فرضیاتی درباره‌ی گوشی‌ های هوشمند در سال ۲۰۴۰

فرض کنید به زمانی که کامپیوترها  با نمایشگرهای سبز و فلاپی دیسک‌های بزرگی که قادر به ذخیره سازی ۳۶۰ کیلوبایت بودند، آغاز به کار کردند بازگردیم. همانطور که زمان گذشته سپری شد، زمان حال هم به سرعت سپری می‌شود و به سال ۲۰۴۰ می‌رسیم. حال فرض کنید یک مهندس کامپیوتر را در سال ۲۰۴۰ دیده اید، گوشی هوشمند ۲۰۱۸ حود و برخی از جاهایی که در آن‌ها بازی می‌کردید را به او بگویید.

به نظر شما در نظر او چگونه است؟

همه‌ی ما درباره‌ی اینکه ناسا افراد را با قدرت محاسباتی‌ای کمتر از میانگین قدرت محاسباتی گوشی‌های هوشمند امروزی به ماه می‌فرستد شنیده‌ایم. حال فرض کنید که فردی از سال ۲۰۴۰ می‌آید و یک گوشی هوشمند از آن زمان را به شما نشان می‌دهد. شبیه چه می‌تواند باشد و درون آن چیست؟ هیچ کس پاسخ این سوال را به صورت قطعی نمی‌داند اما در ادامه حدسیاتی که در این مورد وجود دارد آورده شده است.

شکل ظاهری

تاکنون آن طور که به نظر می رسد جک هدفون، پورت شارژ و دکمه‌های پاور و صدا از تلفن‌های همراه حذف می‌شوند. پیش بینی این موارد سخت نیست. تلفن هوشمندی را تصور کنید که قفل است و مانند یک بلوک سنگ مرمر، آلومینیوم یا طلا به نظر می رسد. شما آن را بر می دارید و در مقابل شما صفحه‌ی home ظاهر می‌شود. امروز به رنگ دیگری علاقه دارید؟ به منوی دیداری بروید و یک رنگ دیگر را انتخاب کنید و همه‌ی رنگ‌های گوشی با این کار تغییر می یابد. شاید شما بخواهید یک الگو را انتخاب کنید که با لباستان ست باشد و یا یک پوست متحرک که ابرها و یا آتش روی آن حرکت می‌کنند. برای تکنولوژی سال ۲۰۴۰ چیزی فراتر از این وجود ندارد که سک ساعت روی صفحه‌ی نمایش در تمام طول روز زمان را به شما نشان دهد. نیازی به نگرانی درباره‌ی شکستگی و یا خراش آن نیست؛ شیشه‌ی Silverback ۱۵ گوشی شما را غیر قابل تخریب می‌کند.

گوشی

شکاف‌ها تنها در موزه‌های تکنولوژی موبایل دیده می‌شوند. هر دوربین، حسگر و یا بلندگو زیر صفحه‌ی نمایش و یا بخشی از آن است. برای تماس تصویری کافی است فقط مستقیما به چشم های فرد مورد نظر نگاه کنید زیرا دوربین جایی پشت سر اوست.

اما نکته اینجاست که این وسیله را چگونه باید باز کنید؟ مگر غیر از این است که می‌خواهید از الماسی که روی آن است، استفاده کنید؟ خیر اینگونه نیست شما وسیله را به شرکت سازنده می‌فرستید و آن‌ها با استفاده از ابزار و تجهیزات مخصوص صفحه را ذوب می‌کنند، پس به این نتیجه می‌رسیم که اجزای داخلی آن قابلیت بازیافت دارند. تعمیر گوشی در سال ۲۰۴۰ بی معنی است.

دوربین‌ها

مدت زیادی طول نمی‌کشد که به جایی می رسیم که می‌گویند دوربین گوشی شما از چشمانتان بهتر است. کیفیت فیلمبرداری 16K و قابلیت زوم ۲۰ برابر را می توانید چک کنید. امکان مادون قرمز عکس‌ها و فیلم‌ها هم وجود دارد. به علاوه دوربین حرارتی هم اضافه شده است. با قابلیت دوربین فراصوتی که وجود دارد می‌توانیم تظاهر کنیم که خفاش هستیم!

گوشی

ویژگی‌های امنیتی

گوشی هوشمند سال ۲۰۴۰ فقط چهره‌، صدا و اثر انگشت شما را تشخیص نمی‌دهد(هر سطحی از گوشی قادر به تشخیص آن‌ها به صورت کاملا واضح است). فقط از نگه داشتن گوشی توسط شما می‌تواند متوجه شود که شما هستید. بنابراین هیچ فرد دیگری قادر به استفاده از گوشی شما نخواهد بود. برای امنیت بیشتر، گوشی چشم‌های شما و پیکسل‌ها را ردیابی می‌کند که زاویه‌ی دید شما را تنظیم می‌کند بنابراین فقط خود شما قادر هستید روی صفحه‌ی اصلی را ببینید. صداها فقط برای شما ارسال می‌شوند حتی در حالتی که هیچ گونه ای وسیله ای مانند هدفون یا هندزفری داشته باشید. هم چنین با قابلیت ردیابی چشمی به شما اجازه می‌دهد که بدون حرکت انگشتان از تلفن استفاده کنید. هنگام خواندن و یا نوشتن صفحه را بدون حرکت دست‌ها به بالا و پایین حرکت دهید. دقت آن به اندازه‌ای بالا و کافی است که قابلیت هندزفری(استفاده از تلفن بدون دست‌ ها را فراهم می‌کند).

باتری

ما قصد نداریم ببینیم در آینده باتری گوشی از چه چیزی درست می‌شود، اما اگر کمتر از پنج روز شارژدهی داشته باشند یعنی در خط زمانی اشتباهی هستیم.

باتری

 پیشرفت‌ها معمولا از تکنولوژی‌های همکار(برق و گرما) به وجود می‌آیند که در طی حرکت یا با نور خورشید یا گرمای تولیدی قطعات،(حتی با مقدار کم آن‌ها) تلفن همراه آن را شارژ می‌کنند

CPU, GPU و AI

 گوشی‌های سال ۲۰۴۰ قادر خواهند بود Crysis را اجرا کنند و به دلیل قابلیت‌های بالای آنان در هوش مصنوعی، صلح را هم به ارمغان می‌آورند. با قدرت هوش مصنوعی می تواند همه چیز (از جمله)را برای گذاشتن دوربین روی آن‌ها بسیار دقیق تشخیص دهد و با گرفتن دوربین روی آن‌ها اطلاعاتی درباره‌ی آن‌ها به شما بدهد. دستیار یکپارچه فقط امکان تماس را برای شما فراهم نمی‌کند بلکه مشاوره‌های مالی براساس مخارج، علایق و درآمدتان به شما می‌دهد.
یک گام جلوتر می‌رویم: گوشی با استفاده از اطلاعاتی که از حسگرهایش(دوربین‌ها، میکروفون و…) به دست می‌آورد،  قادر به شناسایی ناهنجاری‌ها در سلامتی شما و تحلیل تعریق از انگشتان شما خواهد بود. ممکن است تشخیص ندهد اما به شما می‌گوید که چه زمانی لازم است به دکتر مراجعه کنید.
پردازنده می‌تواند به طور کامل همه چیز را مدیریت کند و اگر شما بار کاری اضافه‌تری داشته باشید(یا بازی)، آن‌ها به وسیله‌ی سرورهای محاسبات ابری با ارتباطات فوق سریع 6G  مدیریت می‌شوند. همین نکته یک کامپیوتر رومیزی را بی معنی می‌سازد.
اما اگر ماوس، کیبورد و مانیتور را بخواهید، همه‌ی این موارد و دستگاه‌های جانبی دیگر کامپیوتر به گوشی شما متصل خواهند شد بدون آنکه نیاز باشد گوشی خود را از جیبتان بیرون بیاورید.جدا از تجربه‌ی مشابهی که شرکت سامسونگ در ارتباط با کامپیوتر رومیزی داشته است، گوشی سال ۲۰۴۰ امکان داشتن چند سیستم عامل را برای شما فراهم می‌کند(احتمالا فقط در صورتی که آن سیستم عامل ساخته‌ی اپل باشد امکان پذیر نیست)، بنابراین یکی از انتخاب‌هایتان را می‌توانید نصب کنید.

حافظه و فضای ذخیره سازی

حافظه همواره جزو جنبه‌های خسته کننده است، بنابراین فضای ذخیره سازی ۱۰ ترابایتی و رم DDR7  ۳۲ گیگابایتی مشکل کمبود حافظه را قطعا حل خواهند کرد.

ویژگی‌های اضافه

در کنار نسخه‌های پیشرفته‌ای که امروزه در وشی‌های هوشمند خود دارید، ما قابلیت‌های بیشتری را هم تصور می‌کنیم که توسط دستگاه‌های مستقل امروزی اجرا می‌شوند و در آینده به گوشی‌های هوشمند راه می‌یابند به عنوان مثال:

تشخیص دهنده‌ی گازهای سمی

بسیاری از منازل مجهز به تشخیص دهنده‌ی گاز مونوکسید کربن هستند، اما اگر این تشخیص دهنده که گازهای سمی دیگر را هم بتواند تشخیص دهد، همواره با شما باشد بسیار بهتر است.

سمی

مقیاس

دستگاهی با صفحه‌ی لمسی بسیار حساس و نشکن به شما اجازه می‌دهد که از گوشی به عنوان یک مقیاس استفاده کنید. برای سنجش وزن چیزهایی که کمتر از یک گرم هستند تا وزنی معادل وزن شما(احتمالا باید با روی یک پا روی آن قدم بگذارید)، گوشی می‌تواند به عنوان یک مقیاس دقیق عمل کند.

نگاشت سه بعدی

امروزه ما AR را داریم اما روزی فرا می‌رسد که با گوشی بتوانیم آنالوگ‌های سه بعدی از اجسام کوچک تا اتاق‌های کوچک بسازیم. شکلک‌های متحرک در آینده درست شبیه شما خواهند شد و از نمونه‌ صداهای شما از مکالماتتان استفاده می‌کنند. گوشی هم چنین قادر به پیگیری پیام‌ها از روی صدای شما خواهد بود.

پوشش آنتی باکتریال

گوشی‌خای هوشمند به وضوح کثیف هستند،‌حتی اگر تمیز به نظر برسند. مطالعات نشان داده است که گوشی هوشمند متوسط باکتری بیشتری نسبت به توالت دارد. بسیاری از باکتری‌ها مضر نیستند اما بهتر است که گوشی شما بدون جرم و باکتری باقی خواهد ماند.

حسگر حرکت

هنگامی که شما می‌خوابید و گوشی را روی حالت شب بگذارید و تا زمانی که خواب باشید مواظب شما خواهد بود. حسگرهای تعبیه شده در دستگاه قادر به تشخیص حرکت در اتاق شما و هشدار دادن در صورت مشاهده دزد است.

ID مجازی

به دلیل افزایش امنیت دستگاه‌ها،نیازی به حمل کارت شناسایی و یا گواهینامه و… نخواهید داشت،‌ زیرا همه‌ی این‌ها با مدارک مجازی در گوشی همراه جایگزین می‌شوند. اگر گوشی شما آسیب دید، می‌توانید یک گوشی نو تحویل بگیرید و به دلیل ذخیره‌سازی ابری همه‌چیز در آن وجود دارد. هیچ نیازی به گذراندن مراحل و مسائل گرفتن کارت های اعتباری جدید و کارت شناسایی نیست.

مجازی

 قابلیت‌های ویژه‌ی دیگری هم وجود دارند که می‌توانند در آینده به گوشی‌های هوشمند افزوده شوند اما فقط برخی از آن‌ها برای ما جذاب هستند. در هر صورت گوشی‌های هوشمند سال ۲۰۴۰ جالب خواهند بود.
دیدگاه و حدسیات ما چقدر با واقعیت فاصله دارد؟
به نظر شما گوشی‌های هوشمند سال ۲۰۴۰ چگونه خواهند بود؟

 

دیدگاهتان را بنویسید