روش های تقویت آنتن دهی موبایل

امروزه با گسترش و توسعه پیشرفت تلفن های همراه هوشمند، زندگی افراد به آن ها وابسته شده است و مسائلی از قبیل آنتن دهی ضعیف، تماس های ناموفق و کاهش سرعت داده می توانند تاثیر بدی روی این موضوع داشته باشند. خوشبختانه با انجام دادن یک سری از کارها می توان آنتن دهی موبایل و بهبود کیفیت تماس ها و سرعت ارسال داده را تضمین کرد.

در ادامه ۲۰ مورد را برای کمک به بهبود آنتن دهی موبایل معرفی خواهیم کرد.

مطمئن شوید که تلفن همراهتان در بهترین شرایط خود کار می‌کند

سیستم عامل خود را به روز رسانی کنید

حتما با پیام های مبتنی بر به روز رسانی نرم افزار که به صورت مداوم دریافت می کنید، آشنایی دارید. این به روزرسانی ها به گوشی تلفن همراه شما می گویند که باید به کدام برج مخابراتی متصل شود. در شرایط ایده آل باید همواره به روز باشید و به صورت مداوم آپدیت انجام دهید، اما اگر اخیرا پیام به روزرسانی دریافت نکرده اید، باید آپدیت های جدید را بررسی کنید. در ادامه دستورالعمل های کاربردی را برای سیستم عامل های اندروید و ios را مشاهده می کنید:

  1. سرویس هایی که در حال حاضر از آن ها استفاده نمی کنید را غیر فعال کنید. سرویس هایی مانند وای فای، بلوتوث و NFC گاهی اوقات می توانند باعث ایجاد مشکلاتی در ارسال داده ها یا برقراری تماس در یک سرویس دیگر شوند یا به دستگاه های دیگر اجازه دهند که پهنای باند مورد نیاز برای انتقال سریع یا وضوح تماس ها را اشغال کنند. با غیر فعال کردن آن ها مشاهده می کنید که آنتن دهی موبایل شما بهبود پیدا خواهد کرد.
  2. تنظیمات مربوط به صدا و داده را تغییر دهید. گاهی اوقات شبکه ۴G LTE که شما در حال استفاده از آن هستید ترافیک زیادی دارد و شبکه ۳G که سرعت پائین تری دارد انتخاب بهتری خواهد بود. اگر شبکه شما ۴G LTE بود سعی کنید روی آیفون یا گوشی اندروید آن را غیر فعال کنید با این کار به صورت خودکار شبکه شما به ۳G تغییر پیدا خواهد کرد.
  3. حالت هواپیما را خاموش و روشن کنید. این کار گوشی شما را مجبور به اتصال مجدد به شبکه داده ای خواهد کرد. اگر در مکانی هستید که آنتن دهی خوبی باید داشته باشد اما گوشی شما اینگونه نیست، خاموش و روشن کردن حالت هواپیما گوشی شما را مجبور به اتصال مجدد خواهد کرد.
  4. تنظیمات شبکه را Reset کنید. این کار آخرین راه حل برای زمانی است که هنوز نمی توانید به اینترنت متصل شوید در حالی که گوشی های دیگر در همان موقعیت به خوبی به اینترنت متصل می شوند. برای این کار دستورالعمل زیر را دنبال کنید:
  5.  به صورت دستی اپراتور شبکه را مجددا انتخاب کنید. این مورد فقط برای گوشی های اندروید کار می‌کند. برای این کار مسیر زیر را دنبال کنید:

Settings > Find Mobile Networks > Network operators

با بررسی مجدد همه شبکه های موجود در آن ناحیه پیدا می شوند.

موقعیت خود را تغییر دهید

  1. چند طبقه بالاتر بروید(یک یا چند طبقه). آنتن دهی در طبقات بالاتر بهتر خواهد بود همانطور که موانع در طبقات پایینی بیشتر هستند. اگر در زیر زمین باشید، رفتن به طبقه همکف بسیار کمک کننده خواهد بود.
  2.  به پنجره نزدیک تر شوید. آنتن تلفن همراه هنگامی که با مواد ساختمانی مانند آجر، بلوک، صفحه فلزی و… پوشیده نشده باشد بسیار ساده تر وارد ساختمان می‌شود. بنابراین نزدیک پنجره ها جایی است که آنتن دهی بهتر و قوی تری دریافت خواهید کرد.
  3.  به فضای باز بیرون بروید. مواد ساختمانی که دیوارها و سقف ساختمان را تشکیل داده اند، سیگنال های آنتن تلفن را می گیرند و مانع از عبور آن ها می شوند. بنابراین رفتن به بیرون باعث دریافت سیگنال قوی تر از برج های سلولی محلی خواهد شد.
  4. رفتن به جاهای مرتفع تر. کوه ها، تپه ها، درخت ها و موانع دیگر معمولا باعث عدم عبور سیگنال ها می شوند. رفتن به سطوح  مرتفع تر باعث اتصال شما به برج سلولی و دریافت سیگنال های قوی تر می‌شود.
  5. نزدیکترین برج مخابراتی را شناسایی کنید. شهر یا کد پستی خود را در  Cell Reception یا Open Signal وارد کنید تا نقشه برج های محلی را مشاهده کنید و سپس تلاش کنید که در آن مکان یا اطراف آن ساختمان قرار بگیرید یا به کلی موقعیت خود را عوض کنید.
  6. فضای اطراف خود را شناسایی کنید. اشیای موجود در خانه یا محل کار شما می توانند سیگنال ها را بلاک کنند. اجسامی مانند کابینت های فلزی، یخچال ها، آبشارهای دکوری و دیگر وسایل منزل. چینش مجدد این اشیا به گونه ای که خود شما بین این اشیا نباشید بسیار کمک کننده خواهد بود.
  7.  درخت ها و بوته ها را هرس کنید. درخت ها، بوته ها و هر چیز زنده ای که از آب تشکیل شده است، سیگنال ها را بلاک می‌کند. در صورت امکان، بوته هایی که بیش از حد رشد کرده اند را هرس کنید یا همه درخت ها را برای داشتن یک محیط بازتر قطع کنید.
  8.  از مواد سازنده متفاوت استفاده کنید. دفعه بعد که تصمیم به ساخت منزل گرفتید، حتما تحقیق کنید که چه موادی ممکن است آنتن دهی منزل شما را تحت تاثیر قرار دهند. سقف های فلزی، دیوارهای آجری و مواد ساختمانی با مصرف انرژی مناسب نسبت به سایر مواد سیگنال های بیشتری را بلاک می کنند.
  9.  پنجره را باز کنید. اگر پنجره های شما دوجداره هستند، متاسفانه باید بدانید که سیگنال ها را بلاک می کنند. بنابراین باز کردن پنجره ها باعث می‌شود سیگنال ها بتوانند به داخل اتاق نفوذ کنند.
  10. به اپراتوری که در آن منطقه پوشش بهتری فراهم می‌کند، تغییر وضعیت دهید. تغییر به اپراتوری که در آن منطقه پوشش بهتری فراهم می‌کند یک راه حل بسیار مفید است.
  11. گوشی خود را از نظر آسیب دیدگی بررسی کنید. اگر در مکانی هستید که افراد دیگر با اپراتور مورد استفاده شما سرویس دهی خوبی دارند، اما برای شما اینگونه نیست، این موضوع می تواند نشانه ای از وجود مشکل در گوشی شما باشد یا حتی به صورت تخصصی تر از وجود مشکل در آنتن دهی داخلی آن خبر دهد. بهترین راه حل در این صورت این است که گوشی خود را به نمایندگی رسمی آن برده و در صورت امکان آن را تعمیر کنید و در صورتی که مشکل حاد بود و امکان تعمیر وجود نداشت باید یک گوشی جدید بخرید.
  12. از تماس با وای فای استفاده کنید. البته این تکنیک یک روش برای بهبود آنتن دهی گوشی نیست. برقراری تماس با استفاده از اینترنت و وای فای یکی از راه های حفظ ارتباط با دنیای بیرون است درست هنگامی که گوشی شما هیچ آنتنی ندارد. در ادامه دستورالعملی برای چگونگی استفاده از تماس با وای فای در گوشی های اندروید یا آیفون است.
  13. یک تقویت کننده شبکه بگیرید. تقویت کننده های شبکه که femtocell یا  microcell هم نامیده می شوند، دستگاه هایی هستند که توسط اپراتورهای تلفن همراه فروخته می شوند و سیگنال ها ی سلولی را در خانه شما می سازند و همه تماس های سلولی شما را روی اینترنت مسیریابی می کنند. البته یک سری محدودیت هم برای تقویت کننده های شبکه وجود دارد مانند تماس های handoff که اگر هیچ آنتنی بیرون نداشته باشید، این گزینه برای شما بهترین انتخاب خواهد بود.
  14.  تقویت کننده های آنتن و سیگنال تلفن همراه که repeater هم نامیده می شوند، یک سیگنال خارجی را می گیرند و آن را بهبود و تقویت می کنند و سپس سیگنال قوی را در منزل، محل کار یا وسیله نقلیه  شما توزیع می کنند. این دستگاه ها به صورت همزمان برای همه شبکه ها کار می کنند و بهترین انتخاب برای افرادی است که مقداری سیگنال بیرونی دارند.

به نظر شما چه مسائل دیگری می توانند باعث بهبود یا تضعیف آنتن دهی شوند؟ 

دیدگاهتان را بنویسید