چرا گاهی به شدت احساس خستگی می کنید و چگونه باید انرژی خود را بازیابی کنید؟

خستگی از راه‌های بسیاری خودش را نشان می دهد از جمله خستگی خالص، ناتوانی تمرکز، خشم، ناامیدی و مسائل رفتاری، مشکلات حافظه، کاهش عملکرد کار و گاهی هم واکنش‌ها کند تر می شوند. بهتر است بدانید که خستگی نیز با مشکلات جسمی از قبیل چاقی، فشار خون بالا، افسردگی، دیابت و همچنین افزایش تصادفات ارتباط زیادی دارد.

ما تلاش می کنیم از طریق قهوه، قند، نوشیدنی‌های انرژی زا، ویتامین‌ها و انواع دیگر محصولات که  انرژی و استقامت ما را افزایش می دهند،  با خستگی مبارزه کنیم. اما بهتر است بدانید که گاهی همین خستگی در تلاش است تا به شما نکاتی را گوش زد کند.

اگر شما به اندازه کافی می خوابید و هنوز هم احساس خستگی می کنید، وقت آن است که صبر کنید،‌یک گام به عقب برگردید و به آنچه که باعث خستگی شما  شده است،نگاه کنید. به عنوان‌یک مربی و مشاور زندگی با سابقه‌های متنوع، دوست دارم به چیزهایی از دیدگاهی جامع – از سطوح مختلف – از جمله بدن، ذهن و روحتان نگاه کنید. بنابراین قبل از رسیدن به فنجان بعدی قهوه، میان وعده قندی و شیرین ‌یا نوشیدنی انرژی زای مضر، بیایید به برخی از دلایل دیگر که ممکن است همیشه خسته باشید و مهمتر اینکه چه کاری می‌توانید در مورد آن انجام دهید.

در اینجا 10 دلیل بالقوه بیان شده است که چرا حتی بعد از استراحت کافی هم احساس خستگی دارید.

1- شما هماهنگی (ذهنی، احساسی‌یا معنوی) ندارید.

اساسا، شما باید کسانی و‌یا چیزهایی که با آن‌ها در ارتباط هستید را در نظر بگیرید. شاید بخشی از زندگیتان برای شما ناراضی کننده، غیرقابل تحمل و استرس زا باشد که باعث خستگی شما می‌شود. شما ممکن است در رابطه ای باشید که زیاد خوب نیست،‌یا کار و‌یا وضعیتی دارید که انرژی شما را تخلیه می‌کند.

بعنوان تلنگر، زمانی که در‌یک رابطه‌یا شغلی هستید که انرژی تان را از بین برده، در مورد خاطره‌های خوب زندگیتان هم فکر کنید. مهم نیست که چقدر خوابیده اید، احتمالا می بینید که صبح  نمی‌توانید از خواب بیدار شوید و وسوسه می شوید که دکمه snooze  ساعت  را برای چندمین بار فشار دهید.

آیا توجه کرده اید که چرا نمی‌توانید بچه خود را در روزهای اول هفته  در روز‌های اول هفته از رخت خواب بیرون بکشید تا به مدرسه برود؟ اما در آخر هفته به راحتی از خواب بیدار می شوند؟ شاید دلیلش باز به بی حوصلگی برگردد. حتما برای شما هم این تجربه را داشته اید که وقتی با افراد مود علاقه و تفریحات مورد علاقه خود سرگم هستید احساس انرژی بیشتری دارید و در شرایط عکس به شدت احساس خستگی می کنید.

چه کاری می‌توانید انجام بدهید؟

یک گام به عقب بردارید و مشخص کنید چه چیزی درست کار نمی‌کند. چيزهايي را که دوست دارید ببينيد و با آن کار کنيد. چیزهایی  که به شما انرژی می دهد را انجام دهید. چه چیزی شما را سالم و زنده نگه می دارد، انرژی می گیرد و هیجان زده می شوید؟ چه چیزی باعث می‌شود که زندگی شما روی روال باشد و  بیشتر شبیه خواسته‌های شماست؟ هدف این است در زندگی خود بیشتر به دنبال علایق خود باشید.

2-شما از لحاظ جسمی وضعیت خوبی ندارید.

وقتی ما از لحاظ جسمی در وضعیت خوبی قرار نداریم، مشکلات زیادی هم برای ما پیش می آید. هنگامی که همه چیز به درستی انجام نمی‌شود، بدن برای انجام کار خود به مشکل بر می خورد. بدیهی است که درد بسیار خسته کننده بوده و انرژی را از بین می برد. باید به آن‌ها بگوئیم چه باید بکنیم و باید آن‌ها هم مراقب باشند.

تمام زندگی انرژی است‌یعنی در واقع ما هم انرژی هستیم. هرگونه اختلال‌یا انسداد در جریان انرژی باعث عدم تعادل می‌شود. استرس‌های فیزیکی، ذهنی و عاطفی می توانند باعث ایجاد زیرولاکساسیون (عدم تعادل مهره‌ها) شوند که با سیگنال‌های واضح از طریق بدن شما تداخل پیدا می کنند. همین موارد می توانند منجر به بسیاری از مشکلات سلامتی، از جمله خستگی و بی خوابی شوند.

چه کاری می‌توانید انجام بدهید؟

مواردی مثل ماساژ، طب سوزنی، کایروپراکتیک و ریکی می توانند برای شما بسیار مهم باشند.

نمی دانید از کجا شروع کنید؟  از‌یک دوست‌یا همکار مشورت بخواهید. حتی  اگر‌یک دوست در این زمینه دارید که می تواند شما را به‌یک متخصص دیگری راهنمایی کند، بهتر است.  و برنامه منظمی برای بدنتان تنظیم  کنید، نه فقط زمانی که به آن نیاز دارید.

3-شما درست (یا به اندازه کافی) غذا نمی خورید.

چه چیز – و چه مقدار – خوراک شما تأثیر قابل توجهی بر سطح انرژی شما دارد. در حالی که بسیاری از پروتکل‌های مختلف رژیم غذایی وجود دارند، اما تنها چیزی که همه متخصصان می توانند در آن به توافق برسند: شکر و غذاهای فرآوری شده قندی است که باعث می‌شود شما تنبل و خسته به نظر برسید.

 

چه کاری می‌توانید انجام بدهید؟

به این دو مورد حتما توجه کنید.

مورد اول: شما باید غذای واقعی و تمیز بخورید. مواد غذایی که به بدن خود می رسانید، واقعی است‌یا نه. اجتناب از غذاهای فرآوری شده، به ویژه از قندهای تصفیه شده دوری کنید. مطمعنا احساس خوبی پیدا می کنید.

مورد دوم: پیدا کردن آنچه برای شما بهتر است. بدون گلوتن، دارای پالئویی، مدیترانه ای، با چربی بالا،  گیاهی، خودتان برایش نامی انتخاب کنید. کارشناسان و دوستان و خانواده به خوبی می توانند به شما بگویند چه چیز‌هایی برای شما بهتر است، اما هیچ کس به اندازه  شما بدنتان را نمی شناسد. توجه داشته باشید، که پس از خوردن غذاهای خاص، احساس انرژی‌یا خستگی می کنید‌یا خیر؟

4- شما واقعا به اندازه‌ی کافی نمی خوابید.

شما  بید مطمئن باشید که به میزان کافی می خوابید. آیا شما به اندازه کافی و با کیفیت می خوابید؟ بعضی از علل اصلی ضعف در خواب  عبارتند از: به دست  داشتن وسایل الکترونیک  قبل از خواب، وقفه‌ها، تشک‌های اذیت کننده‌یا بالش اشتباه، چرخاندن دندان‌ها، خواب نا منظم و‌یا این واقعیت که چرخه خواب درستی ندارید.

چه کاری می‌توانید انجام بدهید؟

حداقل‌یک ساعت قبل از خواب، وسیله الکترونیکی، مانند موبایل را از خود دور کنید، مطمئن شوید که بالش و تشک راحتی داشته باشید، با روشی منظم خواب خود را تنظیم کنید، سر و صداهای خارجی را کاهش دهید و در‌یک اتاق کاملا تاریک، بخوابید‌یا از‌یک ماسک چشم استفاده کنید.

اگر فکر می کنید خواب شما کم کیفیت است، کمی تحقیق بیشتری انجام دهید و ببینید چه چیزی ممکن است باعث این موضوع شود و چه راه حل‌هایی برای شما مناسب تر است. این مقاله ممکن است به شما کمک کند: کیفیت پایین خواب به تمام کارهایی که از صبح انجام می دهید بستگی دارد.

5-شما بیش از حد تحت فشار و‌یا نگران هستید.

وقتی استرس دارید، بدن شما کورتیزول (هورمون استرس) بیشتری تولید می‌کند که می تواند بر خواب شما تأثیر بگذارد. به همین دلیل‌یکی از عوارض جانبی مشکلات خواب، استرس است. ترس‌های غیر منطقی و غیر ضروری خود را کنار بگذارید

افزایش هورمون استرس و نگرانی بیش از حد می تواند انرژی شما را از بین ببرد. هنگامی که نگران هستید، در واقع از انرژی بدنتان استفاده می کنید. شبیه زمانی است که  برنامه ای در تلفن خود دارید که مقدار زیادی از باتری را صرف می‌کند و شما آن را به طور مداوم در پس زمینه اجرا می کنید، باتری شما سریع تر تخلیه می‌شود.  این موضوع در مورد نگرانی و استرس نیز صدق می‌کند.

من در مورد این موضوع خیلی ساده فکر می کنم. همه ما روز را با 100 واحد انرژی  برای استفاده در طول روز شروع می کنیم. اگر شما نیمی از واحدهای انرژی خود را نگران هستید، حتما به زودی خسته می شوید.

6- شما به اندازه کافی نفس عمیق نمی کشید

تنفس عمیق باعث افزایش گردش خون با ورود اکسیژن به عضلات و مغز می‌شود. این افزایش اکسیژن در جریان خون موجب افزایش انرژی و عضلات سالمتر، اندام و بافت شما می‌شود.

اکثر مردم فقط در قفسه سینه نفس می کشند (نفس کم عمق) و اجازه نمی دهد نفس وارد منطقه شکمی، و عمیق تر شود، که علتش استرس و اضطراب است. ‌یکی از بهترین راه‌های انتقال آگاهی ما، آرام کردن ذهن، از بین بردن تنش و افزایش سطح انرژی است.

چه کاری می‌توانید انجام بدهید؟

یک دست را بر روی قفسه سینه و دیگری را روی شکم خود قرار دهید. نفس خود را از طریق بینی داخل و بیرون دهید. در حال حاضر شروع به تغییر استنشاق به شکم، ابتدا به طوری که دست پایین را بلند کنید، و سپس  منطقه قفسه سینه را پر کنید. فرآیند را در معرض خروش قرار دهید، ابتدا قسمت سینه را تخلیه کنید، سپس شکم پایینی. چند بار ادامه دهید، ناحیه شکم را پایین و بالا دهید.

7- شما با افراد غیرواقعی درگیر هستید.

آیا تا به حال با کسی رو به رو شده اید که “زندگی شما را از بین  ببرد”؟ مهم نیست که چقدر خوابیدید؛ در حالی که  وقت خود را با افرادی که انرژیتان را تخلیه می کنند، احساس خستگی می کنید.

چه کاری می‌توانید انجام بدهید؟

رابطه خود را با تضعیف کنندگان انرژی که پیرامون شما هستند بر هم بزنید. تلاش‌های آگاهانه را برای ارتباط با افرادی که روح شما را تغذیه می کنند و  انرژی زیادی را برای شما به ارمغان می آورند، تقویت کنید.

8.فعال نیستید و ورزش نمی کنید.

تحقیقات زیادی انجام شده که نشان می دهد فعالیت بدنی و ورزش باعث بهبود انرژی و کاهش خستگی شما می‌شود. مطالعه ای در سال 2006 که در بولتن روانشناسی منتشر شد، 70 مقاله در مورد ورزش و خستگی را که شامل بیش از 6800 نفر بود، مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. بیش از 90٪ از مطالعات، مشابه بودند. افرادی که به طور منظم ورزش  می کنند، نسبت به کسانی که ورزش نکردند، خستگی بیشتری را از خود نشان می دهند.

چه کاری می‌توانید انجام بدهید؟

ورزش کنید!‌یافتن راه‌هایی برای افزایش تمرین و ورزش، برنامه‌های عمومی 150 دقيقه ای در هفته، و  میانگین 75 دقيقه در هفته فعاليت شديد (يا ترکیبی از دو) است. می تواند به آسانی به جای آسانسور از پله استفاده کنید. 20 دقیقه در روز قدم بزنید ‌یا در ورزشی که از آن لذت می برید، شرکت کنید

9- بدن شما کم آب است.

بدن انسان از 50 تا 65 درصد آب تشکیل شده است. برخی از اعضای بدن مانند مغز، قلب و ریه‌ها بیش از 70٪  از آب تشکیل شده‌اند.‌یعنی حتی کم آبی خفیف نیز می تواند سطح انرژی شما را کاهش دهد.

خستگی‌یک نشانه واضح است که شما آب بدنتان را از دست داده اید. در حقیقت، در‌یک نظرسنجی از 300 پزشک در انگلستان،  از  هر 5 بیماری که  برای  درمان خستگی به پزشک مراجعه می کنند،  آب آشامیدنی کم مصرف می کنند.

چه کاری می‌توانید انجام بدهید؟

اول و مهمتر از همه آب آشامیدنی زیاد بنوشید. قبل از اینکه برای صبحانه به قهوه خود برسید ابتدا برای خود‌یک لیوان آب بریزید. با این حال، دکتر زاک بوش، دکتر و کارشناس تغذیه می گوید: “هیدراتاسیون مناسب، فقط این نیست که  به بدن خود فقط آب برسانید. به طور خاص، آب  را باید به داخل سلول‌های خود برسانید. برای انجام این کار، شما نیاز به افزایش هزینه‌های الکتریکی در غشای سلولی خود دارید. استراتژی‌هایی که موجب افزایش بار الکتریکی در غشاهای شما می‌شود عبارتند از: کاهش EMF (میدان الکترومغناطیسی)، افزایش الکترولیت‌ها و افزایش مصرف فیبر. ”

10 – شاید دلیل دیگری برای خستگی تان وجود دارد.

اگر همه موارد فوق را امتحان کرده اید،  به اندازه کافی خوابیده اید و هنوز خسته هستید، ممکن است بخواهید از پزشک‌یا متخصص مراقبت‌های بهداشتی خود برای کشف مسائل اساسی کمک بخواهید. در میان سایر موارد، علت‌های دیگر خستگی می توانند عوارض جانبی دارو و دیگر نگرانی‌های بهداشتی شامل اختلال عملکرد تیروئید و آدرنالین، کم خونی و آپنه خواب باشند

چه کاری می‌توانید انجام بدهید؟

حتما به پزشک خود مراجعه کنید.. اگر به اندازه کافی می خوابید و تمام موارد  بالا را انجام می دهید و هنوز احساس خستگی می کنید، حتما باید  علت آن را شناسایی کنید.

با انرژی زندگی کنید(از حالا به بعد!)

اگر به اندازه کافی خوابیدید و هنوز هم مثل همیشه خسته هستید، وقت آن رسیده است که به عقب برگردید و ببینید که کدام‌یک از این دلایل با شما مغایرت دارد. برای رسیدن به نتیجه متفاوت، شما باید کاری متفاوت انجام دهید. برای اینکه انرژی بیشتری داشته باشید و خستگی کمتری حاصل شود، باید تغییراتی را ایجاد کنید.

چه تغییراتی انجام خواهید داد؟ آیا می خواهید بهتر غذا بخورید، ورزش کنید، غذا را خوب هضم کنید، مطلبی را در این باره  از روزنامه خود بیرون بیاورید، شغلی را که از نفرت دارید‌یا رابطه ای که انرژی شما را تخلیه می‌کند، دوباره ارزیابی می کنید؟

دیدگاهتان را بنویسید