معرفی و بررسی اپلیکیشن goodreads

با گسترش استفاده از اینترنت و ورود شبکه های اجتماعی به زندگی روزمره، بسیاری از فعالیت ها تحت شعاع این امر قرار گرفته اند. از جمله کارهایی که بسیار تحت تأثیر قرار گرفته است، کتاب خوانی است. امروزه کتابخوانی الکترونیکی به دلیل عدم نیاز به حمل کتاب، همیشه و در همه جا در دسترس بودن و دارا بودن گنجینه ارزشمندی از کتاب ها بسیار مورد استقبال واقع شده است.

goodreads یک شبکه اجتماعی از کتاب ها است که در دو نسخه اندروید و ios  در اختیار کاربران قرار دارد. این اپلیکیشن یکی از راه های معرفی کتاب، نظر دادن درباره کتاب و پیشنهاد دادن آن به دوستان است. با وارد کردن نام نویسنده و یا نام کتاب و یا حتی به وسیله اسکن بارکد پشت کتاب، می توانید آن را پیدا کنید و نظرات و نقد و بررسی دیگران درباره آن کتاب را مطالعه نمایید. حتی این امکان وجود دارد که کتاب های مورد علاقه خود را بیابید و نظرات خود را درباره آن ها ثبت نمایید.

رابط کاربری

برای استفاده از این اپلیکیشن باید یک حساب کاربری بسازید. برای این کار باید یک ایمیل معتبر و یک رمز عبور وارد کنید. حتی می توانید از طریق حساب کاربری فیس بوک خود هم وارد شوید.

رابط کاربری goodreads ساده و در عین حال جذاب است. صفحه اصلی آن شامل ۵ سربرگ با عناوین: خانه، کتاب های من، جستجو، اسکن و موارد بیشتر است. در ادامه به شرح این موارد می پردازیم.

خانه

این قسمت به معرفی کتاب های پر طرفدار و با رتبه بندی بالاتر می پردازد. شما در این بخش می توانید کتاب های پر طرفدار و پیشنهادی دیگران را مشاهده کنید و در صورت تمایل به خواندن آن ها گزینه want to read  را انتخاب کنید.

کتاب های من

در این قسمت می توانید کتاب های مورد علاقه را اضافه کنید و کتابخانه بسازید. برای این کار هم می توانید کتاب ها را با جستجو اضافه کنید و هم از طریق اسکن بارکد کتاب ها با دوربین اقدام نمایید.

جستجو

در این قسمت امکان جستجوی کتاب ها وجود دارد. هم چنین ژانرهای مختلف کتاب نمایش داده می شوند و می توانید در میان ژانر مورد علاقه خود به دنبال کتاب بگردید. علاوه بر آن، دسته بندی های دیگری هم از جمله تازه ترین کتاب های منتشر شده در ماه، سال، هفته و دسته بندی های مختلف دیگر مانند: کتاب های مخصوص کودکان، کتاب های صوتی، بهترین کتاب های قرن و… وجود دارند.

اسکن

به منظور اسکن کردن بارکد کتاب که یکی از راه های افزودن کتاب به کتاب های مورد علاقه و یا پیدا کردن کتاب بود، از این قسمت می توانید اقدام نمایید. لازمه این کار این است که در قسمت تنظیمات به این اپلیکیشن اجازه دسترسی به دوربین را بدهید.

موارد بیشتر

در این قسمت انتخاب های بیشتری قرار دارند که در ادامه به توضیح آن ها می پردازیم:

پیشنهادات

در این قسمت اپلیکیشن بر حسب کتاب های مطالعه شده پیشین شما، موارد مورد علاقه برای مطالعه، ژانرهای دلخواه شما و… کتاب هایی را به شما پیشنهاد می دهد که راهنمای بسیار خوبی است.

چالش های مطالعه

در این قسمت اپلیکیشن شما را به چالش مطالعه دعوت می‌کند بدین صورت که از شما تعداد کتاب های مورد نظر برای مطالعه در سال جاری را می پرسد و مشوق شما برای مطالعه می‌شود. هم چنین می توانید چالش دوستانتان را هم مشاهده کنید و بیشتر تشویق به مطالعه شوید.

افزودن دوستان

در این قسمت می توانید دوستان خود را به استفاده از این اپلیکیشن دعوت کنید. راه های دعوت از دوستان عبارتند از: فیس بوک، مخاطبین، ایمیل یا پیام متنی. با این کار شما در واقع فرهنگ کتابخوانی را هم ترویج می دهید.

گروه ها

در این قسمت شما می توانید نسبت به جستجو و عضویت در گروه های موجود در این اپلیکیشن اقدام نمایید. گروه های فارسی بسیاری هم در این اپلیکیشن وجود دارند.

رویدادها

در این قسمت رویدادهای مهم هنری نمایش داده می شوند. هنگامی که وارد این صفحه می شوید، از شما اجازه ی دسترسی به موقعیت را می خواهد که با توجه به موقعیت مکانی شما رویدادهای هنری موجود در آن منطقه را نمایش دهد.

بهترین کتاب های سال ۲۰۱۷

در این قسمت شما بهترین کتاب های سال ۲۰۱۷ بر اساس دسته بندی های مختلف را مشاهده می کنید. این قسمت مجموعه کاملی از بهترین کتاب ها با دسته بندی بندی های مختلف است.

تنظیمات

در این بخش می توانید تنظیمات ظاهری مانند اندازه نوشته ها و یا تنظیمات دیگر مربوط به حساب کاربری را تغییر دهید.

مزایای goodreads

  • امکان جستجو، امتیاز دهی و نظر دادن درباره بیش از ۱۲ میلیون کتاب
  • امکان مشاهده نظرات و آپدیت های دوستان
  • جستجو در قفسه های مجازی
  • آپدیت status و آپدیت شماره صفحه خوانده شده برای کتاب های در حال مطالعه
  • امکان اسکن کردن بارکد کتاب ها
  • امکان تعامل با فیس بوک
  • دریافت اطلاعات کتاب با اسکن کردن بارکد آن
  • امکان توصیه کتاب های محبوب خود به دوستان

از ویژگی‌های goodreads ، امکان یافتن کتاب‌های قدیمی، کتاب‌های ناشران غیررسمی، یا کتاب‌هایی کمترشناخته‌شده در کنار دیگر کتاب‌های مشهور به زبان‌های گوناگون است. goodreads  هم چنین امکان برقراری ارتباط بین نویسندگان و خوانندگان را از طریق مصاحبه‌ها، مسابقات با جایزه، وبلاگ نویسندگان و اطلاعات پروفایل تسهیل می‌کند. همچنین یک بخش ویژه هم برای نویسندگان وجود دارد که به آن‌ها کمک می‌کند مخاطب خود را راحت‌تر بیابند.

اگر به کتابخوانی علاقه مند هستید به هیچ عنوان استفاده از اپلیکیشن goodreads  را از دست ندهید. برای دانلود رایگان این اپلیکیشن می توانید از طریق کافه بازار، اپ استور و یا وبسایت آن اقدام نمایید. goodreads خدماتی رایگان ارائه می‌کند و هم‌اکنون حدود بیش از ۲۰ میلیون عضو از سرتاسر جهان دارد که اطلاعات بیش از ۱۴۰ میلیون کتاب را به اشتراک گذاشته‌اند.

آیا تجربه ای در خصوص استفاده از اپلیکیشن goodreads  و یا سایر اپلیکیشن های حوزه کتابخوانی مانند فیدیبو داشته اید؟ به نظر شما این اپلیکیشن ها تا چه اندازه می توانند فرهنگ کتابخوانی را بهبود ببخشند؟ نظرات و تجربیات خود را با ما در میان بگذارید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید