آموزش چگونگی تهیه پشتیبان از مک

مک محل ذخیره سازی عکس های گرانبها و اسناد مهم است. بدون تهیه نسخه پشتیبان از مک ، اگر دیسک سخت از کار بیفتد یا مک شما از بین برود، می توانید تمام داده ها و موارد دیگر را از دست دهید. پس یهتر است ریسک نکنید. برای تهیه نسخه پشتیبان از Mac خود با استفاده از Time Machine ، iCloud یا هر دو، دستورالعمل های زیر را دنبال کنید.

چگونه می توان از Time Machine برای تهیه نسخه پشتیبان از مک استفاده کرد

Time Machine بهترین راه برای تهیه نسخه پشتیبان از Mac شما است. از آنجا که macOS دارای Time Machine داخلی است، تمام آنچه برای استفاده از آن نیاز دارید یک درایو خارجی است. اگر این مورد را ندارید ، باید به طور جدی به خرید درایو خارجی برای پشتیبان گیری Mac فکر کنید.

اکثر راه حل های پشتیبان گیری، از آخرین باری که پشتیبان تهیه کرده اید ، یک snapshot  از Mac شما ذخیره می کنند. هر بار که از مک خود پشتیبان تهیه می کنید ، آن snapshot را با یک snapshot جدید جایگزین می کند.

در مقابل، Time Machine،  عکس های بی شماری از مک شما را با قدمت هفته ها، ماه ها و حتی سال ها نگه می دارد.این بدان معنی است که شما می توانید کل Mac خود یا یک پرونده خاص را در مک به حالتی که در یک تاریخ خاص در آن بود برگردانید. می توانید از Time Machine برای بازیابی پرونده های از دست رفته، لغو تغییرات جدید در یک سند یا بازگشت به زمان قبل از انتشار بدافزار در مک خود استفاده کنید.

پشتیبان گیری از Time Machine شامل همه موارد موجود در Mac شما است: عکس ، اسناد ، تنظیمات برگزیده کاربر و برنامه های شخص ثالث. اگر Mac خود را جایگزین کنید، هارد دیسک را عوض کنید یا آن را پاک کنید، بازیابی نسخه پشتیبان از Time Machine و بازیابی هر داده از دست رفته آسان است.

مرحله 1. یک درایو خارجی برای استفاده Time Machine تهیه کنید

Time Machine پشتیبان گیری از Mac شما را در درایو خارجی ایجاد می کند. برای اتصال درایو به Mac خود می توانید از USB ، Thunderbolt یا FireWire استفاده کنید ، اگر اگر Mac شما پورت های مناسبی ندارد ممکن است لازم باشد از آداپتور استفاده کنید.

اپل قبلاً محصولی به نام Time Capsule را ارائه می داد که به شما امکان پشتیبان گیری از Mac خود را با Time Machine از طریق Wi-Fi می دهد. اما اکنون، تنها گزینه شما برای استفاده بی سیم از Time Machine با هارد دیسک NAS است.

از آنجا که Time Machine چندین عکس فوری از Mac شما را ذخیره می کند، بهتر است مطمئن شوید که درایو خارجی شما تقریباً دو برابر بیشتر از فضای ذخیره سازی رایانه شما دارد. برای اطلاع از این مورد منوی Apple را باز کرده و به About This Mac> Storage بروید تا ببینید Mac شما چه مقدار فضای ذخیره سازی دارد.

می توانید سایر فایل ها را در کنار پشتیبان گیری Time Machine در درایو خارجی خود ذخیره کنید. با این حال، Time Machine از این فایل ها  نسخه پشتیبان تهیه نمی کند.

در هر صورت ، بهتر است هر پرونده مهم را از درایو خارجی خود قبل از تنظیم برای استفاده با Time Machine حذف کنید ، زیرا ممکن است برای اصلاح مجدد درایو آن را پاک کنید.

مرحله 2. درایو خود را در تنظیمات Time Machine انتخاب کنید

هنگامی که برای اولین بار یک درایو خارجی را به Mac خود متصل می کنید ، باید فوری مشاهده کنید که آیا می خواهید از این درایو با Time Machine استفاده کنید. انتخاب کنید که بعنوان Backup Disk از آن استفاده کنید تا درایو را به عنوان مقصد Time Machine خود تعیین کنید.

توصیه می کنیم گزینه Encrypt Backup Disk را فعال کنید. این امر درصورتی که شخص دیگری درایو خارجی شما را بدست آورد، داده های شما را ایمن نگه می دارد. یک گذرواژه ایجاد کنید تا برای پشتیبان خود استفاده کنید و آن را گم نکنید.

در صورت فراموش کردن رمز ورود ، نمی توانید نسخه پشتیبان رمزگذاری شده را بازیابی کنید.

اگر درخواست استفاده از درایو متصل به صورت خودکار ظاهر نشد، منوی Apple را باز کرده و به System Preferences> Time Machine بروید. سپس گزینه Select Disk را کلیک کرده و درایو خود را از بین دیسک های موجود انتخاب کنید.

Machine Time از شما می خواهد که درایو خارجی خود را در صورت غلط بودن حذف و پاک کنید. با این کار تمام داده های موجود در درایو شما پاک می شود، بنابراین مطمئن شوید که ابتدا فایل های مهم را حذف کنید.

مرحله 3. پشتیبان گیری خودکار یا دستی ماشین پشتیبان ایجاد کنید

بعد از انتخاب یک درایو خارجی برای استفاده برای تهیه نسخه پشتیبان ، Time Machine هر زمان که آن درایو متصل باشد به طور خودکار پشتیبان گیری ساعتی ایجاد می کند.

برای شروع یک نسخه پشتیبان تهیه دستی جدید، روی نماد Time Machine در نوار منو کلیک کرده و Back Up Now را انتخاب کنید. اگر نماد Time Machine را نمی بینید ، به System Preferences> Time Machine بروید و گزینه Show Time Machine in menu menu را فعال کنید.

می توانید پیشرفت نسخه پشتیبان خود را در Time Machine preferences یا با کلیک روی نماد Time Machine در نوار منو مشاهده کنید. اولین نسخه پشتیبان ممکن است چندین ساعت طول بکشد ، اما پشتیبان گیری بعدی باید بسیار سریع تر باشد.

Time Machine پشتیبان گیری ساعتی 24 ساعت گذشته ، پشتیبان گیری روزانه هفته گذشته ، پشتیبان گیری هفتگی ماه گذشته و پشتیبان گیری ماهانه سال گذشته را نگه می دارد.

وقتی درایو خارجی شما پر شد ، Time Machine برای ایجاد فضای بیشتر قدیمی ترین نسخه های پشتیبان را حذف می کند.

در صورت نیاز به بازیابی نسخه پشتیبان از Time Machine، از نماد نوار فهرست بر روی Enter Time Machine کلیک کنید.

نحوه استفاده از ICloud برای تهیه نسخه پشتیبان از مک

مشکلی که در تهیه نسخه پشتیبان از Time Machine وجود دارد این است که به دلیل آتش سوزی یا سرقت به راحتی می توانید همزمان درایو خارجی و Mac خود را از دست دهید. اگر این اتفاق بیفتد ، تمام داده ها و پشتیبان خود را از دست می دهید و راهی برای بازگرداندن پرونده های خود ندارید.

خوشبختانه ، می توانید Mac خود را با iCloud همگام سازی کنید تا داده ها را از راه دور نیز ذخیره کنید.

اگرچه در واقع پشتیبان گیری از Mac خود در iCloud امکان پذیر نیست. مانند آنچه می توانید با iPhone یا iPad انجام دهید. امکان همگام سازی اسناد از Mac خود با cloud وجود دارد. با این کار آنها به طور ایمن در سرورهای اپل ذخیره می شوند، که بطور منظم از آنها پشتیبان تهیه می شود ، حتی اگر Mac کار شما را متوقف کند، از سراسر جهان برای شما قابل دسترسی هستند.

برای وضوح بیشتر، همگام سازی اسناد از Mac خود با iCloud همان تهیه نسخه پشتیبان از آنها نیست. از هر فایل هنوز فقط یک نسخه وجود دارد. تنها تفاوت این است که فایل ها اکنون در iCloud ذخیره شده است نه در Mac شما.

هر زمان سند جدیدی را از Mac خود ویرایش ، حذف یا ایجاد کنید ، این تغییرات را در پرونده های iCloud همگام سازی می کند. این تغییرات همچنین با هر دستگاه دیگری که با iCloud استفاده می کنید همگام سازی می شود.

اگر Mac خود را گم کنید، تمام اسناد شما با خیال راحت در iCloud باقی می مانند. و اگر سندی را به اشتباه حذف کنید، iCloud 30 روز به شما فرصت می دهد تا آن را بازیابی کنید.

اما نمی توانید از iCloud برای بازگشت به گذشته و بازگشت Mac خود به حالت قبلی استفاده کنید ، همانطور که می توانید با Time Machine. همچنین نمی توانید از iCloud برای بازیابی تمام داده های Mac خود استفاده کنید — فقط اسناد و داده های برنامه های سازگار با iCloud با آن کار می کنند.

مرحله 1. همگام سازی ICloud را برای برنامه ها و اسناد فعال کنید

هنگامی که Mac خود را با iCloud همگام سازی می کنید، هم چنین با استفاده از Apple ID شما با سایر دستگاه های Apple همگام سازی می شود. این بدان معنی است که شما می توانید عکس ها، مخاطبین، تقویم ها، یادآوری ها، یادداشت ها و سایر اسناد را در تمام دستگاه های Apple خود همگام سازی کنید.

برای فعال کردن همگام سازی iCloud، منوی Apple را باز کرده و به System Preferences> Apple ID بروید. iCloud را از نوار کناری انتخاب کنید، سپس کادر انتخاب را برای هر برنامه ای که می خواهید با iCloud همگام سازی شود فعال کنید.

برای همگام سازی اسناد در Mac خود ، روی گزینه های کنار iCloud Drive کلیک کنید و گزینه Desktop & Documents Folders را فعال کنید. با این کار همه پرونده های موجود در پوشه های دسک تاپ و اسناد موجود در Mac شما با iCloud بارگذاری و همگام سازی می شود و این امر باعث می شود تا آنها از طریق سایر دستگاه های اپل در برنامه Files موجود باشند.

همچنین می توانید ایمیل، ترجیحات سیستم و سایر برنامه های سازگار را از این گزینه ها همگام سازی کنید.

اگر فضای کافی برای تمام اسناد موجود در Mac خود ندارید، ممکن است نیاز به ذخیره سازی بیشتر iCloud داشته باشید.

مرحله 2. به Wi-Fi متصل شوید تا Mac خود را با ICloud همگام سازی کنید

پس از فعال کردن همگام سازی iCloud در تنظیمات سیستم ، Mac شما هر زمان که به Wi-Fi متصل شوید به طور خودکار با iCloud همگام سازی می شود. برای مشاهده پیشرفت همگام سازی، یک پنجره Finder جدید باز کنید و به دنبال یک حلقه دانلود در کنار iCloud Drive در نوار کناری باشید.

اگر می خواهید روی پرونده ها به صورت آفلاین کار کنید، به یاد داشته باشید که ابتدا آنها را از iCloud دانلود کنید. این کار را می توانید با کلیک روی نماد دانلود در کنار سند یا پوشه در Finder انجام دهید.

نماد ابر بدون پیکان به معنای همگام سازی سند با iCloud است.

چندین نسخه پشتیبان از مک خود نگه دارید

برای حفظ امنیت هرچه بیشتر داده های خود ، هدف داشتن سه نسخه جداگانه از داده های Mac خود را با دو نسخه محلی و یک نسخه پشتیبان تهیه کنید. این روش به عنوان روش سه-دو-یک شناخته شده است و بهترین محافظت را در برابر از دست دادن اطلاعات دارد.

اپل روش سوم را برای تهیه نسخه پشتیبان از Mac شما ارائه نمی دهد، اما در عوض خدمات جایگزین زیادی وجود دارد. بهترین گزینه ها شامل Carbon Copy Cloner برای پشتیبان گیری محلی یا Backblaze برای یک راه حل مبتنی بر cloud است.

دیدگاهتان را بنویسید