۵ موردی که هنگام کار نکردن System Restore باید بررسی کنید

System Restore یک ابزار کلیدی برای بازگردانی کامپیوتر است. اگر در مورد ویندوز کامپیوتر با مشکل مواجه شدید، System Restore می تواند به یازگردانی فایل های سیستمی کمک کند و اطلاعات registry  را به حالت قبلی بازگرداند. اگر این فایل ها متوقف شدند یا آسیب دیدند، System Restore با جایگزین کردن آن ها با موارد بهتر مشکل را حل می کند. System Restore یک ابزار عالی برای بسیاری از مشکلات غیر منتظره است. اما زمانی که خود System Restore با مشکل مواجه می شود چاره چیست؟ با یک برنامه ریزی کوچک قبلی، شما می توانید مطمئن شوید که System Restore همیشه در مواقع نیاز از شما پشتیبانی می کند.

۱. یک نقطه System Restore جایگزین را امتحان کنید.

در ابتدا یک نقطه System Restore دیگر را امتحان کنید. ممکن است چزی مانع از اجرای فرایند restore در طول ذخیره سازی شده باشد و در پی آن boot کردن انجام نشود. استفاده از یک نقطه جایگزین محدوده وسیعی از مشکلات restore را پوشش می دهد.

در قسمت search منو استارت، recovery را تایپ کنید و بهترین مورد را انتخاب کنید. Open System Restore را انتخاب کنید. همانطور که در تصویر پایین مشاهده می کنید یک نقطه System Restore وجود دارد به این معنی که من می توانم در هنگام رخدادن مشکلات از ان استفاده کنیم.

system restore

اگرچه اگر پنجره System Restore بیشتر از یک نقطه برای انتخاب داشته باشد، یکی از جدیدترین آن ها را انتخاب کنید. ممکن است لازم باشد روی Show more restore points برای مشاهده همه backup ها کلیک کنید. بعد از انتخاب یک نقطه restore روی Next کلیک کنید و دستوراتی که ظاهر می شوند را دنبال کنید.

۲. System Restore را از Safe Mode اجرا کنید.

نخستین port ای که باید صدا بزنید، Safe Mode است. Safe Mode در بسیاری از موارد نجات دهنده است. برخلاف فرایند روتین بوت کردن، Safe Mode محدوده محدودی از فایل ها و درایورها را لود می کند. مشکلاتی که هنگام اجرای System Restore وجود دارند، معمولا با تلاش مجدد در Safe Mode از بین می روند.

بوت کردن به Safe Mode در ویندوزهای ۸،۸.۱ و ۱۰

در ابتدا لازم است که ما به Safe Mode در ویندوز ۱۰ بوت کنیم. سه روش برای انجام این کار وجود دارد:

مسیر  Settings > Update & security > Recovery را طی کنید. زیر قسمت Advanced start-up، گزینه Restart now را انتخاب کنید. انجام این کار باعث می شود سیستم شما به منو تنظیمات  Advanced Start-up بوت شود. از اینجا Troubleshoot > Advanced options > Startup Settings > Restart را انتخاب کنید. در ری استارت، لیستی از انتخاب ها را مشاهده می کنید. برای بوت شدن سیستم خود در F4 ،Safe Mode را فشار دهید.

کلیدهای Windows Key + R را برای باز کردن Run فشار دهید. msconfig  را تایپ کنید و Enter را فشار دهید. مربع کنار Safe Mode را تیک بزنید. اگر به شبکه نیاز دارید، از لایه پایینی آن را انتخاب کنید. زمانی که Apply را انتخاب کنید و پنجره System Configuration را ببندید، برای ری استارت سیستم خود یک هشدار دریافت می  کنید.

سیستم خود را ری استارت کنید. در طول فرایند بوت شدن F8 را فشار دهید تا وارد حالت Safe Mode شوید.این روش امتحان و تست شده است. اگرچه درصورتی که شما از قابلیت Fast Startup ویندوز استفاده کنید، F8 کار نمی کند. زمانی که در حالت Safe Mode هستید، ادامه دهید و recovery را در قسمت search منو استارت تایپ کنید. از لیست، Recovery را اتنخاب کنید سپس از منو Advanced recovery tools گزینه Open System Restore را انتخاب کنید.

بوت کردن به Safe Mode در ویندوز ۷

فرایند بوت کردن Safe Mode ویندوز ۷، بسیار مشابه آخرین نسخه سیستم های عامل است. البته تغییرات کمی هم در این زمینه وجود دارند.

کلیدهای Windows Key + R را برای باز کردن Run به صورت همزمان فشار دهید. msconfig  را تایپ کنید و Enter را فشار دهید. سربرگ Boot را باز کنید. مربع کناری Safe Mode  را تیک دار کنید. اگر به شبکه کردن احتیاج دارید، از لایه پایین تر آن را انتخاب کنید. هنگامی که Apply را انتخاب کنید و پنجره  System Configuration را ببندید، برای ری استارت سیستم خود یک هشدار دریافت می کنید.

سیستم خود را ری استارت کنید. در طول فرایند بوت شدن F8 را برای باز شدن پنجره  منو تنظیمات Advanced Boot Options فشار دهید. Safe Mode یا یک پیکربندی جایگزین آن مانند with Networking یا with Command Prompt انتخاب کنید.

پس از بوت شدن به safe mode

اگر System Restore در Safe Mode کار می کند، یک نشانه و شاخص واضح این است که چیزی شبیه به برنامه یا سرویس، مانع از بوت شدن منظم آن می شود. تنظیمات آنتی ویروس می تواند منجر به بدرفتاری System Restore شود. هم چنین، ورود یک ویروس یا بدافزارمی تواند منجر به ایجاد مشکل شود. در این مورد، لازم است که با آنتی ویروس آپدیت شده سیستم خود را اسکن کنید.

۳. استفاده از فضای دیسک System Restore را پیکر بندی کنید

اگر هم چنان موفق به اجرای مناسب System Restore نشدید، تلاش کنید که فضای حافظه هارد خود را تنظیم کنید. ممکن است بدون اطلاع داشتن شما فضای حافظه تمام شده باشد.

توصیه ما این است که حداقل ۴ گیگابایت فضای حافظه را آزاد کنید. آپدیت ویندوز ۱۰ حدود ۴ گیگابایت حافظه اشغال می کند. از طرفی دیگر، ممکن است نخواهید که System Restore فضای زیادی را اشغال کند مخصوصا اگر حافظه شما محدود باشد.

پیکربندی فضای دیسک در ویندوزهای ۸، ۸.۱ و ۱۰

بیایید وضعیت حافظه را در فرایند System Restore بررسی کنیم. system protection را در قسمت search  منو استارت تایپ کنید و Create a system restore point را انتخاب کنید. سپس Configure را انتخاب کنید. فضای حافظه دیسک خود را بررسی کنید و اگر کمتر یا مساوی ۳۰۰ مگابایت بود، آن را افزایش دهید.

system restore

پیکربندی فضای دیسک در ویندوز ۷

ویندوز ۷ مسیر طولانی تری را در پیش دارد. ابتدا منو استارت را باز کنید، روی Computer کلیک راست کنید و Properties را انتخاب کنید. از ستون سمت چپ System Properties را انتخاب کنید. به پایین قسمت Protection Settings رفته و Configure را انتخاب کنید.

فضای حافظه ذخیره سازی فعلی restore  را بررسی کنید. ویندوز ۷ به اندازه ویندوزهای ۸، ۸.۱ و ۱۰ به حافظه نیاز ندارد. اما اگر حافظه جانبی دارید، همانند بسیاری از هارد درایوهای جدید، افزایش از ۳ درصد به بیش از  ۵ درصد را در نظر بگیرید.

نقاط System Restore قبلی را پاک کنید

شما می توانید نقاط پیشین System Restore را پاک کنید. در نهایت، System Restore نقاط System Restore شما را هم چنان که پیش می روید، آپدیت و هر بار مورد قدیمی را جایگزین می کند. (به همین دلیل است که برخی از افراد مقدار زیادی از حافظه را به System Restore اختصاص می دهند.)

کاربران ویندوزهای ۸،۸.۱ و ۱۰ باید در قسمت جستجوی منوی استارت عبارت disk clean را تایپ کنند. روی بهترین گزینه کلیک راست کنند و Run as administrator را انتخاب کنند. سپس درایو را به عنوان درایوی که می خواهید آن را تمیز کنید انتخاب کنید و پس از آن روی OK کلیک کنید. Disk Clean-up میزان حافظه در دسترس برای پاکسازی را محاسبه می کند. سربرگ More Options را باز کنید.

system restore

 

زیر System Restore and Shadow Copies، گزینه Clean-up را انتخاب کنید. سپس با پیغامی که در ادامه آمده است، مواجه می شوید. اگر می خواهید فرایند را ادامه دهید، گزینه Delete را انتخاب کنید. این روش آخرین System Restore شما را در همان جا نگه می دارد در حالی که انتخاب Delete  روی پنل System Protection همه آن ها را پاک می کند.

 

کاربران ویندوز۷ باید عبارت disk clean را در قسمت جستجو منو استارت تایپ کنند و اولین گزینه را انتخاب کنند. در پنل Disk Cleanup گزینه Clean up system files را انتخاب کنید. این کار باعث می شود یک سربرگ جدید More Options اضافه شود. زیر قسمت System Restore and Shadow Copies، گزینه Clean up را انتخاب کنید.

system restore

این کار همه نقاط System Restore قبلی به جز آخرین مورد را پاک می کند. اگر می خواهید به این فرایند ادامه دهید، Delete  را انتخاب کنید.

۴. از ساخته شدن نقاط System Restore اطمینان حاصل کنید

این مورد مشکل شما را به صورت کامل حل نمی کند، اما قطعا دفعه بعدی به شما کمک می کند. آیا نقاط System Restore فعال هستند؟ آیا آن ها به صورت منظم و خودکار ساخته می شوند؟

ویندوز ۸، ۸.۱ و ۱۰

در قسمت جستجوی منو استارت عبارت rstrui را تایپ کنید و مدخل مربوطه را انتخاب کنید. بلافاصله روی Next کلیک کنید و لیستی از نقاط فعلی System Restore مشاهده خواهید کرد.

system restore

اگر در این بخش چیزی مشاهده نکردید، باید به گزینه های پیشین System Protection که قبلا استفاده کردید، بازگردید. در قسمت جستجوی منو استارت عبارت

system protection را تایپ کنید و Create a system restore point را انتخاب کنید. سپس Configure را انتخاب کنید. زیر قسمت Restore Settings، از تیک داشتن  Turn on system protection اطمینان حاصل کنید.

system restore

ویندوز ۷

نسخه ویندوز ۷ کمی متفاوت است. کافی است به Computer > System Protection بروید. در سربرگ System Protection ، گزینه Configure را انتخاب کنید. از تیک داشتن گزینه Restore system settings and previous versions of files اطمینان حاصل کنید. سپس روی گزینه های Apply  و OK کلیک کنید.

system restore

۵.نصب مجدد، ریست یا تعمیر ویندوزهای ۷، ۸، ۸.۱ و ۱۰

اینجا جایی است که انتخاب ها بین ویندوز ۷ و نسخه های جدیدتر ویندوز متفاوت هستند. کاربران ویندوزهای ۸، ۸.۱ و ۱۰ می توانند فایل های نصبشان را رفرش یا ریست کنند. این فرایند معمولا هر مشکلی را که به فایل های سیستمی مربوط است را از بین می برد. علاوه بر آن، انتخاب های بیشتری هم درباره اینکه چه فایل هایی رفرش می شوند در اختیار شما قرار می دهد.

ویندوزهای ۸، ۸.۱ و ۱۰

کاربران ویندوزهای ۸، ۸.۱ و ۱۰ می توانند انتخاب کنند که سیستم عاملشان رفرش یا ریست شود.

  • رفرش(ویندوز ۸): ویندوز را مجددا نصب می کند، فایل های شخصی و تنظیمات کامل و بدون تغییر باقی می مانند.
  • ریست: ویندوز را مجددا نصب می کند اما فایل ها، تنظیمات و اپلیکیشن ها حذف می شوند به جز مواردی که جزو پیش فرض کامپیوتر شما بوده اند.
  • ریست با حفظ فایل ها(ویندوز ۱۰): ویندوز را از درایو ریکاوری مجددا نصب می کند، فایل ها، تنظیمات و اپلیکیشن ها کامل و بدون تغییر باقی می مانند.

رفرش ویندوز ۸ خصوصیات و ویژگی های ریست ویندوز ۱۰ با حفظ فایل ها را دارد. آن ها فرایندهای مشابهی را دنبال می کنند.

system restore

کلیدهای Windows Key + I را فشار دهید تا به Update & security > Recovery بروید. زیر قسمت Reset this PC، روی Get started کلیک کنید. یکی از گزینه های Keep my files یا Remove everything را انتخاب کنید.  روی Reset کلیک کنید و فرایند واقعی چند دقیقه زمان می برد تا کامل شود.

ویندوز ۷

کاربران ویندوز ۷ محدود به دو انتخاب نصب مجدد یا تعمیر هستند. در طول فرایند بوت شدن کلید F8 را فشار دهید تا وارد منو Advanced Boot Options شوید. از قسمت بالای لیست گزینه Repair Your Computer را انتخاب کنید.دستورالعمل هایی که روی صفحه ظاهر می شوند را دنبال کنید.

system restore

اگر گزینه های منو  Advanced Boot نمایش داده نشدند، به رسانه نصب یا دیسک تعمیر سیستم ویندوز ۷ خود بازگردید. اگر رسانه نصب یا دیسک تعمیر سیستم داشتید، دیسک یا درایو USB را در PC خود وارد کنید. سیستم خود را آغاز به کار کنید و Press any key to boot from CD را انتخاب کنید. اگر از یک درایو USB استفاده می کنید، این شانس وجود دارد که انتخاب کنید بوت شما از درایو USB اجرا شود. برخی از سازندگان یک کلید کارکردی خاص برای وارد کردن یک منو انتخاب بوت سریع دارند، در حالی که سایرین از شما می خواهند که BIOS را وارد کنید.

هنگامی که به صفحه Welcome to Startup رسیدید، Repair Install را انتخاب کنید و دستوراتی که روی صفحه ظاهر می شوند را دنبال کنید.

system restore

چگونه System Restore را تعمیر و سیستم خود را ریکاوری کنید؟

این یک لحظه بسیار سخت است که  System Restore با خطا مواجه شود. یکی از متدهایی که در بالا لیست شده اند و می تواند  System Restore را به زندگی بازگرداند:

  1. یک نقطه System Restore جایگزین را امتحان کنید.
  2. System Restore را از Safe Mode اجرا کنید.
  3. استفاده فضای دیسک خود را پیکربندی کنید.
  4. مطمئن شوید که ویندوز نقاط System Restore را هنگام نیاز می سازد.
  5. از ریست، رفرش یا تعمیر ویندوز برای بازگردانی فایل های سیستمی خود استفاده کنید.

 

1 دیدگاه دربارهٔ «۵ موردی که هنگام کار نکردن System Restore باید بررسی کنید;

  1. سلام من کامپیوتر را روشن میکنم میرود تو صفحه ی aromatic repair میرود و من وقتی میروم تو سیستم ریستور ارور میده و نمیتونم next کنم

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید