آموزش استفاده از screen sharing در مک

پشتیبان گیری از یک کامپیوتر هنگامی که صفحه نمایش خود را به اشتراک می گذارید، نسبت به زمانی که مشکل خود را روی گوشی همراه بیان می کنید کار بسیار ساده تری است. در واقع تفاوت آن ها مانند شب و روز است. مک شما نرم افزار مورد نیاز برای انجام این کار را بین دو کاربر کامپیوتر اپل فراهم کرده است. علاوه بر آن شما می توانید به علت وجود iCloud، صفحه نمایش های خود را بین مک های خود به اشتراک بگذارید.

استفاده از iMessage برای اشتراک صفحه نمایش روی مک

ساده ترین راه برای به اشتراک گذاری صفحه نمایش ها یا درخواست برای مشاهده صفحه نمایش فرد دیگر، استفاده از چت iMessage  اپل است. از طریق اپلیکیشن Messages روی سیستم عامل مک، می توانید صفحه نمایش خود را با افراد دیگری که از مک استفاده ی کنندو از طریق Apple ID خود وارد iMessage  شده اند، به اشتراک بگذارید.

هنگام به اشتراک گذاری صفحه نمایش، افراد دیگر می توانند بعا درخواست دسترسی کامپیوتر شما را کنترل کنند. لازمه این کار این است که شما صریحا اجازه دسترسی را که در قالب یک پنجره popup ظاهر می‌شود تایید کنید. بنابراین نباید هیچ گاه کنترل دستگاه مک خود را به افرادی که کاملا به آن ها اطمینان ندارید، واگذار کنید.

برای آغاز کافی است اپلیکیشن Messages را باز کنید و مطمئن شوید که از طریق مسیر Messages > Preferences با Apple ID خود لاگین کرده اید. برای به اشتراک گذاری یا درخواست اشتراگ صفحه باید زبق گام های زیر عمل کنید:

  1. یک چت جدید را با فردی که می خواهید صفحه خود را با او به اشتراک بگذارید، آغاز کنید.
  2. روی Details کنار اسم آن ها در گوشه بالای سمت راست پنجره کلیک کنید.
  3. روی دکمه اشتراک صفحه که به نظر میرسد دو مستطیل روی هم باشند، کلیک کنید.
  4. گزینه Invite to share my screen را برای به اشتراک گذاری صفحه انتخاب کنید یا Ask to share screen را برای مشاهده صفحه نمایش یک فرد دیگر انتخاب کنید.

سمت دیگر ماجرا نیاز به موافقت شما برای درخواست دارد. هنگامی که درخواست ها تائید شدند، یک تماس صوتی FaceTime بین افرادی که صفحه های خود را به اشتراک می گذارند، برقرار می‌شود.

شما می توانید به افراد دیگر اجازه دهید که صفحه نمایش شما را با آیکون اپلیکیشن در نوار منو کنترل کنند. به گوشه سمت راست بالای صفحه نمایش مک خود نگاه کنید و به دنبال دو مستطیل باشید که روی هم قرار گرفته اند. روی آن کلیک کنید سپس Allow [contact] to control my screen را انتخاب کنید.

برای تغییر تصمیم خود و البته باقی ماندن در حالت فعال  اشتراک صفحه نمایش، مجددا روی نوار منو اشتراک صفحه نمایش کلیک کنید و آن را غیر فعال کنید.

اجازه بازگشت دادن به سایر کامپیوترهای اپل

ممکن است شما بخواهید یک صفحه نمایش را با خودتان به اشتراک بگذارید. در این مورد اگر تنها یک مک دیگر داشته باشید، کار بسیار ساده می‌شود. این قابلیت از یک ابزار iCloud با عنوان Back to My Mac استفاده می‌کند. شما باید این قابلیت را روی هر کامپیوتری که می خواهید به آن دسترسی دهید یا آن را کنترل کنید، فعال کنید.  در ادامه مراحل تنظیمات آن را گام به گام بررسی می کنیم:

  1. در ابتدا مطمئن شوید که به iCloud از طریق System Preferences > iCloud لاگین کرده اید.
  2.  در صفحه مشابه، از فعال بودن Back to My Mac  از طریق بررسی لیست سرویس های iCloud مطمئن شوید.
  3. حال به قسمت System Preferences > Sharing رفته و Screen Sharing را فعال کنید.

هر کامپیوتری که می خواهید به آن دسترسی داشته باشید باید روشن باشد اما الزامی برای لاگین کردن وجود ندارد. شما می توانید با Back to My Mac در صورتی که مستقیما در حال استفاده از کامپیوتر هستید، لاگین کنید.

برای دسترسی به کامپیوتر، تنظیماتی با Back to My Mac وجود دارند، Finder را باز کنید و به دنبال کامپیوتر مورد نظر برای دسترسی زیر عنوان Shared باشید.

اگر نوار سایدبار Finder را غیر فعال کرده باشید، برای فعال سازی آن از قسمت View > Show Sidebar اقدام نمایید. اگر بخش Shared  را مشاهده نمی کنید، از طریق مسیر Finder > Preferences روی Sidebar کلیک کرده و زیر عنوان Shared ، گزینه Back to My Mac را فعال کنید.

هنگامی که کامپیوتر خود را در نوار سایدبار Finder مشاهده کریدید روی آن کلیک کنید. اکنون شما باید دکمه Share Screen را در بالای پنجره مشاهده کنید. روی آن کلیک کرده و منتظر بمانید. پس از چند لحظه مشاهده خواهید کرد که صفحه نمایش کامپیوتر مورد نظرتان در یک پنجره جدید روی دسکتاپ ظاهر می‌شود. به محض ایجاد شدن ارتباط، می توانید کنترل کامپیوتر مورد نظر را به دست بگیرید.

اشتراک صفحه نمایش مک با اپلیکیشن های واسطه

اگر بخواهید صفحه نمایش خود را با افرادی که از iMessage  استفاده نمی کنندیا افرادی که مک ندارند، به اشتراک بگذارید، نیاز به یک اپلیکیشن واسطه برای انجام این کار دارید. یکی از ساده ترین این ابزارها TeamViewer است. برای استفاده از آن به هیچ حسابی احتیاج ندارید کافی است فقط آن را دانلود کرده و کار را آغاز کنید. این تنها کاری است که باید برای دریافت پشتیبانی از سایر افرادی که از این سرویس استفاده می کنند، انجام دهید.

هنگامی که کنترل از راه دور اپلیکیشن را در دست گرفتید، یک شناسه کاربر و یک رمز عبور دریافت خواهید کرد. شناسه کاربری و رمز عبور خود را در اختیار فردی که می خواهید صفحه نمایش خود را با او به اشتراک بگذارید قرار دهید و آن ها قادر خواهند بود که صفحه نمایش شما را ببینند و مک شما را کنترل کنند. باز هم تاکید بر این نکته بسیار مهم است که حتما به افرادی که کاملا به آن ها اطمینان دارید کنترل دستگاه خود را بسپارید.

دریافت پشتیبانی و کار کردن از راه دور با مک

ساده ترین راه برای کمک گرفتن هنگام برخورد با مشکل در مک، استفاده از iMessage و تابع پیش فرض اشتراک صفحه آن است. برای کار کردن از راه دور Back to My Mac را روی کامپیوترهای منزل یا محل کار خود فعال کنید و در هر زمان  و مکان به کامپیوترهای مورد نظر دسترسی پیدا کنید.

اگر واقعا به مشکل برخورده اید، می توانید پشتیبانی کامپیوتر را از یک  کاربر ویندوز از طریق TeamViewer دریافت کنید.

آیا تاکنون به اشتراک گذاری صفحات کامپیوتر را تجربه کرده اید؟ با چه مشکلاتی مواجه شده اید؟ تجربیات خود را با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید