مخابرات هند می‌تواند گوشی‌های آیفون را از شبکه بی‌سیم کشور توقیف کند

در تلاشی مبنی بر کاهش تماس های مزاحمی که کاربران هندی گوشی های هوشمند با آن ها سر و کار دارند، TRAI (آژانس قانون گذاری مخابرات هند) دست به انجام تغییراتی زده است. یکی از مقررات جدید، می گوید که کاربران سراسر کشور باید برنامه ضد مزاحمتی (anti-spam) به نام DND روی گوشی هایشان نصب کنند. اما کمپانی اپل به بهانه ترس از مشکلات امنیتی و حریم شخصی کاربران، قرارگیری نسخه ای از DND که آژانس مخابرات هند در آن تغییر ایجاد کرده را روی App Store قدغن کرده است. این برنامه، به تلفن تماس و تاریخچه پیام های گوشی دسترسی پیدا می‌کند؛ علت بی میلی کمپانی اپل به انتشار این برنامه نیز همین است.

از آنجایی که آژانس قانون گذاری مخابرات هند، هیچ گونه سلطه قضایی روی سازندگان گوشی ها در اختیار ندارد، مقررات را معطوف به متصدیان خود کشور کرده است. متصدیان موظف هستند از دستورات TRAI پیروی کنند. همانطور که در قانون آمده، مقررات وضع شده به مهیا کننده های شبکه های بی سیم کشور، شش ماه زمان می دهند تا اطمینان حاصل کنند تمام گوشی های ثبت شده روی شبکه شان، برنامه DND 2.0 را نصب کرده اند. اگر اپل اجازه قرار گرفتن این برنامه روی App Store را ندهد، آژانس قانون گذاری می تواند متصدیان را موظف کند دسترسی تمام گوشی های آیفون به شبکه های کشور را بلاک کنند.

اپل در حال اضافه کردن افزونه ای با عنوان Unwante Communication در iOS 12 است که به کاربران اجازه می دهد تماس ها و پیام های مزاحم را از طریق یک برنامه فرعی گزارش کنند. احتمالاً اگر کمپانی اپل بتواند TRAI را قانع کند که این برنامه جدید به خوبی DND 2.0 خودشان کار خواهد کرد، کاربران آیفون نیز بتوانند نفس راحتی بکشند. اما اگر TRAI قصد کوتاه آمدن نداشته باشد، برنامه کمپانی اپل چه خواهد بود؟ با وجود مشکلات فعلی ای که اپل با آن ها مواجه است، مدیرعامل شرکت اپل، Tim Cook، آینده درخشانی را برای کمپانی خود در کشور هند پیش بینی می‌کند.

متن قانون تازه وضع شده TRAI این چنین است:

در دوره ای شش ماهه، تمام مهیا کنندگان ارتباطات موظف هستند اطمینان حاصل کنند که کلیه دستگاه های هوشمند ثبت شده روی شبکه هایشان از نصب و اجرای نرم افزارهای ذکر شده در مقررات، پشتیبانی می کنند. در صورتی که مشخص شود دستگاهی اجازه اجرای نرم افزارهای ذکر شده در مقررات را نمی دهد، مهیاکنندگان ارتباطاتی موظف خواهند بود – طبق دستور یا هدایت مراجع ذی صلاح – چنین دستگاه هایی را از دسترسی به شبکه های مخابراتیشان توقیف کنند.

اپل قبلا نیز تسلیم خواسته های کشور چین در مورد App Store شده است. سال گذشته، تحت فشار دولت چین، اپل تمام برنامه های VPN موجود در App Store چین را حذف کرد. امسال، دولت چین اپل را موظف کرده تا تمام برنامه هایی که قابلیت CallKit دارند، از روی App Store حذف کند. (CallKit صفحه تماس گیری درون برنامه ای اپل برای برنامه های فرعی است). از آنجایی که اقای Cook انتظارات زیادی از بازارهای هند دارد – و در حال حاضر در حال تولید چند دستگاه در این کشور نیز می باشد – به نظر می رسد که نهایتاً از مواضع خود عقب نشسته و نسخه DND 2.0 را روی App Store هند اضافه خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید