چگونه خطای “Wi-Fi doesn’t have a valid IP configuration” رابرطرف کنیم؟

آیا شما هم با خطای “Wi-Fi doesn’t have a valid IP configuration” در ویندوز ۱۰ مواجه شده‌اید؟ دیدن این خطا بسیار آزار دهنده است زیرا از اتصال به اینترنت جلوگیری می‌کند.‌در ادامه در این مطلب می‌خواهیم به بررسی این خطا پرداخته و چگونگی برطرف کردن آن و اتصال مجدد به اینترنت را توضیح دهیم.

پیکربندی آی پی نامعتبر(invalid IP configuration) چیست؟

قبل از اینکه ما به رفع مشکل بپردازیم ، بهتر است کمی درباره چرایی بروز این خطا اطلاع پیدا کنید. به طور خلاصه ،وقتی به Wi-Fi وصل می‌شوید ، روتر شما یک آدرس IP را به رایانه شما اختصاص می‌دهد تا بتواند آنلاین شود. اگر چیزی در پیکربندی IP رخ ندهد، رایانه و روتر شما قادر به برقراری ارتباط نخواهند بود. به عنوان مثال، رایانه شما ممکن است سعی کند از یک IP متفاوت از چیزی که روتر انتظار دارد استفاده کند. این مساله مانع از اتصال به اینترنت شده و منجر به بروز خطای “doesn’t have a valid IP configuration” می‌شود. در ادامه به بررسی چگونگی حل این مساله پرداخته‌ایم.

۱. ری‌استارت کردن کامپیوتر

مانند اکثر مشکلات، اولین گام عیب‌یابی همیشه باید ری‌استارت کردن کامپیوتر باشد. ممکن است به دلیل یک وقفه موقت، پیام “Wi-Fi doesn’t have a valid IP configuration” را مشاهده کنید. قبل از اینکه وقت خود را صرف اصلاحات پیچیده‌تر کنید ،باید در ابتدا کامپیوتر را ری‌استارت کنید. اگر پس از ری‌استارت، مجددا با این خطا مواجه شدید، مراحل بعدی را هم دنبال کنید.

۲. ریبوت کردن کامپیوتر

راه حل ساده دیگر برای مشکلات شبکه، راه اندازی مجدد روتر بی‌سیم است. از آن‌جایی که این خطا مستلزم انتقال یک آدرس IP توسط روتر به رایانه شماست، ممکن است این مسئله با مشکل روبرو شده باشد. مانند ریبوت کردن کامپیوتر، ری‌استارت سریع روتر همه اشکالات کوتاه مدت را پاک می کند و اجازه می دهد تا دوباره شروع به کار کند. اگر با انجام این کارها باز هم نمی‌توانید آنلاین شوید، ما در مرحله بعدی به راهکارهای پیشرفته‌تری خواهیم رسید.

۳. تازه‌سازی آدرس آی‌پی

با استفاده از ابزار Command Prompt می توانید آدرس IP فعلی رایانه خود را متوقف کرده و درخواست آدرس جدید کنید. این یک روش خوب برای پاک کردن شماره پیکربندی IP نامعتبر است. برای انجام این کار در ویندوز ۱۰ ، بر روی دکمه Start کلیک راست کرده یا Win + X را فشار دهید تا منوی Power User باز شود. برای باز کردن یک خط فرمان ، (Command Prompt (Admin یا (Windows PowerShell (Admin را از این لیست انتخاب کنید. در خط فرمان ، موارد زیر را تایپ کرده و Enter را بزنید:

ipconfig /release

این به رایانه شما می‌گوید که آدرس IP فعلی خود را به مجموعه آدرس های موجود روتر بازگرداند. در مرحله بعدی ، برای درخواست آدرس جدید ، این دستور را وارد کنید (برای ارسال آن Enter را فشار دهید):

ipconfig /renew

حال تلاش کنید با آدرس آی٬پی جدید خود به اینترنت متصل شوید.

۴. ریست کردن پروتکل‌های شبکه

در ادامه، می‌توانید از خط فرمان نیز برای ریست کردن Winsock استفاده کنید. Winsock همان تنظیمات جزئی‌ای است که نحوه دسترسی کامپیوتر شما به شبکه را مشخص می‌کند. برای انجام این کار، یک پنجره administrator Command Prompt یا PowerShell را مطابق دستورات بالا باز کنید ، سپس دستورات زیر را اجرا کنید:

netsh winsock reset
netsh int ip reset

سپس مجددا تلاش کنید که به اینترنت متصل شوید.

۵. تنظیم دستی آدرس آی‌پی 

به طور پیش فرض، رایانه و روتر شما از پروتکلی به نام (DHCP (Dynamic Host Configuration Protocol برای تعیین آدرس IP به سیستم شما بدون هیچ گونه مداخله دستی استفاده می کنند. اگر در گذشته یک آدرس IP ثابت تنظیم کرده اید و چیزی تغییر کرده است، این تغییر می‌تواند باعث شود خطای “Wi-Fi doesn’t have a valid IP configuration” رخ دهد. برای بررسی این گزینه، Settings را باز کنید (میانبر Win + I ) و  به Network & Internet > Status بروید. در اینجا Change adapter options را انتخاب کنید. در کادر ظاهر شده ، روی اتصال Wi-Fi خود دوبار کلیک کنید.

حال یک پنجره جدید خواهید دید که حاوی اطلاعاتی در مورد اتصال شما است. بر روی Properties در پایین کلیک کنید ، سپس از لیست گزینه ها روی Internet Protokoll نسخه ۴ کلیک کنید. این پنجره خواص را باز می کند ، جایی که می توانید تنظیمات IP را تغییر دهید. بیشتر افراد باید دکمه IP را انتخاب کرده و به طور خودکار انتخاب شوند. اگر از آدرس IP زیر با آدرس های ذکر شده در زیر استفاده کرده اید ، سعی کنید آن را به صورت خودکار تغییر دهید و OK را بزنید. سپس ببینید که آیا می توانید با این تغییر به صورت آنلاین وارد شوید. تنظیم یک آدرس IP استاتیک می تواند به حل این مشکل کمک کند ، اما احتمالاً برای اکثر کاربران لازم و ضروری نیست.

۶. آپدیت کردن درایور وایرلس

از آن‌ جا که خطای “Wi-Fi doesn’t have a valid IP configuration” شامل اتصال بی سیم است، باید مطمئن شوید که درایوری که رایانه شما از Wi-Fi استفاده می کند به درستی کار می کند. برای انجام این کار ، دوباره Win + X را فشار داده و Device Manager را انتخاب کنید. آداپتورهای شبکه را گسترش داده و درایور بی سیم خود را در لیست پیدا کنید. روی آن راست کلیک کرده و گزینه Update driver > Search automatically for updated driver software را انتخاب کنید. انجام این کار ممکن است درایور جدیدی پیدا نکند. در این حالت ، می‌توانید بر روی نام دستگاه کلیک راست کرده و Properties را انتخاب کنید و ببینید چه کسی آن را تولید کرده است (احتمالا اینتل یا Realtek باشد). ممکن است بتوانید نسخه درایور به روز شده را در وب سایت ارائه دهنده سخت افزار پیدا کنید.

در صورت عدم موفقیت ، می توانید بر روی دستگاه بی سیم کلیک راست کرده و Uninstall device را برای حذف آن از رایانه انتخاب کنید. هنگام ریبوت کردن ، ویندوز باید درایور جدید بی سیم را مجدداً نصب کند. با این حال ، اگر این کار را به صورت خودکار انجام ندهد ، باید خودتان آن را مجدداً با استفاده از یک رایانه دیگر یا یک اتصال سیمی نصب کنید.

۷. بررسی وجود میان‌افزارها و واسط‌های آنتی‌ویروس

اگر به این مرحله رسیدید ، ارزش دارد که اسکن بدافزار را روی رایانه خود اجرا کنید. ویروس ها و سایر برنامه های مخرب بعضی اوقات می توانند با تنظیمات اینترنت شما اشتباه گرفته شوند و از اتصال شما به اینترنت جلوگیری کنند. اگرچه ممکن است به این مشکل خاص یعنی  “Wi-Fi doesn’t have a valid IP configuration” منجر نشوند ، اما هنوز هم ارزش امتحان کردن دارند. اسکن را با Windows Defender یا آنتی ویروس دیگری که روی سیستم خود نصب کرده اید ، امتحان کنید. اگر به رایانه دیگری دسترسی داشته باشید که بتواند آنلاین شود ، نسخه رایگان Malwarebytes را دانلود کرده و آن را در رایانه آسیب دیده کپی کنید تا یک اسکن ضد بدافزار را اجرا کند. یک گام عیب یابی دیگر ، این است که آنتی ویروس خود را غیرفعال کرده و دوباره سعی کنید آنلاین شوید. برخی از برنامه های آنتی ویروس شخص ثالث می توانند در عملکرد عادی شبکه تداخل داشته و اتصال شبکه شما را مسدود کنند.

۸. افزایش تعداد کاربران DHCP

بیشتر روترها محدودیت پیش فرض در تعداد دستگاه هایی دارند که می توانند با استفاده از DHCP به یکدیگر وصل شوند. اگر وسایل آنلاین زیادی در خانه دارید ، احتمال اینکه این حد را رد کرده اید وجود دارد، خطایی وجود دارد که باعث می شود خطای “Wi-Fi doesn’t have a valid IP configuration”  وقتی رایانه شما سعی در دستیابی به آدرس دارد، رخ دهد. در این حالت شما نیاز به ورود به روتر خود دارید ، تنظیمات DHCP را پیدا کرده و محدودیت را برای رفع این مشکل افزایش خواهید داد. نحوه انجام این کار به روتر شما بستگی دارد ، بنابراین نمی توان دستورالعمل دقیقی ارائه داد.

۹. ریست کردن تنظیمات شبکه

در این مرحله ، شما اصلاحات اصلی را امتحان کرده اید. اکنون باید تنظیمات شبکه Windows 10 خود را مجددا تنظیم کنید ، زیرا ممکن است یک مسئله ریشه‌ای وجود داشته باشد. به Settings > Network & Internet > Status رفته  و Network reset را در پایین صفحه انتخاب کنید. به این اخطار توجه داشته باشید که با انجام این کار ، تمام آداپتورهای شبکه شما حذف شده و همه چیز را به حالت پیش فرض بازنشانی می کنید. اگر ، اکنون روی بازنشانی کلیک کنید، این فرآیند کامپیوتر شما را ری‌استارت می کند.

1 دیدگاه دربارهٔ «چگونه خطای “Wi-Fi doesn’t have a valid IP configuration” رابرطرف کنیم؟;

دیدگاهتان را بنویسید