نحوه تبدیل ویدئوهای MKV به MP4

فرمت های ویدئویی می توانند گیج کننده باشند و برخی از آنها ممکن است در پخش کننده پیش فرض شما اجرا نشوند، این مورد به ویژه برای فرمت های مبهم مانند MKV صدق می‌کند. اغلب بهترین روش تبدیل آنها به فایل های قابل اجرا مانند فرمت های MP4 است. خوشبختانه این تبدیل آسان است.

توجه: ما در مثال‌ها و تصاویر این مطلب از سیستم عامل مک استفاده کرده ایم، اما تمام برنامه های مورد استفاده ما در این مطلب، ویندوز هم به صورت یکسان کار می کنند.

برای بررسی فایل MP3 و نحوه باز کردن آن در این لینک همراه ما باشید.

فایل MKV چیست و چرا باید تبدیل شود؟

MKV یک فرمت ویدئویی نیست. در عوض، یک قالب چند رسانه ای برای ترکیب عناصر مختلف مانند صدا، تصویر و زیرنویس در یک فایل واحد است. این بدان معناست که می توانید از هر رمزگذاری ویدئویی که می خواهید در MKV استفاده کنید و هنوز هم فایل قابل اجراست.

مشکل این نوع فایل سازگاری آن است. هر دستگاه یا برنامه ویدئویی نمی تواند فایلهای MKV را اجرا کند و این مورد به ویژه در تلفن های همراه قابل درک است.MKV متن باز است ولی استاندارد صنعتی ندارد، بنابراین در بسیاری از دستگاه ها پشتیبانی نمی‌شود. این فایل ها حتی در مدیا پلیر ویندوز و Quicktime مک به عنوان پخش کننده های پیش فرض قابل اجرا نیستند.

راه حل: فایل های MKV خود را به MP4 تبدیل کنید. MP4 با اکثر برنامه ها و دستگاه ها سازگار است و هنگام فرآیند تبدیل شدن کاهش کیفیت چشم‌گیری ایجاد نخواهد شد.

استفاده از VLC به عنوان ساده‌ترین راه حل

VLC یک پخش کننده رسانه متن باز است و یکی از معدود نمونه هایی است که می تواند فایلهای MKV را پخش کند. البته یک گزینه پنهان برای تبدیل ویدئوها هم دارد.

از منو “File” (یا “Media” در ویندوز) گزینه “Convert / Stream” (یا “Convert / Save” در ویندوز) را انتخاب کنید.

اینکار به طور خودکار آنچه را تماشا می کنید تبدیل نمی‌کند، بنابراین باید دوباره فایل را به پنجره بکشید. بعدا می توانید فرمت فایل مورد نظر خود را برای ذخیره انتخاب کنید؛ VLC از اکثر فرمت ها پشتیبانی می‌کند ولی MP4 فرمت پیش فرض است.

پس از انتخاب فرمت مورد نظر، فقط روی دکمه Save کلیک کنید و انتخاب کنید فایل در کجا ذخیره شود.

WinX Video Converter برای استفاده پیشرفته

در حالی که VLC یک پرونده ساده را برای فایلها استفاده می‌کند، گزینه های متعدد دیگری وجود دارند که ممکن است بخواهید آنها را کنترل کنید. بدین منظور WinX VideoProc اینکار را به خوبی انجام می دهد.

هنگامی که برنامه را باز می کنید، به زبانه “Video” در پایین صفحه بروید، سپس اولین صفحه که ظاهر می‌شود از شما می خواهد تا رسانه را به پنجره بکشید. فایل خود را به پنجره بیاورید، سپس بقیه کنترل ها ظاهر خواهند شد.

شما همچنین می توانید تمام پوشه های ویدئو را اضافه کنید و همه آنها را به طور همزمان رمزگذاری کنید. اما در این مطلب به نحوه تبدیل یک ویدئو می پردازیم.

با این حال، گزینه پیش فرض در این برنامه هم MP4 است بنابراین نیاز نیست تغییرات زیادی ایجاد کنید. اما اگر می خواهید نگاهی زیرچشمی به بقیه تنظیمات بیندازید می توانید دوبار روی پروفایل کلیک کنید تا تنظیمات را تغییر دهید.

از اینجا می توانید گزینه های بسیاری را تغییر دهید، موارد قابل توجه عبارتند از:

  • Image quality برای کیفیت هر فریم و تغییر سرعت رمزگذاری
  • Bitrate برای کوچک کردن فایل ها با بالاترین کیفیت ممکن
  • Framerate برای تبدیل به ویدئو 30 یا 240 فریم بر ثانیه
  • Resolution برای وضوح و Aspect ratio برای نسبت ابعاد ویدئو

همچنین گزینه های کدک صوتی وجود دارند، اما صوت بخش کوچکی از ویدئو را تشکیل می دهد و بهتر است در بالاترین کیفیت باقی بماند.

پس از اینکه پیکربندی را انجام دادید، می توانید روی Run کلیک کنید تا تبدیل آغاز شود.

تبدیل ویدئو بسته به مقدار حجم و کیفیت آن می تواند مدتی زمان ببرد اما زمانی که فرآیند پایان یافت برنامه به طور خودکار پوشه ای که فایل ویدئو در آن ذخیره شده است را باز می‌کند.

جایگزین های متن باز

WinX رایگان است و می توانید کارهای بسیاری را با نسخه آزمایشی آن انجام دهید. البته برنامه پولی هم وجود دارد ولی قفل شده است و برای باز کردن آن باید نسخه پولی را خریداری کنید.  اگر می خواهید به همین اندازه اجازه سفارشی سازی را در برنامه ای رایگان داشته باشید، Handbrake را امتحان کنید.

Handbrake ساده تر است اما رابط کاربری آن می تواند کمی گیج کننده باشد. با گزینه ها و دکمه های بسیار، درک اینکه هرکدام چه کاری را انجام می دهد کمی سخت است. اما گزینه هایی که باید بدانید Presets (که بر کیفیت و سرعت رمزگذاری تاثیر می گذارد) و format (که به طور پیش فرض روی MP4 قرار دارد) هستند.

Handbrake یک صف گزینه مناسب برای ترکیب چندین کد دارد ولی گزینه رمزگذاری کل پوشه در WinX را دارا نیست. با این حال می توانید چندین فایل را به صورت جداگانه اضافه کرده و سپس همه آنها را به صف بیفزایید. البته با تمام این موارد هنوز هم می توان از آن به عنوان برنامه ای مفید نام برد گرچه رمزگذاری و فرآیند تبدیل فایلها بسته به مشخصات رایانه شما می تواند چندین ساعت طول بکشد.

دیدگاهتان را بنویسید