علت روشن نشدن گوشی و تبلت های اندروید

برای صاحبان گوشی های اندروید مواجه شدن با یک صفحه سیاه که هیچ علامتی از کار کردن موبایل نشان نمی دهد، یک کابوس وحشتناک است. چه عواملی می تواند باعث روشن نشدن گوشی موبایل یا تبلت اندروید شود؟ در ادامه با ما همراه باشید تا به بررسی دلایل این موضوع بپردازیم.

۱. مشکلات شارژ شدن

این مساله یک مورد مکرر است. اگر به هیچ کدام از علائم آشکار عملکرد بد گوشی خود توجه نکرده اید، ممکن است مشکل به سادگی کمبود باتری گوشی باشد. بیشتر موارد مساله به مشکلات شارژ شدن باز می گردد.

اتصال خود را چک کنید

در ابتدا، به واضح ترین مورد توجه کنید. آیا از شارژ شدن گوشی خود مطمئن هستید؟ آیا شارژر از سوکت خود روی دیوار جدا نشده است؟ و اینکه آیا سوکت شارژ روشن است؟

خاک و گرد و غبار

در گام بعدی، مطمئن شوید که هیچ خاک، گرد و غبار یا چیز دیگری پورت USB روی کابل شارژ شما یا روی پورت شارژ گوشی شما را آلوده نکرده است. به خاطر داشته باشید که محل اتصالات و پورت های گوشی حساس هستند. بهترین راه برای از بین بردن آلودگی ها از پورت ها استفاده از یک قوطی هوای فشرده است.

عیب یابی کابل

کابل های شارژ USB را می توانید با بررسی کردن روی یک دستگاه دیگر امتحان کنید. اگر روی دستگاه دیگر کار نمی کرد، می توانید آن را تعویض کنید.

۲. اجرای یک چرخه نیرو

اگر به یک گوشی یخ زده برخورد کرده باشید، مشاهده می کنید که صفحه نمایش در دسترس نیست و هیچ کدام از دکمه ها کار نمی کنند. اما آیا می دانید که ممکن است یک گوشی در حالت خاموش هم freeze شود؟

اگر گوشی اندروید شما روشن نمی شد، یک راه حل این است که یک چرخه نیرو ایجاد کنید. برای دستگاه هایی که باتری آن ها جدا می‌شود، این کار به سادگی درآوردن باتری، چند دقیقه صبر کردن و دوباره قرار دادن آن است.

اگر باتری شما جدا شدنی نیست، دکمه power گوشی را چندین ثانیه فشارداده و نگه دارید. بسته به شرکت سازنده، ممکن است بین ۱۰ تا ۳۰ ثانیه نیاز داشته باشید که دکمه power را نگه دارید.

۳. باتری خود را بررسی کنید

اگر از صحت کار کردن تجهیزات شارژ خود مطمئن هستید و اجرای چرخه نیرو مشکلاتتان را حل نمی‌کند، باید به باتری گوشی خود توجه کنید.

بیشتر گوشی ها و تبلت ها پس از چند سال استفاده به سرعت شروع به افت کیفیت می کنند و در نهایت هم عمر آن ها به پایان می رسد. انواع دیگر آسیب ها می تواند به صورت غیر قابل تعمیر به باتری آسیب برساند. به عنوان مثال افتادن روی سطح سخت یا دمای زیاد می تواند یک باتری را بلا استفاده کند.

مطمئن شوید که باتری در حال شارژ شدن است

پس از اینکه گوشی یا تبلت خود را به شارژر متصل کردید، یک دقیقه یا کمی بیشتر صبر کنید تا مطمئن شوید اعلان شارژ روی گوشی نمایان شده است. اگر اینگونه بود پس باتری امن و سلامت است و می توانید به مرحله بعد بروید. هم چنین ممکن است یه چراغ هشدار قرمز رنگ را مشاهده می کنید. این بدان معناست مه باتری شما قدرت کافی برای روشن شدن یا نمایش هر محتوایی را ندارد. حال اجازه دهید که ۳۰ دقیقه شارژ شود و مجددا امتحان کنید. اگر هیچ علامتی از باتری مشاهده نکربد ممکن است به این دلیل باشد.

اگر باتری گوشی شما باتری قابل جداشدن دارد، دقت کنید که در صورت تعویض باتری توسط خودتان، ممکن است گارانتی و ضمانت دستگاه را از بین ببرید و دستگاه شما دیگر شامل گارانتی نشود.

۴. صفحه نمایش را بررسی کنید

البته ممکن است گوشی شما روشن باشد و شما متوجه نشوید. یک صفحه نمایش شکسته می تواند باعث شود که شما فکر کنید گوشی خاموش است. خوشبختانه به راحتی می توان متوجه شد که ایراد از صفحه نمایش است یا نه. کافی است فقط دکمه Power را ۳۰ ثانیه نگه دارید تا مطمئن شوید گوشی شما روشن می‌شود یا نه، سپس حداقل ۲ دقیقه صبر کنید تا فرایند بوت شدن کامل شود. حال به سادگی می توانید از گوشی دیگر با گوشی خود تماس بگیرید. اگر گوشی شما زنگ خورد، صفحه نمایش مشکل دارد در غیر این صورت مشکل از صفحه نمایش نیست. به خاطر داشته باشید که می توانید خودتان صفحه نمایش را تعویض کنید اما ممکن است گرانتی گوشی را از بین ببرید.

۵. از کامپیوتر برای عیب یابی استفاده کنید

اگر هم چنان موفق به بوت کردن گوشی خود نشدید، ممکن است بتوانید با کامپیوتر آن را مجبور به روشن شدن کنید. گوگل چند مرحله برای این کار معرفی کرده است که ما در ادامه به سادگی آن ها را بیان کرده ایم:

  1. با استفاده از کابل USB گوشی خود را به کامپیوتر متصل کنید.
  2. اجازه دهید به مدت ۱۵ دقیقه شارژ شود.
  3. کابل را از گوشی خود جدا کنید(از کامپیوتر جدا نکنید).
  4. گوشی خود را باز هم به مدت ۳۰ دقیقه شارژ کنید.
  5. دکمه Power را فشار دهید و به مدت ۵ ثانیه نگه دارید.
  6. روی Restart ضربه بزنید.
  7. اگر Restart را ندیدید دکمه Power را باز هم ۳۰ ثانیه نگه دارید.

 

۶. دستگاه اندروید خود را مجددا راه اندازی کنید.

شاید دستگاه شما روشن شده باشد ولی نتواند از فرایند بوت شدن به صفحه home برسد. یک ارتقای متوقف شده یا یک ROM می تواند باعث این مشکل شده باشد. در این مورد می توانید برای ریست  کردن دستگاه خود اقدام کنید.

نکته: ریست کردن گوشی یا تبلت ممکن است همه چیز را پاک کند پس پیش از ریست کردن از تهیه پشتیبان از فایل های مهم اندروید خود اطمینان حاصل کنید.

برای ریست کردن گوشی اندروید خود با استفاده از حالت ریکاوری کافی است مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. دکمه Power ودکمه کاهش صدا را فشرده و چند ثانیه نگه دارید. در این حالت شما لوگوی اندروید را روی صفحه نمایش مشاهده می کنید(البته ترکیب این کلیدها بسته به شرکت سازنده متفاوت است.)
  2. از کلیدهای افزایش صدا و کاهش صدا برای رفتن به حالت ریکاوری استفاده کنید.
  3. دکمه Power را فشار دهید.
  4. از کلیدهای صدا برای انتخاب Wipe Data/Factory Reset استفاده کنید و دکمه Power را فشار دهید.
  5. در نهایت گزینه Yes—Erase all Data را انتخاب کنید و دکمه Power را فشار دهید.
  6. فرایند ریست کردن چند دقیقه طول می کشد تا کامل شود.

ممکن اسست دستگاه اندروید شما شکسته باشد

اگر هیچ چیزی در گوشی شما کار نمی کرد، ممکن است با این حقیقت مواجه شوید که باید یک گوشی جدید بخرید.

 

دیدگاهتان را بنویسید