آموزش چگونگی رایت فایل ISO روی فلش

فرض کنید یک فایل ISO دارید که می خواهید روی یک درایو فلش یا سایر دستگاه های ذخیره سازی USB استفاده کنید و همچنین باید بتوانید از آن بوت کردن را انجام دهید. انجام این کار ساده به نظر می رسد ، درست است؟ فایل را کپی کنید و کارتان تمام شد! متاسفانه به همین سادگی نیست.

هم چنین بخوانید: فایل ISO چیست؟ و چگونه از آن استفاده کنیم؟

رایت کردن ISO همان کپی برداری نیست

رایت کردن صحیح ISO در USB با کپی کردن فایل متفاوت است. حتی با رایت کردن ISO روی دیسک متفاوت است. پیچیدگی این نکته بیشتر است که شما می خواهید بعد از اتمام کار با دریافت فایل ISO image  از طریق درایو USB ، آن را راه اندازی کنید.

در اینجا باید ذکر کنیم که شما هیچ وقت از نظر فنی چیزی را روی درایو USB رایت نمی کنید زیرا هیچ لیزر یا فناوری مشابهی در کار نیست. این اصطلاح به تازگی از روش معمول رایت کردن فایل ISO image به دیسک نوری منتقل شده است.

صرف نظر از این ، یک ابزار رایگان خارق العاده وجود دارد که به صورت خودکار همه این ها را برای شما کنترل می کند. برای آموزش آسان نحوه رایت فایل ISO در USB با برنامه رایگان Rufus ، مطالعه مطلب زیر را ادامه دهید.

نحوه رایت کردن ISO روی USB با ابزار Rufus

این فرآیند همچنین برای رایت ISO 10 ویندوز 10 به USB کار می کند. با این حال ، انجام این کار از طریق ابزار دانلود و نصب ویندوز 10 مایکروسافت بهترین است.

زمان مورد نیاز: رایت کردن یک فایل ISO image در یک دستگاه USB ، مانند یک درایو فلش ، معمولاً کمتر از 20 دقیقه طول می کشد اما زمان کلی بستگی زیادی به اندازه فایل ISO دارد.

Rufus را دانلود کنید ، ابزاری رایگان که به درستی درایو USB را آماده می کند ، محتویات فایل ISO شما را به طور خودکار استخراج می کند و فایل های موجود در آن را به درستی در دستگاه USB خود کپی می کند ، از جمله فایل های موجود در ISO که برای بوت شدن آن لازم هستند.

Rufus یک برنامه قابل حمل است (نصب نمی شود) ، بر روی ویندوز 10 ، 8 ، 7 ، ویستا و XP کار می کند و یک فایل ISO image را در هر نوع دستگاه ذخیره سازی USB که شما داشته باشید “رایت” می کند. حتماً Rufus Portable را در سایت آن ها انتخاب کنید.

اگر ترجیح می دهید از ابزار ISO-to-USB دیگری استفاده کنید ، برخی از ابزارهای خوب دیگر شامل balenaEtcher ، UNetbootin ، ISO به USB و Universal USB Installer هستند. مطمئناً ، اگر برنامه دیگری را انتخاب کنید ، نمی توانید از دستورالعمل هایی که در اینجا نوشتیم پیروی کنید ، زیرا آن ها مربوط به Rufus هستند.

روی فایل rufus-p.exe که تازه دانلود کرده اید ، دوبار کلیک کنید یا دوبار ضربه بزنید. برنامه Rufus بلافاصله شروع می شود.

همانطور که قبلاً اشاره کردیم ، Rufus یک برنامه قابل حمل است ، به این معنی که فقط مانند گذشته اجرا می شود. این دلیل بزرگی است که ما این برنامه ISO-to-USB را به برخی دیگر از گزینه های موجود ترجیح می دهیم.

هنگام باز کردن Rufus ، از شما سوال می شود که آیا برنامه باید گاهی اوقات از نظر بروزرسانی بررسی کند. این که شما می خواهید این را فعال کنید به خود شما بستگی دارد اما اگر قصد دارید در آینده دوباره از Rufus استفاده کنید ، بهتر است بله را انتخاب کنید.

درایو فلش یا دستگاه USB دیگر را در رایانه خود وارد کنید که می خواهید فایل ISO را “رایت” کنید ، با این فرض که قبلاً به آن وصل نشده است.

رایت یک فایل ISO image در درایو USB همه چیز را در درایو پاک می کند! قبل از ادامه ، خالی بودن درایو USB یا پشتیبان گیری از فایل هایی را که می خواهید نگه دارید بررسی کنید.

از منوی کشویی دستگاه در بالای Rufus ، دستگاه ذخیره سازی USB را که می خواهید فایل ISO را در آن رایت کنید انتخاب کنید.

Rufus اندازه دستگاه USB و همچنین حرف درایو و فضای خالی فعلی درایو را به شما می گوید. از این اطلاعات برای بررسی مجدد اینکه آیا دستگاه USB صحیحی را انتخاب کرده اید استفاده کنید ، با این فرض که بیش از یک دستگاه را به برق متصل کرده اید. نگران فضای خالی نباشید زیرا در کل این درایو را پاک خواهید کرد.

اگر هیچ درایو USB لیست نشده باشد ، یا درایو مورد انتظار برای مشاهده را پیدا نکنید ، ممکن است در دستگاه USB که قصد استفاده از آن برای تصویر ISO را دارید ، مشکلی ایجاد شود یا ویندوز به نوعی مشکلی داشته باشد دیدن درایو یک دستگاه USB دیگر و یا اتصال یک پورت USB دیگر به رایانه خود را امتحان کنید ، یا Rufus را ببندید و دوباره باز کنید.

  • از منوی کشویی Boot selection ، مطمئن شوید که Disk or ISO image (Please select) انتخاب شده است.
  • SELECT را انتخاب کنید.
  • تصویر ISO را که می خواهید در درایو فلش رایت کنید پیدا کرده و انتخاب کنید و سپس Open را فشار دهید تا در Rufus دانلود شود.
  • منتظر بمانید تا Rufus فایل ISO شما را انتخاب کند. این ممکن است چندین ثانیه طول بکشد یا ممکن است خیلی سریع بگذرد که حتی متوجه آن نشوید.

اگر پیام Unsupported ISO دریافت می کنید ، ISO که انتخاب کرده اید برای رایت در USB توسط Rufus پشتیبانی نمی شود. در این حالت ، یکی دیگر از برنامه های ذکر شده در مرحله 1 را امتحان کنید یا با سازنده فایل ISO image برای کمک به کار نرم افزار خود از درایو USB تماس بگیرید.

  • در صورت مشاهده این گزینه و در صورت وجود ، در قسمت گزینه Image گزینه Windows Standard را انتخاب کنید.
  • به عنوان مثال ، اگر تصویر ISO نصب ویندوز را روی درایو فلش قرار می دهید و این گزینه را دریافت می کنید ، می خواهید حتماً آن را فعال کنید.
  • طرح Partition ، Target system ، File system و گزینه های اندازه خوشه را تنها بگذارید ، مگر اینکه بدانید چه کاری انجام می دهید یا به شما توصیه نشده است که هر یک از این پارامترها را بر روی چیز دیگری تنظیم کنید.
  • به عنوان مثال ، ممکن است ابزاری قابل بوت که با فرمت ISO دانلود کرده اید ، در وب سایت آن توصیه کرده است تا در صورت رایت کردن روی USB ، فایل سیستم به جای NTFS ، FAT32 باشد. در این صورت ، قبل از ادامه آن تغییر را ایجاد کنید.
  • به شما گفته می شود که می توانید یک Volume label سفارشی را در قسمت برچسب جلد وارد کنید ، اما اگر آن را به طور پیش فرض یا حتی خالی بگذارید ، تأثیری در هیچ چیزی نخواهد داشت.
  • در بخش Format Options، در داخل منوی Show advanced format options، تعدادی Format Options مشاهده خواهید کرد! شما می توانید همه آن ها را در حالت پیش فرض خود بگذارید اما اگر نگرانی دارید که ممکن است درایو فلش یا دستگاه USB مورد استفاده شما مشکلی داشته باشد ، می توانید Check device for bad blocks را انتخاب کنید.
  • انتخاب 1 pass در اکثر موارد کاملاً خوب است اما اگر قبلاً با این درایو مشکل داشتید ، حداکثر 2 بار آن را بزنید.
  • برای شروع “رایت” فایل ISO در دستگاه USB مورد نظر خود ، start را انتخاب کنید.

اگر پیام Image بسیار بزرگ است ، باید از دستگاه USB بزرگتر استفاده کنید یا تصویر ISO کوچکتر را انتخاب کنید.

  • پیام های هشدار دهنده را بخوانید و آنها را به طور مناسب آدرس دهی کنید.
  • به عنوان مثال ، OK را برای WARNING: ALL DATA ON DEVICE ‘XYZ’ WILL BE DESTROYED انتخاب کنید که بعدا ظاهر می شود.
  • این پیام را جدی بگیرید! مطمئن شوید که درایو فلش یا سایر دستگاه های USB خالی هستند یا اینکه با پاک کردن همه چیز روی آن خوب هستید.
  • اگر Rufus برای تکمیل مراحل رایت نیاز به چند فایل اضافی دارد ، ممکن است پیام Download required را نیز مشاهده کنید. با انتخاب Yes ، دانلود شروع می شود. 
  • منتظر بمانید تا Rufus به درستی درایو USB را فرمت کند تا بوت شود ، و سپس همه فایل ها را در درایو موجود در تصویر ISO که در مرحله 7 انتخاب کرده اید ، کپی کنید.
  • زمان کل برای انجام این کار بستگی زیادی به حجم فایل ISO دارد که با آن کار می کنید. برخی از ابزارهای کوچک تشخیصی کمتر از یک دقیقه طول می کشد ، در حالی که تصاویر بزرگتر (مانند 5 گیگابایت استاندارد ISO 10 ویندوز) ممکن است به 20 دقیقه نزدیک شوند. سرعت رایانه و USB شما در اینجا نیز عامل بزرگی است. 
  • هنگامی که وضعیت در پایین پنجره برنامه Rufus می گوید READY ، می توانید Rufus را ببندید و درایو USB را حذف کنید.

بوت کردن از درایو USB

اکنون که فایل ISO به درستی در درایو USB رایت شده است ، می توانید از طریق آن بوت شوید و سپس با هر آنچه که از این درایو قابل بوت استفاده می کنید ادامه دهید.

به عنوان مثال ، اگر برنامه آزمایش حافظه را روی درایو فلش قرار داده اید ، اکنون می توانید از آن درایو فلش بوت شده و RAM خود را با آن آزمایش کنید. برنامه های آزمایش هارد دیسک قابل بوت ، برنامه های پاک کردن داده ، ابزارهای ضد ویروس و غیره نیز همین است.

از ابزار دانلود USB / DVD Windows استفاده کنید

شما از استفاده از روشی که در بالا با تصاویر Rufus برای ISO ISO ویندوز شرح داده ایم ، استقبال می کنید ، مانند مواردی که ممکن است برای ویندوز 10 ، ویندوز 8 و غیره دانلود کرده باشید.

راه اندازی مجدد از درایو USB اغلب به راحتی اتصال درایو به هر پورت USB رایگان و سپس راه اندازی مجدد رایانه است ، اما گاهی اوقات می تواند بسیار پیچیده تر باشد.

فایل های ISO image را با یک برنامه فشرده سازی فایل extract کنید

Rufus و ابزارهای مربوط به ISO-to-USB هنگامی که شما نیاز دارید نوعی برنامه قابل بوت یا حتی کل سیستم عامل را روی درایو USB قرار دهید ، بسیار عالی هستند. با این حال ، اگر فایل های ISO image دارید که می خواهید آن را در یک درایو USB که قرار نیست از آنجا بوت شود ، “رایت” کنید ، چه می کنید؟ ایزو مایکروسافت آفیس به عنوان نمونه متداول در ذهن متبادر می شود.

در این موارد ، به فایل های ISO image که با آن کار می کنید مانند هر قالب فشرده شده دیگری مانند یک فایل ZIP فکر کنید. برای استخراج محتویات تصویر ISO مستقیماً روی درایو فلش که قبلاً قالب بندی شده است ، از برنامه مورد علاقه خود برای فشرده سازی فایل استفاده کنید – ما اغلب ابزار رایگان 7-Zip را به شما پیشنهاد می دهیم اما موارد دیگری نیز وجود دارد.

سوالات متداول

چگونه می توان فایل ISO را در دیسک رایت کرد؟ برای رایت یک فایل image ISO در DVD ، یک دیسک خالی را در درایو خود قرار دهید ، سپس روی فایل ISO راست کلیک کرده و Burn disc image را انتخاب کنید. برای رایت تصویر ISO روی دیسک ، دستورالعمل ها را دنبال کنید.
آیا می توانم ویندوز 10 ISO را به USB تبدیل کنم؟ بله، برای تهیه نسخه ای از ویندوز 10 در درایو فلش USB ، ابزار Windows Media Creation را دانلود و راه اندازی کنید ،  Create installation media را انتخاب کرده و دستورالعمل ها را دنبال کنید. سپس Rufus را دانلود و نصب کنید تا مراحل کار کامل شود.
چگونه می توانم یک فایل ISO را در درایو USB در Mac رایت کنم؟ برای ایجاد دستگاه بوت macOS با درایو فلش USB ، نسخه macOS مورد نظر خود را دانلودکنید ، درایو فلش USB خود را به Mac خود متصل کرده و دستور مناسب را در Terminal وارد کنید.
چگونه ISO Linux را روی USB رایت کنم؟ برای رایت کردن ISO Linux به USB ، فایل ISO Linux را دانلود کرده و ابزار UNetbootin را نصب کنید. UNetbootin را اجرا کنید و دستورالعمل ها را دنبال کنید.