پاکسازی حافظه کش یا پاکسازی دیتا؟ کدام یک بهتر هستند؟

مطمئنا به هنگام مواجه شدن مشکلاتی در اپلیکیشن های اندروید اکثر کاربران اقدام به پاکسازی حافظه کش یا پاکسازی دیتا می کنند. اما کدام روش بهتر است؟

شاید تاکنون کلمه کش (cache) در جاهی مختلف به گوشتان خورده باشد. کش در واقع یک فضای ذخیره سازی موقت در دستگاه است که انواع خاصی از اطلاعات را در خود نگه می دارد. حافظه کش به منظور افزایش سرعت عملکرد دستگاه و کاهش مصرف منابع پردازشی است. پس از راه اندازی مجدد تلفن همراه تاکنون توجه کرده اید که چطور برنامه دوربین چقدر آهسته عمل می کند در صورتی که در دفعات دوم به بعد با سرعت بیشتری کار می کند. وب سایت های نیز از دفعات بازدید دوم به بعد با سرعت بیشتری بارگذاری می شوند و این تغییرات به دلیل ارتباط با حافظه کش است.

افزایش در سرعت بعد از راه اندازی ابتدایی یک برنامه معمولا به لطف داده های کش صورت می گیرد.

اغلب نیازی به مدیریت دستی حافظه کش نیست. اندروید این توانایی را دارد که این کار را به خوبی انجام دهد. هنگامی که اقدام به پاک کردن اطلاعات کش یک برنامه  می کنید،  فایل های موقتی که در آنجا قرار دارند را حذف می شوند.

 

پاکسازی دیتا یا clear data app

پاک کردن حافظه کش معمولا مشکل چندانی در تغییر تنظیمات یک برنامه ندارد اما بلاعکس پاکسازی داده های برنامه ها موجب حذف تنظیمات و اطلاعات پیشین می شود. عمل پاکسازی دیتا، برنامه را می تواند به حالت اولیه و پیش فرض برگرداند.

 

نحوه پاکسازی حافظه کش و پاکسازی دیتا

برای انجام این کار مراحلی که در ادامه گفته می شود را با دقت انجام دهید.

ابتدا به منو تنظیمات (Settings) بروید.

روی گزینه Apps کلیک کنید. بعد تب All را پیدا کرده، یکی از برنامه هایی که فضای زیادی اشغال می کند را انتخاب کنید.

روی دکمه Clear Cache کلیک کنید. ( اگر از اندروید 6.0 Marshmallow یا جدیدتر استفاده کنید باید روی گزینه Storage و سپس Clear Cache کلیک کنید.)

برا پاکسازی اطلاعات برنامه به جای حافظه کش، باید گزینه Clear Data را انتخاب کنید.

 

این مراحلی که گفته شد برای پاک کردن یک برنامه بود. برای پاکسازی حافظه کش هر برنامه باید مراحلی که در ادامه گفته می شود را دنبال کنید.

به قسمت تنظیمات (Settings) بروید.

روی این بخش ها « Storage>Cache Data or Saved Data» کلیک کنید. بعد از آن یک صفحه باز می شود که از شما در مورد مطمئن بودن از پاک هر چیزی که در حافظه کش ذخیره شده سوال می پرسد. این سوال را تایید و سیو کنید تا محتوا حذف شود.

 

هر دو فرآیند یعنی پاک کردن حافظه کش و پاکسازی داده های برنامه هدف خاص خود را دارند و نمی تواند گفت کدام یک بدتر یا بهتر هستند. معمولا اولین اقدام شما در جهت حل یک برنامه مشکل ساز، پاک کردن حافظه کش باشد زیرا این تنها روش برای سرعت بخشیدن به برنامه ها است. پس از آن اگر با این روش به نتیجه قابل قبولی نرسیدید می توانید روش دوم یعنی پاکسازی دیتا را انتخاب کنید. شایان به ذکر است که، پاکسازی دستا منجر به حذف تمام فایل های ذخیره شده در برنامه موردنظر از جمله تصاویر، ویدئوها یا فایل های صوتی می شود.

دیدگاهتان را بنویسید