چگونه از کامپیوتر خود در برابر باج افزار ها محفاظت کنیم

امروزه باج افزارها را می توان یک تهدید گسترده و مخرب برای کاربران کامپیوتر دانست. اگرتا به حال درباره باج افزارها اطلاعاتی نداشته‌اید، باید بدانید آن‌ها نوعی ویروس کامپیوتری هستند که با رمزگذاری فایل‌های کامپیوتر شما، دسترسی به آن‌ها را زمانی که به عاملان حمله پول پرداخت کنید، مسدود می‌کنند.در این مقاله، ما برای شما توضیح می‌دهیم که باج افزار چیست، چگونه کار می‌کند و کدام نرم افزار می تواند به محافظت در برابر آن کمک کند.

باج افزار چیست و چرا باید در برابر آن ایمن باشید؟

باج افزار یک نوع نرم افزار مخرب است که دستگاه شما را قفل می‌کند و یا فایل های روی آن را رمزگذاری می‌کند و به شما امکان دسترسی نمی دهد  تا زمانی که مبلغی پول پرداخت شود. این بدافزار حیرت انگیز را می توان از طریق تروجان تحویل داد، به این صورت که کاربر ممکن است چیزی دانلود کند با این تصورکه فایل دیگری است  یا می تواند بدون هیچ گونه اقدامی پخش شود، دقیقا مثل WannaCry.

وانا کرای (WannaCry)  بسیار سریع گسترش یافت و شاید بهترین نمونه اخیر  باج افزار  هم باشد. از طریق آسیب پذیری ویندوز که توسط NSA منتشر شد، 300000 کامپیوتر، در بیش از 150 کشور را تحت تاثیر قرار داد. مثال دیگری از  باج افزار،  Cerber است، که سیستم  را از طریق اسب تروجان (Trojan) آلوده می‌کند، سپس فایل های آن را رمزگذاری می‌کند و بعد هم که درخواست هزینه دارد.

معمولا با دانلود نرم افزار های قلابی و یا فیلم با آن رو به رو می شوید، و سپس تنها هکرها توانا، رمزگشایی فایل های شما را دارند. دیگر نمونه های باج افزارها عبارتند از CryptoLocker، Petya، Bad Rabbit، AES-NI و Osiris، و غیره.

راه های محافظت در برابر باج افزار ها

گزینه های زیادی برای محفاظت از کامپیوتر در برابر تهدیدات باج افزار  وجود دارد، اما ما نرم افزار Acronis Ransomware Protection را توصیه می کنیم.. این نرم افزار رایگان با طیف گسترده ای از مزیتها، از جمله حفاظت فعال، تهیه نسخه پشتیبان و بازیابی فایل برای شما قابل استفاده است.

اگر یک فرآیند مشکوک اقدام به رمزگذاری فایل های شما کرده یا سیستم شما را آلوده کند، Acronis این فعالیت را متوقف می‌کند و به شما اطلاع می دهد. پس از آن به شما این امکان را می دهد که فعالیت آن را به طور دائمی مسدود کنید و یا خودتان اجازه دهید که مورد مشکوک به فعالیت خود ادامه دهد.

بعلاوه اگر نرم افزارهای مخرب موفق به آسیب زدن یا رمزگذاری فایل های شما شوند، آنها می توانند از حافظه داخلی کامپیوتر دوباره آن ها را بازیابی کنند. علاوه بر این،Acronis پنج گیگابایت حافظه ذخیره سازی رایگان ارائه می دهد که به طور مرتب به روزرسانی می‌شود، بنابراین شما می توانید مهمترین فایل های خود را به صورت امن در ابر ذخیره کنید.

چرا Acronis را انتخاب کنیم؟

دیگر راه حل هایی که برای محفاظت در برابر باج افزار وجود دارد، عبارتند ازFree Anti-Ransomware Tool Bitdefender، RansomFree، Trend Micr RansomBuster و یا حتی Avast Free که محفاظت در برابر باج افزار و آنتی ویروسی را به صورت رایگان ارائه می دهد. اما بهتر است بدانید که Acronis منحصر به فرد است. علاوه بر پیشگیری فعال،  Acronis بر محفاظت داده ها و بازیابی اطلاعات هم متمرکز است. با ارائه یک حافظه پنهانی از داده های شما به صورت داخلی بر روی کامپیوتر  و یک نسخه پشتیبان در ابر، شما دو محافظ در برابر باج افزارها دارید.

در صورت آلوده شدن سیستم، ارتباط آن را با شبکه قطع کنید تا مانع از انتقال داده های خود به اینترنت شوید. برخی شرکت های سازنده آنتی ویروس برای باج افزارهای مشخصی، یک ابزار ویژه جهت کدگشایی و آزادسازی داده ها ارائه کرده اند. این ابزارها رایگان بوده و می توانند کاملا هم موثر باشند.

نرم افزار Acronis Ransomware Protection در واقع تقابلی با آنتی ویروس شما ندارد، بلکه با استفاده از آن شما یک لایه حفاظتی اضافی  را دریافت می کنید.بهتر است بدانید که چندان ضرورتی برای دریافت آن وجود ندارد و شما می توانید Windows Defender را بر روی کامپیوتر خود نصب کنید،  چیزی  مانند Bitdefender، ZoneAlarm یا یک نرم افزار آنتی ویروس دیگر. به همین ترتیب، Acronis  بررسی داخلی را انجام می دهد تا مطمئن شود که راه حل آن سازگار با تمامی راه حل های مهم آنتی ویروس است.

راهنمای استفاده از Acronis

  1. پس از دانلود، برنامه را نصب کنید. باید یک حساب کاربری ایجاد کنید، اما مجبور نیستید اطلاعاتی بیشتر از نام و آدرس ایمیل خود را ثبت کنید. پس از نصب و ایجاد یک حساب کاربری، قبل از اینکه به صفحه اصلی  بروید، یک آموزش سریع دریافت خواهید کرد، که دو بخش را نشان می دهد: حفاظت فعال و پشتیبان گیری ابر.
  2. در بخش حفاظت فعال، فرایندهای نظارت شده را نشان می دهد که باید به عنوان تهدیدات بالقوه و فرآیندهای ایمن به آن توجه کنید. فرآیندهای نظارت شده به صورت آبی در جدول زمانی در سمت راست نشان داده می شوند، در حالی که فرآیندهای ایمن، سبز هستند.رنگ قرمز به وضوح بدان معنی است که فرآیند مخرب شناسایی شده است. با کلیک بر روی فرآیندهای مدیریت، شما را به لیستی از فرآیندهای مشکوک منتقل می‌کند که می توانید انتخاب کنید آن ها را از آن صفحه مسدود کنید و یا نگه دارید.  در اینجا  می توانید فرآیندها را مدیریت کنید و فورا باج افزار را مسدود کنید.

دیدگاهتان را بنویسید