آموزش چگونگی ضبط صفحه نمایش لپ تاپ در ویندوز و مک

ممکن است شما بخواهید از پروژه های پایانی خود یک فیلم تهیه کنید یا برای کار دیگری مجبور شوید که از صفحه نمایش خود فیلم بگیرید و آن را ضبط کنید. بسیاری از کامپیوترهای امروزی به صورت پیش فرض مجهز به میکروفون ها و وب کم هستند اما قابلیت هایی برای ضبط آسان صفحه کامپیوتر یا گوشی خود در همان لحظه ندارند مگر اینکه بدانید که از کدام قسمت باید این تنظیمات را انجام دهید.

در ادامه با ما همراه باشید تا به آموزش چگونگی ضبط صفحه نمایش بپردازیم.

ضبط صفحه نمایش در ویندوز ۱۰

اگر بخواهید هیچ نرم افزار اضافه ای دانلود نکنید یک شانس بسیار خوب هست که برخی از اپلیکیشن هایی که وجود دارند قابلیت ضبط صفحه نمایش دارند، حتی اگر هدف اولیه آن ها این نباشد. در ادامه چندین اپلیکیشن را معرفی می کنیم که احتمالا به آن ها دسترسی دارید و نحوه ضبط صفحه نمایش توسط آن ها را توضیح می دهیم.

PowerPoint

با پاورپوینت به سادگی می توانید صفحه نمایش خود را ضبط کنید. آخرین نسخه های پاور پوینت شامل این ویژگی هستند. در ادامه مراحل ضبط صفحه نمایش توسط پاور پوینت را توضیح خواهیم داد:

  1. به سربرگ Insert بروید و Screen Recording  را انتخاب کنید.
  2. روی Select Area کلیک کنید تا ناحیه خاصی از صفحه که می خواهید ضبط کنید را انتخاب کنید. اگر می خواهید کل صفحه را ضبط کنید کلیدهای Windows Key+ Shift+  F را با هم فشار دهید.
  3. روی دکمه Record کلیک کنید یا کلیدهای Windows key +Shift + را با هم فشار دهید.
  4. میتوانید دککمه Pause  یا pause the video را هنگامی که خواستید فشار دهید و با Stop به آن خاتمه دهید و هنگامی که آماده شدید آن را ذخیره نمایید.

پس از پایان کار می توانید فایل را به صورت جدا یا موجود ذخیره کنید. تنظیمات ویرایش و کنترل پس از ذخیره بسیار محدود هستند اما یک انتخاب بسیار خوب برای ضبط سریع هستند مخصوصا اگر ارائه شما طولانی باشد. هم چنین امکانات افزوده پاورپوینت برای فیلم را هم در نظر داشته باشید از جمله تغییر شکل فیلم، افزودن یک حاشیه و افزودن جلوه هایی مانند سایه ها  و … .

پخش زنده یوتیوب

اگر نمی خواهید زمان طولانی ای را صرف ضبط فیلم بکنید و فقط یک فیلم برای کانال یوتیوب یا هر پلتفرم رسانه اجتماعی دیگر خود می خواهید، در این مورد یوتیوب می تواند به شما کمک کند.

  1. با استفاده از مرورگر گوگل کروم، وارد حساب کاربری خود شوید. روی آیکون حساب خود کلیک کنید و  Creator Studio را انتخاب کنید.
  2. زیر قسمت پخش زنده، Events را انتخاب کنید و سپس در صورت نیاز (اگر تا به حال کانال یوتیوب نساخته اید، فرایند آن از هم تکنون آغاز خواهد شد) روی Enable live streaming کلیک کنید. در نهایت New live event را انتخاب کنید.
  3. فیلدهای مربوط به اطلاعات لازم را پر کنید و نوع فیلم خود بسته به علاقه تان Quick یا Custom را انتخاب کنید. Custom اجازه می دهد که امکانات کد نویسی بیشتری برای ضبط خود داشته باشید اما Quick  به سرعت یک پنجره پخش باز می کند. توجه داشته باشید که Quick از Google Hangouts روی Air برای آغاز استفاده می کند اما ممکن است گوگل این قابلیت را از Hangouts در آینده حذف کند. هنگامی که برای شروع آماده بودید، روی Go Live Now کلیک کنید.
  4. هنگام پایان ضبط، روی Stop Streaming کلیک کنید و رویداد خود را همانگونه که می خواهید ضبط کنید.

اپلیکیشن های آفلاین برای کار حرفه ای

اگر به دنبال تجربه ای پیشرفته تر برای ضبط با اپلیکیشنی که به صورت حرفه ای تر و به منظور بازی و کلیپ طراحی شده است  هستید، بهترین کار دانلود یکی از اپلیکیشن های زیر است:

OBS Studio(رایگان): یکی از پیشرفته ترین اپلیکیشن های رایگان در دسترس، OBS Studio است که به صورت کامل open source است و اجازه ضبط نامحدود تمام صفحه بدون water mark را می دهد. این اپلیکیشن قابلیت های پخش توکار برای افرادی که پخش زنده هنگام ضبط دارند ارائه می دهد و پشتیبانی سخت افزاری خوبی دارد بنابراین امکان ضبط ۶۰ فریم در ثانیه را دارد که عالی است.

Snagit: Snagit  بیشتر برای استارتاپ ها طراحی شده تا بازی ها. ده ها قابلیت ضبط برای نمایش محصولات و ساختن فیلم های بازاریابی و … دارد. اگر به دنبال ساخت فیلمی هستید که شامل چندین مدل فیلم باشد و جلوه های گرافیکی زیادی هم هنگام ضبط فیلم صفحه نمایش داشته باشد، Snagit یک انتخاب بسیار خوب است.

ضبط صفحه نمایش در سیستم عامل مک

QuickTime Player

اگر نسخه قدیمی سیستم عامل مک را در حال اجرا دارید، همیشه می توانید از QuickTime Player برای ضبط ساده صفحه نمایش و هم چنین ضبط صدا استفاده کنید. موارد ضبط شده  QuickTime به سادگی در post ویرایش نمی شوند، اما اما اگر به دنبال روشی ساده تر و سریع تر برای ضبط در سیستم عامل مک هستید، این اپلیکیشن یکی از ساده ترین روش هاست. کافی است طبق مراحل زیر پیش بروید:

  1. برنامه QuickTime را باز کنید.
  2. از منو File گزینه New Screen Recording را انتخاب کنید.
  3. برای تصمیم گیری درباره اینکه کلیک های ماوس یا صداها در ضبط شما نمایش داده شوند یا نه روی بردار کوچک سفید کلیک کنید و تنظیمات مناسب را از منوی کشویی انتخاب کنید. این منو هم چنین به شما این امکان را می دهد که نوع دوربین را در صورتی که چند دوربین داشته باشید انتخاب کنید.
  4. هنگامی که آماده شدشد، روی دکمه قرمز ضبط کلیک کنید.
  5. شما باید چیزی که می خواهید آن را ضبط کنید را انتخاب کنید. برای ضبط همه صفحه  یک بار روی هرجایی که خواستید کلیک کنید. برای ضبط تنها یک بخش از آن، کلیک کنید و یک جعبه را بکشید و سپس روی Start Recording کلیک کنید.
  6. هنگام پایان کار، به نوار منو بروید و روی دکمه مربعی شکل stop recording کلیک کنید.
  7. برای ذخیره فیلم ضبط شده، روی File کلیک کنید و یک مکان مناسب برای ذخیره سازی و یک نام مناسب برای فیلم ضبط شده انتخاب کنید.

ضبط کننده صفحه سیستم عامل مک

با عرضه نسخه بتای MacOS Mojave یک قابلیت جدید اضافه شده است که به شما اجازه می دهد فیلم صفحه خد را ضبط کنید و هم چنین با ابزار عکس گرفتن سیستم عامل مک  از صفحه خود عکس بگیرید. اگر در حال حاضر از آخرین نسخه سیستم عامل مک استفاده می کنید، روش استفاده از ابزار آن را در ادامه بیان می کنیم:

  1. برای مشاهده نوار ابزار screenshot کلیدهای Command + Shift ۵ را با هم فشار دهید.
  2. بنا بر تصمیم خود که می خواهید همه صفحه را ضبط کنید یا فقط قسمتی از آن را، روی دکمه مربوط به آن کلیک کنید. سپس باید مشخص کنید که کجا را می خواهید ضبط کنید  و سپس ضبط شما به سرعت آغاز خواهد شد.
  3. پس از پایان ضبط روی دکمه S بالایی برای پایان دادن به ضبط استفاده کنید.
  4. به عنوان بخشی از نسخه جدید سیستم عامل مک،  پس از پایان ضبط فیلم یا گرفتن عکس از صفحه نمایش، در گوشه سمت راست پایین نمایش داده می شوند. با کلیک روی آن می توانید مکان ذخیره سازی را انتخاب کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید