راهنمای خرید لپ تاپ و دسکتاپ به همراه بررسی مزایا و معایب آن ها

میزان فروش جهانی لپ تاپ بیش از یک دهه است که از دسکتاپ بسیار بیشتر شده است. در سال ۲۰۱۸، فروش دسکتاپ در مجموع ۹۴ میلیون واحد بود در حالی که میزان فروش لپ تاپ ها به ۱۶۲ میلیون دستگاه رسیده بود. انتظار می رود این فاصله در سال ۲۰۲۳ به ۱۷۱ میلیون هم برسد.اما فقط به دلیل اینکه میزان فروش دسکتاپ رو به کاهش است، نباید به سمت خرید لپ تاپ برویم. بسیاری از مواقع این راه حل ایده آل است. اگر شما هم در این زمینه مردد هستید توصیه ما این است با ما همراه باشید تا نقاط قوت و ضعف لپ تاپ ها و دسکتاپ ها را بررسی کنیم:

مزایا و معایب لپ تاپ ها

مزایا و معایب لپ تاپ ها نسبت به دسکتاپ ها چه مواردی هستند؟

۱. قابل حمل بودن

اگر شما مرتبا به این مورد نیاز دارید که کامپیوتر خود را به خارج از منزل ببرید، داشتن لپ تاپ قطعا بسیار بهتر از دسکتاپ است و در این زمینه هیچ شکی وجود ندارد.بعضی از افراد ممکن است به دلیل کوچکتر بودن اندازه لپ تاپ تصمیم به خرید آن بگیرند. در واقع، آن ها لپ تاپ خود را ۲۴ ساعت شبانه روز و هفت روز هفته روی میز دفتر محل کار خود قرار می دهند. اگر شما جزو این دسته از افراد هستید، آیا واقعا به لپ تاپ نیاز دارید؟  به نظر می رسد بهتر است از یک کامپیوتر دسکتاپ و یک تبلت با کیفیت برای استفاده روی مبل بهره ببرید.

۲. محیط ثابت

اجزای بیرونی ثابت یکی از معایب اصلی لپ تاپ ها است. تعویض به خاطر قابلیت حمل یک معامله بزرگ است. وقتی یک لپ تاپ می خرید، با همان صفحه نمایش، کیبورد، پورت ها، اسپیکرها و اجزای دیگر درگیر هستید و نمی توانید به سادگی آن ها را عوض کنید.

البته شما می توانید از اجزا و قطعات خارجی هم استفاده کنید اما باید قابلیت حمل را هم در نظر داشته باشید. مجددا، باید ذکر کنیم که خرید یک دستگاه دسکتاپ بسیار عاقلانه تر و مقرون به صرفه تر است. لازم به ذکر است اگر شما اجزای خاصی بخرید، فقط پیچیدگی قضیه را بیشتر می کنید.

۳. گرافیک مستقل

گرافیک مستقل عبارتی است که برای توصیف زیر سیستم گرافیک جداگانه در یک کامپیوتر به کار می رود. هم چنین می تواند به عنوان یک کارت گرافیک تنها در یک قطعه مادر برد یا یک GPU به صورت کاملا جداگانه باشد.

تعداد کمی از لپ تاپ ها گرافیک مستقل را ارایه می دهند. در عوض، آن ها از گرافیک یکپارچه استفاده می کنند. گرافیک یکپارچه روی همان قطعه مانند CPU بوده و حافظه خود را به اشتراک می گذارد. وجود گرافیک مستقل روی لپ تاپ ها تنها در صورتی که شما gamer هستید خیلی اهمیت پیدا می کند. هزینه و وزن اضافی به این معنا است که این قابلیت ها برای بسیاری از کاربران ضروری نیستند.

۴. قابلیت های ارتقای محدود

بسیاری از لپ تاپ ها اجزای قابل ارتقا ندارند به عنوان مثال رم و هارد درایو آن ها فقط قابل ارتقا است. اگر بخواهید سایر بخش های سخت افزاری را ارتقا دهید احتمالا شانسی برای انجام این کار نخواهید داشت. زیرا درون قطعات لپ تاپ فضایی برای افزودن قطعات اضافی وجود ندارد.

البته بسیاری از کاربران دسکتاپ هم قطعات خود را ارتقا نمی دهند بنابراین این موضوع که چقدر امکان ارتقای قطعات سخت افزاری برای شما مهم است هم در این قضیه تاثیر گذار است.

۵. توان

لپ تاپ ها نسبت به نمونه های مشابه دسکتاپ خود توان کمتری مصرف می کنند به این معنا که قطعات مشابه آن ها به انرژی کمتری برای کار کردن نیاز دارند. لپ تاپ ها هم چنین باتری هم دارند و این موضوع می تواند شما را از خطر از دست رفتن کارتان هنگام نوسانات و قطعی برق نجات دهد و در امان نگه دارد.

مزایا و معایب کامپیوترهای دسکتاپ

حال به بررسی مزایا و معایب دسکتاپ ها می پردازیم:

۱.کمبود نظرات

زمانی که می خواهید مقدار زیادی از پول نقد را صرف خرید یک محصول کنید، احتمالا می خواهید چند ساعت تحقیقات انجام دهید تا مطمئن شوید دقیقا همان چیزی را که می خواهید می گیرید. بسیاری از کامپیوترهای رومیزی مورد بررسی قرار نمی گیرند. کمبود نظرات و تجربیات درباره یک محصول می تواند در شناخت کامل آن ها و تصمیم گیری برای خرید ما را با مشکل مواجه کند.

۲. خرید سخت تر

کمبود نظرات در مورد دسکتاپ ها به این معنی است که خریدشان نسبت به لپ تاپ ها سخت تر است.

۳. هزینه

همه چیز دیگر برابر است، کامپیوترهای رومیزی به طور قابل توجهی ارزان تر از لب تاپ ها هستند. شما می توانید یک کامپیوتر رومیزی را با یک مقدار هزینه تهیه کنید که نسبت به لپ تاپ با همان قیمت بسیار مقرون به صرفه تر باشد.

۴. زیبایی شناسی

وقتی یک کامپیوتر دسکتاپ را تصور می کنید احتمالا به یاد برج های عظیم و زشت، مانیتورهای غول پیکر و تعداد زیادی سیم می افتید. اما یک کامپیوتر رومیزی الزاما به این صورت نیست. اگر چیزی می خواهید که مانند عملکرش به نظر برسد، دستگاه های all-in-one از تولیدکنندگان اصلی به نظر می رسد مناسب هستند. مانیتورهای آن ها کمی حجیم به نظر می رسند و به جز محفظه نیرو، هیچ کابلی ندارند.

۵. شما می توانید کامپیوتر دسکتاپ خود را بسازید

اگر می خواهید روی همه اجزای کامپیوتر خود کنترل داشته باشید، می توانید کامپیوتر دسکتاپ خود را بسازید. اگر اطمینان کافی ندارید، نیازی نیست حتما خودتان اجزا را در کنار هم قرار دهید بلکه می توانید از افراد متخصص کمک بگیرید.

برخی مضرات برای ساخت کامپیوتر توسط خود شما وجود دارد. قرار است ساعت ها و ساعت ها تحقیق کنید و از طرفی باید حواستان به میزان هزینه ها هم باشد که در پایان مسئولیت انتخاب همه قطعات بر عهده شما خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید