معرفی ۷ اپلیکیشن برتر یادداشت برداری برای برنامه نویسان

برنامه نویسی یک فعالیت خسته کننده و سخت است حتی اگر به صورت تفریحی انجام شود. ساخت یک وب سایت، اپلیکیشن موبایل، یا دسکتاپ یک مسئولیت بزرگ است و مهارت های خوب یادداشت برداری برای منظم ماندن و دور بودن از استرس، ناامیدی و فرسودگی در این فعالیت، بسیار مهم است.

اما بیشتر اپلیکیشن های یادداشت برداری متناسب با برنامه نویسان طراحی نشده اند و می توانند برای استفاده بسیار سخت باشند از این جهت که شما را مجبور به یادداشت همه مطالب می کنند. در ادامه برخی از بهترین ابزارهای یادداشت برداری برای برنامه نویسان و افرادی که با کد سروکار دارند را معرفی می کنیم.

اپلیکیشن های یادداشت برداری برای برنامه نویسان

۱. Boostnote

اپلیکیشن یادداشت برداری

پلتفرم ها : Windows, Mac, Linux

قیمت : رایگان

Boostnote یک مثال ابتدایی از اپلیکیشن یادداشت برداری برای کد نویسان است. این اپلیکیشن همه امکانات اپلیکیشن های یادداشت برداری های جدید را ندارد اما چیزی که همه برنامه نویسان دوست دارند را دارد. شما می توانید بلاک های کد را به صورت مستقیم در متن های معمولی بیاورید و هم چنین می توانید متن های خلاصه جدا را بسازید که به صورت مخصوص برای جمع آوری و گروه بندی چندین بلاک کد در یک متن تنها هستند. این اپلیکیشن هم چنین از لیست های مبتنی بر checkbox برای مدیریت وظایف پشتیبانی می کنند.

۲. MedleyText

اپلیکیشن یادداشت برداری

پلتفرم ها : Windows, Mac, Linux

قیمت : ۴۵ روز رایگان و هزینه ماهانه ۵ دلار

MedleyText بسیار مشابه Boostnote است با این تفاوت که امکانات کمتری دارد اما تمرکزش روی امکاناتش بسیار زیاد است. امکاناتی از قبیل پشتیبانی از فرمت های متن زیاد، بلاک کد های توکار با متن های معمولی و تم های قابل سفارشی سازی و میان برهای صفحه کلید. این برنامه برای کدنویس های حرفه ای با پروژه های بزرگ بسیار مناسب است.

وقتی که شما کدها را مستقیما به متن فرمت می کنید، این اپلیکیشن به صورت خودکار syntax را هایلایت می کند. یا شما می توانید به صورت دستی انتخاب کنید که کدام زبان هایلایت syntax به هرکدام از بلاک های کد داده شده اعمال شود.این اپلیکیشن بیش از ۴۰ زبان برنامه نویسی را پشتیبانی می کند.

از آنجایی که MedleyText یک بار برای یادداشت های محلی رایگان بود، حال دیگر این ویژگی وجود ندارد. در حال حاضر MedleyText یک اپلیکیشن پیشرفته و محبوب است که دوره رایگان طولانی ای و هم چنین امکانات ارزشمند بسیاری از جمله همگام شدن با Dropbox  و امکان به اشتراک گذاری یادداشت ها با لینک هم دارد.

۳. Quiver

اپلیکیشن یادداشت برداری

پلتفرم : Mac

قیمت : ۱۰ دلار با دوره آزمایشی رایگان

Quiver اپلیکیشن دیگری در این حوزه است که مشابه دو اپلیکیشن قبل است. شما می توانید متن ها را ا کدهای موجود در آن ها ترکیب و مطابقت دهید(در هر دو فرمت Markdown  و LaTeX ).  اگرچه Quiver  یک ویرایشگر کد پیشرفته در درون خود دارد که بسیار بهتر از نمونه های مشابه رقبا است.  برای هایلایت کردن syntax این اپلیکیشن از بیش از ۱۲۰ زان برنامه نویسی پشتیبانی می کند. همگام سازی فضای ذخیره سازی ابری برای Dropbox، Google Drive و iCloud و موارد دیگر در دسترس است. به دلیل اینکه یادداشت ها به صورت JSON ذخیره می شوند، شما می توانید به صورت مطمئن از کنترل نسخه برای ردیابی تغییرات استفاده کنید. نوت بوک های به اشتراک گذاشته شده می توانند امکان همکاری بین اعضای یک تیم در پروژه های بزرگ را فراهم کنند.

 این اپلیکیشن بسیار عالی است اما به دلیل اینکه فقط برای مک در دسترس است در رده سوم قرار دارد. با وجود این که سیستم عامل مک می تواند یک محیط برنامه نویسی فوق العاده باشد، Quiver برای برنامه نویسانی که به صورت معمول بین سیستم عامل ها در حال تغییر هستند، انتخاب مناسبی نیست.

