مقایسه کامل IPhone XS Max و Samsung Galaxy Note 9 (قسمت دوم)

در قسمت قبلی به مقایسه گوشی های iphone xs max‌ و sumsung note9  پرداختیم و از برخی جنبه ها مزایای و معایب هر کدام را بیان کردیم. در این قسمت به ادامه مقایسه آن ها از جنبه های دیگر می پردازیم.

بهره وروی و چند وظیفه ای

گوشی

این بررسی برای افرادی است که همواره گوشی در دست دارند و به ندرت گوشی خود را زمین می گذارند و علاوه بر آن چندین کار را در یک زمان انجام می دهند. لازمه کار این افراد طول عمر باتری بالا، کارایی سریع و چند وظیفه ای بودن گوشی است. Note 9 به طور حتمی قابلیت  split screen را ارائه می دهد که به وسیله آن یک نمایشگر بزرگ برای نگه داری محتوا خواهید داشت، علاوه برآن قلم S برای امضای الکترونیکی اسناد، پنل های لبه برای تغییر سریع بین اپلیکیشن ها، حباب های چت روی صفحه نمایش و سایر موارد هم از جمله امکانات آن هستند. زیاد بودن قابلیت های Note 9 ممکن است در ابتدا احساس تحت فشار بودن را ایجاد کند، اما در عمل می بینیم که چیزی جل آزادی عمل برای افرادی که چند کار را با هم انجام می دهند، نیستند. یک قابلیت بالاتر این است که شما Samsung DeX خواهید داشت که یک پلتفرم دستکتاپ است که توسط Note 9 ایجاد شده است. با داشتن یک آداپتور نوع C تبدیل USB به HDMI یا یکی از درگاه های DeX، اتصال به مانیتور، صفحه کلید، یک ماوس می توانید هر فایلی را روی گوشی خود باز کنید و روی محیط دسکتاپ با آن کار کنید. این همانند آن است که یک لپ تاپ مینی در هر لحظه در جیب شما است.

iPhone XS Max قدرتمند و سریع است و با رابط جدید خود که بسیار سریع و حساس است، می تواند بین فعالیت های مختلف حرکت کند. اما فلسفه انجام یک کار در یک زمان iOS کمی کار را محدود می‌کند، مخصوصا برای کسانی که تجربه کار با Note را داشته اند. این گوشی قابلیت split screen یا پخش کننده شناور را ندارد واین برخلاف این حقیقت است که صفحه نمایش XS Max بزرگ است  و هیچ چیز جالب تر از پنل های لبه یا قلم اختصاصی نیست.

با همه این اوصاف، برای کارهای چندوظیفه ای به صورت همزمان، Note 9 بهتر عمل می‌کند.

بازی

گوشی

وقتی بحث بازی موبایل پیش می آید، iPhone سال های سال است که در این زمینه بهترین است. بازی معمولا روی آیفون بهتر و سریع تر اجرا می‌شود. علاوه برآن، تعداد کمی از این موارد به اندروید هم رسیدند اما برخی از آن ها هم انحصاری برای آیفون باقی ماندند. برخی از توسعه دهندگان بازها تکنولوژی لمس سه بعدی اپل را پیاده سازی کردند تا کنترل و شلیک با تفنگ را با ورودی های لمس محدود آسان تر کنند.

یک مثال در این مورد وجود دارد: ما PUBG و Vainglory را روی iPhone XS Max و Galaxy Note 9 اجرا کردیم و علی رغم اینکه هر دو گوشی گرافیک بالایی دارند، بازی ها قطعا بهتر و با جزئیات بیشتر روی آیفون نمایش داده می شوند. اما در موارد بسیار کمی، در هنگام اجرا Note 9 هم مانند آیفون خوب عمل می‌کند.

اما، برخی از افراد اهل بازی، هنوز دلیلی برای انتخاب گوشی آیفون مانند Note 9 و ترجیح آن بر آیفون دارند. یک دلیل آن، این است که کنترلر های بلوتوث بیشتری دارد. در مقایسه اگر دستگاه شما اپل باشد، باید حتما و به صورت مخصوص کنترلر MFi را داشته باشید که کمی گران تر است و لزوما کیفیت بهتری هم ندارد.
علاوه بر آن، اپلیکیشن جدید Steam Link، که به شما اجازه می دهدبازی های موجود در کامپیوتر خود را با وای فای به گوشی انتقال دهید، هنوز هم منحصر به اندروید است. ما  آن را برای Galaxy Note 9 امتحان کردیم و مشاهده کردیم که بسیار خوب کار می‌کند.

خلاقیت و اپلیکیشن های خاص

گوشی

برخی اپلیکیشن هایی هستند که قابلیت های خاصی را ارائه می دهند که هنوز هم باید درباره آن ها صحبت کنیم مخصوصا درباره گوشی ای که ۱۰۰۰ دلار قیمت دارد. دلیل اول آن این است که گوشی های هوشمند اندرویدی امروزی بسیار قدرتمند هستند، با وجود پردازنده های ۸ هسته ای، رابط های گرافیکی قدرتمند، حافظه های رم با ظرفیت بالا، هنوز هم به نظر نمی رسد که یک ویرایشگر ویدئو از keyframe ها در پلی استور پشتیبانی کند. در حقیقت به نظر نمی رسد که یک ویرایشگر حرفه ای ویدئو که خوب باشد و یک جریان کاری ساده روی اندروید پیشنهاد دهد.

این مورد برای iOS برقرار نیست. تعدادی از ویرایشگرهای ویدئو مشهور برای پلتفرم اپل خوب و جالب به نظر می رسند و یک جریان کاری بسیار خوب را حتی روی آیفون ارائه می دهند. قبلا ما با Enlight’s Videoleap آشنا شدیم که بسیار خوب کار می‌کند و ویرایش چندلایه ای، کلید کروما برای شفافیت، keyframeها را فراهم می‌کند و برای کاربرد بسیار ساده است. البته محدودیت های خاص خودش را هم دارد و نمی تواند با وایرایشگر ویدئو اصلی شما جایگزین شود. این یک ابزار خوب هم برای ساخت ویدئوهای کوچک برای آپدیت صفحه اجتماعی یا ویرایش کلیپ های کوتاه مناسب است.

علاوه برآن، اپ استور ده ها نرم افزار برای موزیسین ها عرضه کرده است. اپل از مشکل تأخیر صدا سال ها است که رها شده و اکنون می توانید آیفون خود را تا حد یک گیتار، کنترلگر MIDI  یا فقط استفاده از کلید های روی صفحه برای تولید موسیقی یا افزودن جلوه به صورت آنی ارتقا دهید. مجددا ذکر می کنیم که این مورد با استودیو ی ضبط، تقویت کننده یا واحد جلوه ها نمی تواند جایگزین شود اما قطعا یک چیز عجیب برای داشتن در نوگ انگشتان یا برای تمرین و تجربه کردن است.

هرجا که نیاز به گرفتن اعتبار است، کردیت صادر می‌کند،سامسونگ از انتظار برای گوگل برای رفع مشکل تأخیر صدا خسته شده است و Audio Driver حرفه ای اختصاصی سامسونگ خود را توسعه داده است. این اجرای real-time اپلیکیشن های صدا را روی گوشی های پرچمدار سامسونگ مانند AmpliTube  و Soundcamp  ممکن ساخته است. اگرچه پشتیبان توسعه این اپلیکیشن ها به شدت ضعیف است، تعداد اپلیکیشن ها کم است و روی اپلیکیشن ها هم ضعیف هستند.

در مورد گوشی Note، اپلیکیشن PenUP  و قلم S را داریم که به شما اجازه می دهد با هنرمندان در سراسر دنیا در ارتباط باشید، طراحی های خود را ببینید و آن ها را به اشتراک بگذارید. آیا مایل به یادگیری طراحی هستید اما نمی دانید که چگونه باید این کار را انجام دهید؟ PenUP  شامل ده ها آموزش نقاشی زنده به روز  ومنظم است که به صورت شفاهی دست شما را برای طراحی های زیبا هدایت می‌کند.

چند رسانه ای

در مبحث چند رسانه ای،  هردو گوشی به صورت مساوی خوب عمل می کنند. شما در صفحه نمایش هردو آن ها بزرگی، دقت، صحنه های زیبا برای دیدن فیلم ها و کلیپ ها را مشاهده می کنید و هم چنین بلندگوهای استریو را در هر دو گوشی هم داریم.

بلندگوهای sport  سامسونگ، با لوگوی “Tuned by AKG” هستند و به دلیل وجود تجهیزات عالی در میانه های پائین بسیار عالی هستند. همین باعث عملکرد عالی آن ها می‌شود  هم چنین می توانند گاهی اوقات جزئیات را هم در موسیقی نمایان کند.

بلندگوهای iPhone XS Max بلندتر هستند و در بخش باس حجم صدای بالاتری را ارائه می دهند. در صداهای میانی، عمق صدا داریم که صدای کلی را با کاراکتر های فای کلی تری ارائه می دهد.
با این حال که بلندگوهای هر دو گوشی به دلایل گفته شده عالی هستند، اما صدای  XS Max قطعا بهتر است و از صدای Note 9 در شرایط مساوی بلندتر است.

دوربین

گوشی

هر دو گوشی در مورد دوربین چندین سال است که در صدر قرار دارند. این شرکت ها در این زمینه نگرش های مختلفی دارند اما هر دو نتایج خوبی داشتند فقط یکی از آن ها بهتر به نظر می رسد.

امسال، اپل ما را با قابلیت جدیدی که آن را HDR هوشمند نامیده است، غافلگیر است. عملکرد آن مانند HDR+ گوگل است زمانی که گوشی چند تا عکس می گیرد  و بخش هایی از آن ها را برای دستیابی به تصویر بهتر با جزئیات کمتر در سایه ها  و سایه روشن هایی که به سمت سفید می روند، در هم می آمیزد.

HDR  هوشمند بسیار عالی است  و گاهی به آیفون مزیتی می دهد که در مقایسه با Note 9 به آن برتری می بخشد. اولین مجموعه عکس ها که در پائین نمایش داده شده است نشان می دهد که چگونه دوربین سامسونگ ساختمان را در سمت چپ بیش از حد نوردهی کرده است در حالی که آیفون تلاش کرده است رنگ ارغوانی آن را حفظ کند.
هر دو گوشی در گرفتن صحنه های رنگی و پویا بسیار عالی عمل می کنند. Note 9 دوست دارد که جزئیات را بزرگ نمایی کند، در حالت عادی سامسونگ که ممکن است حالت مورد علاقه شما باشد یا نباشد. تصاویری که با آیفون گرفته شده اند، ممکن است گاهی کمی به رنگ زرد متمایل شوند، همانطور که اپل تمایل دارد به عکس ها هنگام پردازش، طیف رنگی گرم اضافه می‌کند اما همانطور که در تصویر پرتره پایین مشاهده می کنید، می تواند رنگ ها را کمی بهتر از Note 9 به عک اضافه کند.
البته، عکاسی در شب برای هر دو گوشی یک چالش اساسی محسوب می‌شود. شارپ بودن و دقت به جزئیات Galaxy Note 9 به آن کمک می‌کندکه از این چالش خارج شود، نویز را در تصاویر کاهش دهد و این در حالی است که iPhone XS Max به نظر می رسد در نوردهی در این زمینه بهتر باشد.

حالت پرتره

البته، حالت پرتره(که در Note 9با عنوان Live Focus شناخته می‌شود) یک مسئله اساسی است. هر کدام از آن ها امروزه یک نسخه از آن را دارد و برخی بهتر عمل کرده اند و ما انتظار داریم که گوشی های رده بالا در صنعت بوکه را در عکاسی بسیار راحت داشته باشند و این دو گوشی آن را به خوبی دارند. اشتباه نکنید هر دو حالت پرتره و Live Focus خطاها و ایراداتی دارند. بخشی از موی سوژه ممکن است بلور شود یا گوش آن بریده شود  یا بخشی از پشت زمینه ممکن است به اشتباه جزو منطقه فوکوس در نظر گرفته شود. اما بیشتر اوقات ما با این گوشی ها راحت تر عکس پرتره می گیریم. و از زمانی که اپل قابلیت تنظیم بوکه را پس از این که عکس گرفته شد، ایجاد کرد، تفاوت بین دو مشخصه کمتر شد.

فیلم

هر دو گوشی iPhone XS Max و Galaxy Note 9 قابلیت فیلم برداری ۴K با توانایی ضبط ۶۰ فریم در ثانیه را دارند. همین باعث ضبط فیلم های دقیق و با جزئیات در آن لحظه می‌شود. تولید مجدد عکس همانطور که در تصاویر مشخص است، زیباست. هر دو ترکیب خود را از پایداری عکس نوری به کمک ثابت سازی دیجیتال به روش خود برای موفقیت های مختلف به کار گرفته اند.می توانید مثال های ساده را در ادامه مشاهده کنید.

iPhone هم از قابلیت فیلم برداری ۴K با ضبط ۲۴ فریم در ثانیه استاندارد پشتیبانی می‌کند که به شما در ضبط کلیپ هایی با ظاهر مشابه فیلم بر اساس حرکتشان کمک می‌کند.

این موضوع که iOS  هنوز هم تنظیمات دوربین مخفی در اپلیکیشن تنظیمات گوشی دارد، آزار دهنده است و برای تنظیم و تغییر تعداد فریم یا رزولوشن باید مسیر سختی را طی کنید.

در سمت دیگر، کنترل های زوم در iPhone XS Max با یک دست بسیار راحت تر است کافی است فقط روی دکمه ۱x zoom ضربه بزنید و آن را نگه دارید یا به بالا و پایین بکشید. Note 9 هم این قابلیت را زمانی که از دکمه شاتر به عنوان تنظیم کننده زوم استفاده می کنید، به کار برده است، اما اصلا برای استفاده دقیق نیست. مخصوصا زمانی که هنگام فیلم برداری زوم کنید، این مورد دقیق تر مشخص می‌شود.

عمر باتری

امسال سامسونگ در گوشی Note 9 باتری خود را از ۳,۳۰۰mAh به ۴,۰۰۰mAh ارتقا داد. نتیجه آن روشن ماندن بیشتر صفحه نمایش و حالت استندبای بیشتر بود. ما می توانیم با اطمینان Note 9 را حمل کنیم و در طول روز از آن استفاده کنیم و هم چنان تا عصر نیازی به شارژ باتری نداشته باشد.

iPhone XS Max در حالت عادی، طول عمر باتری فوق العاده ای دارد. بیش از ۹ ساعت روشن بودن صفحه نمایش   و کارایی استندبای فوق العاده در تست عمر باتری ما مشاهده شد.

گوشی

هر دوی گوشی ها در زمینه مصرف نیرو خوب ظاهر شدند، اما  iPhone XS Max برنامه بهتری درباره جلسات شارژ شدن در طول زمان داشت. در حالی که Note 9 در کمتر از دو ساعت به دلیل وجود تکنولوژی Fast Charging brick شارژ می‌شود،  iPhone XS Max، ۳ ساعت و ۳۰ دقیقه زمان برای شارژ شدن نیاز دارد اما در صورتی که بخواهید گوشی آیفون شما سریع شارژ شود، باید یک قطعه شارژ سریع و USB  نوع C که به صورت جداگانه توسط اپل فروخته می‌شود را خریداری کنید.

نتیجه گیری

در نهایت، ده ها تن از مردم هستند که مدل های دیگری از گوشی های Android  یا iOS را می پسندند. اما ممکن است شما بخواهید که اولین گوشی مدل بالای خود را بخرید و نمی دانید که کدام یک را باید بخرید. یا شاید شما یکی از این گوشی ها را داشته باشید و بخواهید بدانید که در رقابت با مدل دیگر چگونه ظاهر شده است؟

Samsung Galaxy Note 9 یکی از گوشی های با مجموعه کاملی از قابلیت ها و با کارایی بالا  است و  iPhone XS Max اپل بزرگترین صفحه نمایش و سریع ترین قطعاتی  را دارد که اپل تا به حال داشته است. هر دو گوشی به تازگی عرضه شده اند و کمتر از یک سال عمر دارند.

Note 9 گوشی ای است که ده ها کار را با هم و به صورت همزمان می تواند انجام دهد. چند پنجره بودن و تقسیم صفحه نمایش، عناصر شناور رابط کاربری، قلم S برای طراحی و نوشتن، اسکرین شات گرفتن از صفحه با فرمت GIF، سامسونگ DeX و موارد دیگر از جمله قابلیت های این گوشی هستند.

گوشی

iPhone XS Max سخت افزار بسیار قدرتمندی دارد و قطعا در کارایی عالی  و گرافیک برتری دارد. اما iOS یک سیستم عامل متمرکز تر است و روی یک اپلیکیشن در یک زمان تمرکز می‌کند که خوب و ساده است. اکوسیستم اپل از چند بخش خلاق جدید بهتر از اندروید پشتیبانی می‌کند از جمله: موسیقی و ویرایش فیلم.

می توان گفت که Note 9 تلاش می‌کند که از یک گوشی ساده به یک دستگاه چند منظوره تبدیل شود در حالی که  iPhone XS Max  هدفش این است که فقط یک گوشی باشد در واقع یک آیفون باشد فقط…

با مقایساتی که انجام شد ترجیح شما خرید کدام یک از گوشی ها است؟ به نظر شما چه فاکتورهایی برای خرید گوشی مهم تر هستند؟نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید