آموزش مک؛ چگونه برنامه های مک را حذف کنیم؟

از آنجایی که سیستم عامل مک و ویندوز با یکدیگر متفاوت هستند برای حذف برنامه های مک نمی توانید از روش های حذف نرم افزار در ویندوز استفاده کنید.

فرآیند حذف نرم افزار در سیستم عامل مک کمی متفاوت تر از رایانه های ویندوز است و ممکن است برای کاربرانی که به تازگی از مک استفاده می کنند کمی مشکل باش به خصوص اگر بخواهند برخی از برنامه های قوی مک را پاک کنند. اما نگران نباشید راه حل هایی نیز وجود دارند که می توانید به سادگی از شر برخی از برنامه های مک خلاص شوید.

 

تفاوت سیستم عامل مک و ویندوز

همانطور که می دانید مک و ویندوز ظاهر متفاوتی دارند اما کار کردن با آنها ساده است پس جای هیچ گونه نگرانی نیست و به راحتی می توانید از این سیستم عامل استفاده کنید. در ویندوز برنامه ها با نصب کننده های ویژه ای نصب می شوند و متقابل با مکانیسم های خاصی باید آنها را پاک کرد.

مک از نظر ساختاری می تواند در برابر بدافزار و ویروس نسبت به ویندوز ایمن تر باشد. یکی از نقاط ضعف مک می تواند مربوط به بازی ها باشد که برای علاقه مندان به بازی ویندوز می تواند بهتر باشد زیرا مک برای ارتقای سخت افزاری با محدودیت های بزرگی رو به روست اما وضعیت سخت افزاری ویندوز و قابلیت ارتقا و تغییر وضعیت سخت افزاری آن دست کاربران را بیشتر باز می گذارد. اگر علاقه دارید که برنامه های ویندوز را در مک اجرا کنید، پیش تر در یک پست جداگانه درباره آن توضیح داده بودیم.

از دیگر تفاوت هایی که بین این دو سیستم عامل وجود دارد تفاوت در نصب یا حذف نرم افزارهاست که در هر کدام با روش های خاصی صورت می گیرند. در ادامه این مطلب می توانید چند روش برای حذف برنامه های مک را یاد بگیرید.

 

قرار دادن برنامه در پوشه Applications

همانطور که گفته شد مک کمی متفاوت تر با ویندوز است. پس از تصویب OS NeXT از سوی اپل و راه اندازی سیستم عامل Mac OS X در سال 2001 این شرکت همچنین روش UNIX را برای جداکردن فایل های سیستمی از فضای کاری کاربر ایجاد کرد. بنابراین برنامه ها معمولا در فولدر Applications و نحوه پیکربندی برنامه ها در «Library/Preferences/~» ذخیره می شوند.

علاوه بر این ممکن برخی فایل های پشتیبانی ضروری وجود داشته باشند که در «Library/Application Support/~» یا «Library/Application Support/» ذخیره شده باشند.

برنامه هایی که در خود فولدر Applications قرار دارند در واقع دسته های زیادی از فایل هایی هستند که دسته بندی شده اند به این منظور برای راه اندازی برنامه های موجود در این فولدر تنها نیاز است که روی آیکن برنامه دوبار کلیک کنید تا نصب شود.

اما برای حذف برنامه در مک می توانید ساده ترین راه را انتخاب کنید به این صورت که برنامه مورد نظرتان را به داخل سطل زباله(bin) بندازید زمانی که برنامه در سطل قرار می گیرد یک صدا خواهید شنید در آن لحظه نرم افزار شما حذف شده است.

لازم است بگوییم اگر سیستم عامل مک خود را با حساب کاربری اجرا نمی کنید قبل از حذف برنامه از شما خواسته می شود که رمز ادمین را وارد کنید.

 

حذف preferences یا تنظیمات سیستم

یکی دیگر از روش ها برای حذف برنامه های مک، حذف preferences یا تنظیمات از پوشه Library است. این پوشه به طور پیش فرض از زمان Mac OS X 10.6 پنهان شده است. اما پیدا کردن آن کار دشواری نیست. شما می توانید در فایندر (Finder) روی منو دراپ دان Go در نوار بالا کلیک کنید و در منویی که نمایش داده می شود گزینه Option را فشار دهید و آن را نگه دارید، گزینه Library بین Home و Computer ظاهر می شود.

 

نرم افزارهای حذف برنامه

به عنوان آخرین روش پیشنهادی برای حذف برنامه های مک می توانیم نرم افزارهای پرکاربردی مانند Uninstaller, AppCleaner, AppDelete،CleanApp را پیشنهاد دهیم که می توانند در فرآیند حذف نرم افزار به شما کمک کنند.

1 دیدگاه دربارهٔ «آموزش مک؛ چگونه برنامه های مک را حذف کنیم؟;

دیدگاهتان را بنویسید