هر آنچه باید درباره PS5 بدانید

در این مطلب، به بررسی PS5 می پردازیم. تقریبا 4 سال است که PlayStation 4، عرضه شده است. با اینکه PlayStation 4 کنسولی سرگرم کننده است، اما طرفداران سونی، به دنبال جانشینی جدید تر و قدرتمند تر برای آن هستند. به طور طبیعی نام این جایگزین، PlayStation 5 می باشد. اما این کنسول چه زمانی منتشر می‌شود و ویژگی های آن چگونه هستند؟

نمایشگاه E3 2018، به تازگی برگزار شد. قبل از E3 2018 هیچ کس انتظار عرضه نسخه جدید کنسول سونی را نداشت. اما بازی های جدیدی مثل The Elder Scrols VI معرفی شدند که PlayStaion 4، توان اجرای آن ها را ندارد. John Kodera، مدیر این شرکت به تازگی اعلام کرده است که کنسول PS4، به مرحله آخر عمر خود رسیده است.

حتی PS4 Pro هم در حال ضعیف تر شدن نسبت به کامپیوتر های گیمینگ است. البته PS4 هنوز هم فروش بسیار بالایی دارد. به طوری که در سه ماهه اول 2018، 76 میلیون دستگاه، فروخته است.

PS4 ممکن است به زودی توقف تولید شود. اما این بدان معنا نیست که این کنسول ضعیف عمل کرده است. سونی هنوز تاریخ مشخصی برای عرضه PS5 مشخص نکرده است. به همین دلیل هر چیزی که بیان می کنیم، بر اساس شایعات و گفته های کارکنان این شرکت است.

 PS5 چه زمانی در دسترس خواهد بود

شرکت های دیگر کنسول های گیمینگ، همگی می دانند که به زودی PS5 عرضه خواهد شد و بازی های بزرگی را پشتیبانی خواهد کرد. اما سوال بزرگ این است که چه زمانی این کنسول قدرتمند عرضه خواهد شد؟ سونی بدون شک وضعیت بازار را در نظر می گیرد و با توسعه دهندگان و سازندگان قعطات سخت افزاری همانگ کرده تا بهترین زمان انتشار را انتخاب کند.

رییس PlayStation سونی، John Kodera، اعلام کرده است که پس از انتشار PS5، نسل قبلی آن، یعنی PS4 هنوز هم پشتیبانی خواهد شد. او همچنین افزود که با وجود پیشرفت تکنولوژی، نسخه جدید PlayStation، حداقل 3 سال را برای گیمر ها پشتیبانی خواهد کرد.

گزارش جدیدی از Wccftech در Computex 2018 منتشر شده است. این گزارش نشان می دهد که AMD در حال کار کردن بر روی گرافیک Navi برای PS5 است و انتظار می رود تا سال 2020 این گرافیک ساخته شود. به نظر می آید که زمان انتشار PS5، در این سال و یا سال 2021 باشد. قیمت PS4 و PS4 Pro، حدود 399 دلار در هنگام عرضه بود. به نظر می رسد که PS5 هم قیمتی در همین حدود داشته باشد.

 PlayStation Plus

اعلامیه ای جدید در ارتباط با PlayStation Plus، به برخی از شایعات درباره PS5 پاسخ داد. از مارچ 2019 به بعد، PS Plus دیگر بازی های PS3 و یا PSVita را به صورت رایگان پشتیبانی نخواهد کرد.

کیفیت 4K

یکی از راه هایی که می توان از طریق آن تاریخ عرضه این کنسول را فهمید، بررسی فناوری های آن است. در این بخش، تلویزیون های 4K را بررسی می کنیم. PS4 Pro می تواند از نظر فنی، 4K را پشتیبانی کند. هر چه کیفیت تلویزیون ها بیشتر شود، اهمیت PS4 و PS4 Pro بیشتر کاهش می یابد.

صفحه نمایش 8K وجود دارد، اما تلویزیون های 4K، برای خانه ها بیشتر استفاده می‌شود. صفحه نمایش 4K، حداقل چیزی است که از PS5 انتظار می رود. صفحه نمایش 8K بسیار شگفت انگیر است. در واقع در سال 2020 (عرضه احتمالی PS5) فروش و استفاده از تلویزیون های 8K، افزایش خواهد یافت.

PS VR2 با PS5 عرضه خواهد شد

سونی اولین شرکتی بود که واقعیت مجازی را در کنسول هایش استفاده کرد. اگر تکنولوژی واقعیت مجازی پیشرفت کند، سونی مجبور خواهد شد که آن را در کنسول جدید خود استفاده کند. فریم ها در کنسول PS4 Pro پیشرفت و بهبود چشمگیری داشته اند. اما رزولیشن آن در مقایسه با کارت گرافیک کامپیوتر های گیمینگ، هنوز هم مشکلاتی دارد.

وایرلس یکی از پیشرفت های جدید واقعیت مجازی است و PS5 نمی تواند از آن چشم پوشی کند. محبوبیت PS VR ثابت شده است. بنابراین بروزرسانی های جدید این تکنولوژی، نشانگر عرضه زودتر PS5 است. انتظار داریم که نسخه جدید PS VR، بدون جعبه سیاه و کابل های خارجی باشد.

با اینکه قابلیت های HDR و میدان دید بیشتر عمودی و افقی بسیار محبوب می باشند، اما باید به خاطر داشته باشیم که قیمت PS5 باید در حد PS4 باشد.

چه بازی هایی برای PS5 عرضه خواهند شد

به احتمال زیاد، تمام بازی های PS4 برای این کنسول عرضه خواهند شد. اما در مورد بازی های جدیدی که عرضه می شوند، چطور؟

شرکت CD Project Red، به تازگی اعلام کرده است که خودش را نه تنها برای نسل امروز، بلکه برای نسل آینده نیز آماده کرده است. یکی از عناوینی که برای کنسول PS5 عرضه خواهد شد، Cyberpunk 2077 است که فرصت خوبی برای آزمایش PS5 به شمار می آید.

علاوه بر این بازی، باید به بازی های Death Stranding و Ghost of Tsushima اشاره کرد.

دیسک های نوری، سخت و یا Stream

به لطف حافظه های ابری، کنسول جدید سونی، دیگر نیازی به حافظه های زیاد نخواهد داشت. اما چرا؟

PS4 از  داخل، یک کامپیوتر است. سونی بعد از هر آپدیت، قطعات سخت افزاری مهم را عوض می‌کند. به همین دلیل در اجرای بازی ها بسیار بهتر از کامپیوتر های Gaming عمل می‌کند.

Andrew House، مدیر عامل شرکت سونی افزود که تصمیم گیری برای قرار دادن هارد و رم 8 گیگ در PS4 بسیار سخت بود. PS4 و PS4 Pro در حال حاظر از درایو های سخت پشتیبانی می کنند. اگر PS5 از این نوع هارد استفاده کند، قطعا هنگام اجرای بازی های 4K به مشکل بر خواهد خورد. یکی از گزینه های PS5، هارد های نوری هستند. این نوع هارد ها از سرعت بالایی برخوردارند. اما از پهنای باند کوچکی از اینترنت استفاده می کنند.

سونی برای پیشرفت 4K در کنسول خود، واقعا به مشکل بزرگی بر خورده است و ممکن است برای حل این مشکل، از مایکروسافت کمک بگیرد. گیمر ها از دیسک فیزیکی لذت می برند. زیرا نیاز های آن ها را به خوبی بر طرف می‌کند. با این حال، هر دو نوع دیسک فیریکی و نوری ممکن است برای PS5 عرضه شوند.

3 دیدگاه دربارهٔ «هر آنچه باید درباره PS5 بدانید;

دیدگاهتان را بنویسید