راهنمای استفاده از ویژگی ها و کاربرد های قابلیت Sets در ویندوز 10

غول نرم افزاری جهان، مایکرو سافت، در آخرین بروز رسانی خود به نام Redstone 5 قابلیتی با نام Sets را افزوده که به تمام پنجره های ویندوز،همانند مرورگر های اینترنتی، حالت تب اضافه می شود.. همچنین عملکرد کلید های ترکیبی alt+Tab را هم دستخوش تغییر قرار داده است، چرا که این تب ها در سوییچر معمولی نمایان می شوند که برای سوییچ بین پنجره ها با استفاده از کلید های Alt+Tab استفاده می کنید. در صورت تمایل می توانید این ویژگی را غیر فعال کنید و از همان روشی که با آن خو گرفته اید استفاده کنید. بروز رسانی Redstone 5  در پاییز 2018 به صورت عمومی و با نامی دیگر عرضه می شود.

قابلیت Sets (ست ها) چیست ؟

ویژگی Sets در ویندوز 10، به تمام برنامه های ویندوز10  در بخش نوار عنوان، تب (Tab) اضافه می کند. این ویژگی هم از برنامه های سنتی ویندوز 10 که از نوار عنوان استاندارد استفاده می کنند و هم برنامه های universal با رابط کاربری جدید UWP که از فروشگاه نرم افزاری ویندوز دریافت می شوند پشتیبانی می کند. بعضی برنامه ها از نوار عنوان مخصوص به خود استفاده می کند، برای مثال، Chrome، Firefox، Steam و iTunes بنا براین این برنامه ها از قابلیت Sets پشتیبانی نمی کنند.

برنامه هایی که با Sets عمل خواهند کرد، در نوار عنوان (title bar) خود، نوار تب  (Tab bar) خواهند داشت. با کلیک کردن بر روی “+” در نوار عنوان تب جدیدی باز می شود. در نسخه  فعلی بروز رسانی Redstone 5 اگر در هر برنامه ای این کار را انجام دهید، مرورگر مایکروسافت اج (Microsoft Edge) را باز می کند.

همچنین می توانید این تب ها را در پنجره های مختلف بکشید (Drag). بنابراین اگر مرورگر فایل (file explorer) و نوت پد را باز کرده اید، می توانید پنجره نوت پد را به نوار تب پنجره مرورگر فایل بکشید. در این صورت پنجره ای با تب های مرورگر فایل و نوت پد خواهید داشت، و می توانید با کلیک کردن بر روی “+” مرورگر اج را هم در کنار آن ها داشته باشید. ( ویژگی Texting (پیام رسان) در ویندوز 10)

این روشی واقعا جدید و جالب برای سازماندهی برنامه های باز است. می توانید با استفاده از قابلیت جدید  Sets پنجره ها را با هم ترکیب کنید. برای مثال، اگر در مایکروسافت ورد (Microsoft Word) در حال نوشتن سندی هستید، می توانید با کلیک کردن بر روی “+” مایکروسافت اج را باز کنید و به جستجو بپردازید، سپس به تب ورد برگردید- تمام این کارها را بدون خارج شدن از پنجره انجام دهید.

sets

کلیدهای ترکیبی Alt+Tab اکنون تب ها را هم نمایش می دهند

مایکروسافت عملکرد کلید های ترکیبی Alt+Tab را برای ساده تر کردن جا یه جایی بین تب های Sets تغییر داده است. اکنون وقتی کلی های Alt+Tab را می فشارید، ویندوز هر دو تب ها و پنجره ها را نشان می دهد. برای مثال، اگر دو پنجره باز داشته باشید که همه آن ها شامل چهار تب باشند، شما  چهار پیش نمایش متفاوت را به جای دو پیش نمایش در بخش Alt+Tab view مشاهده خواهید کرد.

زمانی که از مایکروسافت اج برای مرورگری وب استقاده می کنید، این تغییر  حتی بزرگ تر هم می شود. اگر چندین تب باز در مایکروسافت اج داشته باشید، حالت پیش نمایش Alt+Tab تمام تب های باز را به صورت پیش نمایش های جداگانه ای برایتان نمایش می  دهد، به جای اینکه تنها مرورگر را نشان دهد. (این تغییر تاثیری بر روی بر نامه هایی مثل، گوگل کروم و موزیلا فایرفاکس که از تب های خاص خودشان استفاده می کنند، نداشته است)

شما هنوز هم می توانید با فشردن کلید های Windows+Tab یا کلیک کردن بر روی کلید Task View که در کنار آیکون کورتانا (دستیار دیجیتال مایکروسافت) در نوار وظیفه، بین برنامه های باز جا به جا شوید. این پیش نمایش  تنها پنجره های باز را به شما نشان می دهد.

sets

چگونه با استفاده از Alt+Tab تنها پنجره های باز را نمایش دهیم

برای این که سوییچر alt+tab را همانند گذشته تنظیم کنید به مسیر Settings > System > Multitasking بروید.

به پایین صفحه و قسمت Sets بروید، بر روی نوار کشویی پایین گزینه

 pressing Al+Tab Shows the most recently used

کلیک کنید و گزینه ی Windows only را انتخاب کنید.

sets

حتی بعد از تغییر دادن این تنظیمات، باز هم می توانید با استفاده از میانبرهای صفحه کلید  بین تب ها جا به جا شوید. کلید های Windows+Ctrl+Tab را فشار دهید تا به تب بعدی بروید و یا Windows+Ctrl+Shift را برای رفتن به تب قبلی فشار دهید.

دیدگاهتان را بنویسید