معرفی کامل iOS 13 و آموزش گام به گام چگونگی نصب آن

اپل در سوم ژوئن ۲۰۱۹ نرم افزارهای  iOS 13 و ۱۳ iPadOS را منتشر کرد. توصیه می شود که نسخه ها ی بتا را روی دستگاه های مورد استفاده روزانه خود استفاده نکنید اما اگر اگر یک دستگاه با سیستم عامل iOS دارید که اضافی است و دستگاه اصلی شما نیست و هم چنین تمایل دارید که از تازه های تکنولوژی اطلاع داشته باشید و از آن ها استفاده کنید، در ادامه با ما همراه باشید تا چگونگی دانلود و نصب نسخه بتا (آزمایشی)  iOS 13 را روی آیفون و هم چنین iPadOS 13 روی آیپد را به صورت گام به گام آموزش دهیم.

طبق گفته اپل، این شرکت داده های عمومی نسخه بتا  iOS و iPadOS 13 را تا پایان این ماه ارائه نخواهد کرد اما این موضوع شما را از استفاده از این نسخه جدید سیستم عامل منع نخواهد کرد.

توصیه ما این بود که نشخه بتا را روی دستگاه های اصلی خود نصب نکنید زیرا امکان از دست رفتن داده ها و مسائلی از قبیل عدم اعتماد وجود دارد که از باگ های این نسخه جدید ناشی می شوند. بنابراین اپل هم در یادداشت های مربوط به انتشار این سیستم عامل ذکر کرده است که این نسخه انحصارا برای توسعه دهندگان به منظور تست اپلیکیشن هایشان و انطباق با تکنولوژی های جدید در iOS منتشر شده است. بنابراین نسبت به تهیه نسخه پشتیبان از دستگاه خود و نصب آن روی دستگاه هایی که به سادگی قابل پاک کردن باشند، اقدام  نمایید.

پیشنیازهای نصب iOS 13 و iPadOS 13

افرادی که این نسخه های جدید را نصب می کنند، روی پورتال توسعه دهندگان اپل هستند بنابراین شما باید با اپل آی دی خود وارد این پورتال شوید. در پایان باید بررسی کنید که آیا دستگاه شما حداقل های لازم برای نصب iOS 13 و  iPadOS 13 را دارد یا خیر.

پیشنیازهای سیستم برای نصب iOS 13:

iOS 13 با دستگاه های زیر سازگار است:

iPhone XS
iPhone XS Max
iPhone XR
iPhone X
iPhone 8
iPhone 8 Plus
iPhone 7
iPhone 7 Plus
iPhone 6s
iPhone 6s Plus
iPhone SE
iPod touch (نسل هفتم)

نیازمندی های سیستم برای نصب ۱۳ iPadOS

iPadOS با آیپدهای زیر سازگار است:

۱۲٫۹-inch iPad Pro
۱۱-inch iPad Pro
۱۰٫۵-inch iPad Pro
۹٫۷-inch iPad Pro
iPad (نسل ششم)
iPad (نسل پنجم)
iPad mini (نسل پنجم)
iPad mini 4
iPad Air (نسل سوم)
iPad Air 2

اپل دو روش را برای نصب نسخه های بتا iOS و iPadOS 13 پیشنهاد می دهد:

در گذشته، نصب یک نسخه بتا iOS مساله ساده تری در رابطه با جمع آوری یک پیکربندی خاص پروفایل برای دستگاه از پورتال اپل برای توسعه دهندگان نسبت به مکانیزم های به روزرسانی نرم افزار و سیستم عامل برای آپدیت نسخه بتا برای کاربران بود. با نسخه های بتای   ۱۳ iOS و iPadOS 13، اپل روش های متفاوتی را نسبت به استفاده توسعه دهندگان بتا macOS Catalina 10.15 یا  Xcode 11 beta به کار گرفته است.

چگونگی نصب  iOS or iPadOS 13 نسخه بتا با استفاده از  Xcode 11

این روش کاملا برای افرادی مناسب است که در حال حاضر از سیستم عامل macOS Mojave یا یکی از نسخه های تجاری اولیه macOS استفاده می کنند، چون نیازی به به روز رسانی سیستم  آن ها به نسخه  بتای ۱۰.۱۵ Catalina وجود ندارد. کاری که در عوض انجام می دهید دانلود و نصب یک Xcode 11 چند گیگابایتی است که به شما اجازه می دهد که iOS 13 بتا را از طریق آی تیونز نصب کنید.

۱.به سایت developer.apple.com/download بروید و با حساب کاربری Apple ID خود وارد شوید.

۲٫ در قسمت اپلیکیشن ها در بالای صفحه روی قسمت Xcode 11 Beta کلیک کنید.

iOS 13

شما باید iOS 13 بتا را با استفاده از  iTunes روی macOS Mojave نصب کنید. با دانلود  Xcode beta حال بهترین زمان برای آزادسازی فضا روی مک فرا رسیده است. به همین منظور ما اپلیکیشن MacPaw را پیشنهاد می کنیم.

۳.منتظر بمانید تا دانلود Xcode 11 beta به پایان برسد سپس نصب کننده را باز کنید.

در ابتدا پوشه دانلود حساب کاربری سیستم عامل مک خود را با کلیک کردن روی دسکتاپ و سپس فشردن همزمان کلیدهای Command – L  روی صفحه کلید ، باز کنید هم چنین شما می توانید پوشه دانلودها را از منو Finder’s Go هم باز کنید. حال روی فایل Xcode_11_beta.xip دابل کلیک کنید تا نصب کننده کار خود را آغاز کند و مطابق دستورالعمل ها روی مک خود عمل کنید. احتمالا از شما خواسته شود که فرایند نصب را با رمز عبور حساب کاربری سیستم عامل مک خود اهراز هویت کنید.

۴. با نصب موفق اپلیکیشن، Xcode 11 beta را از پوشه اپلیکیشن های خود باز کنید

Xcode به نصب چند عنصر اضافی هم دارد. مطمئن شوید که به آن پاسخ مثبت داده اید و تا پایان عملیات منتظر بمانید . پس از اینکه اپلیکیشن برای نخستین بار آغاز به کار کرد، می توانید از آن خارج شوید زیرا هم اکنون پشتیبانی های لازم برای نرم افزار را داریم .

۵.  حال نصب کننده های iOS and iPad OS 13 beta را جکع آوری کنید. روی Operating System در بالای پنجره پورتال Apple Developer در مرورگر سافاری کلیک کنید ، روی Show All در قسمت iOS or iPadOS 13 beta کلیک کنید و سپس روی restore image متناسب با مدل سیسان عامل دستگاه خود کلیک کنید.

این کار باعث می شود restore image در پوشه دانلودهای مک شروع به دانلود کند. برای مشاهده و نظارت بر فرایند و پیشرفت کار، روی منو View سافاری کلیک کرده و Show Downloads را انتخاب کنید. هم چنین می توانید کلیدهای ترکیبی Command – L را با پنجره سافاری انتخاب شده فشار دهید.

۶. باید پیش از نصب هر نسخه از نرم افزار سیستم عامل جدید iOS، قسمت Find My iPhone را غیر فعال کنیم. Settings را در دستگاه iOS باز کنید و روی بیو Apple ID در بالا کلیک کنید. سپس روی iCloud ضربه بزنید و Find My iPhone/iPad را از لیست پیدا کرده و آن را به موقعیت OFF تغییر دهید. در نهایت، پسورد Apple ID خودتان را وارد کنید و برای تایید عملیات روی Turn Off ضربه بزنید.

iOS 13

پیش از نصب iOS 13 beta ، قسمت Find My iPhone را غیر فعال کنید.

۷. حال iTunes را از Dock یا پوشه اپلیکیشن های خود باز کنید.

۸. آیفون یا آیپد خود را به مک با استفاده از کابل متصل کنید و روی آیکون آن دستگاه کلیک کنید تا گزینه ها نمایش داده شوند(ممکن است از شما خواسته شود رمز عبور دستگاه  iOS خود را وارد کنید).

۹. ما قصد داریم یک نسخه پشتیبان از دستگاه iOS تهیه کنیم بنابراین می توانیم به نسخه قبلی iOS بازگردیم، بدون اینکه داده ای را از دست بدهیم. مطمئن شوید که نسخه پشتیبان برای همین کامپیوتر تنظیم شده باشد ، روی جعبه کنار “Encrypt local backup” علامت تیک بزنید و رمز عبور رمزگذاری خود را انتخاب کنید. حال روی دکمه Back Up Now در قسمت Backup مربوط به iTunes کلیک کنید.

تنها نسخه های پشتیبان رمز گذاری شده اطلاعات شخصی حساس مانند پایگاه داده های سلامتی یا رمز عبورهای ذخیره شده برای شبکه های وای فای دستگاه شما که در گذشته به آن ها متصل شده اید را نگه داری می کنند.

