بهترین پخش‌کننده‌های ویدئو برای ویندوز

بخشی از فرایند انتخاب یک پخش‌کننده‌ی ویدیوی مناسب، ویژگی‌هایی است که آن پخش‌کننده ارائه می‌دهد و بخش دیگر حسی است که هنگام استفاده از آن به کاربر دست می‌دهد. هر دو شاخصه نیز تا حدودی به تفکرات شخصی افراد بستگی دارند. قطعاً «انتخاب مناسب» یک فرد با فرد دیگر متفاوت می‌باشد. نکته خوب قضیه این است که پخش‌کننده‌های ویدیوی محشر و بسیاری برای سیستم عامل ویندوز وجود دارند. تا یادمان نرفته، سایت مای‌ترفند برای سیستم‌عامل اندروید نیز بهترین برنامه‌های پخش‌کننده فایل‌های ویدیویی را گرد آورده است.

پخش‌کننده خود ویندوز: Movies & TV

بیاید کار را با راحت‌ترین پخش‌کننده شروع کنیم. برنامه Movies & TV که به صورت خودکار در ویندوز 10 وجود دارد، یک پخش‌کننده قابل برای پخش ویدیو – هرچند گاهی کودن – می‌باشد. این برنامه ظاهر زیاد خوبی ندارد و از فرمت‌های مختلف ویدیویی – هرچند نه به طور خیلی گسترده – پشتیبانی می‌کند.

البته Movies & TV عملکرد خوبی دارد. اگر ویندوز 10 دارید، بدان معناست که همین حالا هم این برنامه را به صورت درون‌سیستمی در اختیار دارید.

از یک لحاظ کار این برنامه بسیار درخشان می‌باشد. از آنجایی که Movies & TV به خوبی با ویندوز 10 همگام‌سازی شده است، نسبت به برنامه‌های فرعی پخش‌کننده ویدیو به عمر باطری فشار بسیار کم‌تری وارد می‌کند. طی آزمایشاتمان، Movies & TV شارژ باطری را نسبت به سایر پخش‌کننده‌های ویدیوی فهرست شده در این مطلب، 50% کم‌تر کاهش داد.

این برنامه پیش از آنکه برنامه دیگری دانلود کنید ارزش یک بررسی را دارد. شاید متناسب با نیازهایتان باشد. با این وجود، ادامه مطلبمان را مطالعه کنید تا پخش‌کننده‌های شخص ثالث رایگان و محبوب ما را نیز ببینید.

مستعدترین انتخاب ممکن: VLC Player

بدون کوچک‌ترین شک و تردیدی، VLC Player یکی از محبوب‌ترین و مستعدترین پخش‌کننده‌های ویدیو می‌باشد. این برنامه رایگان، اپن سورس و نه فقط قابل استفاده در ویندوز، بلکه قابل استفاده روی هر پلتفرم قابل تصور دیگری نیز می‌باشد.

VLC از تمام فرمت‌های ویدیویی پشتیبانی می‌کند. آخرین طراحی این برنامه (هنگام نوشته شدن این مطلب، 3.03) قابلیت پشتیبانی از ویدیوهای 8K، ویدیوهای 360 درجه و کیفیت HDR را دارد. VLC همچنین از فیلترهای صوتی و ویدیویی، زیرنویس، همگام‌سازی صدا و بسیاری قابلیت‌های دیگر پشتیبانی می‌کند. حتی قابلیت زیرنویس VLC، به تنهایی از تمام پخش‌کننده‌های دیگری که تا به حال استفاده کرده‌ایم، بهتر است.

از VLC می‌توان برای پخش کردن ویدیوهای ذخیره شده روی دستگاه، دی‌وی‌دی‌ها، کیفیت‌های بلوری (Blu-Rays) و حتی پخش استریم‌های اینترنتی استفاده کرد. ضمناً امکان شخصی‌سازی رابط کاربری وجود دارد. با توجه به تنوع گسترده پلاگین‌های در دسترس، امکان اضافه کردن ویژگی‌های جدید به برنامه نیز وجود دارد.

اگر پخش‌کننده‌های ویدیویی را دوست دارید که می‌توان بلافاصله پس از دریافتشان از آن‌ها استفاده کرد، VLC Player بهترین گزینه‌تان می‌باشد.

دانلود VLC Player

یک جایگزین جذاب: Pot Player

Pot Player نه تنها به خاطر ویژگی‌ها بلکه به خاطر رابط کاربری‌اش، رقیبی شایسته برای VLC Player به حساب می‌آید. در حقیقت، نظر ما این است که رابط کاربری Pot Player یک چند قدمی از VLC جلوتر است.

به محض باز کردن یک ویدیو، متوجه تفاوت خواهید شد. این برنامه به طور خودکار سایر فایل‌های موجود در دایرکتوری را پیدا می‌کند و یک پلی لیست موقتی برای آن‌ها می‌سازد. این ویژگی برای تماشای تند تند سریال‌ها و ویدیوهای آموزشی، عالی است. سایر قابلیت‌های کوچک رابط کاربری مانند توقف ویدیو با دو بار کلیک روی صفحه و استفاده از پیکان‌های صفحه‌کلید برای گشتن در ویدیو، استفاده از Pot Player را لذت‌بخش می‌کنند.

در صف جلویی ویژگی‌های این برنامه، قابلیت «پشتیبانی از تمام فرمت‌های مدرن» قرار می‌گیرد. با آپدیت‌های منظم این برنامه، فرمت‌های جدید نیز به سرعت قابل پشتیبانی می‌شوند. همچنین با گوناگونی کنترل‌های ویدیویی که در اختیارتان قرار می‌گیرد امکان مدیریت پخش ویدیوها و فایل‌های صوت‌های خود را پیدا می‌کنید.

تنها نکته منفی Pot Player این است که بعضی فرمت‌ها در این برنامه به آن شفافیتی که روی پخش‌کننده‌های دیگر نمایش داده می‌شوند، پخش نمی‌شوند. بعضی ویدیوها که بیت‌ریت یا سرعت ذره‌ای بالایی دارند نیز ممکن است در پخش دچار لگ(گیر) شوند. بدون در نظر گرفتن این مشکلات، Pot Player کاربر-دوست‌ترین پخش‌کننده ویدیوی حاضر در فهرست می‌باشد.

دانلود Pot Player

یک پخش‌کننده سبک: Media Player Classic – Home Cinema

MPC-HC پخش‌کننده‌ای نیست که پیشرفته‌ترین تکنولوژی‌ها را داشته باشد.  در واقع به طور واضحی، شکل و حس عقب‌افتادگی می‌دهد. به این دلیل MPC-HC را در فهرست خود قرار داده‌ایم که پخش‌کننده‌ای بسیار سبک است و با این وجود، هنوز هم از مدرن‌ترین فرمت‌ها پشتیبانی می‌کند. به خاطر ردپای بسیار کوچکی که این برنامه روی سیستم می‌گذارد، می‌توان از آن حتی روی کامپیوترهای بسیار قدیمی نیز استفاده کرد.

بدین ترتیب واضح است که MPC-HC از حاشیه‌ای‌ترین و غیر معمول‌ترین فرمت‌ها پشتیبانی نمی‌کند. با این حال این برنامه از معمول‌ترین فرمت‌ها مانند AVI، MPEG، VOB، WebM، MP4، MOV و WMV پشتیبانی می‌کند.

بنابراین اگر کامپیوترتان یکی از کامپیوترهای نسل قدیمی می‌باشد و فقط با آن ویدیو تماشا می‌کنید، یا اگر به دنبال یک پخش‌کننده سبک می‌گردید، MPC-HC انتخابی ممتاز می‌باشد. این برنامه برای سیستم‌های 32 و 64 بیتی در دسترس می‌باشد و از ویندوزهای XP Service Pack 3 و جدیدتر از آن پشتیبانی می‌کند.

دانلود MPC-HC

5KPlayer برای پشتیبانی از DLNA و AirPlay

5Kplayer آراسته‌ترین رابط کاربری را ندارد، منتهی تعدادی ویژگی جذاب دارد. این برنامه می‌تواند دی‌وی‌دی‌ها و رسانه‌های ذخیره‌شده روی دستگاه را به راحتی پخش کند و از مدرن‌ترین فرمت‌ها پشتیبانی کند. البته هیچ ویژگی ویدیویی پیشرفته‌ای در این برنامه وجود ندارد. فقط می‌توان فایل‌های صوتی و زیرنویس‌ها را فعال یا غیر فعال کرد.

با این وجود، آنچه 5KPlayer را بی‌مانند می‌کند، پشتیبانی درون‌سیستمی آن از DLNA و AirPlay است. با وجود این تکنولوژی‌ها می‌توانید به صورت بی‌سیم و بدون تقلای فراوان، ویدیوها و موسیقی‌های مورد نظرتان را در دستگاه‌های سازگار پخش کنید. و بله درست فکر می‌کنید، با استفاده از پلاگین‌ها می‌توانید چنین پشتیبانی‌هایی را به پخش‌کننده‌هایی همچون VLC نیز اضافه کنید، منتهی اگر حوصله ندارید خودتان این تنظیمات را برقرار کنید با استفاده از 5KPlayer، دیگر مجبور به انجام دستی این کار نیستید.

با استفاده از ابزار دانلود درونی این برنامه می‌توانید از سایت‌های پشتیبانی‌شده ویدیو دانلود کنید. فقط کافیست URL ویدیو را از سایتی که ویدیو روی آن آپلود شده در برنامه وارد کنید، سپس 5KPlayer بررسی می‌کند ببیند آیا می‌تواند این ویدیو را دانلود کند یا خیر.

یکی دیگر از ویژگی‌های جالب این برنامه، قابلیت آن در پشتیبانی از رادیوی آنلاین می‌باشد. فقط کافیست URL استریم مورد نظر را وارد کنید، باقی کارها را خود 5KPlayer انجام می‌دهد. با وجود این که می‌توانید برای انجام این کار در پخش‌کننده‌های دیگر از پلاگین‌ها استفاده کنید، اما رابط کاربری ساده این برنامه، باعث ساده‌تر شدن این کار می‌شود. وجود کلیدهای میانبر از پیش تعیین‌شده‌ای برای کانال‌های BBC Sport، NBC، Kiss FM و چند کانال دیگر، این برنامه را تبدیل به نور علی نور کرده‌اند.

دانلود 5KPlayer

 

دیدگاهتان را بنویسید