فایل های سیستم (System File) ویندوز چه فایل هایی هستند؟

از لحاظ تئوری، هر فایلی که نشانه مخفی مختص سیستم بودن در آن روشن باشد، «فایل سیستم» ویندوز نامیده می‌شود. از لحاظ عملی، به فایل هایی که ویندوز برای اجرای کامل و صحیح سیستم به آن ها تکیه می‌کند، «فایل سیستم» گفته می‌شود. این فایل ها از درایورهای سخت افزاری تا پیکربندی کامپیوتر و فایل های DLL و حتی فایل های متنوع کندو مانند تشکیل شده اند؛ «فایل های سیستم» آرایش Windows Registry را تشکیل می دهند.

در طول آپدیت سیستم یا نصب نرم افزار، این فایل ها نیز به طور خودکار تغییر می کنند. بهترین سخنی که می توانیم بگویم این است: این فایل ها را به حال خود رها کنید. حذف، جا به جایی، نام گذاری دوباره یا ایجاد هرگونه تغییر دیگر در این فایل ها می تواند منجر به خرابی کامل سیستم شود. به همین دلیلی است که این فایل ها اکثر اوقات یا مخفی شده اند یا فقط قابل خواندن هستند و دسترسی ایجاد تغییر در آن ها را ندارید. هرچند برای انجام بسیاری از ترفندهایی که در اینترنت وجود دارد، تغییر «فایل های سیستم» نیاز است.

اگر محتاط باشید و بدانید که در حال انجام چه کاری هستید، یا در حال اجرای دستورالعملی از روی یک منبع مطمئن هستید، چنین ترفندهایی که «فایل های سیستم» را در خود درگیر می کنند، می توانند بسیار مفید واقع شوند.

«فایل های سیستم» کجا ذخیره می شوند؟

فایل های سیستم معمولا در پوشه های مشخصی که با عنوان «پوشه های سیستم» شناسایی می شوند، واقع شده اند. برای جلوگیری از حذف شدن اتفاقی این فایل ها، ویندوز به طور پیش فرض آن ها را مخفی می‌کند. همچنین از طریق جستجو (Search) نیز قابل مشاهده نیستند.

حقیقت این است که «فایل های سیستم» می توانند در جای جای کامپیوتر، ذخیره شوند. برای مثال پوشه حاوی درایو سیستم (C:\)، فایل هایی مانند فایل Page (Pagefile.sys) و فایل hibernation (hiberfile.sys) را در خود نگه می دارد.

اکثریت «فایل های سیستم» ویندوز در مسیر C:\Windows و مخصوصا در پوشه های جزئی تری چون /System32 و /SysWOW64 ذخیره می شوند. با این وجود، در پوشه های دیگری مانند پوشه User (مثلا پوشه appdata) و پوشه نرم افزارها (مثلا پوشه ProgramData یا Program Files) نیز فایل های سیستم یافت می شوند.

چگونه فایل های سیستم مخفی شده را پیدا کنیم؟

در حالی که در ویندوزها، فایل های سیستم به طور پیش فرض مخفی هستند، اما اعمال تنظیمات مبنی بر نشان داده شدن آن ها بسیار آسان است. تکرار می کنیم، این نکته را در ذهن داشته باشید که حذف، جا به جایی، ویرایش یا تغییر نام این فایل ها می تواند انواع و اقسام مشکلات را به وجود بیاورد. پیشنهاد ما این است که در اکثر موارد فایل های سیستم را مخفی شده باقی بگذارید. با این وجود اگر دارید با آگاهی قبلی و برای انجام یک ترفند از فایل های سیستم استفاده می کنید، حتما به یاد داشته باشید که پس از انجام کارتان، دوباره آن ها را مخفی کنید.

برای آشکار کردن فایل های سیستم، ابتدا باید یک پنجره File Explorer (جستجوی فایلی) باز کنید. در این پنجره، مسیر View > Options > Change Folder and Search Options را دنبال کنید.

در کادر Folder Options، به نوار View بروید. تیک گزینه «Hide protected operating system files (Recommended)» را بردارید. در انتها روی «Ok» کلیک کنید.

حالا قادر به مشاهده فایل های سیستم در ویندوز هستید. دقت داشته باشید که آیکون های مربوط به فایل های سیستم، رنگی خاکستری می گیرند. این رنگ به شما کمک می‌کند آن ها را از فایل های غیر سیستم تشخیص داده و به اهمیت بالای آن ها پی ببرید.

اگر فایل های سیستم خراب شوند، چه اتفاقی می افتد؟

این که چه اتفاقی می افتد، در حقیقت بستگی به این دارد که کدام فایل های سیستم خراب شوند. اما به طور کلی علائم خراب شدن، شامل هر چیزی از باز نشدن برنامه ها (یا خراب شدن آن ها) گرفته تا خطای صفحه آبی(Blue-screen error) و حتی بالا نیامدن ویندوز می شوند.

اگر مشکوک شده اید که بعضی فایل های سیستم خراب یا حذف شده اند، می توانید از چند ابزار درون سیستمی خود کامپیوتر کمک بگیرید.

System File Checker (SFC) یا بررسی کننده فایل های سیستم، ویندوز را در جستجوی فایل های سیستم اسکن می‌کند؛ اگر این ابزار متوجه شود که فایلی خراب شده یا سر جای خود نیست، می تواند جایگزینی برای آن ها ایجاد کند. دستور Deployment Image Servicing and Management (DISM) می تواند مشکلات زیرساختی ای که SFC را از انجام کارش باز می دارد، حل کند.

استفاده از این دو ابزار در کنار یکدیگر، به احتمال زیاد شما را قادر می سازد تا با موفقیت مشکل فایل های سیستم خراب/حذف شده را حل کنید.

SFC کامپیوتر شما را اسکن می‌کند تا هر «فایل سیستم» ویندوزی که خراب شده یا تغییری در آن ایجاد شده است را پیدا کند. پس از پیدا کردن یک فایل دستکاری شده، SFC به طور خودکار آن فایل را با نسخه سالمش جایگزین می‌کند.

در صورتی که هیچ یک از روش های گفته شده و نه هیچ روش دیگری توان حل مشکل را نداشته باشد، می توانید کامپیوترتان را به حالت پیش فرضش ریست کنید. این گزینه باید آخرین راه چاره ای باشد که به آن پناه می برید. تمام فایل های شخصی شما حفظ می شوند، اما تمام فایل های دانلود شده از فروشگاه ها حذف خواهند شد.

دیدگاهتان را بنویسید