۵ اشتباهی که باعث کاهش سرعت ویندوز می شود

گاهی اوقات کاربران تعجب می کنند که چه چیزی باعث کاهش سرعت ویندوز آن ها می شود. کار کردن با یک کامپیوتر کند اصلاً جالب نیست و بهره وری شما را پایین می آورد.

در حالی که تمام رایانه ها با گذشت زمان کند می شوند ، در بسیاری از موارد ، رفتار خود شما باعث کاهش سرعت ویندوز می شود. در این مطلب اشتباهات رایجی که باعث کاهش سرعت ویندوز می شود آورده شده و هم چنین نحوه رفع آن ها هم توضیح داده شده است.

۱. اجرای چندین برنامه به صورت همزمان

با گذشت زمان ، احتمالاً ده ها برنامه دسک تاپ نصب کرده اید. شاید شما از ابزارهای مختلفی برای عملکردهای مختلف استفاده می کنید ، یا مجموعه ای از برنامه ها را از سال ها قبل نصب کرده اید که فراموش کرده اید. اجرای مداوم برنامه ها می تواند منجر به کند شدن رایانه شما شود.

بزرگترین مسئله مربوط به برنامه هایی است که خود را برای اجرای خودکار در پس زمینه تنظیم می کنند. این بدان معنی است که آنها RAM را اشغال می کنند ، حتی اگر هرگز از آنها استفاده نکنید. برای مقابله با این مسئله ، هنگام نصب برنامه های جدید مراقب باشید. اگر هنگام شروع به کار رایانه خود کادر تأییدی مشابه با Automatically run [app] when I start my computer ، حتماً آن را پاک کنید.

با مشاهده System Tray در گوشه پایین سمت راست صفحه می توانید از آنچه در پس زمینه اجرا می شود ، مطلع شوید. برای بسیاری از برنامه هایی که در پس زمینه اجرا می شوند ، نمادی خواهید دید. برای نمایش لیست کامل ممکن است لازم باشد روی پیکان کلیک کنید. در اکثر موارد ، می توانید روی یک نماد کلیک راست کرده و گزینه Exit را برای بستن برنامه انتخاب کنید.

۲. حذف برنامه های startup در ویندوز

به جای بسته شدن برنامه ها در هر بار راه اندازی ، می توانید به طور کلی از اجرای برنامه ها در هنگام راه اندازی جلوگیری کنید. در ویندوز 10 ، با استفاده از Ctrl + Shift + Esc ، Task Manager را باز کنید و اگر فقط رابط اصلی را مشاهده می کنید ، روی More details کلیک کنید.

از آنجا ، به تب Startup بروید و همه چیز را مشاهده می کنید که هنگام ورود به ویندوز تنظیم شده است.

به آنچه در اینجا است نگاهی بیندازید و برنامه هایی را که بلافاصله پس از راه اندازی کامپیوتر شما نیازی ندارند غیرفعال کنید.

۲. ری استارت نکردن به طور منظم

این توصیه ای کلاسیک است که در صورت بروز مشکل ، رایانه خود را مجدداً راه اندازی کنید. اما راه اندازی مجدد به طور منظم مهم است حتی اگر در عیب یابی یک مسئله فعال مشکلی نداشته باشید.

ممکن است وسوسه شوید که هرگز رایانه خود را خاموش نکنید ، تا دفعه بعد بتوانید سریعاً همان جایی را که ترک کرده اید از سر بگیرید. اما این ایده بدی است و می تواند منجر به کندی کار کامپیوتر ویندوز شما شود.

مزیت اصلی راه اندازی مجدد از نقطه نظر عملکرد این است که با این کار حافظه رم شما شستشو می شود. از آنجا که RAM بی ثبات است ، پس از هر راه اندازی مجدد دوباره شروع می شود. اگر برنامه هایی که اجرا می کنید دارای نشت حافظه هستند (به این معنی که نرم افزار RAM را می گیرد اما هرگز آن را به فضای موجود بر نمی گرداند) ، راه اندازی مجدد به طور موقت رفع می شود.

ویندوز همچنین هنگام راه اندازی مجدد ، وصله های سیستم را نصب می کند که می توانند مشکلات عملکرد را برطرف کنند. البته ، ویندوز 10 در نهایت سعی خواهد کرد شما را مجبور به راه اندازی مجدد سیستم برای اعمال به روزرسانی ها کند. اما اگر برای مدت زمان طولانی ری استارت نکنید ، رایانه شما بدون جدیدترین اصلاحات امنیتی و مزایای عملکرد از بین می رود.

در بیشتر موارد ، نیازی به راه اندازی مجدد هر شب ندارید. هدف این است که رایانه شخصی خود را چند بار در هفته راه اندازی مجدد کنید. در مواقع دیگر ، می توانید رایانه خود را به حالت خواب درآورید یا از خواب زمستانی استفاده کنید تا به سرعت کارهایی را که انجام می دهید از سر بگیرید.

۳. کلیک کردن بدون توجه

دفعه دیگر که با کاهش سرعت ویندوز مواجه شدید ، باید توجه داشته باشید که هنگام کلیک آنلاین ، چقدر احتیاط می کنید. متأسفانه ، بسیاری از وب سایت ها میدان مین محتوای مضر هستند. دکمه های جعلی بارگیری ، تبلیغات غول پیکر که منجر به سایت های سایه دار می شود و انواع مزخرفات دیگر می تواند مشکلاتی را در رایانه شما ایجاد کند.

حتی دانلود های قانونی نیز همیشه بی خطر نیستند. اگرچه به اندازه گذشته مشکل ساز نیست ، اما بسیاری از برنامه های رایگان سعی دارند با کادرهای تأیید از پیش انتخاب شده ، نرم افزارهای ناخواسته شخص ثالث را بر روی سیستم شما قرار دهند. اگر بدون فکر روی Next کلیک کنید ، فقط با نصب چند برنامه مفید می توانید در سیستم خود زباله اضافی ایجاد کنید.

در بدترین موارد ، این حتی می تواند منجر به ورود بدافزار به سیستم شما شود. با باز کردن یک پیوست ایمیل مخرب که نرم افزارهای جاسوسی یا موارد مشابه دیگری را نصب می کند ، می توانید خود را در برابر عفونت (و یک کامپیوتر کند) باز کنید.

در اینجا درس این است که مطمئن شوید همیشه می دانید روی چه چیزی کلیک می کنید. یک ثانیه بیشتر وقت بگذارید تا تأیید کنید که یک چک باکس پنهان را از دست ندهید یا روی چیزی که خطرناک است کلیک کنید. با این کار زباله ای از کامپیوتر شما که فقط باعث کاهش سرعت ویندوز می شود ایجاد می کند.

۴. عدم مراقبت از  رایانه

ویندوز 10 در مراقبت از برخی وظایف نگهداری به تنهایی بهتر از هر زمان دیگری است. اما کامل نیست ، بنابراین هر چند وقت یک بار باید تنظیمات اساسی را انجام دهید. اطمینان از مراقبت از این موارد می تواند تفاوت بین لپ تاپ شما که به آرامی کار می کند و با حداکثر عملکرد کار می کند باشد.

در ادامه نگاهی داریم به چند مورد برجسته معمول که مربوط به سرعت هستند. این فقط تعدادی از وظایف نگهداری ویندوز است که باید بیشتر انجام دهید.

همانطور که سیستم شما کار می کند ، فایل هایی را ایجاد می کند که فقط برای مدت کوتاهی مورد نیاز هستند. این یک قسمت عادی از عملکرد رایانه است ، اما اگر اجازه دهید این پرونده ها جمع شوند ، پس از مدتی سرعت آن ها کم می شود. این مورد به ویژه در صورت وجود SSD کوچک که به سرعت پر می شود ، وجود دارد.

برای روشن کردن Storage Sense ، یکی از ویژگی های ویندوز 10 که به شما کمک می کند فضا را به طور خودکار آزاد کنید ، می توانید به قسمت Settings> System> Storage بروید. برای گزینه های اضافی ، در منوی شروع به جستجوی Disk Cleanup بپردازید.

هم چنین بخوانید: 5 روش ساده برای رفع خطای nvlddmkm.sys در ویندوز 10

اسکن های نگهداری را اجرا کنید

اگرچه آنتی ویروس شما برای اسکن طبق برنامه تنظیم شده است ، اما عاقلانه است که مجددا بررسی کنید و گاهی اوقات با یک برنامه اختصاصی ضد بدافزار اسکن کنید. Malwarebytes گزینه بسیار خوبی برای این کار است ، زیرا نسخه رایگان فقط در صورت درخواست اسکن می کند. خیلی بهتر است که بدافزار را با اسکن بگیرید تا اینکه متوجه شوید رایانه شما هفته ها بعد به آهستگی کار می کند.

جدا از این ، ویندوز اسکن های دیگری نیز دارد که می توانید برای تعمیر و نگهداری انجام دهید ، اما نیازی نیست که مرتباً این کار را انجام دهید. اینها شامل chkdsk و sfc هستند.

دستور check disk یا chkdsk ، هارد دیسک شما را از نظر وجود بخش های بد که می تواند باعث عملکرد کامپیوتر شما شود ، اسکن می کند. اگر SSD در دستگاه خود دارید ، این چندان مناسب نیست. اما اگر یک کندی ناگهانی مشاهده کردید و هنوز یک HDD قدیمی در رایانه خود دارید ، ارزش امتحان کردن را دارد.

جستجوگر پرونده سیستم یا sfc نیز یک دستور مشابه است. با این کار فایل های سیستم ویندوز اسکن می شود و سعی می شود همه فایل های خراب را اصلاح کند.

معمولاً هنگام عیب یابی مشکلی ، این دستورات را اجرا می کنید. اما انجام هر ماه یا هر ماه به همین ترتیب می تواند به شما کمک کند تا مشکلات را قبل از وخیم تر کنید.

Windows و App Updates را نصب کنید

ما برای راه اندازی مجدد به روزرسانی های ویندوز پیشتر به ری استارت اشاره کردیم ، اما هنوز ایده خوبی است که به Settings > Update & Security > Windows Update بروید تا هر چند وقت یک بار به صورت دستی به روزرسانی ها را بررسی کنید. با انجام این کار مطمئن می شوید که به روزرسانی ها متوقف نشده اند.

برای اطمینان از به روز بودن نرم افزاری که مرتباً استفاده می کنید باید وقت بگذارید. استفاده از آخرین نسخه می تواند پیشرفت های سریعی را که در نسخه های قبلی وجود ندارد ، معرفی کند.

۵. اشتباه گرفتن سرعت رایانه با سرعت اینترنت

تصور کاهش سرعت ویندوز معمول است ، در واقع مشکل از اتصال اینترنت شما است. اگر فقط هنگام دسترسی به وب سایت ها ، پخش جریانی موسیقی یا سایر فعالیت های متکی به شبکه ، در سرعت مشکل دارید ، احتمالاً در اتصال به اینترنت مشکلی دارید.

این اتفاق می تواند حتی با رایانه ای سرعتی که در غیر این صورت کاملاً مناسب است نیز رخ دهد.

اکنون می دانید که چه عواملی باعث کند شدن کامپیوتر می شود
ما رفتارهای متداول کاربر که می تواند باعث کاهش سرعت ویندوز شود را بررسی کردیم. اگر هرکدام از این اشتباهات را مرتکب شده اید ، اکنون زمان مناسبی است که براساس توصیه های ارائه شده روش خود را تغییر دهید و سرعت ویندوز خود را به سرعت قبل باز گردانید.