۱۰. با تهیه نسخه پشتیبان از دستگاه iOS، حال زمان آن فرا رسیده است که فایل پشتیبان را آرشیو و بایگانی کنید. ترجیحات خود را از منو iTunes انتخاب کنید و روی سربرگ Devices کلیک کنید، سپس روی فایل پشتیبانی که تهیه و آرشیو کردهاید کلیک راست کنید یا همزمان روی آن Control-click را انتخاب کنید. برای تایید عملیات روی دکمه OK کلیک کنید.

iOS 13

آرشیو کردن فایل پشتیبان این اطمینان را می دهد که در آینده فایل پشتیبان از بین نخواهد رفت و توسط فایل های پشتیبان بعدی overwrite نخواهد شد. فایل های آرشیو شده پشتیبان با یک نشان زمانی از فایل های عادی پشتیبان متمایز می شوند.

با نصب نسخه beta هر اشتباهی ممکن است اتفاق بیفتد. ما همیشه می توانیم به راحتی به نسخه iOS قبلی خود برگردیم بدون این که نگران از دست دادن هر گونه داده ارزشمند باشیم.

۱۱. زمانی که کلید Option را روی صفحه کلید خود نگه داشته اید، روی Restore در آیفون یا آیپد در iTunes کلیک کنید.

iOS 13

۱۲. روی Downloads در سایدبار پنجره Finder که به صورت یک پنجره pop up باز شده است، کلیک کنید یا به جایی که عکس را به آن جا بازگردانی کرده اید بروید، سپس فایل بازیابی IPSW که دانلود کرده اید را انتخاب کنید و سپس روی دکمه OK کلیک کنید.

حال iTunes نسخه بتا را روی دستگاه iOS شما نصب خواهد کرد. حالا زمان خوبی است که استراحت کنید یا ایمیل تان را چک کنید. ممکن است این دستگاه به طور خودکار چند بار در طول فرآیند نصب مجددا راه اندازی شود. آن را خاموش نکنید و یا آن را از کامپیوتر بیرون نکشید تا به روز رسانی کامل شود.

چگونگی نصب iOS 13  یا  iPadOS 13 بتا با استفاده از macOS Catalina 10.15 بتا

این روش برای افرادی که علاقه مند به نصب iOS 13  یا  iPadOS 13 بتا با استفاده از macOS Catalina 10.15 بتا هستند مناسب است. این روش دیگر نیازی به نصب Xcode 11 بتا ندارد.

۱. به سایت developer.apple.com/download روی مک خود بروید و با حساب کاربری Apple ID خود وارد شوید.

۲. روی Operating Systems نزدیک بالای صفحه کلیک کنید و روی Install Profile در قسمت macOS Catalina 10.15 Beta برای دانلود قابلیت ویژه اپل ضربه بزنید. پس از اتمام دانلود، با دابل کلیک روی فایل “macOSDeveloperBetaAccessUtility.pkg” از پوشه دانلود، فایل را نصب کنید.

iOS 13

macOS Catalina بتا به یک پروفایل پیکربندی برای نصب نیاز دارد

۳. حال مک شما آماده است تا ساختار macOS بتا را دریافت کند. ترجیحات سیستم به صورت اتوماتیک آغاز به فراخوانی مکانیزم آپدیت سیستم عامل می کنند و آپدیت های موجود را بررسی می کنند. در غیر این صورت باید به صورت دستی آپدیت ها را جک کنید. شما باید یک پیام که حاوی عبارت macOS Catalina 10.15 developer beta is available است را دریافت کنید. برای دانلود نصب کننده macOS Catalina 10.15 beta روی Update کلیک کنید.

۴. نصب کننده به صورت اتوماتیک و خودکار پس از پایان دانلود باز می شود. روی Continue و agree to the Terms and Conditions (موافقت با ضوابط و قوانین) کلیک کنید سپس روی Install کلیک کنید و دستورالعمل ها را برای پیاده سازی نسخه بتا روی مک خود دنبال کنید.

iOS 13

ممکن است در طول فرایند نصب کامپیوتر شما دو بار ری استارت شود. اکیدا توصیه می کنیم که نسخه بتا را روی مک خود که به طور منظم از آن استفاده می کنید و مخصوص کار شما است، نصب نکنید.

iOS 13

برای جلوگیری از بروز این مشکلات، Catalina را روی یک disk partition اختصاصی نصب کنید.

در حقیقت، چیزی که یک کاربر محتاط ممکن است بخواهد انجام دهد این است که ۵۰ گیگابایت را به صورت اختصاصی ایجاد کند و تخصیص دهد یا به طور کامل با برنامه Disk Utility، پارتیشن هایی با فرمت  APFS ایجاد کند، و آن را به عنوان هدفی انتخاب کند که توسط نصب کننده اجرا شود(ممکن است نیاز باشد روی Show All Disks کلیک کنید).

روی Show All Disks کلیک کنید تا همه حجم هایی که می توانید در آن ها Catalina را نصب کنید را مشاهده کنید. این قسمت از برنامه را برای اجرای یک کپی شفاف از macOS Catalina 10.15 beta نسبت به ارتقای Mojave نصب شده به Catalina انتخاب کنید. نگران نباشید زیرا نصب کننده به شما پیشنهاد می دهد که به صورت اختیاری اطلاعات را از سیستم عامل فعلی به سیتم عامل جدید انتقال دهید.

۵. با نصب و بوت موفق macOS Catalina 10.15 بتا، به سایت developer.apple.com/download در سافاری بروید و با حساب کاربری Apple ID خود وارد شوید.

۶. روی Operating System نزدیک بالای صفحه کلیک کنید، روی Show All در iOS 13  یا iPadOS 13 بتا ضربه بزنید و restore image را برای مدل دستگاه iOS خود انتخاب کنید. نصب کننده بلافاصله نسبت به آغاز فرایند دانلود اقدام می کند و شما می توانید برای مشاهده فرایند دانلود کلیدهای Option – Command – L را با هم فشار دهید.

۷. حال دستگاه iOS خود را با استفاده از کابل همراه آن به کامپیوتر متصل کنید. سپس یک پنجره Finder جدید باز کنید: روی دستکتاپ کلیک کنید و File menu را انتخاب کنید سپس command New Finder Window را انتخاب کنید. هم چنین می توانید Finder را با کلیک کردن روی دسکتاپ و سپس فشردن کلید های Command – N روی صفحه کلید باز کنید. حال روی دستگاه iOS در سایدبار Finder که در زیر سربرگ Locations قرار دارند، کلیک کنید و در پایان، روی دکمه Pair ضربه بزنید تا آیفون یا آیپد شما به این کامپیوتر متصل شوند. برای تائید عملیات روی Trust در دستگاه iOS ضربه بزنید و با وارد کردن رمز عبور اهراز هویت را انجام دهید.

۸. از دستگاه iOS خود یک نسخه پشتیبان تهیه کنید بنابراین به سادگی و بدون نگرانی می توانید در صورتی که مشاهده کردید نسخه بتا مناسب شما نیست آن را به نسخه پایین تر تنزل دهید. با کلیک کردن بر روی دایره های با برچسب This Computer کار را آغاز کنید. سپس جعبه کنار “Encrypt local backup” را تیک بزنید و یک رمز عبور رمزنگاری بسازید. در نهایت روی دکمه Back Up Now در قسمت Backups کلیک کنید.

۹. با اتمام فرایند پشتیبان گیری، روی Manage Backups کلیک کنید سپس روی فایل پشتیبانی که اخیرا ایجاد کرده اید، کلیک راست کنید یا روی آن Control-click کنید. Archive را انتخاب کنید و عملیات را با کلیک بر روی OK تایید کنید.

یک فایل پشتیبان بایگانی شده هرگز توسط فایل های پشتیبان بعدی که ممکن است روی این کامپیوتر ایجاد شود، رونویسی نخواهد شد. یک پشتیبان بایگانی شده به شما یک نقطه ثابت در زمان می دهد تا یک دستگاه iOS حود را در صورت تمایل  را به نسخه قبلی iOS ، برگردانید.

۱۰. Settings را در دستگاه iOS متصل باز کنید، روی بیو Apple ID در بالا ضربه بزنید، iCloud را انتخاب کنید و Find My iPhone/iPad را از لیست انتخاب کنید. کلید کنار Find My iPhone/iPad را به OFF تغییر حالت دهید، پسورد اپل آی دی خود را بنویسید و برای تائید عملیات روی Turn Off ضربه بزنید.

۱۱. با غیرفعال کردن Find My iPhone/iPad و همزمان متصل بودن دستگاه به مک و انتخاب شده بودن در پنجره Finder، روی Restore iPhone/iPad کلید Option را همزمان نگه دارید.

پنجره دیگر Finder باز خواهد شد و به restore image ای که پیش از این دانلود کردید، می رود، کافی است شما آن را انتخاب کنید (فایل IPSW) و عملیات را با کلیک کردن بر روی OK تائید کنید.

۱۲. هنگام اتمام اجرا روی Update کلیک کنید.

حل دستگاه مک شما شروع به نصب نسخه بتا روی دستگاه iOS شما خواهد کرد.

بسته به نوع مدل دستگاه iOS شما، فرایند نصب چندین دقیقه طول می کشد. در طول این مدت، دستگاه خود را خاموش نکنید یا آن را از مک جدا نکنید تا زمانی که آپدیت کامل شود.

مطابق زمان بندی شرکت اپل، iOS و iPadOS نسخه ۱۳ پاییز امسال به صورت تجاری رونمایی و منتشر خواهند شد.

دیدگاهتان را بنویسید