6 ویژگی منحصر به فرد اندروید که در ios 12 هم پیدا نخواهید کرد

سیستم عامل های اندروید و IOS پا به پای هم در حال پیشرفت و جلو رفتن هستند، و ویژگی های یکدیگر را کپی و یا توسعه می دهند. اما این دو سیستم عامل محبوب همیشه و در همه موارد نیز با هم برابر نیستند. در این جا تعدادی از ویژگی اندروید که آیفون حتی بعد از بروز رسانی iOS 12  نیز از آن ها بی بهره است را برای شما توضیح می‌دهیم.

پیش از این که به سراغ این ویژِگی ها برویم، قصد ما از نوشتن این مقاله، گفتن “اندروید بهتر از iOS است” نیست. هر دو این سیستم عامل ها عالی هستند و هر کدام ویژگی های بارز و مخصوص به خود را دارند.

حساب چند کاربره و مهمان

شما به راحتی می توانید گوشی های اندرویدی با سیستم عامل لالی پاپ (اندروید 5.x) را به دست دوستان و یا هر کسی که می خواهید بدهید و آن ها بدون این که با حساب اصلی تان کار کنند، به برنامه ها، فایل ها و موارد دیگر دسترسی داشته باشند.

اگر می خواهید گوشی تان را بدون نگرانی از دسترسی به فایل های شخصی تان به دیگران قرض بدهید، می توانید از حساب مهمان استفاده کنید. این حساب اساسا نمونه ای خام از اندروید را بدون نیاز به لاگین کردن اجرا می‌کند و با جدا کردن فایل های اصلی به دیگر کاربران اجازه می دهد تا وظایف ساده ای را با گوشی انجام دهند.

اما اگر بخواهید اجازه دهید شخص از گوش آیفون تان استفاده کند، مجبور می شوید آن را همانطور که هست تحویل دهید. می توانید بگویید که هیچ نیازی به حساب مهمان یا حساب چند کاربره نیست چرا که تلفن ها برای استفاده یک نفر طراحی شده اند. اما تبلت ها داستان متفاوت تری دارند. حتی اگر حساب مهمان و یا حساب های چند کاربره راهی به آیفون ها پیدا نکنند، اما در آیپد ها این ایده می تواند بسیار مفید باشد.

دسترسی مستقیم به USB  مدیریت فایل ها

اگر تلفن اندرویدی را به کامپیوتر وصل کنید، همانطوری که به دیگر درایوهای متصل به کامپیوتر دسترسی دارید، به راحتی می توانید به فایل ها و فولدر های حافظه داخلی و کارت حافظه گوشی دسترسی مستقیم داشته باشید. اگر همین کار را در دستگاه iOS انجام دهید، تنها به محتویات دوربین دسترسی خواهید داشت.

همین مورد برای مدیر فایل های نصب شده بر روی دستگاه هم صدق می‌کند. به تازگی IOS  به چنین قابلیتی دست پیدا کرده اما مدیریت فایل این سیستم عامل بسیار محدود است و تنها فایل های اخیرا باز شده را نشان می دهد و خبری از دسترسی واقعی به فایل ها نیست. بر خلاف آن، اگر برنامه مدیریت فایلی را بر روی اندروید نصب کنید- که هزاران برنامه از این دست در فروشگاه گوگل پلی موجود است- به طور کامل به تمام حافظه دسترسی خواهید داشت. فایل را می توانید به دلخواه خود کپی، کات، جابه جا یا حذف کنید.

سفارشی سازی صفحه خانگی

در سیستم عامل IOS  می توانید آیکون را جابه جا و یا آن ها را در پوشه هایی قرار دهید. این کار بسیار مفید است، اما نه به اندازه ای که باید باشد. در سیستم عامل اندروید، برای مثال، نه تنها می توانید آیکون ها را در یک گروه و پوشه قرا دهید بلکه می توانید با اضافه کردن ویجنت ها که اطلاعات مفید و خوبی را به نمایش می گذارند، عملکرد صفحه های خانگی را به طور کامل تغییر دهید.

برای این که پا را فراتر از این ها هم بگذارید می توانید لانچر های توسهه داده شده توسط توسعه دهندگان شخص ثالث را بر روی گوشی نصب و اجرا کنید. این لانچر ها طیف وسیعی از امکانات را در اختیار کاربران قرار می دهد تا بتوانید کنترل صفحه خانگی را به طور کامل در دست بگیرید.

انتخاب برنامه های پیش فرض در اندروید

اگر مرورگر جدیدی بر روی اندروید نصب کنید، می توانید این مرورگر را به عنوان مرورگر پیش فرض برای باز کردن لینک ها استفاده کنید. همین موضوع برای کیبورد، پیام رسان، صفحه خانگی، برنامه تلفن، دستیار دیجیتال و غیره… صدق می‌کند. این برنامه ها را می توانید بنا به سلیقه خودتان تغییر دهید.

بر روی بستر iOS، چیزی را دریافت می کنید که به شما داده می‌شود. می توانید مرورگر دیگری دانلود کنید، اما نمی توانید آن را به عنوان مرورگر پیش فرض خود انتخاب کنید. همین موضوع برای کیبورد هم صدق می‌کند.

صفحه نمایش همیشه روشن (Always On Display)

این که بتوانید فورا اطلاعاتی مانند تاریخ، زمان، اعلانات و غیره را بدون دست زدن به گوشی ببینید، فوق العاده لذت بخش است. این ویژگی به تازگی به اندروید اضافه شده. زمانی که به آن عادت کنید امکان بسیار ارزشمندی است.

بسیاری از تلفن های اندرویدی جدید، مثل پیکسل 2، گلکسی اس 9، ویژِگی صفحه همیشه روشن (Always-On-Display) که به سرعت اطلاعات را در اختیار شما قرار می دهند، به شما ارائه می دهد. البته اگر از این قابلیت خوشتان نیامد می توانید آن را غیرفعال کنید و سامسونگ به شما اجازه می دهد تا آن را سفارشی سازی کنید یا تنظیم کنید که در زمانی خاص به طور خودکار خاموش شود.

نزدیک ترین ویژگی به قابلیت صفحه همیشه روشن در iOS، قابلیت rise to wake است که هنگام بلند کردن تلفن، صفحه نمایش  گوشی روشن می‌شود. این ویژگی مفیدی است، اما قطعا نگاه کردن به تلفن لذت بخش تر است.

قابلیت چند پنجره ای

با آمدن اندرود 7 نوقا گوگل قابلیت اجرای دو برنامه به صورت همزمان در کنار هم را برای کاربران اندروید فراهم کرد. اما اصلا چرا باید بخواهید دو برنامه را در صفحه نمایش کوچک تلفن اجرا کنید. این امکان بسیار مفید است که شما واقعا به آن نیاز دارید. می توانید لیست خریدتان را نگاه کرده و هزینه را به صورت هم زمان حساب کنید. به علاوه این ویژگی بر روی تبلت ها سودمند تر هم می شوند.

اکنون، این قابلیت در iOS در دسترس است- اما فقط برای آیپد. این ویژگی بر روی صفحه نمایش بزرگ تر تبلت منطقی تر است، اما این قابلیت را دست کم نگیرید-این ویژگی بر روی تلفن ها هم منطقی به نظر می رسد، مخصوصا زمانی که از مدل پلاس تلفن ها استفاده می کنید.

دیدگاهتان را بنویسید