چگونه کارایی و سرعت اجرایی ویندوز 10 را بهبود ببخشیم؟(قسمت دوم)

بهبود سرعت و کارایی ویندوز ۱۰ کار دشواری نیست. برای این کار فقط به چند ابزار و ترفند نیاز دارید. در ادامه با ما همراه باشید تا روش هایی را برای بهبود کارایی و سرعت اجرای ویندوز ۱۰ شرح دهیم.در قسمت قبل به بررسی راهکارهای افزایش سرعت و بهبود کارایی ویندوز ۱۰ پرداختیم. حال در این قسمت به معرفی سایر موارد و راهکارها می پردازیم.

۷.  غیر فعال کردن قابلیت Search index ویندوز ۱۰

ویندوز 10

اگر قابلیت indexing یا شاخص گذاری ویندوز ۱۰ شما فعال باشد، هنگامی که به دنبال یک فایل هستید، ویندوز همه پوشه های موجود روی کامپیوتر شما را بررسی نمی کند. شاخص گذاری یک نمایه متنی از مواردی که در کامپیوتر شما ذخیره شده اند، را نمایش می دهد و این قابلیت سرعت جستجو را به صورت چشمگیری افزایش می دهد. از طرف دیگر، اگر کامپیوتر شما خیلی قدیمی باشد، غیر فعال کردن  Search Index به بهبود کارایی سیستم شما کمک شایانی می کند.

برای غیرفعال کردن ابزار Search Index ویندوز ۱۰ کافی است:

  1. در قسمت  Search ویندوز کلمه Index را تایپ کنید و روی Indexing Options کلیک کنید.
  2. در پایین منو روی Modify کلیک کنید و علامت همه جعبه هایی که در این قسمت لیست شده اند را بردارید.

۸. استفاده از Storage Analyzers و Disk Cleaning در ویندوز ۱۰

هاردهای SSD و HDD هنگامی که حجم اطلاعاتشان بیش از اندازه می شود، سرعتشان کاهش پیدا می کند. فناوری هردو آن ها به این صورت است که برای کارایی بهینه باید ظرفیتشان حدود ۵۰ درصد خالی باشد البته با ۲۵ درصد ظرفیت خالی هم عملکرد خوبی خواهند داشت.

یکی از بهترین اپلیکیشن ها برای پاک کردن و آزادسازی فضای دیسک های پر، WinDirStat است که رایگان و متن باز است.

دانلود WinDirStat برای ویندوز

بهبود و ارتقای نرم افزاری ویندوز ۱۰

۹. RAM Drive

جدا از همه اپلیکیشن هایی که به بهبود کارایی کمک می کنند، هیچ برنامه ای بهتر از RAM drive در این زمینه عمل نمی کند. برنامه RAM drive یک درایو مجازی با استفاده از رم فیزیکی می سازد که بسیار سریع است. کاربران بخش هایی از نرم افزارهای ضروری و مورد نیاز را به دیسک RAM منتقل می کنند که نتیجه آن افزایش بسیار زیاد سرعت است. بهتر است کاربران حداقل یک رم ۸ گیگابایتی برای یک سیستم ۶۴ بیتی و یک رم ۴ گیگابایتی برای سیستم ۳۲ بیتی داشته باشند.

 

۱۰. Malware Scanner

علت بسیاری از مشکلات کارایی برنامه های مخرب هستند که در پشت زمینه در حال اجرا هستند. برخی از اسکنرهای بدافزارها عبارتند از Malwarebytes, SuperAntiSpyware و ClamWin.

۱۱. Registry Cleaner

رجیستری ویندوز همه تنظیمات ویندوز و سایر برنامه ها را دارد. نصب نرم افزار باعث تغییر رجیستری می شود. اگرچه کاهی اوقات وقتی یک برنامه لغو نصب می شود، باز هم این تنظیمات قابل حذف کردن نیستند. با گذشت زمان تغییرات بسیار در رجیستری موجب کاهش چشمگیر کارایی سیستم می شود. registry cleaner این تغییرات و موارد باقیمانده را از برنامه هایی که لغو نصب شده اند، حذف می کند.

اگرچه، registry cleaner ها علاوه بر حل مساله مشکلاتی را هم به وجود می آورند، از جمله اینکه ممکن است منجر به مشکلاتی برای سیستم عامل شوند. بهترین برنامه برای پاک کردن رجیستری، CCleaner است.

۱۲.افزایش سرعت ویندوز ۱۰ با حذف اپلیکیشن های نامناسب

بسیاری از کاربران نرم افزارهای وحشتناکی را نصب می کنند که فکر می کنند به آن ها نیز دارند. بیشتر اوقات، این موارد برنامه های ناخواسته ای هستند (PUP) که سرعت کامپیوتر را کاهش می دهند. برخی از این برنامه ها عبارتند از PDF readerها، برنامه های پخش موسیقی و فیلم، مرورگرها و نرم افزار BitTorrent . خوشبختانه جایگزین های بسیار خوبی در دسترس هستند. فرایند جایگزینی بسیار ساده است:

در ابتدا نرم افزار را لغو نصب (uninstall) گرده و سپس یک برنامه بهتر را به جای آن نصب کنید. در ادامه چند مورد از جایگزین هایی که می توانید به کار ببرید را آورده ایم:

  1. Sumatra PDF Reader
  2. VLC Video Player
  3. Google Chrome or Mozilla Firefox
  4. QBittorrent
  5. PDF Reader: Sumatra PDF

بسیاری از کاربران اینترنت اینترنت اعتقاد دارند که Adobe Acrobat PDF Reader تنها برنامه برای باز کردن فایل های PDF است. اما به دلیل اینکه این برنامه می تواند باعث گسترش بدافزار شود، احتمالا باید به دنبال نرم افزار جایگزین باشید.Sumatra PDF Reader جایگزین خوبی برای Adobe است. از طرفی بیشتر مرورگرهای جدید قادر به خواندن فایل های PDF هستند و عملا نیازی به نصب یک نرم افزار خاص برای این کار نیستید.

دانلود : Sumatra PDF Reader برای Windows

جایگزین پخش کننده موسیقی و فیلم: VLC Player

VLC Player یکی از پخش کننده های خوب موسیقی و فیلم است. در زمینه پخش آهنگ می توانید انتخاب بهترین پخش گننده را به چالش بکشید اما در زمینه پخش فیلم تعداد بسیار کمی می توانند بهتر از VLC باشند.

دانلود: VLC Player برای  Windows | Mac | Linux | Android | iOS

جایگزین مرورگر : Chrome Browser

بدون شک گوگل کروم سریع ترین مرورگر در مقایسه با مرورگر های اکسپلورر یا  edge مایکروسافت است. مرورگر فایرفاکس هم بسیاری از قابلیت های گئگل کروم را ارائه می دهد.

دانلود : Google Chrome Browser

دانلود: Mozilla Firefox Browser

جایگزین BitTorrent : qBittorrent

به جای استفاده از BitTorrent ، استفاده از qBittorrent را امتحان کنید. برخلاف BitTorrent، آپدیت های این برنامه بسیار منظم هستند. در صدر این موارد، qBittorrent قابلیت های بسیار بیشتری دارد و موارد اضافی تری نسبت به رقبای خود دارد.

دانلود: QBittorrent برای Windows | Linux | Mac 

۱۳. حذف Bloatware در ویندوز ۱۰

آخرین نسخه ویندوز برنامه های از پیش نصب شده بسیار زیادی دارد که همه آن ها کاربردی و مفید نیستند. در بیشتر موارد حذف این برنامه ها خللی به ویندوز وارد نمی کند. اگر بمایل به استفاده از رنامه bloatware ویندوز نبودید، می توانید آن را حذف کنید.

In-place repair، برای مواقعی که بخواهید کامپیوتر خود را بدون نصب مجدد همه اپلیکیشن ها به شرایطی مانند وضعیت نو و اولیه آن برگردانید، بسیار مناسب است.  in-place repair فقط فایل های اصلی سیستم عامل را REFRESH  می کند.

برای اجرای  in-place repair کافی است مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. Windows 10 Media Creation Tool را دانلود کرده و آن را اجرا کنید.
  2. Upgrade this PC now را انتخاب کنید و روی Next کلیک کنید.

پس از این مرحله، کامپیوتر یکی از ویندوز ۱۰ را دانلود می کند که ممکن است ساعت ها به طول بیانجامد. پس از پایان این کار، Media Creation Tool ویندوز ۱۰ را روی خود ویندوز نصب مجدد می کند و در صورتی که ویندوز با مشکل مواجه شود یا به فایل های اصلی سیستم عامل آسیب برسد، in-place repair کمک می کند که ویندوز را بسیار سریع بازیابی کنید.

۱۴. حذف اپلیکیشن های پیش فرض ویندوز ۱۰

یکی از بهترین برنامه ها برای انجام این کار، Windows 10 Default App Remover 1.2 است. این برنامه می تواند اپلیکیشن های پیش فرض ویندوز ۱۰ را حذف کند. با کلیک روی هر برنامه ای و تایید اینکه تمایل به حذف برنامه دارید، می توانید آن را حذف کنید. نکته قابل توجه این است که با ۱۰AppsManager می توانید نرم افزارهای حذف شده را مجددا نصب کنند.

دانلود : Windows 10 Default App Remover 1.2 برای Windows

بهترین نقطه برای افزایش سرعت ویندوز ۱۰ چیست؟

بهترین و ارزان ترین نقطه بهینه سازی سرعت برای اکثر کاربران،in-place repair است. اگر نمی خواهید برخی از برنامه های نصب شده خود را از دست بدهید، ریست فاکتوری یا بازگشت به تنظیمات کارخانه یک گزینه عالی دیگر است. بزرگ ترین علت کاهش سرعت، برنامه هایی است که بد نوشته شده اند. و حذف یا بهینه سازی این گونه نرم افزار ها به طور کلی پیچیده ترین مسائل مربوط به کارایی را حل می کند.

به نظر شما این عوامل تا چه اندازه می تواند در بهبود سرعت و کارایی ویندوز ۱۰ تاثیر گذار باشند؟ نظرات و تجربیات خود را با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید