آموزش بکاپ‌گیری از داده‌های حساب‌های گوگل، فیسبوک و توییتر

به احتمال زیاد تا کنون خبر رسوایی اطلاعاتی کمپانی تحلیل داده‌ها با نام «Cambridge Analytica» را که اطلاعات شخصی بیش از ۷۰ میلیون کاربر فیسبوک را در معرض خطر قرار داده بود، شنیده‌اید. به لطف سیلی این رسوایی، حالا دیگر آگاهی از اینکه فیسبوک چه نوع اطلاعاتی را راجع به کاربران جمع‌آوری می‌کند مهم شده است. برای آن‌هایی که نمی‌دانند، داده‌هایی که فیسبوک ذخیره می‌کند شامل لایک‌ها، تاریخچه جستجو، تاریخچه موقعیت‌ها و عکس‌العمل‌ها (یا reaction) می‌باشند.

به دنبال رسوایی کمبریج آنالیتیکا، گزارش‌های اخیر نیز نشان داده‌اند که برنامه اندرویدیِ غول شبکه‌های اجتماعی، فراداده‌هایی در رابطه با اس‌ام‌اس‌ها و تاریخچه‌ی تماس‌های کاربران را برای خود نگه داشته‌ است. اگر می‌خواهید بدانید داده‌هایی که فیسبوک درباره شما ذخیره می‌کند چه هستند، باید بدانید که یک راه برای دانلود کردن آن‌ها وجود دارد. ضمناً به طور مشابه، توییتر نیز دقیقاً از همان اولین توییتی که پست می‌کنید، داده‌هایتان را ذخیره می‌کند.

بعد می‌رسیم به جیمیل و سایر سرویس‌های گوگل همچون تقویم، اسناد و غیره که همه‌شان اطلاعاتتان را در فضای ابری ذخیره می‌کنند. ایده دانلود کردن یک کپی از داده‌ها ایده بسیار خوبی است، هم به جهت بکاپ‌گیری و هم برای آن‌هایی که می‌خواهند بررسی کرده و بدانند فیسبوک، گوگل و توییتر راجع به آن‌ها چه می‌دانند. برویم سراغ ادامه مطلب و ببینیم چطور می‌توان این داده‌ها را دانلود کرد.

نحوه دانلود کپی از داده‌های حساب فیسبوک

قدم اول- وارد تنظیمات حسابتان شوید

با کامپیوترتان فیسبوک را باز کنید، سپس با وارد کردن اطلاعات خود وارد حسابتان شوید و روی Settings کلیک کنید.

قدم دوم- دانلود کردن داده‌های حساب فیسبوک

در بخش «General Account Settings»، در پایین صفحه، لینکی به «Download a copy of your Facebook data» دیده می‌شود. روی آن کلیک کنید.

قدم سوم- بایگانی داده‌ها

در صفحه حاصله، دکمه‌ای برای دانلود اطلاعات خود خواهید، روی «Start My Archive» کلیک کنید. فیسبوک از شما درخواست خواهد کرد پسورد خود را وارد کنید، این کار را انجام داده و روی submit (ارائه) کلیک کنید.

بعد یک پنجره پاپ‌آپ ظاهر خواهد شد، کافیست روی «Start My Archive» کلیک کنید و بعد از آن فیسبوک تمام اطلاعات شما از قبیل تصاویر، ویدیوها، پست‌ها، لایک‌ها، مکالمه‌های پیام‌رسان و غیره را گردآوری خواهد کرد. وقتی داده‌ها آماده دانلود شوند، لینکی مرتبط به آدرس ایمیلی که با آن در فیسبوک ثبت نام کرده‌اید، فرستاده می‌شود.

نحوه دانلود کپی از آرشیو حساب توییتر

قدم اول- تنظیمات توییتر

فرایند کار در این بخش نیز به نسبت ساده است. با استفاده از اطلاعات مربوطه وارد توییتر خود شوید، روی آیکون دایره‌ای‌شکل عکس پروفایلتان که در گوشه سمت راست بالای صفحه قرار دارد کلیک کنید؛ سپس روی «Settings and Privacy» کلیک کنید.

قدم دوم- درخواست دریافت آرشیو حساب توییتر

صفحه را که پایین بکشید، گزینه آخر که نوشته‌ی آن «Your Twitter Archive» است را می‌یابید. روی لینکی که نوشته است «Request Your Archive» کلیک کنید.

با کلیک کردن روی آن لینک، آرشیو مورد نظر از تاریخچه توییت‌ها و رسانه‌هایتان به ایمیلی که با آن ثبت نام کرده‌اید، فرستاده خواهد شد.

نحوه دانلود بکاپ کل داده‌های حساب گوگل

بر خلاف فیسبوک و توییتر که فقط با یک محصول طرف بودید، گوگل چندین محصول دارد که همه‌شان با آی‌دی شما لینک‌شده هستند. شما می‌توانید داده‌ها را به صورت جداگانه برای هر سرویس، مانند جیمیل، تقویم و درایو دانلود کرده یا اصلا همه را با هم دانلود کنید. در ادامه نحوه دانلود این داده‌ها را آورده‌ایم.

قدم اول- Google takeout

برای شروع به آدرس takeout.google.com/settings/takeout بروید و با استفاده از اطلاعات مورد نیاز وارد حسابتان شوید.

قدم دوم- مشخص کردن داده‌هایی که می‌خواهید دانلود کنید

سرویس‌هایی را که می‌خواهید داده‌هایشان را دانلود کنید انتخاب کنید. برای نمونه، اگر آرشیوی از تصاویر خود می‌خواهید، می‌توانید یا همه آلبوم‌ها را انتخاب کنید یا آن‌ها را تک‌تک برگزینید.

قدم سوم- فرمت فایل آرشیوی که می‌خواهید را انتخاب کنید

صفحه را تا انتها پایین بکشید و روی next کلیک کنید. سپس فرمت آرشیو را انتخاب کنید. توصیه ما این است که نوع فایل.zip باشد (اما اگر از لینوکس استفاده می‌کنید،.tgz را انتخاب کنید). ضمناً قادرید حداکثر حجم آرشیو را بین ۱ تا ۵۰ گیگابایت انتخاب کنید.

در صورتی که ۲ گیگابایت را انتخاب کنید و حجم کلی فایل ۷ گیگابایت باشد، پکیج مورد نظر به ۴ بخش تقسیم خواهد شد. نهایتاً اینکه می‌توانید روش تحویل را نیز برگزینید؛ می‌توانید یک لینک دانلود در ایمیل خود دریافت کنید یا بکاپ را به حساب گوگل درایو، دراپ‌باکس یا وان‌درایو خود بیافزایید. وقتی همه این‌ها را ردیف کردید، روی «Create Archive» که کلیک کنید، فایل مورد نظر به آی‌دی پستی یا حساب درایوی که برگزیده‌اید، فرستاده خواهد شد.

همه‌اش همین بود. با مراحل بالا می‌توانید تمام داده‌هایی را که در سایت‌های شبکه‌های اجتماعی دارید، دانلود کنید.

دیدگاهتان را بنویسید