تمامی راه‌ها و ویژگی‌هایی که ویندوز 10 با آیفون و اندروید همگام می‌شود

بروزرسانی Redstone 5 ویندوز 10 شامل یک برنامه “Your Phone” جدید است که پیام های متنی، عکس ها و اعلان ها را از تلفن شما با رایانه همگام می‌کند. اما شما هم اکنون هم می توانید این کار را با ویژگی های حال حاضر ویندوز 10 انجام دهید.

دریافت اعلانات در رایانه (فقط اندروید)

اگر یک گوشی اندرویدی دارید، هم اکنون می توانید اعلانات گوشی خود را با رایانه همگام سازی کنید. این ویژگی در برنامه کورتانا برای اندروید ساخته شده است. اگر آیفون دارید، این کار امکان پذیر نیست. اپل به برنامه ها اجازه نمی دهد اعلان های سیستم شما را مشاهده کنند.

کورتانا می تواند انواع مختلفی از اعلانات را با اندروید همگام سازی کند. شما می توانید اعلان تماس های از دست رفته، پیامک های دریافت شده و هشدار کمبود باتری را دریافت کنید. همچنین می توانید انتخاب کنید که اعلانات برنامه ای خاص به رایانه منتقل شوند. اگر دوست دارید، می توانید اینکار را برای همه برنامه ها انجام دهید. در اینصورت هر اعلان که روی گوشی شما می آید، روی رایانه نیز ظاهر می‌شود.

پاسخ به پیامک های گوشی روی رایانه (فقط اندروید)

اگر اعلانات را همگام کرده اید، می توانید به برخی اعلانات مانند پیامک ها در رایانه خود پاسخ دهید. برخی اعلانات دارای جعبه “Reply” هستند که به شما اجازه می دهد به طور مستقیم به اعلان پاسخ دهید، همانطور که در گوشی اینکار را انجام می دهید. پاسخ را تایپ کنید و پس از آن از طریق تلفن ارسال می‌شود.

این ویژگی به شما اجازه می دهد مستقیما از رایانه برای پیامک ها پاسخ بفرستید. با این حال، این ویژگی به اندازه قابلیت “Messaging Everywhere” که مایکروسافت وعده آن را در بروزرسانی سالگرد خود داده بود، خوب نیست. تمام مکالمات را به طور یک جا نمی توانید ببینید، بنابراین پاسخ شما فقط برای یک مکالمه مشخص خواهد بود. با این حال هنوز هم مفید است، اما قطعا با آنچه مایکروسافت وعده داده بود برابر نیست.

همانند ویژگی همگام سازی اعلانات، کاربران آیفون نمی توانند از ویژگی ارسال مستقیم پاسخ پیامک در رایانه استفاده کنند.

ارسال لینک‌ها به رایانه ویندوز 10

قابلیت “Continue On PC” مایکروسافت با گوشی های اندروید و آیفون کار می‌کند. هنگامی که در حال مشاهده یک صفحه وب در گوشی خود هستید، می توانید به راحتی آن را به رایانه خود ارسال کنید.

این ویژگی به شما یک دکمه “Continue On PC” در منو اشتراک گذاری اندروید یا آیفون می دهد. وقتی روی این دکمه ضربه می زنید، یک لیست از رایانه های مرتبط با حساب مایکروسافت خود را مشاهده خواهید کرد. پس از انتخاب نام یک رایانه، می توانید “Continue Now” را انتخاب کنید تا صفحه وب بلافاصله در مایکروسافت اج رایانه باز شود یا روی “Continue Later” ضربه بزنید تا یک اطلاعیه در رایانه دریافت کنید. برای باز کردن لینک، روی این اطلاعیه در بخش Notification Center رایانه خود کلیک کنید.

تنظیم یادآور در رایانه و دریافت آن در گوشی

هر یادآوری که در برنامه کورتانا در رایانه خود تنظیم می کنید، در گوشی هم همگام خواهد شد ولی این امر زمانی صورت می گیرد که در کورتانا گوشی هم با همان حساب مایکروسافت رایانه وارد شده باشید. برای مثال، شما می توانید یک یادآور را برای زمانی خاص در کورتانا بر روی رایانه تنظیم کنید. حتی اگر در آن زمان از رایانه شخصی خود استفاده نمی کنید، یادآور کورتانا به صورت یک اعلان در گوشی شما ظاهر خواهد شد.

برای آموزش نحوه ساختن اکانت مایکروسافت در این لینک همراه ما باشید.

این ویژگی حتی با یادآورهای مبتنی بر موقعیت مکانی کورتانا کار می‌کند. شما می توانید یک یادآور را برای مکانی خاص تنظیم کنید، مثلا تنظیم یک یادآور برای خرید شیر هنگام رسیدن به فروشگاه مواد غذایی. کورتانا از موقعیت مکانی گوشی شما استفاده می‌کند و زمانی که شما در محل مربوطه هستید، به شما یادآوری می‌کند حتی اگر راینه در خانه باشد.

البته همه یادآورهایی را هم که در کورتانا در گوشی خود تنظیم کرده اید اگر همگام سازی کرده باشید روی رایانه ظاهر می شوند. بنابراین شما یادآورهای خود را زمانی که مقابل رایانه نشسته اید هم خواهید دید.

مشاهده فعالیت های تلفن در Timeline

ویژگی Timeline جدید موجود در ویندوز 10 فعالیت های اخیر که با رایانه انجام داده اید نشان می دهد. شما می توانید وظایفی که انجام داده اید ببینید و اگر می خواهید دوباره آنها را از سر بگیرید.

این فعالیت ها بین رایانه های شخصی شما همگام می شوند، همچنین شامل فعالیت های انجام شده در برنامه های گوشی که از مایکروسافت Graph API استفاده می کنند، می‌شود. برای مثال، صفحات وب که در نسخه موبایل مایکروسافت اج مشاهده می کنید، در Timeline ویندوز 10 رایانه شما مشاهده می شوند. مایکروسافت اذعان کرده که به زودی اسنادی که در برنامه های آفیس موبایل می بینید مانند ورد، پاورپوینت و اکسل می بینید، در Timeline رایانه ظاهر خواهند شد.

اگر توسعه دهندگان از این ویژگی حمایت کنند، می تواند بسیار قدرتمند شود.

برنامه‌های مایکروسافت مانند آفیس، اج، OneDrive و…

بسیاری از برنامه های موجود در ویندوز 10 نسخه موبایل هم دارند. به عنوان مثال، شما می توانید فایل های خود را در رایانه روی OneDrive ذخیره کنید و به آنها در در برنامه OneDrive گوشی دسترسی پیدا کنید. برنامه OneDrive در آیفون و اندروید می تواند به صورت خودکار عکس هایی که می گیرید را آپلود کند. بنابراین شما می توانید به آنها در پوشه OneDrive در ویندوز 10 دسترسی پیدا کنید.

مایکروسافت هم اکنون نسخه موبایل اج را فراهم کرده است، بنابراین اگر از مرورگر مایکروسافت استفاده می کنید، می توانید بوک مارک ها و سایر اطلاعات مرور خود را دریافت کنید.

البته، راجب این برنامه ها هیچ چیز خاصی وجود ندارد. شما می توانید از سرویس های دیگر برای فایل ها مانند دراپ باکس یا گوگل درایو استفاده کنید. شما می توانید برنامه های مرورگر دیگر مانند گوگل کروم یا موزیلا فایرفاکس را همگام سازی کنید. اما بسیاری از برنامه همراه با گوشی کار می کنند.

ارسال پیام بین برنامه ها در تلفن و رایانه

ویژگی “Shared Experiences” در ویندوز 10 به برنامه ها امکان می دهد تا در رایانه و گوشی به سرعت با هم ارتباط برقرار کنند. به عنوان مثال، یک ویرایشگر متن ساده به نام Notepad U وجود دارد که شامل منو “Send TO” برای حرکت سریع میان اسناد متن باز در چندین رایانه با ویندوز 10 می‌شود.

این ویژگی می تواند برای ارتباط بین تلفن و رایانه با روش های مختلف مورد استفاد قرار گیرد، اما جز برای برنامه های ساده شده استفاده از آن میان کاربران نبوده ایم. مایکروسافت نی تواند این ویژگی را به ورد و دیگر برنامه های آفیس اضافه کند تا شما بتوانید اسناد را میان رایانه و گوشی خود ارسال کنید ولی این ویژگی در هیچ از برنامه های مایکروسافت مشاهده نشده است.

ما منتظر ویژگی های بیشتر راجب تعامل و همگام سازی بین رایانه و گوشی در بروزرسانی های بعدی ویندوز 10 هستیم. البته فوق العاده است که مایکروسافت این ویژگی ها را در برنامه Your Phone ساده تر می‌کند. با این حال کاربران آیفون نا امید خواهند شد، زیرا بسیاری از ویژگی های جذاب و قدرتمند برای یکپارچه سازی تنها زمانی قابل استفاده‌اند که همراه رایانه ای با ویندوز 10 از اندروید استفاده کنید.

به این دلیل است که اپل به توسعه دهندگان نرم افزار اجاره نمی دهد به سیستم عامل iOS دسترسی عمیق داشته باشند، بنابراین به اندازه کافی برای آنها کارآمد نیست. اگر می خواهید ادغام عمیق بین آیفون و رایانه را تجربه کنید، اپل استفاده از قابلیت های Continuity دستگاه مک را به شما پیشنهاد می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید