راهنمای کامل غیر فعال کردن بروزرسانی خودکار ویندوز 10

با توجه به افزایش تعداد زیاد هک ها، برای احتیاط بهتر است که کامپیوتر خود را تا آخرین نسخه موجود، فراهم و بروز رسانی کنید. در نسخه ویندوز 10، سیستم نیاز مفرطی به بروز رسانی(update) برای تمام کاربران دارد. ازاین رو باعث ری استارت های غیر منتظره و در نتیجه از دست رفتن وقت کار کردن با کامپیوتر می‌شود. از همین رو این نسخه باعث نارضایتی بسیاری از کاربران شده است. همچنین این مشکلات باعث شده که به فکر غیر فعال کردن بروز رسانی خودکار ویندوز10 باشیم. توجه داشته باشید که برای استفاده بهتر از ویندوز 10 و همچنین استفاده از آن بعد از بروز رسانی ها باید نسخه ویندوز 10 را فعال (Activated) کنید.

غیر فعال کردن بروز رسانی خودکار ویندوز

ویندوز 10 طوری طراحی شده است که بلافاصله بعد از منتشر شدن بروز رسانی ها و سیستم های امنیتی، آن ها را قابل دسترس قرار می دهد. بنابراین فعال کردن حالت automatic updates off (گزینه غیر فعال کردن بروزرسانی های خودکار) کاملا امکان پذیر نیست.

هرچند که فعال کردن این حالت موقتا به شما 35 روز وقفه می دهد تا بتوانید در وقت آزادتان بروز رسانی های جدید را بررسی کنید.  شما همچنین می توانید به ویندوز دستور بدهید که در زمان های فعال  کاری(active hours) کامپیوتر شما را بروز رسانی نکند. پس این قابلیت هنگامی که کامپیوتر شما ناگهانی تصمیم به ری استارت کردن می‌کند، از احتمال از دست رفتن اطلاعات ذخیره نشده، جلوگیری می‌کند.

بررسی و تنظیم دستی بروز رسانی ها

منوی ویندوز(windows menu) خود را باز کنید  و واژه های check for… را بنویسید. با ظاهر شدن  عنوان  check for updates  آن را انتخاب کنید.

حالا روی گزینه check for updates کلیک کنید.

و با اینکار سیستم شروع به جست و جو کردن می‌کند.

اگر بروزرسانی جدیدی پیدا شود، شما می توانید بعدا آن را دانلود کرده و پس از پایان دانلود به صورت دستی کامپیوتر خود را ری استارت کنید. با انجام دادن بروز رسانی ها در زمان هایی که خودتان انتخاب کرده اید؛ احتمال بروز رسانی ها و ری استارت های غیر منتظره را کاهش می دهید.

یک میانبر روی دسکتاپ ایجاد کنید.

بی شک باز کردن منوی ویندوز و نوشتن  search for  کار سختی نیست. اما اگر شما جزو کسانی هستید که بیشتر از موس یا صفحه لمس استفاده می کنید، شاید ساختن یک میانبر روی صفحه دسکتاپ را بیشتر ترجیح بدهید.

روی صفحه دسکتاپ راست کلیک کنید و گزینه new را انتخاب و سپس روی  shortcut  کلیک کنید.

آیکون میانبر جدید همراه با صفحه ای دیگر برای وارد کردن جزئیات، روی صفحه دسکتاپ ایجاد خواهد شد. در قسمت خالی یا location  متن پایین را بنویسید:

ms – settings :windowsupdate

مرحله بعدی از شما یک اسم برای میانبر می خواهد. برای آن یک اسم انتخاب کنید و سپس روی گزینه finish کلیک کنید. حالا شما یک میانبر روی صفحه دسکتاپ دارید، که به شما این امکان را می دهد تا با کلیک کردن روی آن، به پنجره  windows update در قسمت control panel دسترسی پیدا کنید.

حالت active hours را تنظیم کنید

اگر تصمیم گرفته اید تا سیستمتان به صورت خود کار بروزرسانی ها را دانلود و نصب کند؛ شما می توانید برای خلاصی و مدیریت مزاحمت هایی که ناشی از ری استارت های خودکار هستند، به سیستم دستور بدهید تا کامپیوتر را ری استارت نکند.

حالت  active hours به زمان هایی اشاره می‌کند که شما بیشترین فعالیت را با کامپیوترتان دارید. با مشخص کردن این زمان ها، کامپیوتر در این زمان ها ری استارت نمی‌شود. هرچند که اگر کامپیوتر شما در زمان هایی به جز  active hours خاموش باشد، مشخصا ری استارت نمی‌شود.

یک راه حل برای ری استارت شدن در زمان هایی غیر از active hours این است که برای 10 تا 15 دقیقه بعد از تمام شدن زمان active hours، کامپیوتر خود را روشن نگه دارید.

همانطور که در بالا نشان داده شد؛ به  پنجره windows update برگردید. پایین بیایید و گزینه change active hours را انتخاب کنید.  در صفحه باز شده، زمان شروع و زمان پایان را مشخص کرده و روی گزینه  save کلیک کنید.

برای ری استارت ها زمانی مشخص تعیین کنید

کار بهتری که می توانید انجام دهید این است که، بعد از هر بروزرسانی زمان ری استارت را مشخص کنید. برای مثال اگر ساعت 12 ظهر ناهار می خورید، می توانید زمان ری استارت را 12:05  تعیین کنید. همچنین شما می توانید روز مشخصی نیز برای این کار تعیین کنید.

بروزرسانی ها را برای 35 روز متوقف کنید

تنها مسیری که باید برای متوقف کردن تمام بروزرسانی ها طی کنید، این است. Windows update را باز کنید، سپس گزینه advanced options را انتخاب کنید. پایین بیایید، حالا روی گزینه pause updates کلیک کنید.

همانطور که در اسکرین شات می بینید، فقط برای 35 روز می توانید بروزرسانی ها را متوقف کنید. و این نکته را بدانید که تا وقتی که تمام بروزرسانی های عقب انداخته شده، نصب و اجرا نشوند، نمی توانید دوباره از این قابلیت استفاده کنید.

کلام آخر

شرکت مایکروساف در این وضعیت نه برنده است و نه بازنده زیرا که آن ها سعی دارند تا با بروزرسانی کردن سیستم های امنیتی خود از اطلاعات کاربران خود محافظت کنند؛ در همین حال آن ها به خاطر ری استارت های ناگهانی مور انتقاد قرار می گیرند و یا باعث خشم کاربرانی می شوند که دکمه save (ذخیره) را نزده بودند، و یا کسانی که وقت ندارند تا سیستم بروزرسانی و نصب شود.  اما در آخر، برای دردسر کمتر بهتر است که پیشنهادات امنیتی ویندوز را قبول کنید.

دیدگاهتان را بنویسید