چگونه قفل گوشی های اندروید را با استفاده از google assistant باز و بسته کنیم

سیستم دستیار گوگل (Google Assistant) کاربرد های بسیار زیادی دارد. بعضی از کاربرد های آن بسیار تعجب انگیز هستند؛ مانند بررسی ترافیک جاده ها و بخش موسیقی یا ویدیو. این سیستم دستیار، زندگی را برای شما راحت تر می‌کند.

یکی دیگر از کاربرد های جذاب همیار گوگل، باز و بسته کردن قفل گوشی توسط صدای شخص می باشد. چگونگی استفاده از این قابلیت را در این مطلب به شما آموزش می‌دهیم.

چگونگی راه اندازی سیستم دستیار گوگل روی سیستم عامل اندروید

نسخه های جدید اندروید (نسخه 7.0 nougat و جدیدتر) این سیستم را به صورت نصب شده دارند. زمانی که گوشی را برای اولین بار راه اندازی می کنید، لازم است به سادگی این قابلیت را فعال کنید و به  اپلیکیشن گوگل اجازه ی راه اندازی این قابلیت را بدهید.

اگر که از فعال بودن آن مطمئن نیستید، اپلیکیشن گوگل را باز کنید. روی کلید منو (لوگوی آن سه خط افقی پشت سرهم است) بزنید. گزینه تنظیمات (settings) را انتخاب کنید و سپس روی گزینه Google Assistant  بزنید.

اگر که از نسخه های قدیمی تر گوگل استفاده می کنید، با بروزرسانی اندروید، دستیار گوگل نیز دانلود و فعال می‌شود. هر گوشی که از نسخه بالاتر 5.0 Lollipop پشتیبانی می‌کند، قابلیت راه اندازی اپلیکیشن این سیستم را دارد. اگر اپ دستیار گوگل را از قبل روی گوشی خود نصب ندارید، می توانید از Google Play آن را دانلود و نصب کنید.

برخی از عوامل هستند که بروزرسانی سیستم را به تاخیر می اندازند و مانع به روزرسانی می شوند. پس اگر که گوشی شما از دستیار گوگل پشتیبانی می‌کند اما هنوز علامتی به منظور فعال کردن آن مشاهده نکرده اید؛ بهتر است که چندین عامل را بررسی کنید.

اول، مطمئن شوید که زبان انتخاب شده شما یکی از زبان هایی که همیار گوگل نیز پشتیبانی می‌کند. در حال حاضر اپ همیار گوگل زبان های انگلیسی، فرانسوی، آلمانی، هندی، اندونزیایی، ایتالیایی، ژاپنی، کره ای، پرتقالی (برزیلی) و اسپانیایی پشتیبانی می‌کند.

برای زبان انگلیسی، مطمئن شوید که نسخه US  یا UK انگلیسی را انتخاب می کنید. بقیه نسخه ها مانند امریکایی-آفریقایی  ارتباط دستیار گوگل را قطع می‌کند و با برنامه Google Now جایگزین می‌کند.

اگر که زبان درست را انتخاب کرده اید اما هنوز دستیار گوگل را نمی بینید، مطمئن شوید که برنامه Google Play Services شما بروزرسانی شده است. پردازنده های ضعیف با اپ دستیار گوگل سازگار نیستند. شما برای سازگاری نیاز به حداقل 1.4 گیگابایت حافظه خالی و نیز صفحه نمایشی با رزلوشن 720 نیاز دارید.

چگونگی باز کردن قفل گوشی با استفاده از دستیار گوگل

شما می توانید تنها با گفتن “Ok Google” گوشی خود را باز کنید. برای این کار، باید موارد زیر را تنظیم کنید:

  • وارد کردن صدای قابل اعتماد خود در اپلیکیشن دستیار گوگل
  • فعال کردن دستور باز شدن قفل در تنظیمات دستیار

دو مورد بالا را می توانید با باز کردن برنامه دستیار گوگل و دسترسی به تنظیمات آن، تنظیم کنید. برای این کار، روی آیکون آبی کشو در صفحه اصلی دستیار گوگل ضربه بزنید. کلید منوی سه نقطه را انتخاب کنید و سپس روی بخش تنظیمات (settings) بزنید. پایین بخش Devices روی گوشی خود ضربه بزنید. با باز شدن صفحه جدید، دو گزینه Access with Voice و   Unlock with Voice Matchرا فعال کنید.

وقتی آن ها را فعال کردید، آموزش صدا گذاری برای باز کردن گوشی شما شروع می‌شود تا صدای شما ثبت و تایید شود. با این کار، دستیار گوگل فقط به صدای شما برای بازگشایی قفل گوشی، پاسخ می دهد نه کس دیگری.

وقتی که بازگشایی با صدا را فعال کردید، اپلیکیشن از شما می خواهد تا چندین عبارت را ضبط کنید. اگر خواستید به هر دلیلی به آموزش صداگذاری برگردید، برای پیدا کردن این قابلیت در منوی تنظیمات از این مسیر بروید Voice Model > Retrain voice model. شاید به خاطر کیفیت صدای پایین و یا بودن در محیط پر سر و صدا بخواهید بعدا دوباره این کار را انجام دهید.

برای امنیت بیشتر، گوشی شما هر بار فقط یک صدای قابل اعتماد را ثبت می‌کند. در حال که Google Home شما می تواند چندین صدا را ثبت کند.

مشکلاتی که ممکن است به آن ها برخورد کنید

باز کردن قفل گوشی با کمک دستیار گوگل همیشه کارآمد نیست، مخصوصا اگر از ابزار امنیتی دیگری نیز استفاده می کنید. برای مثال اگر گوشی شما دارای الگو، اثر انگشت، فیس آیدی (تشخیص چهره) و یا پین به عنوان رمزورودی است، دستیار گوگل شاید بتواند صفحه گوشی شما را روشن کند اما نمی تواند شما را از رمز امنیتی نیز رد کند. در این موارد، شما هنوز مجبورید که به صورت دستی قفل صفحه را باز کنید.

می توانید با حذف کردن رمز امنیتی از این مشکل رد شوید، اما ما این را به شما پیشنهاد نمی کنیم. به جای آن از برای فعال شدن قفل صفحه بعد از خاموشی صفحه نمایش گوشی خود زمانی تعیین کنید. این به این معنی است که گوشی شما تنها وقتی قفل می‌شود و نیاز به رمز ورودی دارد که بعد از زمانی مشخص غیرفعال شده باشد.

برای این کار، به تنظیمات بروید و بخش Security & location  را انتخاب کنید. آیکون چرخ دنده را کنار گزینه Screen Lock بزنید. سپس گزینه زیر Automatically lock را برای تاخیر فعال کنید.

در همین منو شما می توانید ویژگی Google Smart Lock را نیز راه اندازی کنید. این قابلیت، گوشی شما را از قفل شدن در موقعیت های مطمئن و نیز زمانی که به بلوتوث دستگاه های مشخصی و غیره متصل هستید،نگه می دارد. در این حالت شما می توانید گوشی خود را بدون نیاز به رمز ورودی یا پین، روشن کنید.

اگر که گوشی شما مجهز به تشخیص چهره است، فرایند روشن کردن گوشی راحت تر است. برای این کار، اگر می خواهید که بدون دخالت دست گوشی خود را باز کنید، صورت شما باید جلوی زاویه لنز های تشخیص چهره باشد.

برای انواع گوشی ها، بازگشایی با صدا قابل اجرا نیست و کاربردی ندارد. بیشتر گوشی هایی که با این سیستم مشکل دارند این است که،  بازگشایی تنها زمانی صورت می گیرد که صفحه نمایش از قبل روشن باشد. خوشبختانه این مشکل در بروزرسانی های جدید دستیار، شناسایی و حل شده است.

چگونگی قفل کردن گوشی با استفاده از دستیار گوگل

قفل کردن گوشی با استفاده از دستیار گوگل مقداری راحت تر است. هرچند که نیاز به تنظیم کردن دارد. اپلیکیشن دستیار به صورت خودکار دارای دستور قفل کردن صفحه نیست. در واقع اگر این دستور را بدهید، همیار به شما می گوید که قابلیت همچین کاری را ندارد.

پس چه کار باید بکنیم؟ از یک دستور شخصی استفاده کنید.

دستیار گوگل قابلیت ذخیره سازی دستور های مختلف، دستور های زنجیره ای و کلمات عامیانه را دارا است. شما می توانید دستور قفل صفحه را نیز به دستور ها اضافه کنید.

اپلیکیشن ها مختلفی برای قفل کردن صفحه گوشی وجود دارند. برای عملکرد درست دستور قفل، نیاز به یکی از این اپلیکیشن ها دارید. اول باید یکی از آن ها را دانلود کنید. سه تا از این برنامه ها شامل:

Off+

Screen lock

Screen Off and Lock

کاربرد همه ی آنها همانند هم است. شما هر کدام را به دلخواه خود می توانید انتخاب کنید. اپ را نصب کنید. وقتی که اپ را باز کردید، صفحه نمایش گوشی را خاموش کرده و سپس گوشی شما را قفل می‌کند.

افزودن دستور خاموش کردن صفحه نمایش

برای این کار، باید کاری کنید که دستیار گوگل با باز کردن اپ قفل، باعث خاموش شدن صفحه شود. به منوی تنظیمات در دستیار گوگل بروید. Routines را انتخاب کنید. و سپس با ضربه زدن روی دکمه Plus دستور جدید را وارد کنید.

در زیر هدر When I say دستور هایی مانند زیر وارد کنید:

Lock my phone (گوشی را قفل کن)

Locke screen  (صفحه نمایش را قفل کن)

Go to sleep (بخواب)

شما می توانید هر دستور دلخواهی را وارد کنید. این دستور های شخصی سازی شده هستند و جزو دستور های اصلی دستیار گوگل نیستند.

زیر هدر My Assistant should، بنویسید Open  (نام اپلیکیشن). این نام، همان نام اپلیکیشن قفل صفحه است که نصب کرده اید. از کامل بودن نام اپ مطمئن شوید وگرنه همیار جست و جوی گوگل را فعال می‌کند. و در آخر، دستور را ذخیره کنید.

حالا هر وقت که یکی از دستور ها را به زبان بیاورید، دستیار به صورت خودکار صفحه نمایش را خاموش می‌کند.

3 دیدگاه دربارهٔ «چگونه قفل گوشی های اندروید را با استفاده از google assistant باز و بسته کنیم;

  1. سلام و خسته نباشید
    خيلی ممنونم بابت توضیحات کامل و خوب ، تشکر
    میشه نسخه ای که دارید برای این برنامه رو استفاده می کنید بگید

    و یا اگه لینکی و یا فایلی هست بفرستید

    پاسخ
  2. سلام ببخشید من گوگل اسیستنتم جدیدترن نسخشه اینجور چیزایی ک نوشتید نداره اگه میشه روی نسخه جدید اموزش بدید

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید