آموزش چگونگی بلاک کردن وب سایت

چگونه می توانیم بلاک کردن وب سایت را انجام دهیم و دسترسی به وب سایت را محدود یا مسدود کنیم؟ چه بخواهید از فرزندان خود در برابر وب سایت های نامناسب محافظت کنید و چه هنگام کار از خود در برابر سایت هایی که حواستان را پرت می کنند محافظت کنید، گاهی اوقات همه ما به دلایل مختلف باید یک وب سایت را بلاک کنیم. ایجاد تعادل بین حریم خصوصی ، آزادی و کنترل ها می تواند مشکل باشد.

در حالی که بسیاری از لپ تاپ ها با برخی از قابلیت های کنترل والدین از قبل نصب شده همراه هستند، برخی از آن ها کاربر پسند تر از دیگران هستند. در این مطلب ما دقیقاً نحوه استفاده از تنظیمات و نحوه استفاده از فایل ها و روترهای میزبان را به شما آموزش خواهیم داد.

روش شماره 1: استفاده از Parental Controls

ویندوز و MacOS دارای کنترل والدین (Parental Controls) داخلی هستند که می توانید از آن ها استفاده کنید ، مسدود کردن مواردی که نمی خواهید در سیستم شما قابل دسترسی باشد بسیار آسان است. اگر متوجه شدید که ویژگی های بیشتری می خواهید ، بهترین نرم افزار رایگان Parental Controls را به شما معرفی کردیم.

Parental Controls در ویندوز 10

مرحله 1: ابتدا باید یک حساب کودک (child account) تنظیم کنید. برای انجام این کار ، با جستجو در منوی start ویندوز 10 یا کلیک کردن روی نماد cog در فهرست، به منوی settings بروید.

مرحله 2: روی Accounts کلیک کنید.

مرحله 3: بر روی زبانه Family & Other Users کلیک کنید و روی دکمه Add A Family Member کلیک کنید.

parental control

مرحله 4: روی Create One for a Child کلیک کنید و دستورالعمل های روی صفحه را برای تنظیم پروفایل فرزند خود دنبال کنید.

مرحله 5: به صفحه حساب Microsoft خود بروید. در زیر حساب فرزند خود، روی Overview کلیک کنید. سپس تب Content Filters را در سمت راست انتخاب کنید.

مرحله 6: در زیر برگه Web and Search و در بخش Filter Settings ، در مورد مسدود کردن وب سایت ها چند گزینه دارید: می توانید گزینه Only Use Allowed Websites (گزینه فقط استفاده از موارد مجاز) را فعال کنید، این بدان معناست که فرزند شما فقط می تواند از وب سایت هایی که شما بازدید می کنید استفاده کند که در بخش سایت های مجاز ذکر شده است. اگر می خواهید این گزینه را غیر فعال کنید، باز هم می توانید لیستی از وب سایت های مجاز و مسدود شده ایجاد کنید. برای افزودن وب سایت به لیستی از محتوای مجاز، کافی است به قسمت Allowed Sites بروید و وب سایت هایی را که می خواهید اجازه دهید وارد کنید ، سپس روی نماد علامت مثبت کلیک کنید تا اضافه شود. با مسدود کردن وب سایت ها نیز می توانید همین کار را انجام دهید: کافی است به قسمت Blocked Sites بروید و URL های سایت هایی را که می خواهید مسدود کنید وارد کنید و روی نماد علامت مثبت کلیک کنید.

استفاده از parental controls در MacOS

ویندوز تنها سیستم عاملی نیست که به شما امکان می دهد فعالیت های کودک خود را بصورت آنلاین کنترل کنید. از زمان MacOS Big Sur ، کنترل والدین با Screen Time جایگزین شده است. در اینجا ، شما می توانید طیف گسترده ای از کارها را انجام دهید ، از جمله تعیین محدودیت در مدت زمان مجاز بودن استفاده از برنامه ها یا سایت های خاص ، مسدود کردن وب سایت های خاص به طور کامل و مشاهده تجزیه و تحلیل بر روی عادات screen time خود.

برای مسدود کردن وب سایت ها با استفاده از Screen Time ، این مراحل را دنبال کنید:

مرحله 1: System Preferences را باز کرده و روی دکمه ای با عنوان Screen Time کلیک کنید.

مرحله 2: اگر قبلاً Screen Time را فعال نکرده اید، برای ادامه کار باید اکنون این کار را انجام دهید. در مرحله بعدی ، می خواهید پروفایلی را که می خواهید تنظیم کنید انتخاب کنید. اگر شما مدیر باشید ، باید تمام کاربران موجود در آن Mac نشان داده شوند و هر کاربری که به حساب Family Sharing شما متصل باشد نیز باید در اینجا ظاهر شود. از منوی کشویی گوشه بالا سمت چپ می توانید کاربر مورد نظر را که می خواهید انتخاب کنید.

مرحله 3: روی دکمه Content & Privacy در پایین سمت چپ منو کلیک کنید. در اینجا می توانید موارد مختلفی را تنظیم کنید ، اما به دنبال بخشی با عنوان Web Content باشید. در اینجا سه ​​گزینه وجود دارد. Unrestricted Access دقیقاً مشابه Limit Adult Websites است. با این کار غیر مشهورترین وب سایت ها فیلتر می شوند ، اما می توانید با کلیک بر روی علامت به علاوه نشان داده شده ، سایر وب سایت های دیگر را اضافه کنید.

مرحله 4: اگر واقعاً می خواهید آنچه را کاربر می بیند کنترل کنید ، گزینه Allowed Websites Only را انتخاب کنید. این بدان معناست که کاربر فقط قادر به استفاده از سایت های مورد تایید شما خواهد بود. روی Customize کلیک کنید و همه سایت هایی را که تأیید می کنید اضافه کنید و کاربر از دسترسی به آن ها منع می شود.

روش شماره 2: تغییر فایل های hosts

با استفاده از فایل hosts ویندوز سایت ها را بلاک کنید

مسدود کردن وب سایت های خاص در Windows بازی کودکان و معمولاً ضد کودک است. این روش کاملاً رایگان است ، به هیچ نرم افزار اضافی نیاز ندارد و چند تغییر سریع در فایل hosts ویندوز در رایانه شما ایجاد می کند. فایل hosts، یک فایل متنی ساده که سیستم عامل شما برای نگاشت آدرس های IP و نام hosts از آن استفاده می کند ، می تواند برای هدایت مجدد نام دامنه به رایانه محلی مورد استفاده قرار گیرد ، در واقع وب سایت مورد نظر را مسدود می کند. این یک روش عالی برای محدود کردن کاربران به دیدن محتوایی است که نمی خواهید آن ها ببینند ، صرف نظر از مرورگر و زمان روز.

با این وجود به خاطر داشته باشید که برای تغییر فایل باید از امتیازات مدیر (administrator privileges) برخوردار باشید و این می تواند کمی فنی باشد. در صورت لزوم می توانیید تغییرات را لغو کنید ، اما روند کار کمی بیشتر از کنترل والدین Windows و MacOS است.

مرحله 1: ابتدا باید Notepad را به عنوان مدیر (as an administrator) باز کنید. برای انجام این کار ، Notepad را در نوار جستجوی دسک تاپ تایپ کنید و سپس روی برنامه ظاهر شده کلیک راست کنید. سپس Run As Administrator را انتخاب کرده و Yes را کلیک کنید. سپس با انتخاب File> Open و تعیین محل پرونده از طریق آن پنجره ، به فایل hosts بروید. با رفتن به C: > Windows > System32 > Drivers > Etc به فایل hosts بروید. ممکن است لازم باشد All Files را از منوی کشویی قالب فایل در همان پنجره File Explorer انتخاب کنید.

مرحله 2: Hosts را انتخاب کنید.

مرحله 3: در Notepad، چندین خط متن را می بینید که برای اهداف نقشه برداری استفاده می شود. در زیر خط آخر متن باید چیزی در مورد local host بیان کند – 127.0.0.1 را وارد کنید و space را فشار دهید. بعد ، آدرس url وب سایتی را که می خواهید مسدود کنید در همان خط تایپ کنید. به عنوان مثال ، 127.0.0.1 www.youtube.com را تایپ کنید تا تمام بازدیدهای سایت محبوب اشتراک ویدیو یوتیوب مسدود شود.

مرحله 4: با اضافه کردن وب سایت هایی که می خواهید به این روش مسدود کنید ، ادامه دهید ، هر کدام با 127.0.0.1 شروع می شوند. به دنبال آن یک فضا و یک وب سایت مناسب ارائه می شود. مطمئن شوید که فقط از www استفاده کنید و از افزودن http اجتناب کنید مگر اینکه بخواهید ورودی را نامعتبر کنید. متن دیگری را در فایل host تغییر ندهید.

مرحله 5: هنگامی که سایت هایی را که می خواهید مسدود کنید اضافه کردید ، روی گزینه File در گوشه بالا سمت راست کلیک کنید ، گزینه Save را انتخاب کنید – نام یا مکان ذخیره را تغییر ندهید – و هشدارهای مربوط به ویرایش فایل hosts را نادیده بگیرید. سپس بعد از اتمام ، Notepad را ببندید.

مرحله 6: مرورگر مورد علاقه خود را باز کنید و نتایج را آزمایش کنید! هر زمان که می خواهید به هر یک از سایت های موجود در لیست مسدود شده خود دسترسی پیدا کنید ، باید به طور خودکار یک صفحه خالی دریافت کنید. ممکن است مجبور شوید مرورگر خود را دوباره راه اندازی کنید و چند دقیقه صبر کنید تا تغییرات اعمال شود.

استفاده از فایل MacOS hosts

بلاک کردن وب سایت ها با استفاده از MacOS مشابه مسدود کردن آن ها با استفاده از ویندوز است. این فرایند رایگان ، نسبتاً سریع و مستلزم تغییر در فایل Mac hosts شما برای هدایت نام دامنه مشخص است. این یک فرآیند ساده است که از مشاهده محتوایی که در مرورگرها از مشاهده سایت هایی که می خواهید بلاک کنید جلوگیری خواهد کرد ، اما اگر بخواهید در آینده به سایت ها اجازه دسترسی دهید ، این روش قابل برگشت است.

مرحله 1: با دسترسی به پوشه main applications ، کلیک کردن روی Utilities و انتخاب برنامه از لیست ، Terminal را راه اندازی کنید. همچنین می توانید با جستجوی برنامه در Spotlight این کار را انجام دهید.

مرحله 2: اکنون وقت آن است که کپی از فایل hosts تهیه کنید. sudo / bin / cp / etc / hosts / etc / hosts-original را در خط فرمان Terminal تایپ کنید تا از فایل مورد نظر پشتیبان تهیه کنید. Enter را وارد کرده و پس از درخواست رمزعبور خود را وارد کنید. ممکن است به نظر برسد که keystrokeها  به درستی ثبت نشده اند، یعنی مکان نما شما جابجا نمی شود،اما مطمئن باشید که درست است.

مرحله 3: sudo nano / etc / hosts را تایپ کنید و Enter را در خط فرمان Terminal بزنید تا فایل hosts شما در یک جعبه nano باز شود. سپس ، در صورت درخواست رمز ورود administrative خود را وارد کنید.

مرحله 4: پس از باز شدن فایل hosts  ، چندین متن برای اهداف نگاشت مشاهده خواهید کرد. در زیر خط آخر متن – باید چیزی در مورد local host وجود داشته باشد – 127.0.0.1 را وارد کنید و نوار space را فشار دهید. سپس، آدرس URL وب سایتی را که می خواهید بلاک کنید در همان خط تایپ کنید. به عنوان مثال ، 127.0.0.1 www.youtube.com را تایپ کنید تا تمام بازدیدهای سایت محبوب اشتراک ویدیو یوتیوب بلاک شود.

مرحله 5: اضافه کردن وب سایت هایی را که می خواهید به این روش بلاک کنید ادامه دهید، هر کدام با 127.0.0.1 شروع می شوند. به دنبال آن یک فضا و یک وب سایت مناسب ارائه می شود. اطمینان حاصل کنید که فقط از www استفاده می کنید و از افزودن http اجتناب می کنید ، مگر اینکه بخواهید ورودی را نامعتبر کنید و متن دیگری را در فایل hosts تغییر ندهید.

مرحله 6: بعد از اتمام ، کلید Control را نگه دارید و O را فشار دهید تا تغییرات ذخیره شود. سپس کلید Control را نگه داشته و X را فشار دهید تا از فایل hosts خارج شوید.

مرحله 7: سپس، sudo dscacheutil -flushcache را تایپ کنید و دوباره Enter را فشار دهید تا حافظه پنهان موجود پاک شود و تغییرات اعمال شود. هم چنین می توانید رایانه خود را ری استارت کنید.

پس از پشتیبان گیری و ری استارت، مرورگر مورد علاقه خود را باز کرده و نتایج را آزمایش کنید! هر زمان که می خواهید به هر یک از سایت های موجود در لیست بلاک شده خود دسترسی پیدا کنید ، باید به طور خودکار یک صفحه خالی دریافت کنید.

روش شماره 3: استفاده از تنظیمات روتر

بلاک کردن همه کاربران ، در همه زمان ها ، در همه مرورگرها با استفاده از روش های فوق ممکن است مدتی طول بکشد. خوشبختانه روتر شما به هیچ نرم افزار خارجی احتیاج ندارد و ابزار خارق العاده دیگری است که به شما امکان می دهد تا در سراسر شبکه کنترل فرآیند بلاک کردن را انجام دهید. اگرچه نمی توانیم تضمین کنیم که روتر شما می تواند وب سایت های مشخص شده را بلاک کند ، اما اکثر روترها برای محدود کردن دسترسی وب سایت به طور کامل ، در روزهای خاصی از هفته یا حتی در ساعات مشخص شده ، به برخی از کنترل های والدین مجهز هستند.

مرحله 1: رابط وب را در روتر خود باز کنید. به عنوان یک قاعده کلی ، اگر 192.168.1.1 را در نوار آدرس مرورگر خود وارد کنید ، می توانید به روتر خود دسترسی پیدا کنید. در مرحله بعد ، باید یک نام کاربری و رمز عبور وارد کنید ، اما پیش فرض ها می توانند براساس روتر متفاوت باشند.

اگر مطمئن نیستید که چگونه به روتر خود دسترسی پیدا کنید ، برچسب موجود در خود دستگاه را از نظر نام کاربری و رمز ورود بررسی کنید. همچنین می توانید کتابچه راهنمای دستورالعمل را به همراه آدرس IP پیش فرض برای این اطلاعات بررسی کنید. اگر اطلاعات در دسترس نیستند ، به طور پیش فرض روتر در routerpasswords.com یا cirt.net جستجو کنید.

مرحله 2: پنجره امنیتی روتر خود را پیدا کنید که گزینه هایی برای مسدود کردن محتوا دارد. برای پی بردن به تنظیمات مناسب ، لازم است کمی کاوش کنید.

مرحله 3: پس از یافتن پنجره مناسب ، می توانید تمام آدرس های وب سایتی را که می خواهید بلاک کنید تایپ یا کپی و پیست کنید. ممکن است گزینه های اضافی برای محدود کردن بیشتر وب سایت از طریق دیگر به شما ارائه شود. قبل از بستن برگه ، حتماً روی ذخیره کلیک کنید و آن را اعمال کنید.

بلاک کردن وب سایت دشوار نیست ، چه بخواهید محتوای نامناسب را ممنوع کنید و چه بخواهید روی کار فعلی خود تمرکز کنید. برای بلاک کردن موثر وب سایت های خطرناک یا محتوای نامناسب ، می توانید یک سری از روترها ، تغییرات فایل hosts و کنترل والدین را استفاده کنید.