۴. OneNote

اپلیکیشن یادداشت برداری

پلتفرم ها: Windows, Mac, Android, iOS, Web

قیمت: رایگان

OneNote تامدت ها یکی از بهترین اپلیکیشن های یادداشت برداری بود اما اخیرا کمبود قابلیت های هایلایت syntax آن که به شدت مورد نیاز برنامه نویسان بود احساس می شد. خوشبختانه، به دلیل وجود افزونه رایگان منتشر شده توسط کاربر GitHub ، هم اکنون OneNote به این قابلیت مجهز شده است. این افزونه یک مقدار سنگین شمرده شده است، اما بهتر است بدانید که در نهایت می توانید از OneNote برای ذخیره یادداشت های کد استفاده کنید. از آن جایی که OneNote یکی از بهترین راه ها برای یادداشت برداری به عنوان یک دانشجو است، مخصوصا برای دانشجویان مهندسی و برنامه نویسی افزودن این مورد یک خبر بسیار خوب است.

OneNote هم چنین یکی از بهترین گزینه ها برای پروژه های مشترک به منظور امکان به اشتراک گذاری یادداشت ها است. بهترین مزیت آن رایگان بودن و در دسترس بودن روی همه پلتفرم های محبوب است. تنها نقطه ضعف آن این است که برای لینوکس در دسترس نیست.

۵. CherryTree

اپلیکیشن یادداشت برداری

پلتفرم : Windows

قیمت : رایگان

CherryTree بر خلاف سایر اپلیکیشن های یادداشت برداری، فراتر از یک دفترچه شخصی است. اگرچه از آنجایی که صفحه ها می توانند در یک سلسله مراتب زیر هم تو در تو باشند، این اپلیکیشن بیش از قابلیت یادداشت برداری است. شما می توانید از لینک دادن به به هر صفحه دیگری از درون دفترچه خود لذت ببرید. اپلیکیشن های دیگری مانند CherryTree هستند از جمله آن ها می توان به wikidPad و Zim اشاره کرد. اما CherryTree از یک نوع صفحه خاص که مخصوص کد است، پشتیبانی می کند. از یادداشت های منظم برای ایده ها و وظایف و کد ها استفاده می کند.

CherryTree بسیار سریع است و همین مورد آن را به یکی از بهترین اپلیکیشن های یادداشت برداری سبک تبدیل کرده است.

۶. Sublime Text

اپلیکیشن یادداشت برداری

پلتفرم ها : Windows, Mac, Linux

قیمت : ۸۰ دلار

به عنوان یک برنامه نویس، احتمالا درباره Sublime Text شنیده اید. بله این برنامه یک ویرایشگر متن است و یک اپلیکیشن یادداشت برداری نیست، اما بدون شک می تواند برای یادداشت برداری استفاده شود به این صورت که هر یادداشت به عنوان یک فایل متنی و هر کد به عنوان یک چکیده یا خلاصه در یک فایل جداگانه متناسب با زبان در نظر گرفته شود.

ویژگی های ذاتی Sublime Text برای افزایش بهره وری کلی عالی هستند و قابلیت تبدیل به چندین ویرایشگر را هم دارند.اما برای یادداشت برداری و سازماندهی، حتی می تواند با چند افزونه رایگان بهتر هم شود.

Sublime Text بسیار پر هزینه است اما دوره ارزیابی رایگان آن هیچ گاه به پایان نمی رسد و می توانید تا زمانی که با هشدار خرید نسخه کامل آن برخورد نکرده اید، از این اپلیکیشن به صورت نامحدود استفاده کنید.

۷. TickTick

اپلیکیشن یادداشت برداری

پلتفرم ها : Windows, Mac, Android, iOS, Web

قیمت : رایگان، نسخه پیشرفته ۲۸ دلار در هر سال

TickTick یک اپلیکیشن برای لیست کردن کارهایی است که باید انجام دهیم و کاملا مشابه انواع دیگر اپلیکیشن ها در این محدوده است، اما یک قابلیت دارد که آن را برای یادداشت برداری مناسب می سازد: اینکه هر آیتم لیست یک فیلد توضیح دارد که به صورت اساسی یک notepad کامل است.

به عنوان یک برنامه نویس، می توانید از TickTick برای ردیابی همه وظایف به عنوان آیتم های یک لیست مستقل و ذخیره سازی هر یادداشتی که برای هر وظیفه ای نیاز دارید استفاده کنید. هیچ هایلایت syntax یا فرمت متن غنی ای وجود ندارد بنابراین ایده های مدیریت بهتر از ذخیره سازی خلاصه کدها است.

علاوه بر این شما از همه مزایای یک اپلیکیشن لیست کارهای انجام بهره مند می شوید از جمله: سازماندهی پوشه، زیر فعالیت ها ، وظایفی که ممکن است اتفاق بیفتند، یادآورها، اولویت ها. TickTick برای تعداد محدودی از لیست ها رایگان است و برای نسخه پیشرفته آن پرداخت سالیانه ۲۸ دلار نیاز است.

به نظر شما کدام یک از اپلیکیشن های معرفی شده بهتر هستند؟ آیا اپلیکیشن بهتر دیگری را در این زمینه می شناسید؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

1 دیدگاه دربارهٔ «معرفی ۷ اپلیکیشن برتر یادداشت برداری برای برنامه نویسان;

دیدگاهتان را بنویسید