آموزش چگونگی نصب macOS Mojave روی مک های قدیمی

آپدیت جدید مک، سیستم عامل مک دسکتاپ و لپ تاپ، هر سال یکبار عرضه می شود، مانند  clockwork، قابلیت ها و بهبودهای جدیدی را به همراه دارد. همه این ها بسیار خوب هستند اما آخرین نسخه سیستم عامل مک که با عنوان  Mojave شناخته می شود، روی مک های قدیمی تر از ۲۰۱۲ اجرا نمی شود. یعنی در واقع مک های قدیمی شما آپدیت نمی شوند. اما با دنبال کردن دستورات زیر می توانید این کار را انجام دهید.

قبل از اینکه جلوتر بروید و دستورات زیر را دنبال کنید، باید احتیاط کنید. یک دلیلی وجود دارد که اپل سیستم عامل جدید مک را روی مک های قدیمی پشتیبانی نمی کند. مک های قدیمی اجزای لازم یا نیروی مورد نیاز برای همگام شدن با نیازمندی های بیشتر سیستم های جدید را ندارد. بنابراین اگر Mojave یا هر نسخه جدیدی از سیستم عامل مک را روی مک قدیمی خود نصب می کنید، نباید انتظار داشته باشید که به خوبی کار کند و اجرا شود.

mojave

طبق اعلام اپل،  macOS Mojave روی مک های زیر اجرا می شود:

  • مک های مدل ۲۰۱۲ یا بالاتر
  • iMac Pro از مدل سال ۲۰۱۷ و بالاتر
  • MacBook های مدل از ۲۰۱۵ یا بالاتر
  • MacBook Pro های مدل ۲۰۱۲ یا بالاتر
  • MacBook Air مدل های ۲۰۱۲ یا بالاتر
  • Mac mini مدل های ۲۰۱۲ یا بالاتر
  • Mac Pro مدل های بالاتر از ۲۰۱۳(مدل های plus mid-2010 و mid-2012)

در واقع این بدان معناست که اگر مدل مک شما قدیمی تر از ۲۰۱۲ است، قادر به اجرای Mojave نیستید. این مجموعه شامل مدل های Mac Pro با استایل های قدیمی (مگر اینکه GPU داخلی آن را ارتقا داشته باشید) ه می شود. سیستم عامل مک High Sierra فضای بیشتری دارد. اپل اذعان دارد که روی مدل های جدید تر از ۲۰۰۹ یا مک بوک یا iMac مدل بالاتر از ۲۰۱۰، MacBook Air، MacBook Pro ، Mac mini یا Mac Pro مدل ۲۰۱۰ یا بالاتر ممکن است اجرا شود.

مشکل این است که اگر مک مدل قدیمی داشته باشید، اپ استور مک به شما اجازه نمی دهد که فایل ارتقا را نصب کنید.

اما همه چیز از دست نمی رود. یک ابزار patch به نام DOSDude1  وجود دارد که شما را قادر می سازد macOS Mojave را روی مک های قدیمی تر نصب کنید. DOSDude1 یک patch مشابه برای High Sierra و نسخه پیشین Sierra هم نوشته بود. با patch نصب شده شما می توانید تا مدل های قدیمی حتی تا مدل های قدیمی تر از ۲۰۰۸ هم پیش بروید.

چگونه یک مک قدیمی را به روز رسانی کنیم؟

این ترفند برای همه مک ها کاربردی نیست، اما برای تعداد زیادی از آن ها قابل استفاده است به ویژه آن های که بعد از سال ۲۰۰۸ عرضه شده اند. علاوه بر این شما به یک ابزار macOS Mojave، یک کپی از macOS Mojave که باید از اپ استور مک روی مکی که Mojave را پشتیبانی می کند، دانلود کنید و یک USB drive با ظرفیت حداقل ۱۶ گیگابایت داشته باشید.
ابزار Patch  macOS Mojave به صورت رایگان قابل دانلود است.

چرا نباید macOS Mojave را روی مک قدیمی نصب کنیم؟

به خاطر داشته باشید که ما در این جا بر خلاف توصیه رسمی اپل عمل می کنیم، به این معنا که اگر چیزی اشتباه پیش رفت یا دچار مشکل شد، و این مساله ای است که ممکن است همواره در نصب سیستم عامل رخ دهد، حتی اگر از نرم افزار رسمی هم استفاده کنید، گارانتی و ضمانت شما احتمالا شما را نجات نمی دهد. البته بعید است که مک مدل ۲۰۰۸ شما تحت گارانتی باشد، بنابراین خیلی نگران نباشید.

قبل از اینکه جلوتر بروید، از مک خود نسخه پشتیبان تهیه کنید و دو نکته را در خاطر داشته باشید:

اگر مک شما یک ماژول Broadcom BCM4321 داشته باشد، نصب macOS Mojave با ابزار Patch منجر به توقف کارکرد وای فای می شود.

Dosdude1 نصب یک کارت وای فای سازگار جدید در ماشین را در این حالت پیشنهاد می دهد. برای فهمیدن اینکه کارت شما پشتیبانی می شود یا نه، System Profiler را در About This Mac > System Report باز کنید و صفحه را به پایین بکشید تا به WiFi برسید.

در بعضی موارد، اپل ممکن است این  patch را از بین ببرد و در آینده مانع از کارکردن آن شود. بنابراین اگر مشتاق هستید و حاضر به تحمل سختی ها و مشکلات هستید، این مسیر را طی کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید