کاهش سرعت اجرایی مک و آموزش چگونگی حل این مشکل

مک شما با گذشت زمان، می تواند  به دلیل گرفتگی و پر شدن سیستم، به دلیل وجود فایل هایی از جمله فایل های موقت، حافظه های نهان و… شروع به کندتر شدن از حد معمول کند. جدا از کاهش فضای دیسک، حافظه RAM (یا فقدان آن)دومین عامل اصلی کاهش سرعت مک است . وقتی که یک اپلیکیشن را باز می کنید، باینری آن از فضای ذخیره سازی به داخل RAM بارگذاری می شود بنابراین CPU می تواند آن را دریافت کرده و کد را اجرا کند. مانند همه سیستم عامل های چند وظیفه ای، macOS هم به صورت داینامیک و پویا حافظه RAM را مدیریت می کند بنابراین شما قادر خواهید بود اپلیکیشن های بیشتری را به صورت همزمان در آن اجرا کنید.

مدیریت حافظه سیستم عامل macOS در بیشتر اوقات بسیار خوب کار می کند، اپلیکیشن Activity Monitor نشان می دهد که RAM نزدیک به ۱۰۰ درصد در حال استفاده است. این در طراحی به مثابه یک قانون کوچک است، RAM میخواهد همواره به بسته های کوچک دسته بندی شود، زیرا بارگذاری محتوا از فضای ذخیره سازی بسیار سرعتش کمتر از گرفتن از RAM است.

اما گاهی اوقات مدیریت حافظه macOS ممکن است در بارگذاری محتوا از RAM یا برخی منابع دچار مشکل شود. macOS  هم چنین به صورت متناوب به حافظه های نهان سیستم اشاره می کند و سر می زند ، اما گاهی ممکن است انبارهای داده به درستی خالی نشود.

در هر صورت، این باعث می شود که سرعت سیستم شما کاهش پیدا کند و نشانه هایی از کاهش عملکرد مانند زمان های بارگذاری طولانی برنامه و کاهش چند وظیفگی سیستم را نمایان کند. در ادامه با ما همراه باشید تا چگونگی رفع این مشکل را بررسی کنیم..

چگونه سرعت اجرایی مک خود را افزایش دهیم؟

شما می توانید کاهش سرعت مک را با یا بدون ریبوت کردن بر طرف کنید.

با ریبوت کردن

مک ها به گونه ای طراحی شده اند که هفته ها و ماه ها بدون ری استارت کردن کار کنند اما با خاموش کردن آن پس از هربار استفاده، macOS هر چیز که داخل RAM باشد را خالی می کند و همه حافظه های cache دیسک را پاک می کند. اگر در مورد کار کردن با محیط خط فرمان در ترمینال راحت نیستید، باید مک خود را هربار و هرروز ری استارت کنید.

بدون ریبوت کردن

در برخی از موارد، یک ریبوت ممکن است نتواند حافظه های کش دیسک و RAM را پاک کند اما علت وجودی ترمینال است. به دلیل وجود خط فرمان در macOS، شما می توانید RAM و کش سیتم عامل مک را مجبور کنید فرایندهایشان را پاک کنند تا به اقدام مورد نظر خود برسید.

  1. از پوشه Applications/Utilities گزینه Terminal را باز کنید.
  2. دستور زیر را در خط فرمان با حق دسترسی های مدیریتی با نوشتن آن در پنجره ترمینال اجرا کنید، سپس برای اجرا روی Enter ضربه بزنید.

sudo purge

ممکن است از شما خواسته شود پسورد حساب کاربری مک خود را وارد کنید.

پاک کردن RAM و محتوای حافظه کش دیسک کمتر از چند ثانیه طول می کشد مگر اینکه فضای ذخیره سازی و حافظه شما خیلی کم باشد. پس از پایان عملیات هیچ پیغام تائیدی را مشاهده نخواهید کرد.

روش خط فرمان مخصوصا زمانی که بخواهید کار مهمی را با ری استارت کردن کامپیوتر متوقف کنید، بسیار راحت است. فقط کافی است اپلیکیشن ترمینال را باز کنید و دستوراتی که پیش از این ذکر کردیم را اجرا کنید تا سرعت مک خود را بدون ری استارت کردن بهبود ببخشید.

چه زمانی باید حافظه RAM/SSD را ارتقا دهیم؟

البته، فرمان پاکسازی کار اساسی و شگفت انگیزی برای رفع مشکل کاهش سرعت مک نیست. در واقع، مک شما RAM ناکافی برای کاری که به طور معمول انجام می دهید، ندارد.

اگر شما فردی هستید که تصاویر/ فیلم هایتان را در اپلیکیشن های حرفه ای ویرایش می کنید، برای این کار به یک میزان مشخصی از حافظه RAM احتیاج دارید. ۴ گیگابایت حافظه رم برای استفاده سبک خوب است و حافظه رم ۸ گیگابایت برای وظایف چندگانه روزمره مانند جستجو در اینترنت، بررسی ایمیل، استفاده از شبکه های اجتماعی، مصرف محتوا و ویرایش رسانه ها پیشنهاد می شود.

جدا از حافظه رم، می توانید با حافظه SSD بالاتر، مک خود را سرعت ببخشید به صورتی که با نصب حافظه SSD بالاتر، به صورت آنی و فورا بهبود قابل توجهی در کارایی مک خود مشاهده خواهید کرد مخصوصا اگر هارد پایه مک شما HDD بوده باشد میزان این بهبود بسیار چشمگیرتر خواهد بود.

شما چه راه هایی را برای بهبود سرعت مک پیشنهاد می کنید؟ نظرات و تجربیات خود را با ما در میاان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید