آموزش رفع خطای صفحه آبی (Unexpected Store Exception) در ویندوز10

اگر جز کاربران ویندوز هستید حتما تاکنون با خطای صفحه آبی بر روی صفحه نمایش خود مواجه شده اید. برای رفع این خطا خواندن این مطلب را از دست ندهید.

صفحه آبی مرگ یا بهتر است بگوییم آبی شدن صفحه نمایش کامپیوتر یکی از رایج ترین خطاهای سیستم عامل ویندوز است که خیلی غیرمنتظره برای سیستم شما اتفاق می افتد. برخی کاربران نمی دانند چرا صفحه آبی شده از همین رو احساس نگرانی می کنند. اما نگران نباشید اگر هنگام آبی شدن صفحه با خطایی با نام «Unexpected Store Exception» رو به رو شدید با خواندن این مطلب می توانید آن را به راحتی برطرف کنید.

برخی کاربران تصور می کنند این خطا مربوط به فروشگاه مایکروسافت (Microsoft Store) است اما باید عرض کنیم که هیچ گونه ارتباطی به این بخش ندارد. در این مقاله قصد داریم روش های گوناگونی را برای رفع این خطا به شما نشان دهیم.

 

بررسی کردن هارد دیسک

خطای صفحه آبی ممکن است نشان دهنده خرابی هارد دیسک باشد. بنابراین هنگام مواجه شدن با این مشکل در اولین اقدام با برنامه ای مانند «CrystalDiskInfo» هارد دیسک خود را بررسی کنید. ابتدا نسخه استاندارد برنامه CrystalDiskInfo  را دانلود و سپس نصب کنید.

پس از باز کردن برنامه، تب هایی را در بالای صفحه مشاهده می کنید که به شما این امکان را می دهند اگر چندین درایو دارید بتوانید آن ها را مدیریت کنید. به  Health Statue همانطور که در تصویر پایین مشاهده می کنید نگاهی بیندازید که با مقادیر مختلفی تعریف می شود. اگر به حالت Good بود یعنی درایو شما سالم است و اگر در حالت Bad یا Caution قرار داشت به این معنی است که باید در اسرع وقت درایو خود را تعویض کنید زیرا در معرض خطر است و منجر به ظاهر شدن صفحه آبی می شود.

 

به روز رسانی درایور Display

درایورهای Display یکی دیگر از عوامل ایجاد خطای صفحه آبی هستند. از همین رو برای جلوگیری از این مشکل باید مدام به روز رسانی شوند. برای شروع سیستم خود را در حالت Safe Mode بوت کنید. بعد Win+X را فشار دهید و بر روی گزینه Device Manager کلیک کنید. در این جا بر روی Display adapters دو بار کلیک کنید. بعد کارت گرافیکتان نشان داده خواهد شد. بر روی نتیجه راست کلیک کرده و بعد بر روی Uninstall device کلیک کنید. آن را تایید و کامپیوتر خود را ریستارت کنید.

در مرحله بعد Win+I را برای باز کردن تنظیمات فشار دهید و بر روی گزینه Update & Security کلیک کنید. در اینجا روی گزینه Check foe updates کلیک کنید. ویندوز باید به طور خودکار آخرین درایور را پیدا و سیستم شما را به روز رسانی کند.

اگر به روز رسانی نشد، می توانید به وب سایت تولید کننده کارت گرافیک خود برای دانلود درایور های مراجعه و دستورالعمل های آنها را دنبال کنید.

 

اجرای System File Checker یا CFC

فایل های خراب سیستم گاهی اوقات می توانند باعث بروز این مشکل شوند. ویندوز معمولا روش ساده را برای اسکن سیستم در اختیارتان می گذارد و هر گونه فایل مشکل داری را تعمیر می کند.

برای انجام این کار باید Win+X را فشار دهید و بر روی گزینه Command Prompt(Admin) کلیک کنید. هنگامی که صفحه جدید باز شد sfc/scannow را تایپ کنید و اینتر را بزنید.

این کار منجر به آغاز اسکن می شود که پس از کامل شدن اسکن پیغام خاصی با مضمون «not find any integrity violations» نمایش داده می شود به این معنا که همه چیز خوب است. اما با وجود هرگونه مشکلی ممکن است به شما بگوید که Windows Resource Protection فایل های فاسدی را شناسایی کرده و با موفقیت آن ها تعمیر کرده است. یا ممکن است این پیام را دهد که Windows Resource Protection فایل های فاسد را پیدا کرده اما موفق تعمیر آنها نشده است.

 

غیرفعال کردن آنتی ویروس

نرم افزار آنتی ویروس می تواند در سیستم شما دخالت کند و باعث خطای صفحه آبی شود. ابتدا در چنین مواقعی سعی کنید آنتی ویروس خود را غیرفعال کنید و بررسی کنید آیا بازهم خطا رخ می دهد یا خیر.

نحوه غیرفعال کردن با توجه به نرم افزاری که دارید متفاوت است. به طور خلاصه، می توانید نرم افزار آنتی ویروس را حذف کنید. برای انجام این کار، Win+I را فشار دهید تا منو تنظیمات برایتان باز شود سپس به قسمت Apps بروید. برنامه آنتی ویروس خود را از لیست برنامه ها پیدا کرده و روی آن کلیک کنید سپس روی گزینه Uninstall کلیک کنید.

 

غیرفعال کردن قابلیت Fast Startup

Fast Startup قابلیتی است که قادر است به طور پیش فرض سیستم ویندوز10 را به روز کند. این ویژگی در ویندوز10 حالتی مانند خواب زمستانی یا هایبرنت است که باعث بوت شدن سریع به ویژه در درایورهای هارد دیسک می شود. ویندوز این کار را با ذخیره کردن اطلاعات سیستم در یک فایل هنگام خاموش کردن سیستم و فراخوانی اطلاعات هنگام روشن کردن سیستم انجام می دهد.

در برخی مواقع این قابلیت باعث می شود بعضی درایورها به درستی لود نشوند در این صورت منجر به خطای صفحه آبی می شود که در این موقع باید fast startup را فیرفعال کنید تا از شر این خطا خلاص شوید.

برای غیرفعال کردن این ویژگی باید ابتدا Win+R را برای باز کردن Run فشار دهید. وارد کنترل پنل (control panel) شوید و روی گزینه OK سپس Power Option  کلیک کنید و بعد گزینه Choose what the power buttons do  از قسمت چپ پنل انتخاب کنید. پس از آن بر روی گزینه Change settings that are currently unavailable کلیک کنید. سپس تیک گزینه

«(Turn on fast startup (recommended» را بردارید و روی Save Changes کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید