آموزش حذف کردن افراد از تصاویر با فتوشاپ

چیزی آزاردهنده‌تر از این وجود ندارد که چند توریست یک تصویر محشر را خراب کنند. می‌توانید به صورت دستی و با رنج فراوان آن‌ها را ویرایش کنید، اما با کمی دوراندیشی، می‌توان کاری کرد که فتوشاپ به صورت خودکار این کار را برایتان انجام دهد و آن افراد را حذف کند.

تصویر زیر، تصویری از قبل…

… و این تصویر، تصویری از پس از…

چیزی است که می‌خواهیم امروز نحوه انجامش را به شما نشان دهیم.

چگونگی کار این روش

راز این ترفند در این است که فقط از یک تصویر استفاده نخواهیم کرد. تصویر دوم، ترکیبی از 15 تصویر است که در فواصل زمانی 30 ثانیه‌ای گرفته شده‌اند. برای این کار از یکی از قابلیت‌های فتوشاپ به منظور پیدا کردن مقدار میانه هر پیکسل استفاده کرده‌ایم. اگر دروس ریاضی دبیرستانتان را فراموش کرده‌اید، باید بگوییم که میانه، مقادیر کم‌تر و بیش‌تر را از یکدیگر جدا می‌کند. برای مثال، اگر یک سری مانند 1، 2، 3، 7 و 9 داشته باشید، میانه عدد 3 است؛ این عدد میانگین نیست، بلکه نقطه میانی گروه عددیتان است.

وقتی می‌گوییم تمرکز تصاویر کجاست، یعنی تا وقتی که در هر پیکسل، در بیش از نیمی از زمان، شخصی حضور نداشته باشد، فتوشاپ از ارزش پس‌زمینه استفاده خواهد کرد. برای مثال، فرض کنید بگوییم ارزش پیکسل‌های هر یک از تصاویر مورد نظرمان، مقادیر 133، 133، 133، 133 و 92 باشند، به طوری که 133 نشان‌دهنده پس‌زمینه، و 92 نشان‌دهنده نقطه‌ای باشد که شخصی از آنجا عبور کرده است. مقدار میانه، عدد 133 است، بنابراین آن مقداری که در ساخت تصویر مرکب استفاده خواهد شد، همین مقدار خواهد بود.

این‌ها ممکن است کمی پیچیده به نظر برسند، منتهی برای عملی کردن این روش، نیازی به فهم ریاضیات ندارید. تنها چیزی که باید به خاطر داشته باشید این است که این روش در زمان‌هایی که جمعیت در تصویر پخش هستند و به سرعت حرکت می‌کنند، بهترین نتیجه را خواهد داد. فقط هر نقطه پس‌زمینه باید بیش از نیمی از زمان، قابل مشاهده باشد. در صورتی که چند نفر در تمام تصاویرتان به صورت مداوم روی نیمکتی نشسته باشند، فتوشاپ قادر به حذف آن‌ها نخواهد بود.

در گیف زیر می‌توانید توضحیات بالا را به صورت عملی مشاهده کنید. با وجود این که در هر یک از سه تصویر موجود، افرادی حاضر هستند، اما از آنجایی که مدام در نقاط متفاوتی قرار می‌گیرند، مقدار میانه، پس‌زمینه است.

عکس‌بردرای

مقدار بزرگی و سرعت حرکت جمعیت مشخص می‌کند که این تکنیک چقدر خوب جواب خواهد داد، به چه تعداد تصویر نیاز دارید و هر چند وقت یک بار باید آن تصاویر را بگیرید. اگر فقط جمعیت کوچکی وجود دارند که به سرعت راه می‌روند، گرفتن پنج عکس با فاصله سه یا چهار ثانیه‌ای به احتمال زیاد کافی خواهد بود. می‌توانید این کار را با یک دوربین کوچک هم انجام دهید.

برای جمعیت‌های بزرگ‌تر، یا وقت‌هایی که افراد به نسبت دوربینتان، آرام حرکت می‌کنند، باید تصاویر بیش‌تری بگیرید و بین آن‌ها فاصله بیش‌تری بیندازید. طبق نتیجه‌گیری ما، گرفتن 20 عکس در فواصل 30 ثانیه‌ای، در اکثر موقعیت‌ها مناسب خواهد بود. در غیر این صورت، به احتمال زیاد جمعیت حاضر در تصویر آنقدر بزرگ هستند یا آنقدر آهسته حرکت می‌کنند که نمی‌توانید در این شرایط، نتیجه خوبی از این تکنیک بگیرید.

دوربینتان را روی یک سه‌پایه تنظیم کنید و آن را در حالت دستی قرار دهید. کمی وقت بگذارید و تنظیمات مناسبی برای مدت‌زمان باز ماندن دیافراگم دوربین و نقطه تمرکزی پیدا کنید. تصاویر باید تا جای ممکن مشابه یکدیگر باشند.

وقتی آماده شدید، عکس‌برداری را شروع کنید. راحت‌ترین کار استفاده از یک دکمه شاتر از راه دور است، اما می‌توانید از دکمه شاتر روی خود دوربین هم استفاده کنید.

وقتی کارتان تمام شد، در کامپیوتر تمام تصاویر را به یک پوشه منتقل کنید.

حذف کردن افراد

حالا که تصاویر را تهیه کرده‌اید، دیگر زمان حذف کردن افراد رسیده است. فتوشاپ را باز کنید و به مسیر  File > Scripts > Statistics بروید.

در پنجره Image Statistics (آمار تصویر)، از منوی بازشونده‌ی Stack Mode (حالت انباشته‌سازی)، «Median»(میانه) را انتخاب کنید.

تحت بخش «Source Files» (فایل‌های منبع)، روی دکمه «Browse» (جستجو) کلیک کرده و تمام تصاویرتان را انتخاب کنید.

حواستان را بدهید که تیک گزینه «Attempt to Automatically Align Source Images» (اقدام به ردیف کردن خودکار تصاویر منبع) فعال باشد، سپس روی دکمه OK کلیک کنید.

فتوشاپ برای چند دقیقه‌ای مشغول پردازش خواهد شد. پس از آنکه کارش تمام شد، قاعدتاً باید یک تصویر مرکب خالی از افراد داشته باشید.

تر و تمیز کردن تصویر

با وجود اینکه تصویر بالا در همان نگاه اول بسیار خوب به نظر می‌رسد، اما یکی دو چیز کوچک هستند که احتمالاً ارزش درست کردن داشته باشند. اگر تصویر را خیلی بزرگنمایی کنیم، به خاطر فردی که مشغول ورزش قایق‌سواری ایستاده بوده و به آهستگی حرکت می‌کرده است، با یک خرابی رنگ عجیب و غریب روبه‌رو می‌شویم.

خبر خوب این است که درست کردن چنین مشکلات کوچکی به نسبت حذف کردن دستی کل یک جمعیت، بسیار ساده‌تر است. یکی از ابزار Healing (التیام‌بخشی) مورد علاقه‌تان را انتخاب کرده و کارتان را شروع کنید. برای ما تمیز کردن این مشکل فقط حدود 30 ثانیه زمان برد.

تنها چیز عجیب و غریب دیگر این است که لبه‌های ابرها کمی خنده‌دار به نظر می‌رسند.

این هم یک مشکل دیگر است که درست کردن آن نیز ساده است. یا از همان ابزار healing استفاده کنید، یا یکی از تصاویر اصلی را در آسمان ماسک (mask) کنید. اگر دوست دارید، می‌توانید وقت بگذارید و یک محوطه دقیق را مشخص کرده و به حالت انتخاب در بیاورید، اما هیچ نیازی به این کار نیست. برای ما فقط چیزی حدود 10 ثانیه زمان برد تا روی لایه ماسکی که استفاده کرده‌ایم، رنگ بریزیم. در صورتی که با موارد پیچیده و شلوغ برخورد کردید، می‌توانید از ابزار refine edge استفاده کنید. برای آگاهی از نحوه کار با این ابزار، روی این لینک کلیک کنید.

و حالا نتیجه پایانی را مشاهده می‌کنید. تقریباً بدون هیچ زحمتی توانستیم حدود 100 نفری را که هنگام تصویربرداری از جلوی دوربین رد می‌شدند، از تصویر حذف کنیم. به شخصه هیچ‌وقت قادر نبوده‌ایم با صبر کردن برای ایجاد شدن شکافی بین جمعیت یا با ویرایش تک‌تک افراد، چنین تصویر خوبی به دست بیاوریم.


دفعه بعدی وقتی در حال تصویربرداری از یک محوطه یا هر صحنه شلوغ دیگری بودید که مردم مدام جلوی قاب دوربینتان قرار می‌گرفتند، به فکر استفاده از این روش بیفتید. این روش تصاویری را که در تعطیلات می‌گیرید، حقیقتاً یک سر و گردن بهتر خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید