معرفی ۵ مورد از بهترین جایگزین های فتوشاپ در لینوکس

آیا به دنبال راهی برای اجرای فتوشاپ در لینوکس هستید؟ شما ممکن است نیاز داشته باشید برخی از کارهای ویرایش تصویر، عکس هایی که به ارتقاء یا نقاشی اساسی نیاز دارند را انجام دهید. اما نرم افزار فتوشاپ در لینوکس وجود ندارد. بنابراین، راه حل چیست؟ نرم افزار جایگزین چیست؟ آیا نرم افزاری معادل فتوشاپ برای لینوکس وجود دارد؟ در ادامه با ما همراه باشید تا بهترین نرم افزار جایگزین فتوشاپ برای لینوکس را معرفی کنیم. این نرم افزارها به شما کمک می کنند تا تصاویر را به راحتی ویرایش کنید.

۱. GIMP

هر برنامه ای که بتواند به عنوان نسخه متن باز فتوشاپ در نطر گرفته شود، GIMP (GNU Image Manipulation Program) نامیده می شود. GIMP از سال ۱۹۹۵ شروع به کار کرد و یکی از قدیمی ترین نرم افزار های متن باز در دسترس است. GIMP یک ابزار انعطاف پذیر با چندین قابلیت اصلی است که بسیاری از امکانات و جلوه های مشابه فتوشاپ را به همراه دارد. هم چنین قابلیت توسعه پذیری هم از نکات مثبت آن است بدین معنا که می توانید با نصب افزونه های دیگر قابلیت های جدیدی را به آن اضافه کنید.

به صورت خلاصه، GIMP برای کارکرد حرفه ای قدرت لازم را دارد. تنها نقطه ضعف آن، این است که رابط کاربری آن دقیقا مانند فتوشاپ نیست، اما جایگزین بسیار قدرتمندی برای فتوشاپ است و دستورات و قابلیت های بسیار جالب جدیدی دارد که باید آن ها را یاد بگیرید.

برای نصب GIMP روی لینوکس با افزودن رجیستری PPA آغاز کنید سپس منابع را آپدیت و نصب نمایید:

sudo add-apt-repository ppa:otto-kesselgulasch/gimp

sudo apt update

sudo apt install gimp

۲. Pinta

یکی از بهترین جایگزین های فتوشاپ در ویندوز، ویرایشگر تصویر Paint.NET است که جایگزینی برای MS Paint می باشد. این ویرایشگر بسیار انعطاف پذیر، قابل توسعه از طریق پلاگین ها است  وبسیار سبک تر  و کم حجم تر از فتوشاپ است. معادل Paint.NET در لینوکس Pinta است که هر چیزی که نیاز داشته باشید را دارد. این نرم افزار شامل همه قابلیت های ساده و اصلی ، لایه های نامحدود، تاریخچه کامل ویرایش و ۳۵ جلوه برای تنظیمات تصاویر است. Pinta برای روتوش سریع تصویر و ویرایش های ساده بسیار مناسب و کارآمد است.

Pinta می تواند از منابع مختلفی نصب شود اما ممکن است نسخه قدیمی باشند. برای اطمینان از اینکه نسخه جدید را نصب می کنید، از دستور زیر آن را نصب کنید:

sudo add-apt-repository ppa:pinta-maintainers/pinta-stable

sudo apt update

sudo apt install pinta

۳. Krita

تمرکز اصلی کریتا به عنوان یک برنامه نقاشی دیجیتال است. به همین ترتیب، سعی می کند بیشتر عناصر رابط خود را پنهان کند تا یادگیری تازه ها و نقاشی برای افراد تازه کار  راحت تر شود. نقاشی دیجیتال شامل مفاهیمی مانند: هنر، کمیک ها، بافت ها و … است. همه این موارد با ابزارهای پکیج کریتا به سادگی در دسترس و قابل استفاده هستند. از جمله ابزارهای آن می توان به براش های مختلف، لایه های مختلف پیشرفته و پشتیبانی از ویرایش ساده و برداری اشاره کرد. برای نصب آخرین نسخه کریتا از دستور زیر استفاده کنید:

sudo add-apt-repository ppa:kritalime/ppa

sudo add update

sudo apt install krita

۴. MyPaint

اگر به دنبال یک برنامه نقاشی دیجیتالی با رابط کاربری کاملاً حداقل هستید، احتمالا  MyPaint مناسب شما است. مانند Krita، این برنامه مفاهیم نقاشی دیجیتال شامل مواردی مانند: هنر، کمیک ها، بافت ها و … است. قطعاً MyPaint ساده تر از Krita است، بنابراین انتظار نداشته باشید که این برنامه مملو از ویژگی های مختلف باشد. با این حال، این بدان معنی نیست که امکانات کمی دارد . MyPaint از تبلت های حساس به فشار پشتیبانی می کند، اندازه بوم نامحدودی دارد و  قلم مو های آن قابل تنظیم هستند.

اگر کریتا برنامه سنگینی است، قطعا MyPaint گزینه مورد نظر شما و یک برنامه سبک تر است. اما کافی نیست و باید به کریتا هم سر بزنید.

برای نصب این برنامه از دستورات زیر استفاده کنید:

sudo add-apt-repository ppa:achadwick/mypaint-testing

sudo apt update

sudo apt install mypaint

۵. Photopea

این نرم افزار، یک ابزار مبتنی بر مرورگر است که از منابع محلی رایانه شخصی شما استفاده می کند، Photopea بر روی هر پلت فرم دسکتاپ اجرا می شود. این برنامه با  رابط کاربری مشابه فتوشاپ خود (نوار کناری، منو، نوار ابزار، تاریخچه و غیره) و پشتیبانی از قالب های استاندارد تصویر، یک جایگزین ایده آل برای آن است. برای استفاده از این نرم افزار، بهترین نتیجه را از یک مرورگر مبتنی بر Chromium، مانند Google Chrome دریافت خواهید کرد.

نگران از دست دادن فایل ها هم نباشید. تمام ویرایش هایی که با Photopea انجام می دهید روی کامپیوتر شما ذخیره می شوند. این نرم افزار حتی می تواند فایل های PSD فتوشاپ، Adobe XD و هم چنین عکس هاس با فرمت RAW را هم مدیریت کند.

اپلیکیشن های گرافیکی دیگر در لینوکس

Darktable: رابط کاربری مشابه فتوشاپ دارد.

Pixlr: اپلیکیشن مبتنی بر مرورگر دیگری است که چندین ابزار ویرایش را ارائه می دهد. ت.جه داشته باشید که برای اجرا به Flash Player نیاز دارد.

Inkscape:این نرم افزار یک جایگزین متن باز برای Adobe Illustrator است که ابزارهای طراحی انعطاف پذیری را برای ساخت تصاویر جالب ارائه می دهد.

اگر هیچ کدام از ابزارهای بالا را دوست نداشتید، می توانید با استفاده از ماشین مجازی یا WINE فتوشاپ را روی لینوکس نصب کنید.

ما ۵ برنامه جایگزین فتوشاپ در لینوکس را معرفی کردیم. کافی است فقط یکی از آن ها را نصب کنید.

  1. GIMP
  2. Pinta
  3. Krita
  4. MyPaint
  5. Photopea

شما از کدام یک از نرم افزارهای بالا برای ویرایش عکس و به جای فتوشاپ در لینوکس استفاده می کنید؟ به نظر شما کدام یک از نرم افزارهای معرفی شده بهتر هستند؟ نظرات و تجربیات خود را با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید