آموزش نحوه رفع خطاهای DLL در ویندوز (Missing و Not Found)

اگز از سیستم عامل ویندوز استفاده می کنید ممکن است تاکنون با خطاهای DLL برخورد کرده باشید. در این مطلب به معرفی رایج ترین خطاها و عیب یابی آنها می پردازیم.

آیا تاکنوم خطای DLL را در ویندوز کامپیوتر خود مشاهده کرده اید؟  این خطاهای رایج بسیار آزاردهنده هستند و معمولا یافتن ریشه این مشکل بسیار سخت است زیرا برای رفع و پیدا کردن مشکل باید چندین مرحله را طی کنید.

در این مقاله قصد داریم برخی از رایج ترین خطاهای DLL را بررسی کنیم و روند عیب یابی این مسئله را بازگو کنیم.

 

خطای DLL چیست؟

قبل از اینکه به رفع این مشکل بپردازیم ابتدا بهتر است بدانیم به طور کلی خطای DLL چیست. DLL کوتاه شده عبارت «Dynamic Link Library» است.اساسا، فایل های DLL بخش مهمی از ویندوز محسوب می شوند و به برنامه ها این امکان را می دهند که وظایف مختلف خود را بدون نوشتن آنها هربار از ابتدا اجرا کنند.  به عنوان مثال، یک برنامه هنگامی که بخواهد پیامی را در صفحه نمایش نشان دهد ممکن است به فایل DLL دسترسی پیدا کند. در واقع برنامه از یک DLL مناسب برای ایجاد این باکس به جای اینکه توسعه دهندگان یک مدل جدید آن را بسازند استفاده می کند. این کار موجب افزایش کارایی توسعه دهندگان و استانداردی ویندوز می شود. اما هنگامی که اشتباهی رخ می دهد فایل DLL می تواند ناپدید شود. چون بسیاری از برنامه ها قادر هستند یک DLL را در کامپیوتر به اشتراک بگذارند اغلب خطای DLL مشکل را با یک اپلیکیشن نشان نمی دهد و این یکی مشکل اساسی محسوب می شود.

 

رایج ترین خطاهای DLL

همانطور که می دانید برخی پاپ اپ های DLL در پیام های خطا (error) بسیار ظاهر می شوند. در ادامه می خواهیم برخی از DLL های شناخته شده را معرفی کنیم.

 

MSVCP140, MSVCP120, MSVCP110, and MSVCP100

همه این چهارتا نسخه های مختلف DLL های مشابه هستند. MSVC برای Visual C++ مایکروسافت، یک فرمت به شدت رایج برای اپلیکیشن های ویندوز است. این احتمال وجود دارد اگر لیست برنامه های نصب شده خود را باز کنید چندین ورودی برچسب دار Microsoft Visual C++ 20xx Redistributable را مشاهده خواهید کرد. هر زمانی که برنامه را نصب می کنید که نیاز به یک نسخه ویژه این بسته را داشته باشد، از شما می خواهد که این کار را انجام دهید یا آن کار نخواهد کرد.

به این دلیل که این فایل توسط بسیاری از برنامه ها استفاده می شود معمولا در خطاها نشان می دهد. گزارشات از سوی کاربران حاکی از آن است که آنها به هنگام راه اندازی اسکایپ، اپلیکیشن وردپرس و بازی های مختلف با این مشکل رو به رو هستند.

 

MSVCR100, MSVCR71

این دو خطا همراه با موارد بالا هستند. با وجود CP در این پایه ها برای C++، این فایل ها شامل کتابخانه هایی در زبان برنامه نویسی C هستند. این دو عدد نسخه های متفاوتی فایل مشابه هستند و شما احتمالا چندین نسخه به دلیل سازگاری برنامه نصب کرده اید.

از آنجایی که این دو خطا بسیار رایج هستند اغلب هنگامی که انواع نرم افزار را راه اندازی می کنید ظاهر می شوند.

 

VCRUNTIME140

این خطا مربوط به دو خطای اول می شود. در نسخه های 7 تا 13  کتابخانه  ++Visual C، خطاهای DLL از یک نام متفاوت برای هر نسخه استفاده می کنند که در نتیجه فایل های رایجی که در بالا گفته شد ایجاد می شوند. شروع با نسخه 14، برنامه هایی که از هر دو زبان استفاده می کنند باید به یک DLL جدید دیگر متصل شوند. نام این DLL جدید «VCRUNTIME» است که با هر نسخه جدید تغییر می کند.

احتمالا اگر نرم افزار Adobe Creative Cloud یا  Kodiرا اجرا کرده باشید این خطا برایتان آشنا باشد.

 

D3DX9_43

این یک DLL با ریشه یا روت متفاوت است. نام DX در این فایل به «Microsoft DirectX, a collection of APIs» برمی گردد که برای بازی ها و برنامه های چند رسانه ای بکار می رود. 43 در این عنوان، به یک نسخه خاص اشاره دارد بنابراین ممکن این خطا را با یک عدد دیگر هم ببینید.

از آنجایی که کامپیوتر شما از DirectX برای این برنامه های فشرده استفاده می کند، احتمالا این خطا را هنگامی که یک بازی ویدئویی شروع می شود ببینید.

 

 Lame_enc

Lame_enc یک آسیب برای کامپیوتر شما محسوب نمی شود. این خطا به LAME (LAME Ain’t an MP3 Encoder) اشاره می کند، رمزگذاری که به شما این امکان را می دهد نرم افزار صوتی را به MP3 تبدیل کنید.  به دلیل ثبت اختراع نرم افزاری، برنامه ها به طور قانونی نمی توانند نرم افزار رمزگذاری MP3 را شامل شوند. بنابراین شما مجبور خواهید بود LAME را برای خود نصب کنید.

اکثر کاربرانی که این خطا را مشاهده می کنند LAME را برای استفاده در Audacity نصب کرده اند. اگر از Audacity استفاده نمی کنید، احتمالا این خطا را هنگامی که یک MP3 را بارگذاری یا ذخیره می کنید مشاده خواهید کرد.

قبل از اینکه مراحل عیب یابی که در ادامه مطلب گفته می شود را دنبال کنید، حتما LAME را نصب کنید. اگر پیامی را از Audacity با مضمون «Audacity does not export MP3 files directly» مشاهده کردید، بلافاصله LAME را دانلود و دوباره امتحان کنید.

LAME از اینجا می توانید دانلود کنید.

 

NTDLL

این یکی از مهم ترین و خطرناک ترین خطاها در لیست محسوب می شود. NTDLL  فایلی است که توابع هسته NT را مدیریت می کند. خطاهای مربوط به این DLL اغلب به علت مشکلات درایور یا مشکل در ارتباط ویندوز با یک برنامه است. این فایل عملکرد های سیستم سطح پایین را مدیریت می کند

 

چگونه خطاهای DLL را عیب یابی کنیم؟

اکنون که با انواع خطاهای DLL آشنا شدید و آنها را بررسی کردید. در این بخش می خواهیم فرآیند عیب یابی آنها بپردازیم. این نکته را در نظر داشته باشید این مراحل عیب یابی کلی هستند و ممکن است برای هر خطایی بکار نرود.

 

مرحله اول: ریبوت کردن

مانند اکثر عیب یابی ها، ریبوت کردین باید اولین اقدام شما برای رفع این مشکل باشد. اگر مشکلتان تنها یک نقض جزئی باشد با ریبوت کردن می شود آن را پاک کرد.

 

مرحله دوم: چک کردن DLL از دست رفته

معمولا ویندوز از پوشه های حاوی DLL محافظت می کند اما ممکن است گاهی اوقا به اشتباه DLL را حذف کنید. Recycle Bin را برای DLL بررسی کرده و اگر آن را یافتید بازگردانی کنید. اگر تصور می کنید که آن را حذف کرده اید و Recycle Bin را خالی کردید بهتر است از یک برنامه بازگردانی استفاده کنید.

 

مرحله سوم: نصب به روز رسانی های ویندوز

از آنجایی بسیاری از خطاهای DLL مربوط به کتابخانه های توزیع شده مایکروسافت هستند. بهتر است به روزرسانی های ویندوز را بررسی کنید. این مشکل می تواند با دانلود جدیدترین نسخه ها رفع شود. اگر این به روز رسانی ها را به تعویق انداخته اید این کار بسیار مهم است.

بعد از اینکه هر به روزرسانی دردسترس را نصب کردید، سیستم خود را دوباره ریبوت کنید.

 

مرحله چهارم: نصب مجدد برنامه موثر

گاهی اوقات یک برنامه خاص می تواند هنگام دسترسی به فایل DLL دچار اشتباه شود. در این مواقع باید هر برنامه ای که خطا می دهد را لغو کرد و مجددا یک کپی از آن را نصب کرد. این مرحله ممکن است کمی زحمت داشته باشد اما گامی مهمی است.

 

مرحله پنجم: به روزرسانی درایورهای مربوط

اگر خطای DLL هنگامی که با یک قطعه خاص سخت افزاری سروکار دارید رخ می دهد، شما باید درایورهای مناسب را به روزرسانی کنید. به عنوان مثال، اگر یک خطا را هر بار یک سعی می کنید پرینت بگیرید مشاهده می کنید، باید درایور پرینت خود را به روزرسانی کنید یا اگر خطا در طول وظایف فشرده گرافیکی مانند نصب بازی رخ می دهد باید درایور کارت گرافیک را به روز رسانی کنید.

 

مرحله ششم: اجرای System File Check

اقدام بعدی برای رفع خطای DLL اجرای فرمان SFC (System File Check) است. برای انجام این کار باید عبارت cmd را داخلل Start Menu تایپ کرده و روی ورودی آن راست کلیک کنید و Run as administrator را انتخاب کرده. سپس دستور پایین را وارد کنید. این اسکن چند دقیقه طول خواهید کشید بعد آن را اجرا کنید. هنگامی که این کار به اتمام رسید ویندوز اگر مشکلی را پیدا کند به شما خواهد گفت.

sfc /scannow

 

مرحله هفتم: اسکن برای بدافزار

خطاهای DLL لزوما توسط بدافزار ایجاد نمی شوند. اماگاهی اوقات چنین اتفاقی رخ می دهد. در صورت آسیب دیدن فایل DLL، باید اسکن گرفتن را با آنتی ویروس خود اجرا کنید سپس از نسخه رایگان Malwarebytes استفاده کنید.

Malwarebytes را می توانید از اینجا دانلود کنید.

 

مرحله هشتم: ثبت مجدد DLL

در این مرحله باید ثبت نام را لغو کنید و مجددا فایل DLL را ثبت نام کنید. این کار باعث می شود ویندوز DLL را برای مدتی فراموش کند و مجددا آن را نصب کند که می تواند مشکل را حل کند.

بعد باید یک Command Prompt دیگری را با تایپ کردن دستور cmd  داخل Start Menu تایپ باز کنید. سپس روی آن راست کلیک کرده و Run as administrator را انتخاب کنید. دستورات پایین را همزمان تایپ کنید و نام DLL مشکل ساز را اضافه کنید.

regsvr32 /u FILENAME.dll
regsvr32 FILENAME.dll

 

مرحله نهم: امتحان کردن System Restore

اگر به تازگی خطاهای DLL را مشاهده می کنید، System Restore  می تواند به شما در حل این مشکل کمک کند.  برای انجام این کار باید control panel را داخل Start Menu تایپ و Recovery را انتخاب کنید. پس از آن باید Open System Restore را برگزینید. دستورالعمل ها را برای انتخاب یک زمان بازگردانی دنبال کنید و اجازه دهید ویندوز فرآیند را کامل کند.

 

مرحله دهم: ریست کردن ویندوز

پس از انجام تمام مراحلی که گفته شد در مرحله آخر باید ویندوز خود را ریست کنید. خوشبختانه، می توانید از تابع Reset This PC برای نصب مجدد یک کپی تازه از ویندوز بدون حذف فایل های شخصی استفاده کنید.

3 دیدگاه دربارهٔ «آموزش نحوه رفع خطاهای DLL در ویندوز (Missing و Not Found);

دیدگاهتان را بنویسید