزاری هستید که به راحتی نصب شود BitMiner می توانید گرینه خوبی باشد.

این نرم افزار با سیستم عامل های ویندوز، لینوکس و مک قابل استفاده است و با کارت های گرافیکی GPU، ASIC و FPGA سازگار است.

این نرم افزار را از اینجا می توانید دانلود کنید.

 

نرم افزار بیت کوین BTCMiner

این نرم افزار بیت کوین متن باز بوده که از ماژول ZTEX USB-FPGA برخوردار است و در سیستم عامل های لینوکس و ویندوز اجرا می شود. اگر جز کاربران ویندوز هستید برای نصب این نرم افزار به ابتدا درایور لیب یو اس بی (libusb) نیاز دارید که از این لینک می توانید آن را پیدا کنید. یکی از ویژگی برجسته این نرم افزار، آماده بودن برای استفاده از Bitstream است که به هیچ گونه نرم افزار Xilinx یا گواهی نیاز نیست. هرچند مقیاس گذاری فرکانس پویای آن بر اساس اندازه خطا است بنابراین BTCMimer به طور خودکار فرکانسی را با بالاترین سرعت اعتباری هش ها انتخاب می کند.

این نرم افزار را از اینجا می توانید دانلود کنید.

 

نرم افزار بیت کوین Poclbm

این نرم افزار براساس زبان پایتون نوشته شده است که با فناوری GPU کار می کند. Poclbm از چارچوب OpenCL برای محاسبات هش با سریع تری روش استفاده می کند. این چارچوب به برنامه نویسان اجازه می دهد تا کدی را بنویسند که بتواند از تمام توان محاسباتی سیستم برای تولید هش کدهای بیت کوین استفاده کند. این نرم افزار برای پردازنده های AMD نسل 4 به بعد بهترین عملکرد را دارد و با پردازنده های Nvidia-8xxx سازگاری دارد.

این نرم افزار را می توانید از اینجا دانلود کنید.

 

نرم افزار بیت کوین DiabloMiner

این نرم افزار به زبان جاوا نوشته شده است. که از چارچوب OpenCL استفاده می کند. DiabloMiner به کاربران اجازه می دهد تا سرعت محاسبات هش را انجام دهند. این نرم افزار که یک نوع برنامه خط فرمان است روی درایورهای فعلی Nvidia و ATI Stream SDK 2.1 کار می کند. این مشخصه نشان می دهد که کاربران باید ترمینال (cmd.exe، Terminal.app/iTerm2 یا xterm) باز کند و برنامه را از آنجا اجرا کند.

اگر یک ماینینگ در چندین استخر هستید لازم است بدانید این نرم افزار از استخرهای نامحدود پشتیبانی می کند و قادر است در صورت عدم اتصال به یک استخر هر 60 دقیقه به اولین استخر بازگردد.

این نرم افزار را می توانید از اینجا دانلود کنید.

در صورتی که نرم افزارهای بهترین برای استخراج بیت کوین می شناسید در بخش نظرات همین مطلب تجربیات خود را با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید