جمع‌بندی هر آنچه که اپل در رویداد آیفون 2018 خود معرفی کرد

باز هم این لحظه سال از راه رسید. مدیر عامل کمپانی اپل، آقای تیم کوک، روی سن رفت تا از جدیدترین و محشرترین‌های کمپانی اپل و خصوصاً آیفون در بحث سخت‌افزار رونمایی کند. در این مطلب هر آنچه که ارزش توجه داشته را گرد آورده‌ایم.

اپل‌واچ

اپل امروز نسل بعدی ساعت‌های مچی محبوب خود را معرفی کرد. مدیر مسئول امور اجرایی، آقای جف ویلیامز، درباره اپل‌واچ نسل چهارم نوید می‌دهد: «تک‌تک جزئیات بازنگری شده‌اند و این ساعت، حقیقتاً زیباست».

صفحه‌نمایش‌ها به طرز قابل توجهی بزرگ‌تر هستند؛ در حقیقت، بیش از 30 درصد از پیش بزرگ‌تر هستند. حتی با وجود اینکه صفحه‌نمایش بزرگ‌تر شده است، ردپای ساعت در واقع به علت حاشیه کوچک‌تر و گوشه‌های خمیده‌تر که فضای بیش‌تری فراهم می‌کنند، نسبت به اپل‌واچ نسل سوم کوچک‌تر است. ضمناً این دستگاه نازک‌تر نیز می‌باشد. در صفحه اول،  برنامه‌هایی چون Live scores، BLB At Bat، دسترسی راحت به اعضای خانواده‌تان که آن‌ها را وارد مخاطبینتان کرده‌اید و اخیراً (یا معمولاً) با آن‌ها تماس داشته‌اید و دسترسی به چندین منقطه زمانی و وضعیت‌های سلامتی خواهید داشت. اگر احیاناً به آرامش نیاز پیدا کنید باید بگوییم که برنامه Breathe meditation هم‌اکنون یکی از برنامه‌های این ساعت می‌باشد. این برنامه مولد خواب مصنوعی است، یعنی وقتی آن را بلند کنید، ساعت شما را به یک سری تمرینات تنفسی هدایت خواهد کرد که می‌توانند به شما کمک کنند به یک حالت بی‌مشغلگی ذهنی یا اصطلاحاً حالت «زِن» برسید.

پیچ تنظیم (که در اپل‌واچ‌ها Digital Crown نامیده می‌شود) حالا دیگر دارای قابلیت بازخوردِ وابسته به حس لامسه است. به واسطه این قابلیت، در برنامه‌هایی که از این قابلیت پشتیبانی می‌کنند امکان بازخورد فیزیکی وجود دارد. بلندگوی این اپل‌واچ هنگام برقراری تماس 50 درصد بلندتر است.

سری چهارم این ساعت همچنین دارای یک چیپ‌ست S4 جدید و یک پردازنده دوهسته‌ای 64 بیتی است که حداکثر دو برابر از دستگاه پیشین سریع‌تر است.

ویلیامز در ادامه معرفی به این مسئله می‌پردازد که سری چهارم اپل‌واچ‌ها به خاطر بهره‌مندی از یک شتاب‌سنج و ژیروسکوپ (گردش‌نما) جدید که قادرند داده‌ها را هشت برابر سریع‌تر از پیش الگوسازی کنند، توانایی تشخیص سقوط دارد. وقتی سکندری می‌خورید، بدنتان یک حرکت طبیعی را دنبال می‌کند که حالا این سری چهارم قادر به تشخیص و ضبط آن می‌باشد. حتی می‌توان بدین صورت یک تماس اضطراری برقرار کرد. در صورتی که ساعت حس کند به مدت یک دقیقه است که بی‌حرکت شده‌اید، به صورت خودکار تماسی مرتبط ارسال می‌کند. ویلیامز می‌گوید: «تشخیص سقوط (Fall detection) قابلیتی است که امیدواریم هیچگاه محتاج آن نشوید، منتهی آگاهی از وجود آن چیز خوبی است».

اپل‌واچ، سه قابلیت جدید مرتبط با قلب نیز دارد. این اپل‌واچ می‌تواند در مواقعی که ضربان قلبتان خیلی پایین می‌آید به شما اطلاع دهد، ریتم قلب را به تصویر بکشد و فیبریلاسیون دهلیزی را تشخیص دهد. دو قابلیت اول توسط حسگر نوری کنترل می‌شوند. سومین قابلیت یک حسگر قلبی الکترودی است که درون یاقوت کبود کریستالی بارگذاری شده است. همین حسگر هم‌اکنون در خانه و در جاده برای کاربران امکان دسترسی به یک دستگاه الکتروکاردیوگراف (نوار قلب) را توسط این اپل‌واچ فراهم می‌کند. این الکتروکاردیوگراف اولین محصول تایید شده توسط سازمان غذا و دارو می‌باشد که مستقیماً به مصرف‌کنندگان فروخته می‌شود.

سری چهارم اپل‌واچ دارای ذخیره زمانی برای یک تمرین شش ساعته و یک باطری یک‌روزه است که طبق گزارشات برای یک استفاده 18 ساعته مناسب می‌باشد.

آپشن‌های نقره‌ای، طلایی و خاکستری فضایی رنگ‌های استاندارد موجود هستند. این در حالی است که واچ‌فیس‌های فولادی شامل مشکی براق و فضایی نیز می‌شوند. ضمناً یک رنگ روغن طلایی جدید و بی‌لک نیز وجود دارد.

نسخه وای‌فای‌ دار این اپل‌واچ سری چهارم، با قیمت 399 دلار و نسخه دارای اتصالات سیم‌کارتی با قیمت 499 دلار آغاز می‌شود. از آغاز روز جمعه (23 شهریور) می‌توانید اقدام به سفارش دادن این دستگاه کنید. دستگاه سفارش‌داده‌شده در جمعه آینده (یعنی 30 شهریور) موجود خواهد شد.

سیستم‌عامل WatchOS 5 در روز 26 شهریور بیرون خواهد آمد.

آیفون Xs و آیفون Xs Max

تیم کوک پیش از آنکه رضایت 98 درصدی مصرف‌کنندگان از آیفون X را با افتخار جار بزند، اعلام کرد که گوشی آیفون X تبدیل به محبوب‌ترین گوشی هوشمند جهان شده است!

فیل شیلر اعلام کرد که آیفون جدید، آیفون Xs نامیده شده است. این گوشی در رنگ‌های طلایی، نقره‌ای و خاکستری فضایی موجود است.

آیفون Xs به لطف تکنولوژی بالارده IP68 در برابر خاک و مایعات مقاوم است (دو متر، به مدت حداکثر 30 دقیقه).

در این صفحه‌نمایش 5.8 اینچیSuper Retina OLED  جدید و زیبا، تراکم پیکسلی 458 پیکسل در اینچ وجود دارد. صفحه‌نمایش این گوشی از صفحه‌نمایش آیفون 8 پلاس بزرگ‌تر اما بدنه آن کوچک‌تر است. این گوشی دارای Dolby Vision HDR10 با محدوده دینامیک 60 درصد بزرگ‌تر نسبت به آیفون X است. این گوشی در دو اندازه در دسترس است، 5.8 و 6.5 اینچ. دستگاه دارای صفحه‌نمایش بزرگ‌تر، Xs Max نامیده می‌شود و رزولوشنی برابر با 2688×1242 دارد. Xs Max بزرگ به نظر می‌رسد، اما با صفحه‌نمایش بزرگ‌تری که با گوشه‌های کوچک‌تر همراه شده، در حقیقت امر، امکان اداره آن چندان دور از ذهن نیست.

این گوشی دارای صدای سه‌بعدی (استریو) است. چنین قابلیت جدیدی برای گیمینگ، گوش دادن به موسیقی و تماشای فیلم بسیار سرگرم‌کننده خواهد بود.

FaceID گوشی Xs سریع‌تر است. این گوشی از الگوریتم‌های سریع‌تر و از یک نسخه پرسرعت‌ترِ مؤلفه‌ی سخت‌افزاریِ Secure Enclave استفاده می‌کند. در واقع گوشی‌های آیفون قبلاً هم آهسته نبودند، منتهی هر آنچه که دسترسی به برنامه‌هایی چون اینستاگرام و… را سرعت ببخشید قطعاً ویژگی پر طرفداری است.

در این گوشی توانستیم برای اولین بار چیپ‌ست 7 نانومتری A12 Bionic را مشاهده کنیم. این چیپ‌ست دارای 6.9 میلیارد ترانزیستور است. GPU یکی از آن‌ها 4 هسته‌ای و GPU دیگری 6 هسته‌ای است. این گوشی «قدم عظیمی در عملکرد گرافیکی» به حساب می‌آید. و اما، بزرگ‌ترین بروزرسانی موتور عصبی جدیدی است که روی گوشی سوار شده. این موتور، یک موتور 8 هسته‌ای مخصوص یادگیری ماشینی است (از موتور 2 هسته‌ای موجود در A11 بیش‌تر است).

این گوشی نهایتاً تا نیم‌ترابایت (512 گیگابایت – 200 هزار تصویر) حافظه را پشتیبانی خواهد کرد و قادر به اجرای پنج تریلیون عملیات در ثانیه است. طبق گزارشات، A12 Bionic کمک خواهد کرد برنامه‌ها را با 30 درصد سرعت بیش‌تر باز کنید.

CoreML نیز سرعت بیش‌تری پیدا کرده، حداکثر نه برابر سریع‌تر شده است و فقط یک دهم انرژی پیشین را مصرف می‌کند. این تغییر قشنگ باب میل توسعه‌دهندگان واقعیت افزوده است.

طبق گفته‌های تاد هاوارد، کارگردان بازی‌های استودیوی Bethesda، این گوشی آیفون جدید آثار گرافیکی را 40 درصد سریع‌تر از پیش ارائه خواهد کرد.

در حال حاضر در حال مشاهده یک سری دموهای تحسین‌برانگیز واقعیت افزوده یا AR هستیم. دموهایی مانند HomeCourt، یک برنامه آموزش بسکتبال که توپ‌های گل‌شده و گل‌نشده، ارتفاع، زاویه، سرعت و یک سری معیارهای دیگر شوت‌ها را در یک جلسه تمرینی لایو بسکتبال، اندازه‌گیری می‌کند. این برنامه از CoreML استفاده می‌کند تا برای بسکتبال‌بازان خانگی یا اعجوبه‌های NBA یک دستیار تمرینی ارزشمند فراهم کند.

خب، دیگر برگردیم سراغ قضایای مهم‌تر. مورد بعدی نگاهی به دوربین جدید است. Xs حسگری بزرگ‌تر همراه با دوربین دوگانه 12 مگاپیکسلی در پشت دارد. هر دو دوربین دارای فلاش TrueTone هستند و دو برابر نیز سریع‌تر می‌باشند. هر دو دوربین به لطف چیپ‌ست A12 Bionic دارای ریزپردازه‌ی «پردازش تصویرِ» بهتری هستند. تنظیمات جدید به عکس‌ها عمق بیش‌تری می‌دهند و به پایدارسازی نوری تصاویر می‌پردازند. در سمت جلو هم یک دوربین سلفی جدید 7 مگاپیکسلی در اختیار خواهید داشت.

ویژگی جدید Smart HDR که هیچ لگی هنگام فشردن دکمه شاتر ندارد، امکان گرفتن تصاویر رگباری و سپس امکان ادغام آن‌ها به صورت خودکار را ارائه می‌دهد. بدین طریق می‌توان برجستگی‌ها (هایلایت‌ها) و سایه‌ها را با جزئیات فوق‌العاده دقیق به تصویر کشید. این گوشی فقط به لطف حسگر بزرگ‌ترش و پردازنده A12 Bionic خود، ثبت جزئیات و تن رنگ طبیعی پوست اشخاص را نوید می‌دهد.

دروبین‌ها همچنین با بوکه بهتر، حالت عمودی و لایتنینگ پورتریت بهبودیافته خود را جار می‌زنند. یک ویژگی ویراستاری جدید نیز وجود دارد که به شما امکان می‌دهد عمق میدان تصویر را پس از گرفتن عکس، ویرایش کنید. اپل اشتباهاً ادعا می‌کند که این ویژگی، اولین در نوع خود است. اما اینطور است. مدتی می‌شود که هوآوی در حال انجام چنین کاری بوده است.

برای دل مشتاقان فیلم‌برداری نیز یک سری ارتقادهی‌های کارآمد تعبیه شده است. بهبودهایی چون امکان ضبط صدای سه‌بعدی با استفاده از چهار میکروفون، محدوده دینامیک گسترده‌تر، جزئیات دقیق‌تر سایه‌ها و پردازش سریع‌تر.

پیش به سوی باطری. Xs 30 دقیقه بیش‌تر از آیفون X شارژ نگه خواهد داشت. Xs Max با داشتن یک ساعت و نیم عمر باطری طولانی‌تر نسبت به آیفون X، تا به امروز بزرگ‌ترین باطری آیفون را نصیب خود کرده است.

هر دو مدل، Gigabit LTE و پشتیبانی بیش‌ترِ باند [برای رومینگ] در اختیار دارند.

و بالاخره می‌رسیم به بیانیه‌ای که سال‌ها منتظر آن بوده‌ایم: پشتیبانی از دو سیم کارت. هر دو مدل Xs و Xs Max از Dual Sim Dual Standby (دو سیم‌کارت غیر همزمان (DSDS)) پشتیبانی می‌کنند؛ یعنی گوشی مورد نظر به هر یک از خطوط که تماسی دریافت کرده سویچ می‌کند و به کاربر نیز اطلاع می‌دهد که تماس از کدام یک از خطوط است، به صورت خودکار. هر دو دستگاه از تکنولوژی سیم‌کارت الکترونیک (eSIM) پشتیبانی خواهند کرد. برای مدل دومی، این تکنولوژی در پاییز امسال عرضه خواهد شد.

آیفون Xs و آیفون Xs Max در سه پیکربندی در دسترس‌اند: 64، 128 و 256 گیگابایت. قیمت آن‌ها از 1099 دلار آغاز می‌شود. می‌توانید همین جمعه (23 شهریور) دستگاه مورد نظرتان را پیش‌سفارش دهید. دستگاه سفارش‌داده‌شده در روز 28 شهریور ارسال خواهد شد. در صورتی که این دستگاه‌ها فوراً در کشورتان موجود نباشند، در روز 6 مهر می‌توانید از ارسالی‌های بیش‌تر به سایر مناطق اطلاع پیدا کنید.

یک آیفون دیگر هم هست!

همانطور که شایعات گفته بودند، اپل در حال افزودن یک مدل سومی نیز هست؛ آیفون Xr. این گوشی یک صفحه‌نمایش لب‌به‌لب دارد که بسیار مشابه آیفون X می‌باشد، منتهای مراتب یک سری رنگ‌های اضافه هم دارد: قرمز، زرد، نارنجی پر رنگ، آبی، سفید و مشکی.

این گوشی دارای یک صفحه‌نمایش 6.1 اینچی « liquid retina» است. صفحه‌نمایش آیفون Xr یک ال‌سی‌دی 1792×828 رزولوشنی با تراکم 1.4 میلیون پیکسل است؛ یک تناسب بی‌عیب و نقص میان آیفون 8 و آیفون 8 پلاس، از لحاظ اندازه. این گوشی دارای صفحه‌نمایش True Tone، FaceID، حسگر دوربین True Depth، ضربه برای باز کردن صفحه است و خلاصه بسیار شبیه دو مدل دیگر است. طبق گفته‌های شیلر «این گوشی تجربه کاملِ آیفون X است»

آیفون Xr مانند دو مدل دیگر دارای یک چیپ‌ست A12 Bionic مشابه است.

هرچند آنچه که در این گوشی متفاوت است، تک‌دوربین 12 مگاپیکسلی آن است. حسگر آن مانند همان حسگری است که در Xs و Xs Max به کار رفته است اما به جای دو دوربین در پشت، فقط یک دوربین وجود دارد.

شیلر می‌گوید این دستگاه در مقایسه با آیفون 8، از 90 دقیقه عمر باطری بیش‌تری برخوردار خواهد بود.

در اصل آیفون Xr یک نسخه فربه‌شده از مدل‌های «C»ِ سال‌های گذشته است. در نگاه اول به نظر می‌رسد آیفون Xr، با وجود اینکه به‌صرفه‌ترین مدل اپل است، در رده پرچمداران عمل خواهد کرد.

آیفون Xr در سه اندازه حافظه متفاوت بیرون می‌آید: 64، 128 و 256 گیگابایت. قیمت آن از 749 دلار شروع می‌شود. می‌توانید این گوشی را در روز 27 مهر پیش‌سفارش دهید و آیفون مورد نظر یک هفته بعد (در روز 4 آبان) ارسال خواهد شد.

بروزرسانی‌های متفرقه

اپل یک جورهایی صحبت درباره این بروزرسانی‌ها را به حاشیه می‌راند، اما در هر صورت ارزش اشاره‌ی کوتاهی دارند.

هم HomePod و هم tvOS هر دو آپدیت دریافت خواهند کرد، در روز دوشنبه 22 شهریور. در بروزرسانی HomePod، پشتیبانی از صدای سه‌بعدی دوتایی و AirPlay 2 لحاظ شده است. کاربران Apple TV، برای تلویزیون‌های 4K اپل، پشتیبانی از Dolby Atomos دریافت خواهند کرد.

MacOS Mojave در روز 2 مهرماه، یک حالت تاریک و یک نسخه باز طراحی‌شده از App Store دریافت خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید