راهنمای تغییر تصویر زمینه ویندوز 10 بر اساس برنامه زمانی روزانه

کاربران سیستم عامل ویندوز نیز مانند سیستم مک OS، با استفاده از برنامه Task Scheduler یا بخش تنظیمات استاندارد تصویر زمینه، می توانند بر اساس زمان روز، تغییر تصویر زمینه را به صورت خودکار تنظیم کنند.

اسلاید شو (Slideshow) بسازید

ویندوز 7 و 10، هر دو این اجازه را به شما می دهند تا یک اسلایدشو (آلبوم تصاویر) درست کنید و آن را روی حالت تغییر خودکار بر اساس زمانی مشخص، تنظیم کنید. برای مثال اگر چهار تصویر زمینه آماده کرده اید، ویندوز آن ها را بعد از هر شش ساعت به صورت خودکار تغییر می دهد یا خود شما می توانید این زمان را تعیین کنید.

اول از همه، یک پوشه جدید بسازید و تصویر زمینه هایی را که می خواهدی درون آن قرار دهید. اگر که می خواهید تصویر زمینه ی شما هر شش ساعت یک بار عوض شود، چهار تصویر درون پوشه قرار دهید.

سیستم ویندوز بر اساس حروف الفبا و اعداد جای تصاویر ها را تنظیم می‌کند. پس شما باید با دقت این ترتیب را درست کنید. نظم تصاویر بستگی به اوقات و زمان روز دارد.

برای مثال، اگر نزدیک وقتی است که می خواهید تصویر زمینه غروب خود را داشته باشید، روی اسم فایل عدد 1 را بنویسید؛ و به ترتیب عدد 2 را روی فایل شب؛ عدد3 روی فایل طلوع و عدد 4 روی فایل روز بنویسید.

سپس، باید تنظیمات تصویر زمینه را با راست کلیک کردن روی دسکتاپ و انتخاب کردن گزینه personalize باز کنید. یا از این را بروید: Settings > Personalization > Background on windows 10

روی گزینهBackground کلیک کنید، سپس Slideshow را انتخاب کنید. زیر عنوان choose album for your slideshow کلید browse را کیکی کنید. سپس پوشه ای که محتوی تصویر زمینه ها است را انتخاب کنید. اگر که شما هم چهار تصویر زمینه دارید، زیر عنوان change picture every روی جا خالی کلیک کنید و 6 hours را انتخاب کنید. شما همچنن می توانید 1 hour را نیز انتخاب کنید اگر که می خواهید تصویر زمینه شما هر ساعت عوض شود.

مطمئن شوید که ویژگی Shuffle غیر فعال است. اگر این ویژگی فعال باشد، تصاویر شما به صورت نا مرتب انتخاب می شوند و بر اساس زمان روز انتخاب نمی شوند.

سیستم ویندوز بلافاصله تصویر زمینه دسکتاپ شما را همان تصویری قرار می دهد که اول در پوشه قرار داشت. همچنین شمارش شش ساعت را از همان موقع شروع می‌کند.

این به این معناست که اگر می خواهید تصویر زمینه غروب را در ساعت 4بعد از ظهر، تصویر زمینه شب 10 شب، تصویر زمینه طلوع 4 شب و تصویر زمینه روز 10 صبح ملاحظه کنید، باید اسلاید شو تصویر زمینه را دقیقا در همان زمان فعال کنید.

برای مثال اگر که تصویر زمینه غروب از لحاظ ترتیب در پوشه اول است، باید اسلایدشو را دقیقا روی ساعت 4 بعد از ظهر تنظیم و فعال کنید.

روی ویندوز 7 صفحه کاربری تنظیمات تصویر زمینه مقداری متفاوت است اما همان کار را می‌شود با آن انجام داد.

روی دسکتاپ راست کلیک کنید. گزینه personalize را انتخاب کرده سپس روی بخش desktop Background کلیک کنید. دور این قسمت کلیک browse را که در سمت راست picture location  قرار داده است را انتخاب کنید. سپس پوشه ای که حاوی تصاویر زمینه است را انتخاب کنید. تصویر زمینه هایی که می خواهید را انتخاب کنید و سپس با استفاده از ویژگی زیر عنوان Change picture every زمان تغییر تصویر زمینه ها را تنظیم و فعال کنید.

Task Scheduler در ویندوز

برای تغییر تصویر زمینه بر اساس برنامه زمانی از برنامه task scheduler نیز می توانید استفاده کنید. یک مقدار روند پیچیده تری نسبت به قبلی دارد زیرا که ویندوز از یک دستور داخلی برای تغییر تصویر زمینه ها، پیروی نمی‌کند. شما می توانید مرکز برنامه ریزی که تصاویر زمینه را تنظیم می‌کند را عوض کنید. اما ما دستوری داخلی قابل اعتمادی برای دوباره تنظیم کردن ترتیب تصویر زمینه ها و اعمال آن روی تصویر زمینه ها جدید، پیدا نکرده ایم.

اما ما برای اینکار از ابزار Bglnfo استفاده می کنیم. این ابزار تصویر زمینه های شما را با استفاده از وارد کردن دستور های مختلف تغییر می دهد. شما باید چندین فایل Bglnfo تنظیمات دلخواه بسازید و سپس از schedule task برای برنامه ریزی تصویر زمینه ها استفاده می کنیم.

برای شروع، Bglnfo را دانلود و نصب کنید.

بعد از اینکه Bglnfo را باز کردید. تمام متن درون جعبه اصلی را بگیرید و پاک کنید. یک کلیک space بزنید.  سپس روی کلید   Background کلیک کنید.

با باز شدن پنجره background، گزینه use these settings را انتخاب کنید. محل تصویر زمینه (Wallpaper Position) را مرکز (center) یا کشیده (stretch) انتخاب کنید. سپس گزینه “…” را در سمت راست Wallpaper Bitmap کلیک کنید. سپس محل تصاویر زمینه را جست و جو و انتخاب کنید.

زمانی که کار شما تمام شد روی گزینه ok کلیک کنید.

سپس بخش file را انتخاب کنید و روی گزینه save as  کلیک کنید. سپس فایل را به صورت a.bgi  ذخیره کنید.

حالا باید برای هر کدام از تصویر زمینه های خود این فرایند را تکرار کنید و نام فایل های آن ها را بر اساس اوقات روز نامگذاری کنید.

زمانی که این کار را کردید، پوشه تصویر زمینه های شما باید شامل تصاویر و فایل های a.bgi برای هر تصویر باشد.

وقتی که فایل های.bgi را ساختید، از برنامه Task scheduler برای برنامه ریزی خودکار و ترتیب گذاری آن ها استفاده می کنیم.

روی منوی شروع (Start menu) کلیک کنید. Task scheduler را جست وجو کنید. سپس روی آن کلیک کنید.

در برنامه task scheduler بخش action را انتخاب کنید و سپس روی گزینه Create basic task برای برنامه ریزی ساده جدید،  کلیک کنید.

به برنامه یک نام بدهید. سپس گزینه next را کلیک کنید. برای مثال اگر که این برنامه را برای تصویر زمینه غروب می خواهید اسم آن را Sunset wallpaper قرار دهید.

گزینه daily را انتخاب کنید و سپس روی گزینه next کلیک کنید.

زمان دقیقی که می خواهید تصویر زمینه ظاهر شود را وارد کنید. هر زمانی را که می خواهید انتخاب کنید؛ برای مثال اگر در موقعیت شما غروب ساعت 9 شب است، بهتر است زمان ظاهر شدن آن را ساعت 8 شب قرار دهید.

مطمئن شوید که برنامه زمانی تنظیم شده است و سپس در بخش recur every عدد1 را قرار دهید. سپس گزینه next  را کلیک کنید.

گزینه Start a program action را انتخاب کنید سپس کزینه next را کلیک کنید.

سمت راست جعبه program/script روی کلید browse کلیک کنید. سپس برنامه Bginfo.exe را جست و جو کنید.

در جعبه add arguments مسیر فایل BGI که قبلا درست کردید را جایگزین مسیر فعلی جعبه کنید.

برای مثال اگر مسیر فایل Sunset.bgi شما در  C:\Users\chris\Downloads\Mojave مسیر باشد، این مسیر را وارد کنید.

سپس گزینه next را برای ادامه کلیک کنید.

گزینه open the properties dialog for this task when I click finish را تیک بزنید. و سپس روی گزینه finish برای ساختن برنامه جدید کلیک کنید.

در پنجره ی جدید باز شده، بخش conditions را باز کنید و گزینه Start the task only if the computer in on AC power را غیر فعال کنید. با این کار حتی اگر لپتاپ شما از باتری استفاده کنید برنامه ریزی کامل می‌شود.

سپس بخش settings راباز کنید. و گزینهafter a scheduled start is missed  run the task as soon as possible  را فعال کنید. با این کار، مطمئن می شویم که برنامه کار می‌کند و ویندوز تصویر زمینه ها را در زمان های معین حتی اگر کامپیوتر شما خاموش باشد، عوض می‌کند. سپس روی گزینه OK کلیک کنید.

در قسمت Task manager برنامه ی خود را در لیست Task schedule library پیدا می کنید. برای اینکه بررسی کنید که این برنامه کار می‌کند، روی برنامه راست کلیک کنید و سپس دستور Run  را انتخاب کنید. تصویر زمینه ی شما با این کار باید بلافاصله عوض شده باشد.

برای پایان این روند شما باید برای هر کدام از تصویر زمینه های خود یک برنامه با زمان مشخص، با همین روند و تکنیک درست کنید. برای مثال برای اینکار اگر چهار تصویر زمینه داشته باشید باید چهار فایل BGI در کنار تصویر زمینه ها بسازید و به چهار برنامه آن ها را جداگانه اضافه کنید.

با تغییر فصل شما می توانید به برنامه task scheduler باز گردید تا زمان های مشخص شده را عوض و تنظیم کنید. برای این کار در لیست   task schedule library برنامه خود را پیدا کنید و سپس روی آن دوبار کلیک کنید. سپس بخش trigger را باز کنید و گزینه edit را انتخاب کنید. زمانی جدید برای آن تنظیم کنید و سپس گزینه OK را دوبار کلیک کنید تا تغییرات شما ثبت شوند.

خوشبختانه مایکروسافت در نسخه آینده ویندوز 10 با اضافه کردن قابلیت Dynamic Desktop-style،  شما را از استفاده کردن از برنامه های اضافه نجات می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید