معرفی بهترین نرم افزار های سیستم عامل لینوکس (قسمت اول)

از ویندوز یا مک به لینوکس مهاجرت کرده‌اید و به دنبال نرم‌افزارهای مناسب هستید؟! یا اینکه از کاربران قدیمی لینوکس هستید و به نرم‌افزارهای کاربردی و جدید نیاز دارید؟! مطالعه این مطلب را به شما توصیه می کنیم.

اکثر نرم‌افزارهای معرفی شده در این پست رایگان و کدباز بوده و از طریق قسمت مدیریت نرم‌افزار توزیع های اصلی مانند Ubuntu Software، GNOME Software، YaST قابل نصب می‌باشند. در ادامه با معرفی بهترین نرم‌افزارهای لینوکس با ما همراه باشید.

مرورگر لینوکس


فایرفاکس

لینوکس

با انتشار بروز رسانی جدید Quantum فایرفاکس علتی جدید برای کاربران آورد که به آن شانسی دوباره بدهند. بخصوص کاربران لینوکس که از دیدن پشتیبانی تزئینات ظاهری و تغییرات سمت کاربر خوشحال هستند. این تغییرات پنجره حس محلی‌تر و مشابه محیط‌های لینوکس مثل GNOME و Elementary OS Pantheon القا می‌کنند. به علاوه فایرفاکس تنظیمات حریم شخصی فراهم کرده است که در گوگل کروم وجود ندارند.

برای دانلود مرورگر فایرفاکس از لینک مقابل استفاده نمایید: فایرفاکس (رایگان)

کروم/کرومیوم

لینوکس

طبق چندین شاخص کروم چیره ی مرورگرها شده‌ است. این مرورگر انقدر قدرت‌مند گشته که هنگامی که کروم‌بوک می‌خرید تقریبا تمامی نیازهای خود را بدون استفاده از هیچ نرم‌افزار دیگری می‌توانید برآورده کنید. تمامی این قابلیت ها بر روی لینوکس هم در دسترس است. برای استفاده از کروم تنها کافیست آن را از سایت گوگل دانلود کنید اما کرومیوم از طریق مخازن لینوکسی در دسترس می‌باشد.

برای دانلود مرورگر کروم از لینک مقابل استفاده نمایید: کروم (رایگان)

برای دانلود مرورگر کرومیوم از لینک مقابل استفاده نمایید: کرومیوم (رایگان)

اپرا

لینوکس

اپرا کدباز نیست اما رایگان است. اپرا را نمی‌توانید در مخازن رسمی لینوکس پیدا کنید اما فایل های deb و rpm برای انواع توزیع‌های لینوکس از سایت مرجع مرورگر قابل دانلود هستند. اپرا به اندازه ی فایرفاکس و کروم محبوب نیست اما سومین مرورگر اصلی است که می‌توانید بر روی دستگاه لینوکسی خود نصب داشته باشید. از آنجایی که این مرورگر نیاز دارد نشان دهد از دیگر مرورگرها متفاوت است در آخرین نسخه ی خود مسدود کننده ی تبلیغات و وی‌پی‌ان را بصورت داخلی به همراه دارد.

برای دانلود مرورگر اپرا از لینک مقابل استفاده نمایید: اپرا (رایگان)

Vivaldi

لینوکس

مانند گوگل کروم و اپرا، Vivaldi یک مرورگر اختصاصی بر پایه ی کرومیوم است. یکی از هم بنیانگذاران اپرا هنگامی که از تغییر موتور اصلی اپرا از Presto به کرومیوم ناراضی بود توسعه ی Vivaldi را پایه گذاری کرد. این مرورگر سعی دارد تا ویژگی‌هایی که در تحولات مرورگرها گم شده‌اند را از نو زنده کند و نسبت به مرورگرهای معمول توانایی شخصی سازی شدن بیشتری دارد.

برای دانلود مرورگر Vivaldi از لینک مقابل استفاده نمایید: Vivaldi (رایگان)

Web (Epiphany) Browser

لینوکس

مرورگرهای زیادی وجود ندارند که منحصرا برای لینوکس تولید شده باشند. GNOME Web و Epiphany از قدیمی ترین مرورگرهای لینوکس هستند و آخرین نسخه ی آن‌ها به بهترین نحوه با GNOME Shell یک پارچه شده اند. همچنان کمبود افزونه‌های این مرورگرها حس می‌شود اما همچنان بعضی از کاربران طراحی ساده، سرعت، و ایزوله سازی تب‌ها در این مرورگرها را می‌پسندند. ایزوله کردن تب به این معنی است اگر بارگزاری یکی از سایت ها بصورت غیر منتظره متوقف شود مابقی سایت‌ها به عملکرد خود ادامه دهند.

برای دانلود مرورگر GNOME Web از لینک مقابل استفاده نمایید: GNOME Web (رایگان)

Falkon

لینوکس

هیچ کدام از مرورگرهای معرفی شده بطور کامل با محیط KDE همگام نمی‌باشند. اگر یکپارچه سازی برای شما اهمیت زیادی دارد ما Falkon را به شما پیشنهاد خواهیم کرد. ممکن است به اندازه ی مابقی مرورگر ها از پشتیبانی برخوردار نباشید اما با آن می‌توانید اکثر سایت‌ها را مرور نمایید. باتوجه به کمبود مرورگرهای مبنی بر QT و KDE براحتی می‌توان مشاهده کرد که Falkon درخال توسعه و پیشرفت می‌باشد.

برای دانلود مرورگر Falkon از لینک مقابل استفاده نمایید: Falkon (رایگان)

ایمیل


Thunderbird

لینوکس

Thunderbird یک نرم‌افزار مدیریت ایمیل Mozilla است. با وجود آنکه به اندازه ی فایرفاکس اسم و رسم ندارد اما در میان نرم‌افزارهای مدیریت ایمیل توانسته است بعد از Outlook صاحب دومین جایگاه باشد. Thunderbird سازگار با تمامی سیستم عامل ها است و کاربرانی که از مک یا ویندوز به لینوکس مهاجرت کرده‌اند در این نرم‌افزار تغییرات محسوسی مشاهده نخواهند کرد.

برای دانلود نرم افزار Thunderbird از لینک مقابل استفاده نمایید: Thunderbird (رایگان)

Geary

لینوکس

Geary نرم‌افزار پیشفرض مدیریت ایمیل گنوم نیست اما به دلیل طراحی منحصر بفرد آن اینطور به نظر می‌رسد که جزو نرم‌افزارهای پایه است. این نرم‌افزار توسط Yorba فردی که برنامه های کدباز پرکاربردی همچون نرم‌افزار مدیریت تصاویر Shotwell ایجاد کرده است، توسعه داده می‌شود. پروژه‌ی Elementary Project از Geary برنامه ی مشتق شده ای به نام Pantheon Mail تولید کرده و قول داده تا تمامی بروز رسانی ها بجز توزیع Elementary برای مابقی توزیع‌ها نیز در دسترس باشد.

برای دانلود نرم افزار Geary از لینک مقابل استفاده نمایید: Geary (رایگان)

Evolution

لینوکس

Evolution برنامه ی مدیریت ایمیل پیشفرض گنوم است. از قدمت بالایی برخوردار است اما در قابلیت ها و پایداری قابل مقایسه با Geary نیست. به علاوه قابلیت‌هایی مانند تقویم، دفترچه آدرس ایمیل، و to-do list را بصورت داخلی دارد.

برای دانلود نرم افزار Evolution از لینک مقابل استفاده نمایید: Evolution (رایگان)

KMail

لینوکس

اگر باز هم نیازمند محیطی سازگارتر با KDE هستید؟ KMail مناسب شماست. این نرم‌افزار عضو بسته نرم‌افزاری Kontact است اما برای تحربه‌ای راحت تر می‌توانید آن را بصورت مستقل نصب نمایید.

برای دانلود نرم افزار KMail از لینک مقابل استفاده نمایید: KMail (رایگان)

Claws Mail

لینوکس

Claws Mail انتخابی بسیار سبک است که به پیشنیازهای سنگینی که رقبای آن از آن‌ها استفاده می‌کنند نیاز ندارد و برای محیط‌های چابک و سبک مانند XFCE و LXDE مناسب است. در مقابل سبکی این نرم‌افزار با تعداد فراوانی از قابلیت هایی که در اختیار شما قرار می‌دهد می‌توانید به حداکثر کارایی دست یدا نمایید.

برای دانلود نرم افزار Claws Mail از لینک مقابل استفاده نمایید: Claws Mail (رایگان)

اقتصاد و مدیریت مالی


GnuCash

همانطور که از نام GnuCash پیداست قسمتی از پروژه‌ی GNU Project و جایگزین رایگان و کدباز Intuit Quicken است. با این نرم‌افزار می‌توانید حساب های شخصی و کسب و کارهای کوچک را مدیریت نمایید. همچنین این قابلیت را دارد که فرمت‌های اطلاعاتی مختلف را دریافت نمایید، بازاربورس را دنبال کند، و نتایج را در قالب نمودار و گراف به شما نمایش دهد.

برای دانلود نرم افزار GnuCash از لینک مقابل استفاده نمایید: GnuCash (رایگان)

KMyMoney

اگر دسکتاپ Plasma را ترجیح می‌دهید GnuCash خیلی سازگار با محیط به نظر نخواهد رسید و باید به سراغ KMyMoney رفت. یک نرم‌افزار مدیریت مالی است که از قابلیت های بسیاری برخوردار می‌باشد و محیط خشک امور مالی را راحت و دلپذیر جلوه می‌دهد.

برای دانلود نرم افزار KMyMoney از لینک مقابل استفاده نمایید: KMyMoney (رایگان)

Skrooge

Skrooge یک انتخاب جایگزین برای هواداران KDE هست. اگر KMyMoney فایل‌های شما را نمی‌شناسد و یا داده‌ها را به شکل دلخواهتان نمایش نمی‌دهد، Skrooge را امتحان کنید. ممکن است همان برنامه‌ای باشد که دنبال آن می‌گردید.

برای دانلود نرم افزار Skrooge از لینک مقابل استفاده نمایید: Skrooge (رایگان)

HomeBank

HomeBank نرم‌افزار مدیریت مالی‌ای برپایه GTK است که انحصارا برای محیط خاصی طراحی نشده است و احتمالا از میان نرم‌افزارهای معرفی شده ساده‌ترین اطلاعات را در اختیار شما قرار می‌دهد. همچنی نوابسته به سیستم عامل خاصی نیست و اگر زمانی نیاز به تعویض سیستم عامل خود به مک یا ویندوز پیدا کردید باز برای شما قابل نصب و کارآمد خواهد بود.

برای دانلود نرم افزار HomeBank از لینک مقابل استفاده نمایید: HomeBank (رایگان)

پیام رسان


 Pidgin

لینوکس

Pidgin یک پیام رسان باقبلیت اجرا بر روی چند سیستم‌عاملی است که برای دهه‌ها در بازی پیامرسان‌ها حضور داشته و توانسته میلیون‌ها کاربر از سراسر دنیا به خود جذب نماید. The Electronic Frontier Foundation در سال ۲۰۱۵ از نظر امنیتی امتیاز بسیار بالایی به این پیامرسان داده‌است، به همین علت لازم نیست از دوستانتان درمورد امنیت Pidgin بشنوید.

برای دانلود نرم افزار Pidgin از لینک مقابل استفاده نمایید: Pidgin (رایگان)

Empathy

لینوکس

Empathy پیامرسان پیشفرض GNOME است و در اکثر توزیع‌های لینوکسی که محیط کاربری دارند بصورت از پیش نصب شده در دسترس است. بوسیله این پیام رسان علاوه بر متن می‌توان از طریق پروتکل‌هایی که از Telepathy پشتیبانی می‌کنند صوت و تصویر هم مبادله کرد.

برای دانلود نرم افزار Empathy از لینک مقابل استفاده نمایید: Empathy (رایگان)

KDE Telepathy

لینوکس

این پیام رسان روش جدید انجمن KDE برای تبادل پیام است. در مقایسه با دیگر پیام رسان ها KDE Telepathy با دسکتاپ Plasma سازگارتر است. همچنین برای چندمین سال است که به عنوان جایگزین پیام رسان پیشفرض KDE  یعنیKopete انتخاب شده است.

برای دانلود نرم افزار KDE Telepathy از لینک مقابل استفاده نمایید: KDE Telepathy (رایگان)

نگه‌داری


GNOME Tweak Tool

لینوکس

برخلاف آن‌که GNOME بر روی سادگی تمرکز دارد، این دسکتاپ بسیار قابل شخصی سازی است. با ترکیب افزونه‌های مناسب و چند نرم‌افزار اضافه می‌توانید چنبه‌های مختلفی از رابط کاربری کامپیوترتان را تغییر دهید. GNOME Tweak Tool یکی از آن نرم‌افزارها می‌باشد. می‌خواهید اندازه ی فونت یا وضعیت افزونه‌هایی که نصب کرده‌اید را تغییر دهید؟ این نرم‌افزاری است که باید از آن استفاده کنید.

برای دانلود نرم افزار GNOME Tweak Tool از لینک مقابل استفاده نمایید: GNOME Tweak Tool (رایگان)

Unity Tweak Tool

لینوکس

Unity Tweak Tool نرم‌افزاری مشابه است که برای محیط Unity اوبونتو طراحی شده است. مفاهیم اصلی یکسان هستند. با این نرم‌افزار می‌توانید دسکتاپ‌های مجازی را ویرایش کنید، انیمیشن‌ها را تغییر دهید، و ویژگی‌هایی که اوبونتو بصورت پیشفرض به شما دسترسی نمی‌دهد را بهبود بخشید.

برای دانلود نرم افزار Unity Tweak Tool از لینک مقابل استفاده نمایید: Unity Tweak Tool (رایگان)

BleachBitلینوکس

لینوکس به نگه‌داری‌های متداولی که برای ویندوز لازم است نیازی ندارد. اما ممکن است زمان‌هایی بخواهید با حذف اطلاعات اضافه قسمت‌هایی از سیستم‌‌عاملتان را تمیز و مرتب کنید. BleachBit برنامه‌ای است که از طریق آن می‌توانید بصورت ایمن فایل‌ها را پاک کنید و لیست بزرگی از نرم‌افزارها را تمیز کنید.

برای دانلود نرم افزار BleachBit از لینک مقابل استفاده نمایید: BleachBit (رایگان)

در ادامه در قسمت دوم به بررسی سایر نرم افزار های برتر لینوکس می پردازیم.

دیدگاهتان را بنویسید