آیا استفاده از تصاویر زمینه مشکی و سفید عمر باتری را افزایش می دهند؟

اغلب کاربران گوشی ها نکاتی را در خصوص افزایش طول عمر باتری دستگاه خود می‌دانند که در این بین می‌توان به بستن اپلیکیشن‌های در حال اجرا، کاهش نور صفحه نمایش و موارد مشابه اشاره کرد. اما باید توجه داشت که استفاده از تصویر زمینه مشکی رنگ باعث می‌شود که باتری دستگاه طول عمر بیشتری داشته باشد. اما دلیل این موضوع چیست؟!

تفاوت نمایشگر های LCD و AMOLED

در اولین بخش، باید کمی اطلاعات در باره تکنولوژی نمایشگر را با شما به اشتراک بگذاریم.  باید توجه داشت که در حال حاضر دو تکنولوژی نمایشگر در بین اسمارت فون‌ها متداول است که یکی از آن‌ها صفحه نمایش کریستال مایع (LCD) و دیگری دیود گسیل نور ارگانیک با ماتریس فعال (AMOLED) است. گفتنی است که این دو تکنولوژی در شیوه نمایش رنگ‌ها تفاوت‌های بسیاری با یکدیگر دارند.

به‌طور خلاصه برای نمایش رنگ مشکی در نمایشگر‌های LCD باید جریان کریستال مایع به‌طور کامل نسبت به مقدار قبلی خود جدا شود و البته همین کار باعث مصرف بیشتر می‌شود. با این اوصاف نمایش رنگ‌های روشن و سفید نیز مصرف انرژی زیادی دارند. درحقیقت نمایشگر اسمارت فون، سیاه  و لبه های آن روشن است. بنابراین،LCD ها سیاه واقعی را نشان نمی دهند. اسمارت فون هایی که دارای نمایشگر LCD هستند عبارتند از :

LG G7 THinQ

Huawei Mate 10

Htc U11

Sony Xperia XZ2

سامسونگ معمولا  از نمایشگر های AMOLED استفاده می کند: به عنوان مثال می توان به نمایشگر های گوشی های Galaxy Not 8 و Galaxy S9 اشاره کرد.  این نمایشگر ها از مواد ارگانیک ساخته شدند که در حقیقت نور  از آن ها عبور می کند.

برخلاف پنل‌های LCD که نیاز به نور پس زمینه دارند یا پنل‌های LED که از دیود‌های ساطع کننده نور تشکیل شده‌اند و نور از پیکسل‌ها عبور می‌کند، در نمایشگر‌های AMOLED هر پیکسل خود یک منبع نوری به حساب می‌آید.

چرا زمینه مشکی باعث کاهش مصرف باتری می شود؟

اساسا زمانی که یک پیکسل در حال نمایش رنگ مشکی در پنل‌های AMOLED است، در واقع آن پیکسل خاموش است. این همان دلیلی است که باعث می‌شود این نمایشگرها برای صفحه نمایش‌های محیطی مناسب باشند. همین عامل باعث می‌شود که میزان مصرف چنین نمایشگر‌هایی نیز پایین‌تر باشد.

این موضوع درست برخلاف فرایند LCD و LED است. زیرا در آن‌ها در صورت نمایش رنگ مشکی نیز کل پنل باید روشن باشد و چندان فرقی نمی‌کند که پیکسل‌ها چه رنگی را نمایش می‌دهند. دوستان ما در XDA آزمایشی کوچک انجام دادند و متوجه شدند که با استفاده از یک تصویر سیاه و سفید روی نمایشگر AMOLED، می توانید حدود 8 درصد در هر ساعت با روشنایی کامل ،6 درصد عمر باتری را ذخیره کنید.

نمایشگر های LCD

ال سی دی ها به نور پس زمینه متکی هستند، بنابراین هیچ راهی برای ذخیره ی باتری وجود ندارد. تنها کاری که می توانید انجام دهید این است ک دستگاه خود را در حالت save batery گذاشته و سعی نکنید همیشه نمایشگر خود را روشن نگه دارید. روشنایی نمایشگر خود را تا حد ممکن کم کنید.

خبر خوب این است که می توانید با کم کردن روشنایی گوشی و تیره انتخاب کردن تصویر پس زمینه ،عمر باتری خود را افزایش دهید. به‌طور خلاصه برای نمایش رنگ مشکی در نمایشگر‌های LCD باید جریان کریستال مایع به‌طور کامل نسبت به مقدار قبلی خود جدا شود و البته همین کار باعث مصرف بیشتر می‌شود. با این اوصاف نمایش رنگ‌های روشن و سفید نیز مصرف انرژی زیادی دارند. اما باید بدین نکته نیز توجه داشت که در عمل مقدار تفاوت مصرف باتری (در حالت عادی) بین نمایشگر‌های LED و AMOLED ناچیز است.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید