بهترین ماشین مجازی برای ویندوز ۱۰ کدام است؟

چندین ماشین مجازی سازی برای استفاده در دسترس کاربران ویندوز ۱۰ قرار دارند. اما سه مورد از آن ها که بالاترین میزان استفاده در میان کاربران را به خود تخصیص داده اند عبارتند از: VirtualBox ، VMware و Microsoft Hyper-V. حال سوالی که در این قسمت به وجود می آید این است که کدام یک از این ماشین های مجازی از بقیه بهتر است؟ علاوه بر این ، آیا همه آنها یکسان هستند یا با هم فرق دارند؟

انتخاب بین VirtualBox ، VMware Workstation Player و Hyper-V یکپارچه در ویندوز ۱۰ بسیار دشوار است. در ادامه چگونگی ساخت این سه ماشین مجازی را آورده ایم و توضیح می دهیم که برای کارهای خاص باید از کدام یک استفاده کنید.

Hypervisor چیست؟

بیایید این تعریف با یک سوال شروع کنیم: چرا VirtualBox ، VMware Workstation Player و Hyper-V در ویندوز ۱۰ متفاوت هستند؟ با وجود این که همه آنها به شما این امکان را می دهند یک محیط مجازی را روی دستگاه میزبان خود اجرا کنید، اما علیرغم همین شباهت ، ابزارهای ماشین مجازی متفاوت عمل می کنند. دلیل این امر این است که ماشین های مجازی برای نصب و راه اندازی به دو نوع نرم افزار مختلف به نام hypervisors وابسته هستند.

Hypervisor به عنوان بستر ماشین های مجازی عمل می کند. این بخش تقسیم لازم بین سیستم عامل ماشین مجازی و سخت افزار دستگاه میزبان را فراهم می کند. دستگاه میزبان می تواند منابع خود مانند حافظه و قدرت پردازش را در بین load‌ کاری مختلف به اشتراک بگذارد.

دو نوع Hypervisor وجود دارد: نوع ۱ و نوع ۲.

Hypervisor نوع ۱

یک Hypervisor نوع ۱ مستقیما بر روی سخت افزار دستگاه میزبان اجرا می شود و بعضی اوقات به عنوان یک hypervisor برای سرور bare-metal هم شناخته می شود.

مایکروسافت Hyper-V یک نمونه اصلی از Hypervisor نوع ۱ است که نیازی به نصب اضافی از طریق یک بسته خارجی ندارد و مستقیماً سیستم عامل مهمان را مدیریت می کند.

VMWare ESX و vSphere ، Citrix XenServer و Oracle VM همگی Hypervisor های نوع ۱ هستند.

Hypervisor نوع ۲

Hypervisor نوع ۲ مانند هر نرم افزار دیگری روی سیستم عامل نصب شده  و به عنوان یک Hypervisor میزبان شناخته می شود.

محیط ماشین مجازی به عنوان یک فرآیند در دستگاه میزبان اجرا می شود و هم چنان سخت افزار سیستم را به اشتراک می گذارد ، اما مدیریت مسیرهای ماشین مجازی به جای اجرای دستورات به طور مستقیم از طریق هاست انجام می شود. نتیجه این ترتیب اندکی تأخیر بین کارها است.

VirtualBox ، VMware Workstation و پخش کننده VMware Workstation Player نمونه های اصلی یک Hypervisor نوع ۲ هستند.

تفاوت بین VirtualBox, VMware Workstation Player, و Hyper-V چیست؟

راحتی استفاده

Hyper-V با ویندوز ۱۰ Pro ، Education و Enterprise یکپارچه شده است ، اما با  ویندوز ۱۰  Homeیکپارچه نیست.  Hyper-V را باید با استفاده از Windows Features یا اجرای یک دستور در  PowerShell فعال کنید ، اما پس از آن، خودش از فعال سازی خود مراقبت می کند.

پس از فعال سازی ، Hyper-V از طریق Hyper-V Manager گزینه ایجاد سریع ماشین مجازی و گزینه توسعه ماشین مجازی را ارائه می دهد.

ایجاد یک ماشین مجازی از طریق هر گزینه Hyper-V آسان است. با این حال ، گزینه ایجاد سریع ماشین مجازی به طور خودکار تنظیمات را پر می کند که البته می تواند هنگام ایجاد ماشین مجازی باعث ایجاد خطا شود.

گزینه گسترده تر ایجاد ماشین مجازی سفارشی Hyper-V امکان کنترل بیشتر بر روی تنظیمات را فراهم می آورد.

هر دو VirtualBox و VMware Workstation Player یک wizard ایجاد ماشین مجازی دارند. wizard در هر برنامه شما را از طریق فرآیند ایجاد ماشین مجازی راهنمایی می کند. هرچند در بین آن ها اختلافاتی هم وجود دارد.

به عنوان مثال ، wizard VirtualBox یک ماشین مجازی اساسی را ایجاد کرده است که تنظیمات را بعد از آن می توانید ویرایش کنید ، اما خودش مقادیر پیشنهادی را برای انواع ماشین مجازی خاص ارائه می دهد.

این در حالی است که ، wizard VMware Workstation Player به شما امکان می دهد تنظیمات را در طی فرآیند ایجاد ماشین مجازی تنظیم کنید.

تفاوت زیادی وجود ندارد، اما به این معنی است که ماشین مجازی VMware Workstation Player  پس از اتمام wizard، آماده اجرا است ، و نیازی نیست تنظیمات بیشتری را بعد از اتمام آن تغییر دهید.

کارایی

عملکرد یک ماشین مجازی به سخت افزاری که برای اجرای آن استفاده می کنید مربوط می شود. با مجازی سازی ، سخت افزار پادشاه است. علاوه بر این ، ماشین مجازی مورد استفاده شما تفاوت بزرگی ایجاد می کند. VirtualBox یکی از کندترین گزینه های ماشین مجازی موجود است.

اگر سیستم شما سخت افزار قدرتمندی دارد، متوجه کندی و خطاهای سیستم نخواهید شد . اما در دستگاه ضعیف تر، VirtualBox بهترین تجربه مجازی سازی را به شما نمی دهد.

هنگامی که به VMware Workstation Player می روید ، ضعف عملکرد کاملا قابل توجه است. اجرای همان سیستم عامل میهمان بر روی همان سخت افزار نشان می دهد که VMware Workstation Player یک تجربه روان تر و نرم تر است.

نصب Hyper-V Lubuntu به خوبی انجام شد و به طور محسوسی روان بود. توجه به این نکته ضروری است که برخی از کاربران ویندوز ۱۰  Hyper-V به محض فعال کردن Hyper-V در سیستم خود ، مشکلات عملکرد را در مناطق دیگر گزارش دادند.

از آنجا که Hyper-V در سطح BIOS به جای نرم افزار، درون سیستم عامل اجرا می شود ، حتی اگر از ماشین مجازی استفاده نمی کنید، بازهم مجازی سازی همیشه “فعال” است ،

اگر احساس می کنید   Hyper-V ویندوز ۱۰ بر عملکرد بازی شما یا دیگر موارد (بدون اجرای یک ماشین مجازی در حال اجرا) تأثیر دارد ، می توانید از یک دستور برای خاموش کردن خدمات مجازی سازی Hyper-V استفاده کنید.

دستور خط فرمان را در نوار جستجوی Start menu خود تایپ کرده و گزینه Run as Administrator را انتخاب کنید. سپس دستور زیر را وارد کنید:

bcdedit /set hypervisorlaunchtype off

سپس سیستم خود را ری استارت کنید. مجازی سازی Hyper-V پس از راه اندازی مجدد شروع نمی شود ، و باید عملکرد خود را به حالت عادی برگردانید. اگر می خواهید مجازی سازی Hyper-V را دوباره فعال کنید ، از دستور زیر استفاده کنید:

bcdedit /set hypervisorlaunchtype on

سپس سیستم خود را ری استارت کنید.

کارایی

اگر در مورد چگونگی انتخاب بین سه گزینه مطمئن نیستید ، عملکرد هر کدام را در نظر بگیرید. می توانید با استفاده از VirtualBox ، VMware Workstation Player یا Hyper-V ، یک سیستم عامل مهمان را اجرا کنید ، اما توجه داشته باشید که هر یک از hypervisor  برنامه های مخصوص به خود را دارند.

Snapshotها و Checkpointها

از جمله مهمترین موارد VirtualBox و Hyper-V، عبارتند از :  Snapshotها و Checkpointها.

اگرچه این سکوها از اسامی مختلفی استفاده می کنند ، اما Snapshot و Checkppoint ابزارهای بسیار مشابهی هستند. آنها به شما اجازه می دهند تا در وضعیت فعلی خود از ماشین مجازی عکس بگیرید. این عکس دستگاه مجازی را حفظ می کند و به شما این امکان را می دهد که به آن لحظه خاص برگردید.

متأسفانه ، VMware Workstation Player از Snapshot یا CheckPoint پشتیبانی نمی کند. می توانید سیستم عامل مهمان را به طور موقت متوقف کنید تا از یک نقطه خاص از سر بگیرید ، اما این همان ایجاد سابقه تصویر برای دستگاه مجازی نیست.

اشتراک گذاری فایل

هر یک از hypervisor ها اجازه می دهند تا فایل ها را بین سیستم عامل میزبان و مهمان بکشید و رها کنید. هم چنین می توانید فایل ها و پوشه های مشترک را هم فعال کنید ، اگرچه ویندوز ۱۰  Hyper-V روند کار را بسیار پیچیده تر از VirtualBox یا VMware Workstation Player می کند.

حالت یکپارچه

VirtualBox و VMware Workstation Player هر دو از حالت یکپارچه برای ادغام محیط دستگاه مجازی در سیستم عامل میزبان استفاده می کنند. حالت یکپارچه، پنجره و منوی ماشین مجازی اضافی را از بین می برد و باعث می شود سیستم سیستم عامل مهمان بخشی از میزبان باشد.

متأسفانه ، Hyper-V ویندوز ۱۰ حالت یکپارچه ندارد.

رمزگذاری ماشین مجازی

اگر می خواهید ماشینهای مجازی خود را رمزگذاری کنید ، خوشبختانه امکان انجام این کار وجود دارد . هر hypervisor از رمزگذاری پشتیبانی می کند.

VMware Workstation Player از رمزگذاری دستگاه مجازی خارج از جعبه پشتیبانی می کند.

VirtualBox با نصب برنامه های افزودنی مهمان VirtualBox که در دسترس هر محیط مهمان VirtualBox است ، از رمزگذاری پشتیبانی می کند.

Hyper-V در ویندوز ۱۰ از رمزگذاری با استفاده از BitLocker مایکروسافت پشتیبانی می کند. همه گزینه ها امن هستند و به خوبی با پلتفرم مربوطه کار می کنند.

هزینه

همه hypervisor ها رایگان هستند ، اما برخی از آنها رایگان تر از سایرین هستند. علت این موضوع چیست؟

VirtualBox و VMware Workstation Player تا زمانی که سخت افزار شما بتواند سیستم عامل مهمان را بدون از بین بردن میزبان در این فرآیند اجرا کند برای هر کاربر رایگان است و می توانید از نرم افزار رایگان ماشین مجازی استفاده کنید.

ویندوز ۱۰ Hyper-V هم رایگان است اما فقط در صورت داشتن نسخه صحیح ویندوز ۱۰.

راه حل هایی برای کاربران ویندوز ۱۰  Home وجود دارد که از استفاده Hyper-V روی سخت افزار خود ناامید شده اند. اما ممکن است این افراد به جای اینکه از راه حل استفاده کنند ، از یکی از گزینه های رایگان دیگر استفاده کنند.

فراموش نکنید ، اصلاح ممکن است امروز کار کند ، اما ممکن است با به روزرسانی بعدی ویندوز ۱۰ دیگر کار نکنند.

سیستم عامل مهمان

Hyper-V ویندوز ۱۰، محدودیت هایی در رابطه با سیستم عامل های مهمان دارد. Hyper-V از ماشین های مجازی ویندوز ، لینوکس و FreeBSD پشتیبانی می کند.اما از macOS پشتیبانی نمی کند.

VirtualBox و VMware Workstation Player تقریبا از همه سیستم عامل های مهمان ، از جمله macOS پشتیبانی می کنند.

انتخاب بین VirtualBox ، VMware Workstation Player و  Hyper-V ویندوز ۱۰کار دشواری است. اگر یک دستگاه قدرتمند دارید که ویندوز ۱۰ پرو ، Education و یا Enterprise را اجرا می کند ، می توانید از hypervisor استفاده کنید.

اگر در حال کار کردن ماشین با قدرت کمتری هستید ، توصیه می کنیم از VMware Workstation Player استفاده کنید. زیرا پشتیبانی و ثبات بهتری را برای طیف گسترده ای از سخت افزار ارائه می دهد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید