فایل ISO چیست؟ و چگونه از آن استفاده کنیم؟

فایل ISO (یا فایل تصویری ISO) فایلی چند قسمتی است که دارای کپی اطلاعات دقیق پیدا شده، روی دیسک های نوری مانند CD و DVD است. معمولا وقتی از این فایل های استفاده می کنیم که بخواهیم از یک دیسک نوری بکاپ بگیریم. و یا برای رایت کردن مجموعه اطلاعات بزرگ روی دیسک نوری استفاده می کنیم.

فایل ISO

اسم این فایل گرفته شده از یک سیستم فایلی است که توسط شبکه نوری استفاده می شد. این سیستم فایل ISO 9660 نام دارد.

فایل ISO یک کپی کامل از تمام اطلاعاتی است که روی دیسک های نوری مانند CD،  DVD با دیسک بلوری، ذخیره شده اند. اطلاعات این کپی به صورت قسمت قسمت مانند همان چیزی که در دیسک اصلی قرار دارد است و از هیچ فشردگی استفاده نمی‌شود. ایده استفاده از این فایل این است که می توانید یک کپی دیجیتالی دقیق از یک دیسک داشته باشید. همچنین بعدا می توانید از این کپی برای رایت کردن دیگر دیسک ها استفاده کنید. بیشتر سیستم عامل ها و نرم افزار های موجود، این اجازه را به شما می دهند تا فایل ISO را تبدیل به یک دیسک مجازی کنید. این به این معناست که تمام برنامه های شما، مانند اینکه یک دیسک فیزیکی را وارد سیستم کرده اید با آن رفتار می کنند.

بیشتر مردم از این فایل برای بکاپ گرفتن از دیسک های نوری خود استفاده می کنند. اما این روز ها، بیشتر از این فایل برای رایت کردن برنامه های حجیم و سیستم عامل ها استفاده می کنند. چرا که این فایل کاری می‌کند که تمام اطلاعات در یک فایل قابل بارگیری قرار گیرند. بعدا کاربران می توانند تصمیم بگیرند که از این فایل برای نصب کردن یک دیسک مجازی استفاده کنند و یا برای کپی رایت.

چگونگی نصب فایل ISO

نصب فایل ISO این اجازه را به شما می دهد تا این فایل به عنوان یک درایو دیسک مجازی کار کند.

در ویندوزهای 8، 8.1 و 10 می توانید بدون استفاده از نر افزاری دیگر این کار را انجام دهید. File Explorer را باز کنید و فایل ISO را انتخاب کنید. سپس در نوار بالا Manage را انتخاب کنید و روی گزینه Mount کلیک کنید.

اگر که از ویندوز 7 یا ورژن های قبلتر استفاده می کنید، به یک برنامه دیگر برای این کار نیاز دارید مانند WinCDEmu.

چگونگی رایت فایل ISO روی دیسک

رایت کردن ISO روی یک دیسک فیزیکی زمانی به کار شما می آید که بخواهید از یک دیسک نصبی برای نصب یک نرم افزار روی کامپیوتری دیگر، استفاده کنید. مخصوصا وقتی که بخواهید یک سیستم عامل را روی یک کامپیوتر نصب کنید. همچنین می تواند برای بکاپ گرفتن از دیسک های دیگر به کار بیاید.

ویندوز 7، 8 و 10 قابلیتی داخلی برای رایت کردن ISO روی دیسک دارند. تنها کاری که باید بکنید این است که دیسک را وارد کرده و روی فایل ISO کلیک راست کنید. سپس دستور Burn Disk Image را انتخاب کنید.

سیستم عامل OS نیز به همین شیوه عمل می کن. فایل ISO را در Finder پیدا کنید. و سپس در قسمت File گزینه Burn Disk Image to Disk را انتخاب کنید.

چگونگی استخراج فایل ISO

شما همچنین می توانید اطلاعات درون فایل ISO را روی PC خود استخراج کنید. برای این کار به برنامه هایی مانند  7-Zip یا WinRAR نیاز دارید. برای این آموزش ما از7-Zip استفاده می کنیم زیرا رایگان و برنامه ای قوی است.

این برنامه را دانلود و نصب کنید. فایل ISO را توسط این برنامه باز کنید. با توجه به حجم فایل ممکن است چند دقیقه ای برای باز شدن آن صبر کنید.

با گرفتن و انداختن هر فایلی از ISO می توانید آن ها را استخراج کنید.

اما اگر ترجیح می دهید تمام محتوای فایل ISO را در یک پوشه استخراج کنید، روی ISO راست کلیک کنید و منوی 7-Zip را انتخاب و یکی از گزینه های استخراج را انتخاب کنید.

یک نکته در مورد استفاده از این برنامه ها وجود دارد، آن هم این است که با نصب این برنامه ها، دستور های کار بار فایل ISO در Windows Explorer حذف می شوند.

اگر که می خواهید ارتباط این برنامه ها را با ISO قطع کنید، به قسمت Settings Apps بروید. سپس بخش Default Apps را انتخاب کنید. در سمت راست پایین روی گزینه Choose default apps by file type کلیک کنید.

صفحه ای که باز می‌شود، در سمت چپ قسمت های مختلف فایل ISO را می بینید. در سمت راست برنامه فعلی مربوط به این فایل ها را می توانید انتخاب کنید. پیشنهاد ما Windows Explorer است.

چگونگی ساخت فایل ISO از دیسک های نوری

ساخت یک فایل ISO برای شما فایده های بسیاری دارد. درحالیکه سیستم عامل ها و نرم افزارهایی مانند macOS  و Linux هر دو قابلیتی برای ساخت فایل ISO از یک دستک نوری دارند، ویندوز همچنین قابلیتی ندارد. به همین دلیل باید از برنامه هایی مانند Ninite استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید