چگونه نسخه های پرتابل(قابل حمل) ویندوز را اجرا کنیم؟

اگر می خواهید ویندوز را همیشه همراه خود داشته باشید، اما نمی خواهید که لپ تاپتان را همه جا با خود ببرید، باید بدانید که اصلا نیازی به همراه داشتن لپ تاپ نیست و بدون آن هم می توان از ویندوز استفاده کرد. دستگاه های USB و HDMI می توانند ویندوز را اجرا کنند و پس از پایان کار به راحتی در جیب شما جای می شوند.

در ادامه با ما همراه باشید تا به شما آموزش دهیم چگونه هرجا که می روید ویندوز را همراه خود ببرید.

چرا از نسخه پرتابل ویندوز استفاده می کنیم؟

فرض می کنیم شما رئیس یک سفر باشید و نیاز داشته باشید از یک کامپیوتر کمک بگیرید. لپ تاپ شما خیلی بزرگ است، اسباب و وسایل دیگری هم دارید و نمی خواهید برای بار اضافی هزینه ای بپردازید. دلیل همراه نداشتن لپ تاپ هرچه که باشد، همراه داشتن ویندوز یک انتخاب بسیار خوب است. هر جا و هر زمانی که به یک نمایشگر، ماوس و صفحه کلید دسترسی داشته باشید، قادر به بهره روی و انجام کارهای خود خواهید بود.

ویندوز ۱۰ چندین قابلیت قابل حمل دارد که در ادامه مشاهده می کنیم. البته هیچ کدام از این موارد جایگزین کاملی برای دسکتاپ یا لپ تاپ شما نیستند بلکه فقط برای استفاده در کافه های اینترنتی،  hot-desking و یا کتابخانه ها ایده آل و مناسب هستند.

روش اول: Windows to Go

در ابتدا باید باید این مورد توجه کنیم که مایکروسافت چه چیزی را در اختیار ما قرار داده است. Windows to Go یک خصیصه است که شما را قادر به تهیه یک نسخه کپی از ویندوز روی فلش USB می‌کند. این موضوع می تواند برای همه کامپیوترها جذاب باشد و در دستگاه بوت اولیه استفاده شود.

مزیت آن این است که  Windows to Go حالت شما را ذخیره می‌کند بنابراین هر داده ای که در حال کار کردن با آن هستید، هم حفظ می‌شود. متاسفانه  Windows to Go فقط روی Windows 10 Enterprise و Windows 10 Education کار می‌کند. اگر نسخه Home یا Pro ویندوز ۱۰ را اجرا می کنید، باید بدانید که این قابلیت برای شما کار نمی‌کند.

روش ۲: EaseUs ToDo Backup

نرم افزار ابزار پشتیبان گیری عرضه شده توسط EaseUs امکانی را برای کاربرانی که می خواهند از Windows to Go استفاده کنند اما نمی توانند، فراهم کرده است.

EaseUs ToDo یک ابزار کلی تهیه پشتیبان با قابلیت های افزوده ای برای ساخت یک سیستم عامل قابل بوت روی USB است.شما می توانید اگر وسیله USB تان به اندازه کافی فضا داشت، یک clone کامل از برنامه های نصب شده روی ویندوز خود بسازید وهمراه داشته باشید.
مزیت این است که روی همه نسخه های ویندوز ۷،۸و۱۰ کار می‌کند.
نسخه رایگان EaseUs روی وبسایت آن موجود است و به وسیله آن می توانید به سادگی یک درایو ویندوز پرتابل بسازید که درایو شما را به کامپیوترتان متصل کند و پشتیبان EaseUs ToDo را اجرا کنید.
پس از آن،  System Clone را انتخاب کنید و دیسک مورد نظر را انتخاب کنید(دستگاه USB خود). البته باید اطمینان حاصل کنید که فضای ذخیره سازی کافی داشته باشد.
روی Advanced options کلیک کنید سپس جعبه ای با عنوان Create a Portable Windows USB Drive را انتخاب کنید و روی OK و سپس Proceed کلیک کنید.
هنگام ساخته شدن clone و نوشتن اطلاعات روی دستگاه USB کمی صبر کنید. سپس دستگاه  USB را خارج کنید حال برای اجرا روی یک کامپیوتر دیگر آماده است.

روش سوم: Continuum برای ویندوز ۱۰ موبایل

اگر سیستم عامل دستگاه شما ویندوز ۱۰ است، باید خوشحال باشید زیرا نیازی به جابه جایی و فلش کردن یک سیستم عامل روی یک فلش USB دیگر نیست، Continuum یک گزینه بسیار عالی برای این کار است.

آن به صورت ضروری سیستمی است که خروجی صفحه نمایش تلفن شما را بسته به اینکه به چه چیزی متصل است، تغییر می دهد. در موبایل های دارای سیستم عامل ویندوز ۱۰، دو گزینه پیش رو دارید: گوشی و صفحه نمایش. فقط کافی است که به یک ماوس و صفحه کلید با بلوتوث متصل شوید و خود گوشی هم به یک دستگاه HDMI بی سیم متصل شود. مایکروسافت هم چنین یک داک اختصاصی هم برای این قضیه تهیه کرده است.

به محض برقراری اتصال، گوشی شما به یک PC با دسکتاپ استاندارد ویندوز تبدیل می‌شود و به همه اپلیکیشن ها و داده های شما دسترسی پیدا خواهد کرد. جالب توجه است که گوشی هم چنان تماس ها را بر قرار می‌کند. تنها تعداد کمی از دستگاه هایی که از ویندوز ۱۰ استفاده می کنند، با Continuum همگام هستند. از جمله این گوشی ها HP Elite x3 و Microsoft Lumia 950 هستند که دو سال از عمر آن ها می گذرد و دوربین های فوق العاده ای هم دارند.

روش ۴: Intel Compute Stick and Clones

می توانید به جای اینکه PC قابل حمل خود را روی یک stick بریزید، یک نمونه آن را بخرید. از سال ۲۰۱۵، اینتل با تولید کامپیوت استیک ها، دستگاه های کوچکی که در حدود سایز Chromecast گوگل یا استیک فایر تی وی آمازون هستند، امابا این تفاوت که همه نسخه های ویندوز به صورت پیش فرض روی آن ها نصب شده است.

همه چیزی که نیاز دارید این است که دستگاه خود را وارد پورت HDMI نمایشگر کرده و آن را روشن کنید. با یک ماوس وصفحه کلید بلوتوث که به آن متصل شده اند، دستگاه آماده شروع به کار است.

کامپیوت استیک اینتل، برتری های زیادی نسبت به USB دارد. داده هایی که شما ایجاد کرده اید را ذخیره می‌کند و هر زمان دیگری که بخواهید می توانید به آن ها دسترسی داشته باشید.

این دستگاه ها علاوه بر اینکه فشرده هستند، پردازنده های سری Core M یا اتم دارند و با هر بودجه مالی ای می توان آن ها را خرید.اینتل تنها تولید کننده این گونه دستگاه ها نیست، اگر دستگاه های تولیدی اینتل بسیار قابل توجه و سرآمد هستند.

بهترین راه ها برای به همراه داشتن ویندوز در جیب خود

به همراه داشتن یک کامپیوتر با خود در همه جا و همه وقت ایده بسیار خوبی برای بهره وری و راحتی است. اما این کار همیسه ممکن نیست. با داشتن ویندوز ۱۰ در جیب خود، فرصت بسیار مناسبی برای آغاز کار و حتی جمع آوری همه چیزهایی که نیمه کاره انجام داده اید، دارید و هیچ نگرانی ای از بابت جمع آوری و ذخیره کارها هنگام انجام آن ها وجود ندارد.

در ادامه ۴ روش برای اجرای ویندوز ۱۰ پرتابل آورده ایم:

  1. این کار رابه سادگی با Windows to Go انجام دهید.
  2. از EaseUs ToDo Backup استفاده کنید.
  3. گوشی موبایل خود را با Continuum به یک کامپیوتر تبدیل کنید.
  4. از یک کامپیوت استیک اینتل استفاده کنید.

اگر همه این روش ها برای شما کمی سخت است، یک روش دیگر هم برای ویندوز ۱۰ وجود دارد: Microsoft Surface tablet

آیا تاکنون از این روش ها استفاده کرده اید؟ کدام یک به نظر شما ساده تر و کاربردی تر است؟ نظرات و تجربیات خود را با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید