راهنمای حل مشکلات Galaxy S9 و +Galaxy S9

سامسونگ کیفیت پرچمداران خود را بهبود بخشید و سال 2018 را با گوشی‌های S9 و S9 Plus آغاز کرد. بسیاری این دو گوشی را، دو مورد از بهترین گوشی‌های هوشمند اندروید قلمداد می‌کنند. آخرین محصولات برتر سامسونگ با بهبود قابلیت‌های مدل‌های قبلی – که خود آن‌ها نیز عالی بودند – مواردی چون طراحی، نمایش، عملکرد و تصویربرداری را به سطحی کاملاً جدید منتقل می‌کنند. با وجود اینکه این دستگاه‌ها بسیار خوب می‌باشند، اما متاسفانه هنوز هم مشکلاتی در گوشی‌های Galaxy S9 و Galaxy S9 Plus وجود دارند که کاربران باید با آن‌ها سر و کله بزنند.

در این مطلب، فهرست جامعی از بعضی از مشکلات گوشی‌های Galaxy S9 و Galaxy S9 Plus گردآوری شده‌اند و ما تلاش می‌کنیم روش‌هایی مؤثر برای حل آن‌ها ارائه دهیم.

توجه: تمام گوشی‌های Galaxy S9 و Galaxy S9 Plus دچار مشکلات ذکر شده در این مطلب نخواهند بود. در واقع، احتمال اینکه در گوشیتان اصلا با چنین مشکلاتی مواجه نشوید بالاتر است.

مشکل #1- مشکلات بصری (Display)

در این دو گوشی، مشکلات بصری بسیاری ظاهر شده‌اند که از معمول‌ترین مشکلات دو گوشی S9 و S9 Plus به حساب می‌آیند.

مشکل Black Crush یا شکست سیاه

تعداد قابل توجهی از کاربران گزارش داده‌اند که صفحه‌نمایش در نشان دادن جزئیات در نواحی تاریک ویدیوها، دچار مشکل می‌شود و در عوض، قطعات سیاه‌رنگ یا تصاویر پیکسلی نشان می‌دهد.  این مشکل بیش‌تر در Galaxy S9 Plus که بزرگ‌تر است و در سطح روشنایی پایین رخ داده است.

راه‌حل‌های مؤثر:

  • خوشبختانه یک اصلاح نرم‌افزاری قادر به حل این مشکل می‌باشد. امیدواریم پکیج شامل این اصلاح به زودی عرضه شود.
  • تا آن زمان، استفاده از برنامه Screen Balance به عنوان راه حلی موقتی ممکن می‌باشد. این برنامه به کاربر کنترل کامل روی قابلیت‌هایی چون توازن رنگ سفید، سایه‌ی رنگ، فیلترهای رنگ‌ها و روشنایی صفحه نمایش می‌دهد.

دانلود Screen Balance از گوگل پلی

تیره شدن صفحه‌نمایش به خاطر تنظیم خودکار روشنایی

بعضی کاربران گزارش داده‌اند وقتی شب‌ها یا در محیط‌های تاریک قفل دستگاه را باز می‌کنند، صفحه‌نمایش به صورت خودکار تاریک‌تر می‌شود. این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که قابلیت تنظیم خودکار روشنایی (Auto Brightness و حالت چراغ آبی یا حالت شب (Night) غیر فعال هستند.

راه حل‌های مؤثر:

  • به نظر می‌رسد این مشکل برای کاربرانی رخ می‌دهد که تنظیمات و برنامه‌هایشان را از روی دستگاهی که حالت شب آن روشن بوده، بازیابی کرده‌اند. متاسفانه فعلا تنها راه حل این مشکل فکتوری ریست کردن گوشی می‌باشد. طی فرایند نصب مطمئن شوید که تیک گزینه «Restore system settings» (بازیابی تنظیمات سیستم) را بر می‌دارید. البته هنوز همچون گذشته امکان بازیابی برنامه‌ها وجود دارد.

صفحه‌نمایش یک سایه زرد کم‌رنگ  به خود می‌گیرد

تعداد کمی از کاربران گزارش داده‌اند که یک سایه زرد کم‌رنگ  روی صفحه‌نمایش مشاهده می‌کنند.

راه حل‌های مؤثر:

  • پیشنهاد می‌کنیم توازن رنگ گوشی را تغییر دهید. برای این کار مسیر Settings > Display > Color > Mode را دنبال کنید. سپس به صورت دستی، طیف رنگ‌های RGB را آنقدر تغییر دهید تا صفحه‌نمایش نمای بهتری به خود بگیرد.
  • اگر این راه حل کمکی نکرد و مشکل پا برجا باقی ماند، ممکن است تنها راه حل باقی‌مانده تعویض گوشیتان باشد.

نقاط کور صفحه‌نمایش

یکی دیگر از مشکلات گوشی‌های S9 و S9 Plus که تا کنون از کاربران این گوشی‌ها گزارش شده و بحث‌های زیادی نیز روی آن شده، نقاط کور روی صفحه‌نمایش می‌باشند. نقطه کور بدان معناست که یک قسمت کامل از صفحه‌نمایش هیچ واکنشی نشان نمی‌دهد.

راه حل‌های مؤثر:

  • ابتدا باید بررسی کنید ببینید نقطه کوری روی صفحه‌نمایشتان دارید یا خیر. تلفن (Dialer) گوشیتان را باز کنید و کد *#0*# را شماره‌گیری کنید. با این کار صفحه‌ی ابزار عیب‌یابی سخت‌افزار را باز می‌کنید. گزینه Touch(لمس) را باز کنید. حالا انگشتتان را روی همه قسمت‌های صفحه‌نمایش بکشید تا اگر ناحیه‌ای پاسخگوی لمس شما نبود، از آن اطلاع پیدا کنید. اگر به همچین موردی برخوردید، از لحاظ قانونی شرایط گرفتن یک گوشی جدید به جای گوشی خودتان از کمپانی سامسونگ را دارید.
  • اگر نقطه کوری پیدا نکردید، ممکن است مشکل مربوط به «میزان حساسیت لمس» گوشی باشد؛ مخصوصاً اگر از یک محافظ صفحه‌نمایش استفاده می‌کنید. به منوی Settings (تنظیمات) بروید و Advanced Features (قابلیت‌های پیشرفته) را باز کنید. صفحه را پایین بکشید تا به Touch Sensitivity برسید و سپس آن را فعال کنید.

مشکل #2- کار نکردن صفحه‌کلید

بعضی کاربران متوجه شده‌اند که در مواقع وارد کردن پین یا پسورد برای باز کردن قفل گوشی، صفحه کلید آنطور که باید باز نمی‌شود.

راه حل‌های مؤثر:

  • خیلی‌ها گمان می‌کنند این مشکل به خاطر همان قضیه نقطه کور که در بالا ذکر شد، اتفاق می‌افتد. در واقع راه حل این مشکل بسیار آسان‌تر می‌باشد. فقط کافیست تنظیماتی را که باید به صورت پیش‌فرض فعال می‌شدند، خودتان به صورت دستی فعال کنید.
  • به مسیر Settings > Apps بروید. با کلیک روی سه نقطه واقع در گوشه سمت راست بالای صفحه، منوی تنظیمات پیشرفته (Advanced Settings) را باز کنید. روی Show System Settings (نمایش تنظیمات سیستم) کلیک کنید. سپس صفحه را پایین بکشید تا به Samsung Keyboard (صفحه‌کلید سامسونگ) برسید. باز هم صفحه را پایین بکشید تا به Advanced Settings برسید و سپس مجوز «Apps that can appear on top» (برنامه‌هایی که می‌توانند در بالا ظاهر شوند) را صادر کنید. با این کار مشکل باید حل شود.
  • این مجوز (Permission) حتی برای نصب صفحه‌کلیدهای فرعی نیز لازم است.

مشکل #3- مکث‌های ناگهانی هنگام فیلمبرداری با کیفیت 4K

بسیاری از کاربران هنگام فیلمبردای با کیفیت 4K با ناهماهنگی، لگ یا مکث مواجه شده‌اند. این ناهمناهنگی هنگام پخش آن ویدیو نیز وجود خواهد داشت.

راه حل‌های مؤثر:

  • این مکث‌ها ممکن است به خاطر کارت‌های microSD که سرعت پایینی دارند، به وجود بیایند. اطمینان حاصل کنید که کارت microSD مورد نظر دارای حداقل سرعت رایت (write، نوشتن داده‌ها) 30MBps (مگابایت بر ثانیه) باشد تا کیفیت فیلمبرداری باعث ایجاد مکث نشود.
  • بعضی کاربران متوجه شده‌اند که غیر فعال کردن پایدارسازی الکترونیکی تصاویر (EIS) قادر به حل این مشکل می‌باشد. دوربین گوشی را باز کنید و به منوی تنظیمات بروید تا EIS را غیر فعال کنید. ضمناً باید HEVC (High-Efficiency Video Coding) را فعال کنید. از آنجایی که گوشی‌های S9 و S9 Plus قابلیت پایدارسازی نوری تصاویر (OIS) دارند، غیر فعال کردن EIS تأثیر منفی زیادی روی دستگاه نخواهد گذاشت. با وجود این‌ها، امیدواریم یک اصلاح نرم‌افزاری در آپدیت‌های پیش رو برای این مشکل ترتیب داده شود.

مشکل #4- درست کار نکردن چراغ LED نوتیفیکیشن‌ها

برنامه‌هایی چون واتس‌اپ به شما امکان می‌دهند رنگ‌های متفاوتی برای پیام‌های شخصی و گروهی انتخاب کنید. منتهی مشکلی که بسیاری کاربران به آن برخورده‌اند این است که LED گوشی این تنظیمات را منعکس نمی‌کند. در بعضی موارد، LED نوتیفیکیشن‌ها بدون توجه به رنگ‌هایی که برای برنامه‌های مختلف تنظیم کرده‌اید، به انتخاب خود، یک رنگ استاندارد نشان می‌دهد. به نظر می‌رسد روبه‌رو شدن با این مشکل در میان مشکلاتی که کاربران گوشی‌های S9 و S9 Plus با آن روبه‌رو شده‌اند، مشکل معمول‌تری می‌باشد.

راه حل‌های مؤثر:

  • برای واتس‌اپ، به مسیر Settings > Apps بروید. صفحه را پایین بکشید تا به واتس‌اپ برسید. در بخش Memory(حافظه) روی Clear Cache(پاک کردن حافظه پنهان) کلیک کنید. سپس واتس‌اپ را باز کنید، به منوی تنظیمات بروید و رنگ LED را بردارید (آن را روی حالت بی‌رنگ بگذارید). در آخر، به مسیر تنظیمات گوشی > نمایش(Display) بروید و سپس نشانگر LED را غیر فعال و دوباره فعال کنید. به واتس‌اپ بروید و رنگ‌های LED مورد نظرتان را تنظیم کنید، پس از انجام این کار، این قبلیت به درستی جواب خواهد داد.
  • اگر با برنامه‌هایی غیر از واتس‌اپ مشکل دارید، تا وقتی که سامسونگ اصلاحی دائمی برای این مشکل ارائه دهد، مجبورید از یک برنامه شخص ثالث مانند Light Flow استفاده کنید. بعضی کاربران می‌گویند روی گوشی‌های سامسونگ برنامه Light Flow Legacy عملکرد بهتری خواهد داشت.

دانلود Pro Light Flow از گوگل پلی

دانلود Light Flow Legacy از گوگل پلی

مشکل #5- اتصالات

معمولاً وقتی یک گوشی جدید می‌خرید در وای‌فای و بلوتوث آن‌ها با مشکل مواجه می‌شوید. برای گوشی‌های S9 و S9 Plus نیز به همین ترتیب، درباره اتصالاتشان مشکلاتی گزارش شده‌اند.

مشکلات Wi-Fi

  • حداقل به مدت ده ثانیه دستگاه و روتر خود را خاموش کنید. سپس دوباره آن‌ها را روشن کنید و اتصال را بررسی کنید.
  • به مسیر Settings > Power saving بروید و مطمئن شوید این گزینه خاموش است.
  • با استفاده از برنامه Wi-Fi Analyzer شلوغی کانال مورد استفاده‌تان را بررسی کنید و به جای آن یک انتخاب بهتر برگزینید.
  • شبکه وای‌فایتان را فراموش(قطع) کنید. برای این کار مسیر Settings > Wi-Fi را دنبال کنید. اتصال اینترنت فعلیتان را نگه دارید تا جزئیات آن ظاهر شوند، سپس «Forget» (فراموش) را انتخاب کنید. دوباره اطلاعات را وارد کنید و ببینید مشکل حل شده است یا خیر.
  • مطمئن شوید فریمور روترتان بروز است.
  • مطمئن شوید برنامه‌ها و نرم‌افزارهای موجود روی دستگاهتان، بروز هستند.
  • به مسیر Wi-Fi > Settings > Advanced بروید و آدرس MAC دستگاهتان را یادداشت کنید. سپس اطمینان حاصل کنید این آدرس در فیلتر MAC روترتان، مجوز دارد.
  • بعضی کاربران متوجه شده‌اند که غیر فعال کردن قابلیت HotSpot 2.0 بسیاری از مشکلات مربوط به وای‌فای را حل می‌کند.

مشکلات بلوتوث

  • دستورالعمال سازنده درباره دستگاه و ماشین را بررسی کنید. سپس اتصالات خود را ریست کنید.
  • مطمئن شوید که بخشی اساسی از فرایند ایجاد اتصال را فراموش نمی‌کنید.
  • به مسیر Settings > Bluetooth بروید و اطمینان حاصل کنید چیزی نیاز به تغییر یافتن ندارد.
  • به مسیر Settings > Bluetooth بروید و همه اتصالات(جفت‌های) قبلی را حذف کنید. سپس دوباره آن‌ها را از اسکرچ (Scratch) تنظیم کنید.

مشکل #6- رد شدن خودکار تماس‌ها

بعضی کاربران متوجه شده‌اند که تماس‌های دریافتیشان به صورت خودکار رد می‌شوند. همچنین یک پیام متنی رد تماس نیز برای مخاطب ارسال می‌شود. با وجود اینکه واضح است مشکل اصلی «رد شدن تماس‌ها» می‌باشد، منتهی برای کاربرانی که از طرح‌های محدود اعتباری استفاده می‌کنند نیز دلیلی برای نگرانی وجود دارد.

راه حل‌های مؤثر:

  • به نظر می‌رسد برای بعضی کاربران غیر فعال کردن Easy Mute مشکل را حل می‌کند. به مسیر Settings > Advanced Features بروید و قابلیت مورد نظر را غیر فعال کنید. اگر دیدید قابلیت مورد نظر در حال حاضر نیز خاموش می‌باشد، یک بار آن را روشن کنید و دوباره خاموشش کنید.
  • در اکثر موارد، این مشکل مربوط به Edge Lighting (نورپردازی حاشیه‌ها) می‌باشد. به مسیر Settings > Display > Edge Screen > Edge Lighting بروید. روی سه نقطه واقع در گوشه سمت راست بالای صفحه کلیک کنید و Quick Reply (پاسخ سریع) را باز کنید. می‌توانید تا زمانی که یک اصلاحیه دائمی ترتیب داده شود، این قابلیت را خاموش کنید. قابلیت غیر فعال کردن این تنظیمات در یکی از آپدیت‌های اخیر، عرضه شده است. منتهی اگر هنوز چنین گزینه‌ای را مشاهده نمی‌کنید، تنها راه حل باقی‌مانده غیر فعال کردن کامل Edge Lighting می‌باشد.

7#- مشکلاتی که فقط با یک آپدیت نرم‌افزاری حل می‌شوند

برای بعضی مشکلات، تنها راه این است که برای یک اصلاحیه نرم‌افزاری رسمی از سوی کمپانی سامسونگ یا از سوی سازنده‌های برنامه‌هایی که باعث ایجاد مشکل شده‌اند، منتظر بمانید.

  • صدای بسیار پایین نوتیفیکیشن‌ها: بسیاری از کاربران متوجه شده‌اند که صدای هشدار اعلانات به شدت پایین می‌باشد. این مشکل به احتمال زیاد یک مشکل نرم‌افزاری می‌باشد. امیدواریم در آپدیت‌های آتی این مشکل نیز حل شود.
  • قطعی تماس‌ها: ظاهراً یکی از مشکلات عمده گوشی‌های S9 و S9 Plus مربوط به قطعی ناگهانی تماس‌ها وسط گفتگو می‌باشد. تعداد بسیاری از کاربران با این مشکل مواجه شده‌اند و به نظر نمی‌رسد این مشکل مربوط به سیم‌کارت یا شبکه بافت سلولی باشد. سامسونگ در چند آپدیت آخری خود، روی بهبود ثبات تماس‌ها نیز مانور داده است. با وجود اینکه این آپدیت‌ها برای بعضی کاربران بهبودهایی به همراه داشته‌اند، اما مشکل هنوز کاملاً برطرف نشده است.
  • کار نکردن میکرفون هنگام استفاده از بلندگو در تماس‌ها: به نظر می‌رسد میکروفون بعضی گوشی‌های مورد بحث، هنگام استفاده از بلندگو در تماس‌های تلفنی کار نمی‌کنند و فرد پشت خط در این شرایط هیچ چیز نمی‌شنود. البته در سایر موقعیت‌ها، میکروفون به درستی کار می‌کند.
  • تاخیر در چرخش صفحه: گزارش شده که در تعداد کمی از این گوشی‌ها، یک لگ 5 الی 7 ثانیه‌ای هنگام چرخاندن گوشی از نمای عمودی به افقی و برعکس وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید