توپ‌های قرمز و نارنجی رنگ خط‌های انتقال‌دهنده روی سیم برق چیست؟

شاید در مسافرت‌های میان‌شهری‌های‌تان گوی‌های بزرگی به رنگی قرمزی که موجود هستند رؤیت کرده باشید که توجه شما و همسفرانتان را جلب کرده و با خود یا از یکدیگر پرسیده‌اید که کارایی‌شان چیست؟ و شاید جسته و گریخته اطلاعاتی داده و گرفته باشید؛ حقیقت وجود این گوی‌ها یا همان توپ‌ها چیست؟

بد نیست پیش از هر چیز بدانیم ساختمان این توپ‌ها از چه موادی تشکیل می‌شود؟

این گوی‌های پلاستیکی از پلاستیک‌های مقاومی هستند که می‌توان گفت آلومینیومی، همچنین در سطوح حرفه‌ا‌ی‌ترشان فایبرگلسی‌اند، این توپ‌ها با رزین‌هلی پلی‌استری هم رویه‌کشی می‌شوند، دلیل اندازه‌ی بزرگشان جثه‌های‌شان می‌باشد، چرا که قطر آن‌ها برابر با ۶۰ و یا ۸۰ سانتی‌متر است.

این‌گونه توپ‌ها با اسامی‌ای همچون (Warning Ball) و (Aerial Marker Ball) هم نامیده می‌شوند، رنگ‌های خارجی‌شان غالباً نارنجی رنگ، قرمز رنگ و سیاه‌رنگ ادغام شده است، علت گزینش و تایید رنگ‌های عنوان شده نیز طبق آزمایش‌های انجام شده‌ای‌ است که رنگ استاندارد اخطار دهنده را مشخص کرده است و می‌گوید چشمان ما با دیدن چنین رنگ‌هایی عکس‌العمل‌های بیشتری از خود بروز خواهد داد و اگر بخواهیم ساده‌تر برای‌تان عنوان کنیم این است که این رنگ‌ها بیش از سایر رنگ‌ها حواس‌ها را سمت خود می‌کشد.

طرح توپ‌های عنوان شده اغلب به دو طرحی‌ست که برخی درونشان پُر و برخی داخلشان تهی است و این بستگی به طریقه‌ی مصرف‌شان متفاوت است، طرح‌های توپری که گفته شد در “اسپن‌‌های بلند” و یا همان خطوط بلند مصرف می‌شوند، این گوی‌ها داخل خود‌شان سیستم‌هایی دارند که از فنر ساخته می‌شوند، وظیفه‌شان هم “میرا” یا همان خاموش ساختن نوسان‌های لرزاننده است، نوع درون‌خالی هم در “اسپن‌های کوتاه” با اولویتی که اندک است مصرف می‌گردد.

 

توپ‌هایی که ذکر شد از آن رو که در محیط‌هایی که بازند به کار گرفته شده‌اند خصوصیاتی دارند که می‌توان به مدت عمر بالاتر؛ کم‌وزنی؛ استقامت بالا در مقابل ارتعاش‌ها؛ فرسودگی و پریدن رنگ؛ گرما و حرارت؛ بارش باران و… اشاره داشت.

حالا می‌خواهیم به سوالات ابتدای مقاله‌ی‌ خود، یعنی موارد استفاده‌ی این توپ‌ها اشاره نماییم.

 

*) بی‌شک کارکرد ابتدایی و مهم‌تر توپ‌های گفته شده هشدارشان است که به جهت رنگ‌های خاصشان قادر هستند برای همه‌ی پروازکننده‌هایی نظیر گلایدر و هلی‌کوپترها و… که در ارتفاع پایین می‌پرند بهتر هستند.

 

**) سیم‌های برقی یا خط‌هایی که فشارقوی‌اند شدیداً به دلیل گرمی و سردی هوا دچار از دست دادن شکل اولیه‌ی خود شده و امکان دارد سیم‌ها ۱ متر یا بیش از آن بر زمین برخورد کنند؛ چون این خط‌ها به‌طور تقریبی در جاهایی که قدرت دید کم بشود مخفی‌اند؛ توجه داشته باشید که این خطوط می‌بایست زیر اماکنی که مردم در آن تردد می‌کنند قابل تشخیص بوده و رؤیت شوند.

علت مهم‌تر بعدی را می‌توان توجیه اقتصادی باشد.

توپ‌های عنوان شده اکثراً بر جاده‌هایی که عرض زیاد دارند به کار گرفته می‌شوند؛ سبب به‌کار گیری آن‌ها عرض زیادشان بوده و از سوی دیگر با به‌کارگیری دکل‌ها، امکان دارد با فشار بالا به سطح جاده‌ها برسد، زیرا امکان دارد که بعدها جاده‌ها عریض‌تر شوند، گمان دیگر هم این‌ که شاید اتومبیلی مسیر کمی را بگذراند و سهواً بر دکل‌های برق خورده و سیستم‌های انتقالی را با آسیب‌هایی جدی مواجه کند؛ به همین جهت می‌بایست “اسپن‌هایی با طولی فراوان‌تر از بقیه‌ی اسپن‌های موجود بهره گرفت” و این خودش مشکلات مکانیکی زیادی می‌سازد.

اسپن‌هایی که بلند هستند باد کمی که بوزد حرکات سیم‌ها شدت گرفته، همچنین ممکن است شاهد اتفاقات بدتری همچون اتصالات کوتاه‌تر از انواع “سه فاز” باشیم. و حتی ممکن است به علت افتادن سیم‌های، همچنین گذر اتومبیل‌ها و سایر وسیله‌های حمل سنگین از محل وجود این سیم‌ها همیشه در معرض ایجاد بادها باشیم؛ بنابراین می‌بایست توسط وسایلی این سیم‌ها کنترل گردند، سطوح پیشرفته‌ای از این‌گونه گوی‌های پُر جهت مطلب عنوان شده به کارگرفته می‌شوند و در اماکنی که اهمیت زیادی ندارند، از گونه‌ی درون تهی آن به دلیل پایین بودن میزان هزینه‌های مراقبتشان از گونه‌های تو پر بهره گرفته می‌شود.

توجه نمایید که در “اسپن‌های بلند” سیم‌ها شدیداً کشیدگی یافته‌ که از افتادن سیم‌ها یا “شکم‌دهی سیم‌ها” در تمام فصول در پایین‌ترین بخش آن قرار گیرد، اکنون سیمی که با شدتی فراوان ‌کشیده‌اند در ذهنتان مجسم کنید؛ درصورتی‌که هرگونه ضربه‌‌ی کوچکی به آن بزنید کم‌ترین تکان را دارد؛ اما هرگاه وزنش را به شکل نقطه‌نقطه بالا برده و عدم تقارن به وجود آوریم، نوسانات هم سرعتی بالاتر یافته و داخل مانع ایجاد شده یا همان توپ‌های رنگی خالی یا “میرا” می‌گردد. این اتفاق را در علوم مکانیک (Aeolian Harp) گویند که قادر است سبب پارگی سیم شود.

دیدگاهتان را بنویسید