آموزش چگونگی انتقال اپلیکیشن ها و برنامه های نصب شده در ویندوز ۱۰

اگر اپلیکیشن ها و برنامه های زیادی را در سیستم ویندوز ۱۰ خود نصب کرده اید ، ممکن است بخواهید آنها را به فضای دیگری منتقل کنید تا فضای سیستم شما آزاد شود. همچنین ممکن است لازم باشد مکان نصب پیش فرض خود را تغییر دهید. خوشبختانه ، همه این موارد ممکن است.

ویندوز دارای یک ابزار داخلی است که به شما این امکان را می دهد که برنامه های جدید را به مکانی به انتخاب خود انتقال دهید. اگرچه این روش برای برنامه های دسکتاپ قدیمی کار نمی کند ، اما هنوز هم می توان این برنامه ها را به درایو دیگری منتقل کرد.

در ادامه با ما همراه باشید تا به شما آموزش دهیم که چگونه یک اپلیکیشن یا برنامه را به درایو دیگری منتقل کنید.

چگونه در ویندوز ۱۰ اپلیکیشن ها و برنامه ها را به درایو دیگر انتقال دهیم؟

انتقال سریع بسیاری از برنامه های بومی در ویندوز امکان پذیر است ، اما روند جابجایی هر چیز دیگری نیاز به کار اضافی دارد. در ادامه در ابتدا مراحل مربوط به برنامه های Microsoft Store را تشریح می کنیم ، سپس به برنامه های رایج دسکتاپ خواهیم پرداخت.

اپلیکیشن های Modern

کلید Windows و I را فشار دهید تا به منوی تنظیمات بروید. حال در این قسمت روی برنامه ها کلیک کنید. شما باید به Apps & features در سمت چپ صفحه بروید.

در اینجا لیستی از تمام اپلیکیشن ها و برنامه های نصب شده روی سیستم خود را پیدا خواهید کرد. برخی از این برنامه ها ممکن است همراه با سیستم باشد ، اما برخی دیگر را خودتان نصب کرده باشید . این روش فقط با گروه دوم کار می کند.

به برنامه ای که می خواهید انتقال دهید بروید و آن را از میان لیست انتخاب کنید. حال روی Move کلیک کنید. مکان جدید درایو را از منو کشویی انتخاب کنید ، سپس دوباره روی Move کلیک کنید.

اگر می خواهید برنامه را به عقب یا به درایو دیگری برگردانید ، می توانید این روند را تکرار کنید.

اگر دکمه Move غیرفعال است ، به این معنی است که برنامه در ویندوز ۱۰ قابل انتقال نیست. اگر به جای آن دکمه modify را می بینید ، بدین معنا است که این یک برنامه دسکتاپ سنتی است و باید روش ذکر شده در زیر را برای آن دنبال کنید.

Desktop Programs

مایکروسافت توصیه نمی کند که مکان فایل برنامه های نصب شده را جابجا کنید زیرا این کار می تواند باعث بروز مشکلاتی مانند اشکال در اجرای برنامه شود. یک روش ایمن تر (هرچند با کارایی کم تر) لغو نصب برنامه و سپس نصب مجدد آن در درایو مورد نظر است. اگر می خواهید این کار را انجام دهید ، یک نقطه بازگردانی ایجاد کنید تا بتوانید در صورت بروز مشکل، تغییرات را بازگردانی کنید.

توصیه ما این است که از برنامه ای به نام Steam Mover استفاده کنید. این برنامه در ابتدا برای جابجایی بازی های Steam بین درایوها طراحی شده بود ، اما در واقع روی هر برنامه ای کار می کند. برای مثال می توانید از آن برای انتقال برنامه ها از HDD به SSD استفاده کنید.

توجه داشته باشید که هر درایویی که می خواهید با این برنامه استفاده کنید ، خواه در محلی که برنامه نصب شده در آن قرار دارد یا جایی که می خواهید به آن منتقل شوید ، باید در قالب NTFS باشد. می توانید با باز کردن File Explorer و سپس کلیک بر روی This PC از سمت چپ ، این مورد را بررسی کنید. اکنون بر روی درایو کلیک راست کرده و Properties را انتخاب کنید. برای دیدن اینکه آیا از NTFS استفاده می کند ، به سیستم File مراجعه کنید.

Steam Mover را باز کنید. ابتدا دکمه… را در کنار Steam Apps Common Folder انتخاب کرده تا مسیر پوشه حاوی برنامه مورد نظر برای انتقال (مثلاً File Programs) را انتخاب کنید. اکنون دکمه… را در کنار پوشه Alternative انتخاب کرده و مسیر پوشه ای را که می خواهید برنامه را به آنجا انتقال دهید انتخاب کنید.

سپس برنامه ای که می خواهید انتقال دهید را از لیست انتخاب کنید. می توانید با نگه داشتن کلید CTRL ، چندین برنامه را به صورت همزمان هم انتخاب کنید. هنگامی که آماده انتقال برنامه هستید ، برای شروع روی فلش آبی رنگ در سمت راست پایین صفحه کلیک کنید.با این کار Command Prompt باز می شود. پس از اتمام فرایند، مسیر پوشه جدید برنامه را در ستون Junction Point مشاهده خواهید کرد.

چگونه محل پیش فرض نصب برنامه ها را در ویندوز ۱۰ تغییر دهیم؟

اگر فقط می خواهید مکان نصب پیش فرض برنامه ها را تغییر دهید ، این کار بسیار ساده است. اما تغییر آن برای برنامه های استاندارد کمی پیچیده تر است.

اپلیکیشن های Modern

کلید Windows + I را فشار دهید تا از منوی تنظیمات استفاده کنید. از اینجا ، بر روی System کلیک کرده و سپس از منوی سمت چپ Storage را انتخاب کنید.

در زیر عنوان More storage settings ، روی Change where new content is saved کلیک کنید. برای تغییر درایو پیش فرض برنامه های جدید ، روی New apps will save to از منو کشویی کلیک کنید.

این صفحه همچنین به شما این امکان را می دهد که مکان پیش فرض مواردی مانند اسناد ، موسیقی و تصاویر را هم تغییر دهید.

اپلیکیشن های Desktop

Microsoft توصیه نمی کند مسیر نصب پیش فرض را برای برنامه ها تغییر دهد. انجام این کار می تواند باعث ایجاد مشکل در برنامه های موجود و برخی از ویژگی های ویندوز شود. بهتر است این عمل را بر روی سیستم تمیز انجام دهید. اگر مشاهده کردید که این کار مناسب نیست ، یک نقطه بازگردانی ایجاد کنید تا در صورت لزوم بتوانید به عقب برگردید.

اکثر برنامه ها به شما این امکان را می دهند که هنگام نصب آن ها مسیر نصب را تغییر دهید ، که این موضوع ممکن است یک راه حل بهتر از تلف کردن وقت با سیستم باشد.

اگر می خواهید ادامه دهید ، برنامه ای به نام Install Dir Changer را پیشنهاد می کنیم. می توانید آن را از SourceForge دانلود کرده و برنامه را اجرا کنید. پس از باز شدن برنامه ، روی Enable Editing کلیک کنید و وقتی پنجره Control Account User ظاهر شد ، Yes را بزنید. اکنون با استفاده از دکمه… می توانید یک مسیر نصب پیش فرض را انتخاب کنید تا در صورت لزوم به مسیر پوشه بروید.

Program Files جایی است که برنامه های ۶۴ بیتی نصب خواهند شد و Program Files (x86) برای برنامه های ۳۲ بیتی است.

هنگامی که مسیر جدید خود را انتخاب کردید ، روی Apply Changes کلیک کنید. اکنون تمام برنامه های جدیدی که نصب می کنید به طور پیش فرض در این مسیر پوشه قرار می گیرند.

اکنون که می دانید چگونه اپلیکیشن ها و برنامه های خود را جابجا کنید و چگونه مکان نصب پیش فرض آنها را تغییر دهید ، می توانید فضای درایوهای خود را خالی کنید. اما به یاد داشته باشید هنگام استفاده از برنامه های شخص ثالث ، تمام موارد احتیاط را رعایت کنید.

و اگر می خواهید فضای دیسک را حتی بیشتر آزاد کنید ، حذف پرونده ها و پوشه های ویندوز قدیمی را هم در نظر بگیرید. زیرا همراه با انتقال برنامه های خود به درایو دیگر ، یک درایو فوق العاده سازمان یافته خواهید داشت.

 

دیدگاهتان را بنویسید